Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: longjohn - 10.02.2019, 12:57:25
-
Kyseessä - 97 2,9l aut. 960. Alkanut vuotamaan ikävästi öljyä jostain. Kävin eilen montussa tutkimassa löytyiskö vikapaikkaa mutta oli niin suljussa etten oikein päässyt jyvälle. Oli sotkenut alustan aika pahasti ja valuu pakoputkea pitkin pitkälle takaosaan niin käryääki ilkeästi. No sen verran sain pestyä että näki että jostain vänkärin puolelta konetta se ilmeisesti vuotaa ja aina kun rätillä pyyhki niin öljyvana lähti valumaan jostain siitä öljypohjan takaa, mutta mielestäni oikea vuotopaikka on kuitenkin jossain ylempänä. Mitäs mahdollisia ja ehkä jopa todennäköisiä vikapaikkoja tuolla kantilla voisi olla?
-
Yhestä tollasesta oli ampunut kannen takana stefan irti, olikohan siellä joku asentoanturi nokka-akselin takana? Ei muista...
-
Usein näistä kansipahvi hajoaa aivan takakulmasta pakosarjan puolelta, puskee sitten öljyä sekä mahdollisesti jäähdytin nestettä ulos
-
Usein näistä kansipahvi hajoaa aivan takakulmasta pakosarjan puolelta, puskee sitten öljyä sekä mahdollisesti jäähdytin nestettä ulos
No joo, tuo vois olla semmonen paikka mistä sitä valuu tuonne alas. Tänään menen kaverin kans nosturille pällistelemään lisää niin ehkä se sieltä selviää. Nestettä ei ole ainakaan vielä tarvinnut lisäillä.
-
No ei tuo nyt aivan katastrofilta näyttänyt. Nosturille ei päästy mutta pellin kun aukasi ja tiirailtiin niin ainakin yksi vuotopaikka löytyi. Eli nokka-akselilta näytti vuotavan. Peilillä kun katsoi niin siellä nokka-akselin takana oli sellainen kansi ja sieltä välistä näytti tippuvan. Minkähänlainen savotta tässä on tiedossa? Ite en ole mikään mestarimekaanikko niin täytyy vähän kysellä mitä on luvassa..
-
Ei se ole vaikea. Oltava vaan oikein lyhyt torx avain kannen pultteja varten. Senjälkeen peilillä näkee etyä mitä siellä on tapahtunut. Jos stefa on kaput niin siihen pätee normaalit metodit irroitukseen ja asennukseen.
-
No niin, tämä nyt toistaiseksi kunnossa. Korjaamolla käytin ja stefa oli ollut huonosti paikoillaan. Uusi stefa ja nyt ei vuoda. Oiskohan huohotin jäätynyt kun piteli kovia pakkasia ???. Vois tuohon huohottimeen yrittää perehtyä niin löytyykö vinkkejä mitä siitä kannattaa tarkistaa ja mistä kaikki olennaisimmat komponentit ihan fyysisesti löytyy?
-
Itse huohotin pönttö on jemmassa siellä imusarjan alla
-
Tuossa näkyy pönttö, letkut ja liekkilukko.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/965%201992%20B6304FS/2017/1213%20kasausta.JPG?img=medium)
Liekkilukko kannattaa puhdistaa huolellisesti.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/965%201992%20B6304FS/2017/1208%20liekkilukko.JPG?img=medium)
-
Hyvät kuvat, kiitos. Selvensi asiaa.
-
Huomasin just että oli mullakin rupenu vuotaa stefa asentoanturin takaa, onko olemassa hyvä työkalu kaivaa stefan tuolta?