Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: perde - 10.02.2019, 09:59:15
-
Sellanen ongelma ollut volvossa eli ohjausta kun kääntää hiemankin vasemmalle tuntuu siinä pykälä kuin ajaisi urassa ja tarpeeksi kun kääntää rattia taas täysin normaali. Ohjaustehostimen öljyt huuhtelemalla vaihdettu mutta vaikutus ongelmaan lähes olematon. Onko kenelläkään ollut samanlaista ongelmaa ja vinkkejä mistä alkaa etsimään vikaa.
-
Vaikea sanoa mutta ainakin raidetangon päät ovat hieman kulutuskamaa näissä joten tarkista ne nyt ihan ensiksi. Sen jälkeen alatukivarsien puslat. Kuormituksen ja ratinkulman mukaan joustavat alatukivarret voivat aiheuttaa monenmoista ikävää oiretta (tärinää, vetelyä, epätasaista renkaiden kulumista jne).
-
Hieman on aikaa jo mennyt kun ei aikaa ole ollut mutta tosiaan vikaa ei edelleenkään ole paikallistettu. Molemmat alatukivarret vaihdettu ja puslat on kunnossa. Raidetangon päät katsottu ja kunnossa. Iskareiden yläpään laakereissa ei mitään vikaa tuntunut olevan. Taitaa jäljelle jäädä hammastanko ja ohjaustehostimen pumppu. Pumppu pitää ihan normaalia ääntä eikä mitään erikoista ääntä kuulu mistään muutenkaan. Etupään kun nostaa ylös ei pykälää tunnu ollenkaan ja ohjaus tuntuu ihan normaalilta. Useimmiten pykälä tuntuu kylmänä, mutta välillä saattaa pitkänkin matkan ajan häiritä ajoa. Olenkohan ihan oikein diagnosoinut että pumpusta ei voi johtua, kun pykälä on vain vasemmalle kääntäessä. Rattiakselin nivelen olen myös katsonut ettei välissä ole mitään ja rasvannut mutta ei vaikutusta.
-
Mikäli pykälä tuntuu paikallaan käännellessäkin, niin vikaa saat rajattua irrottamalla vuoronperään kummankin raidepään. Tuolla vaihtoehdot rajautuu hammastankoon/rattiakseliin/tehostimeen/ratin asentoanturiin tai tolppaan/ylälaakeriin.
-
Paikallaan välillä tuntuu mutta useimmiten katoaa kun hetken pyörittelee. Sen olen myös huomannut että lämpöisellä säällä ei läheskään niin usein eikä voimakkaasti tule esille.
-
Vikakoodin antoi ohjaustehostimen pumpulle jonka vaihdoin. Ohjaus parani huomattavasti, mutta pykälä ei kokonaan silti kadonnut. :-\
-
Seuraan, omassa täysin samat oiree. Raidetangon suojakumiakin irroittelin sen verran, että näki hammastangon kunnon silmämääräisesti. Ei näkynyt kulumaa yms. Tuntuu kuin alkaisi tehostamaan viiveellä. Yleistesterillä kattelin kääntökulma tunnistimen arvojakin, asteet muuttui heti kun rattia käänti... Tehostajaa kaivoin kans esiin ja pentosiiniä oli tullut liittimille asti. Pumppu varmaan painanut ohjainlaitteen läpi. ;D
-
No tuo että lähtee viiveellä tehostamaan kuvaa kyllä hyvin. Testerillä katsottu pumpun pyörimisnopeus vs haluttu arvo jotka täsmää tosin sillä hetkellä ohjauskin toimi. Samoin tuli kääntökulman arvoja seurattua eikä siinäkään mitään erikoista.
Vikakoodeja antoi ohjaustehostimen pumpun muistivirheestä, ilmeisesti johtuu siitä että on autolle "vieras" osa. Onko tietoa tarvitseeko käyttää liikkeessä vai onko asialla edes merkitystä?
Toinen vikakoodi tuli abs järjestelmästä joka valitti ohjauspyöränmoduulia. Voiskohan sieltä löytyä tämän vian syy.
-
Delphin testerillä näkyi vain pumpun pyörimisnopeus, ei antanut ohjearvoa... Oisko ollu 2900rpm/min, kun ratti keskiasennossa. Käänti niin nousi yli 3k. Saatan muistaa väärin... Joo ohjainlaitehan pumpussa on, niin voi olla että joutuu koodaamaan/parittamaan autoon. Pitäisi toimia ilmankin, mutta saattaa jättää vikakoodeja. Sinulla siis ohjaus parani pumpun vaihdolla? Ja osa ilmeisesti käytetty? Nyt tuntuu kylmänä jo todella vahvasti pykälä, myös oikealle. Ei tosin niin paljoa kuin vasemmalle. Lämpösenä ei mitään oireita.
-
Paikallinen nyrkkipaja kertoi että hammastangossa vika ei ole kun se ei koko ajan tunnu ja kertoi, että pumppu olisi v50 tyyppivika joten se vaihtoon.
Osa oli uusi trw:n tarvike. Parani kyllä mutta pykälän tuntee edelleen kylmällä koneella. huomasin myös sen että hieman tuntuu oikeallekin kääntäessä. Vanhalla pumpulla pykälä oli todella voimakas mutta uudella se on paljon rauhallisempi.
-
Itelle vaihoin purkaamomallin pumpun ja vika ei muuttunut mihkään suuntaan. Rattiakselin ristikot oli herkät eikä välystä. Kait se on sitte hyökättävä hammastangon kimppuun seuraavaksi :D
-
Itsellä on kas saman homma v50:ssä huomasin ilmojen jäähdyttyä että vasemmalle tuntuu pieni pykälä ohjauksessa onko muut löytäneet vikaa vai meneekö aivan kokeiluksi yläpäälaakeri sekä raidepäät ovat kunnossa kuin myös tukivarret sekä pallonivelet
-
Mielenkiintoista, olin just tekemässä ketjua täysin samasta aiheesta, eli mielestäni nyt kun kelit kylmeni niin yhtäkkiä tuntuu alussa kun ajaa motaria kuin että olisi jossain syvässä urassa eli pieni ”pykälä” kun kääntää mutkaan. Sen verran monta vuotta ajanut samaa pätkää niin ei ole tiestä kiinni. Kun paikallaan pyörittää niin ei ole vastaavaa ja poistuu sitten ajon aikana.
Vähän vaikea katsoa paljonko nestettä on kun se säiliö on niin syvällä siellä konehuoneessa ja ei näe min/max merkintöjä.
Ymmärsinkö oikein että ei ole löydetty syytä tähän ongelmaan. Jotenkin kylmähän näyttäisi korostavan ongelmaa.
-
Min ja Max merkinnät pumpulta näkee parhaiten apparin puolen lokasuojan irroittamalla. Pumpun vaihdoin uuteen ja nesteet tosiaan vaihdettu muutamaan kertaan mutta ei se vika ole korjaantunut. Veikkasin että hammastangon vaihtamalla katoaisi mutta armeijan takia en ole hommaan ruvennut. Erikoisen viasta kyllä tekee se kun kylmällä korostuu ja ajoittain katoaa :idiot2: Jos joku hammastankoa vaihtaa tai jotain muuta keksii niin kokemuksia kuulen kyllä mielellään.
-
Kannattaa kattoo että koiranluut ovat kunnossa, eilen vaihdoin omaan autoon koiranluut ja ohjaus muuttui todella paljon. Mulla ei ollu varsinaista pykälä mutta kauhea narina ja vinku, mutta kyllä ratissa sitä tuntui että jotain oli rikki.
-
Onkohan joku löytänyt ratkaisua tähän?
Itellä 2008 V70 ja samaa vikaa. Oikean puolen raidetangon sis. päässä väljää, saan vaihdettua sen vuodenvaihteen jälkeen. Pumppu uusittu hetki sitten, ensiksi belgiasta lencon tehdaskorjattu pumppu, joka ei toiminut, sitten pajalle ja orkkis siniseltä...
-Tommi-
-
Homma etenee hitaasti, mutta varmasti. Nyt sain DRI:n ohjausvaihteen vanhan tilalle ja auto käytetty suuntauksessa sen jälkeen. Vika helpotti ja ohjaus tuntuu normaalilta. Ainakin V50 oli yllättävän helppo homma vaihtaa. Ja huomautuksena, että mistään ei ylimääräistä välystä löytynyt eli arvoitukseksi taitaa jäädä mistä vika johtui.