Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: joosua - 10.02.2019, 20:52:09

Otsikko: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
Kirjoitti: joosua - 10.02.2019, 20:52:09
Tervehdys!

Pakko kääntyä tietävämpien puoleen seuraavassa ongelmassa. Em autossa on ollut käyntihäiriöitä jo pian pari vuotta.  Tänään n. 20km ajon jälkeen moottori nyki vaihtaessa ja kiihdyttäessä vielä hetken nykiminen. 1km jälkeen pikkutielle kääntyessä sammui nykien. Ei käynnistynyt useammallakaan startilla. Käytin akun navan irti 3-4min. Sitten startatessa muutaman kerran startin loputtua vähän köhi ja joku sylinteri potki. Kaveri piti ykkösen tulpanhattua ventt.kannen kiinnikkeessä ja kipinä tuli ja silloin käynnistyi kolmella. Sammutin ja tulpanhattu kiinni. Ei sitten enää käynnistynyt. Hinattiin loppumatka. 15min päästä käynnistyi ja toimi ongelmitta. Vikamuisti antaa 1-1-1 eli ei kai vikaa. Mutta oireet, kun kerran vähän potki, viittaisi vähän bensapulaan?
Autoon on vaihdettu vuoden sis. sähköpuolelle: Tulpat, tulpanjohdot, virranjak.kansi, pyörijä, puola, kampiaks. asentotunnistin ja bensapumpun rele sinne tuhkiksen taakse.
Polttoainepuolelle: Molemmat bensapumput, suodatin ja paineensäädin.
Ennen osienvahtoja on myös kerran nykinyt ajossa, silloin ei tarvinnut hiljentää ja nykiminen meni ohi. Samoin jätti tielle aika samalla tavalla reilu 1/2h ajon jälkeen. Silloinkaan ei akun kengän irroitus auttanut, mutta n. 20-30min päästä käynnistyi ja toimi normaalisti.  Mikä vähän kummallista, aina kun on nykinyt tai jättänyt tielle, on ollut samanlainen parin plusasteen hyvin märkä keli.

En oikein enää keksi epäillä kuin moottorin ohjausyksikköä, sen kauttahan kai tulee virta bensapumpulle? Pitäisikö vaihtaa? Mitä ne releet paisuntasäiliön kyljessä tekee, voisiko niissä olla vikaa? Vai mitä kannattaisi kokeilla?
Otsikko: Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
Kirjoitti: jen - 10.02.2019, 21:13:09
puuttuuko sieltä bensa silloinki ei lähde? onko pumpun relettä vaihdettu?
Otsikko: Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
Kirjoitti: joosua - 10.02.2019, 21:57:53
Se tuhkakupin takana oleva bensapumpun rele on vaihdettu. Onko muualla joku toinen rele?
Otsikko: Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
Kirjoitti: TVS - 10.02.2019, 22:28:17
Paisarin kyljen releet on suutinrele ja flektin rele. Varsin tyypillinen paikka, mikä tuommosen vermeen matkan katkasee. Voit kokeilla vaihtaa ne päikseen, ja testata koneen käydessä nypätä rele irti, se kumpi irrottamalla sammuu on suutinrele  :D
Otsikko: Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
Kirjoitti: joosua - 10.02.2019, 22:34:33
Hyvä tieto. Teen näin, ja alan etsiä samalla uutta relettä. Kun selviää kumpi on suutinrele niin voisi siihen ehkä kannattaa vaihtaa uusi osa. Kun auto on -91 niin tosi vanhojahan noi releetkin on.
Otsikko: Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
Kirjoitti: joosua - 15.02.2019, 09:36:01
Vaihdoin autoon pari päivää sitten, viime kesänä ihan varaosaksi hankkimani sopivasti eteen tulleen ecun. Edellä kuvatut käyntihäiriöt ovat sattuneet niin harvoin että tältä osin vian korjaantumisesta ei vielä voi sanoa mitään. Mutta aikaisemmin on moottori käynnistyäkseen vaatinut "pitkän startin" eli ehkä parin kolmen sekunnin mittaisen. Nyt käynnistyy heti.  Joten viittaisi siihen että jotain vikaa vanhassa ecussa oli. 
Suutinreleen vaihdan vielä.

Muuten, mitä suutinrele oikein tekee? 
Otsikko: Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
Kirjoitti: kestosippi - 15.02.2019, 22:47:49
Mulla samanlainen Volvo toiminut pirun hyvin.
Nyt tyhjäkäynti mennyt kovin epatasaiseksi. Ravistelee pikkusen kun tyhjäkäynti menee sinne 500-600rpm tuntumalle.
Mistä voisi tyhjäkäyntiä hieman korottaa?

Tulpat ja johdot sekä virranjakajan kansi ei kovin vanhoja mutta ruiskulaitteisiin en ole kajonnut koskaan. No polttoainesutin vaihdoin taannoin.
Otsikko: Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.an
Kirjoitti: joosua - 24.02.2019, 21:41:01
Ei ilmeisesti ollut ecussa vikaa koska jätti tielle ihan samalla tavalla kuin aiemminkin, vaikka oli ecun vahtanut.  Siinä tiellä ihmettelin, ja tuli mieleen tuo edellä neuvottu paisunta-astian kyljessä olevien releiden vaihto keskenään.  Niinpä vaihdoin ne päittäin, sehän on aika helppo homma, ja heti käynnistyi.  Saattoi hyvin olla vika siinä releessä. Tilasin Biliasta uuden, nopeasti tuli ja maksoi vähän reilu 53€ ja vaihdoin sen tilalle ja flektin releen takaisin. Uusi rele oli aivan samoilla numeroilla, valmistusmaa vain oli West-Germanystä siirtynyt Hungaryyn. Samallahan tässä selvisi että ecussa ei ole vikaa kun sen vaihto ei auttanut.

Nyt jos vielä tulee häiriöitä, on jo vähän vaikeaa keksiä enää lisää vaihdettavia osia.  Toisaalta, jos toimii niin on ainakin vanhoja osia uusittu ja toimintavarmuus tätäkin kautta parantunut.

Kiitoksen asiantuntevista neuvoista. Jatketaan koeajoa.
Otsikko: Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
Kirjoitti: joosua - 25.02.2019, 20:54:48
Ajoin auton pesuun, Shellin pesu, ja kas kummaa eipä käynnistynytkään enää pesun jälkeen. Aivan sama on käynyt n. vuosi sitten. Akun -navan irroitus auttoi nytkin. 

Nyt kysyisinkin, kun tuo pesu näyttää jotenkin häiritsevän jotain, että kuinka saa helpoiten polttoaineen tulon katkaistua että uskaltaa lukea polttoaineensyötön vikakoodeja?  Sillä voisi jotain saada selville. Jos polttoaineen syöttöä ei saa poikki niin on ymmärtääkseni kai se vaara että moottoriin menee bensaa ja voi kastella tulpat, tai jopa räjäyttää katin.

Otsikko: Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
Kirjoitti: Kankikari - 25.02.2019, 20:58:27
Ajoin auton pesuun, Shellin pesu, ja kas kummaa eipä käynnistynytkään enää pesun jälkeen. Aivan sama on käynyt n. vuosi sitten. Akun -navan irroitus auttoi nytkin. 

Nyt kysyisinkin, kun tuo pesu näyttää jotenkin häiritsevän jotain, että kuinka saa helpoiten polttoaineen tulon katkaistua että uskaltaa lukea polttoaineensyötön vikakoodeja?  Sillä voisi jotain saada selville. Jos polttoaineen syöttöä ei saa poikki niin on ymmärtääkseni kai se vaara että moottoriin menee bensaa ja voi kastella tulpat, tai jopa räjäyttää katin.

Ei ainoastaan komponenttien testi tila vikakoodien lukulaitteella sekin tehdään saa pensaa pumppaamaan turhaan. Vikakoodien luku on vain luku ei muuta.
Otsikko: Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
Kirjoitti: joosua - 26.02.2019, 08:52:47
Ei ainoastaan komponenttien testi tila vikakoodien lukulaitteella sekin tehdään saa pensaa pumppaamaan turhaan. Vikakoodien luku on vain luku ei muuta.

En tiedä kovin paljoa, voisitko selittää vähän tarkemmin.
Otsikko: Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
Kirjoitti: Kankikari - 26.02.2019, 14:37:41
Jos luet vikakoodit ei tapahdu mitään muuta.

Jos kytket vikakoodi lukulaitteella komponenttien testin tulee bensaa suuttimista testin ajan. Älä tee niin.
Otsikko: Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
Kirjoitti: Acke - 26.02.2019, 17:25:19
Jos ei käynnisty pesun jälkeen saattaa olla vettä virranjakajassa. Ei välttämättä todennäköisin vaihtoehto nyt, mutta kannattaa huomioda. Mulla oli -91 940 jota sai työntää ulos pesuhallista pari kertaa...
Otsikko: Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
Kirjoitti: joosua - 27.02.2019, 15:01:43
Jos luet vikakoodit ei tapahdu mitään muuta.

Jos kytket vikakoodi lukulaitteella komponenttien testin tulee bensaa suuttimista testin ajan. Älä tee niin.

Ok, eli vikakoodit voi lukea auton omasta vikamuistista niin sähkö- kuin polttoainepuoleltakin ilman että polttoaineen suihkutusjärjestelmä syöttää bensaa moottoriin.
Hyvä tieto. Jos ja kun vika seuraavan kerran iskee, pyrin lukemaan vikakoodit.
Otsikko: Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
Kirjoitti: joosua - 10.06.2019, 20:34:29
Paisarin kyljen releet on suutinrele ja flektin rele. Varsin tyypillinen paikka, mikä tuommosen vermeen matkan katkasee. Voit kokeilla vaihtaa ne päikseen, ja testata koneen käydessä nypätä rele irti, se kumpi irrottamalla sammuu on suutinrele  :D

Kuten aiemmin mainitsinkin, vaihdoin tuon suutinreleen siitä paisunta-astian lyljestä, ihan Biliasta hankin alkuperäisvaraosan, ja nyt on helmikuun jälkeen toiminut ilman ongelmia.  Sähkökaavion mukaan on tosiaan hyvin oleellinen osa.  Joten vähän vaikuttaisi siltä että ko rele oli tullut tiensä päähän. Kauanhan se oli kestänytkin joten ei huonoksi voi haukkua. 
Niinhän tässä saattoi käydä että viimeinen osa oli se viallinen, mutta niin vanhojahan monet osat oli että hyvä ne ihan tomintavarmuuden kannaltakin oli vaihtaa, joten ei siinä mielessä hukkaan mennyt raha ja aika.
Kiitokset kaikille neuvoista, joista oli hyvää apua!
Otsikko: Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
Kirjoitti: joosua - 14.01.2021, 22:50:56
Morjens vaan kaikille!

Ei ole runsaasta osien vaihdosta huolimatta Volvo vielä aivan luotettava.  Viikko sitten sammui taas moottori ajossa, alhaisilla kierroksilla ajaessa ja ulkolämpötila nollan tienoilla eikä mikään märkä sää. Eli kuten aikaisemminkin, ja n.10 min jälkeen taas käynnistyi.  Ennen sammumista nyki hetken ja käynnistyttyä kävi alussa myös hetken katkonaisesti, ei siis röpöttänyt, ja minusta viittaa siihen että syystä tai toisesta bensan tulo loppui.

Nyt on tarkoitus seuraavaksi vaihtaa taas varmuudeksi bensapumpun rele ja lambda-anturi, joka onkin alkuperäinen ja siis oikeastaan ainoa osa jota ei ole  aihdettu.  Katalysaattori on aika ruostunut ja sitä on pitänyt paikata joten ajattelin vaihtaa senkin. Motonetissa näkyy olevan 189€.  Kaipa se toimii?

Kannattaako lambda ostaa Volvolta vai olisiko vaikka Motonetin myymä käypäinen?  Onko useampia vaihtoehtoja?

Onko hankala homma? Lähinnä johdotusta ajattelin että meneekö vaikeista paikoista?
Otsikko: Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
Kirjoitti: Acke - 14.01.2021, 23:04:35
Vaikeinta lambdan vaihdossa on saada vanha irti. Johdot menee todella helposti, liitin on noin tulipellin ja apparin iskaritornin välillä. Johdot menee siitä aika suoraan auton alle vaihdelaatikon viereen. Kannattaa laittaa mallikohtainen merkkilambda, näissä oli kai bosch oem. Joku korjakoon jos muistan väärin.
Otsikko: Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
Kirjoitti: joosua - 14.01.2021, 23:31:37
Hyvä että johdotus on helpompi. Pelkäsin  että meneekö auton sisään ja pitää keskikonsoli purkaa tms.  Vanhan lambdan irroitus on varmasti vaikea, jos se pelkästään pitää vaihtaa.  Kattia kun katselin niin on sen verran pahasti ruostunut että   ei varmaan kestä edes kovempaa yrittää lambdaa vääntää tai vasaraa antaa.
Pitää kysyä lambdaa Biliasta.
Otsikko: Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
Kirjoitti: Slerbahuuli - 15.01.2021, 06:33:27
Lambdaksi sitten Bosch, mitkään tarvikkeet eivät toimi kovin kauaa tai luotettavasti.

Vanha lambda irtoaa parhaiten, kun pillillä kuumentaa melkein oranssiksi ja vääntää Lambdahylsyllä irti.

Jos katalysaattorin vaihdat, niin muista kysellä eri kierrätyspisteistä, mitä siitä maksavat. Eivät ihan ilmaisia ole ja saatat saada siitä osan remonttirahoista takaisin. ;)
Otsikko: Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
Kirjoitti: joosua - 27.01.2021, 21:47:38
Volvo stumppasi taas, eli märällä ilmalla moottori nykien sammui.  Onnistuin selvittämään pari seikkaa häiriön aikana. Ensinnäkin kipinä näyttäisi tulevan normaalisti. Samoin suuttimille tulee virta ja maa. 
Tämä suuntasi epäilyn bensapumpun virran ja maadoituksen saantiin.(pumppu on vaihdettu ja bensapumpun rele on 2 viikkoa vanha)

Siirtopumppu tankissa surahtaa ihan normaalisti.  Eli hiukan enemmän epäilyttää maadoitus.

 Miten nuo bensapumpun johdot kulkevat, meneekö läpi lattian sisäpuolelle, ja onko matkalla liittimiä?
Otsikko: Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
Kirjoitti: Tucci - 27.01.2021, 22:35:27
Vikakoodia luettaessa pitää nappia painaa 7-8s. muuten tulee 1-1-1.
Onko jakajan kansi bremi, bosch vai joku muu?  Osa kansista on niin kieroja että halkeaa jo kiristettässä. Bougicord on alkuperäinen tulpan johto, niden sopivuus ja ohmien mittaus. Suutinreleen johdot rispaantuu liittimen alapuolelta.
Otsikko: Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
Kirjoitti: Dmies - 27.01.2021, 23:12:11
Vikakoodia luettaessa pitää nappia painaa 7-8s. muuten tulee 1-1-1.
Onko jakajan kansi bremi, bosch vai joku muu?  Osa kansista on niin kieroja että halkeaa jo kiristettässä. Bougicord on alkuperäinen tulpan johto, niden sopivuus ja ohmien mittaus. Suutinreleen johdot rispaantuu liittimen alapuolelta.
Jos on intermotorin kansi niin se on paketissa kiero. En tiedä onko tarkoituksella vai miksi, mutta intermotorin asennusohjeeseen kuuluu, että kiristetään ristiin vähän kerrallaan (olikohan varttikierros per pultti) ettei kansi halkea.
Otsikko: Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
Kirjoitti: Tucci - 28.01.2021, 05:14:19
Jos on intermotorin kansi niin se on paketissa kiero. En tiedä onko tarkoituksella vai miksi, mutta intermotorin asennusohjeeseen kuuluu, että kiristetään ristiin vähän kerrallaan (olikohan varttikierros per pultti) ettei kansi halkea.
Santapaperi levyyn kiinni ja hioo tasaseksi jos haluaa askarella kansien kanssa.
Otsikko: Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
Kirjoitti: joosua - 03.03.2021, 20:34:10
Volvo stumppasi taas, eli märällä ilmalla moottori nykien sammui.  Onnistuin selvittämään pari seikkaa häiriön aikana. Ensinnäkin kipinä näyttäisi tulevan normaalisti. Samoin suuttimille tulee virta ja maa. 
Tämä suuntasi epäilyn bensapumpun virran ja maadoituksen saantiin.(pumppu on vaihdettu ja bensapumpun rele on 2 viikkoa vanha)

Siirtopumppu tankissa surahtaa ihan normaalisti.  Eli hiukan enemmän epäilyttää maadoitus.

 Miten nuo bensapumpun johdot kulkevat, meneekö läpi lattian sisäpuolelle, ja onko matkalla liittimiä?

Johdot tuli tarkastettua auton alta, ja sieltä en usko syytä löytyvän. Johdot oli hyväkuntoiset eikä katkeamia tuntunut, ja ne  menee hyvän johtokuoren sisään.   Maadoituksen mittasin ja kontakti koriin oli hyvä. Samoin virtaa tuli hyvin.  Ja johtovika ei yleensä häviä vaan pahenee nopeasti.
Joten ainoaksi järkeväksi vaihtoehdoksi näytti nousevan bensapumppu.  Vaihdoin sen Bilteman parempaan malliin. Vanha oli Motonetista hankittu tarvike.

Nyt kysyisinkin että onko kenelläkään kokemusta satunnaisesti lakkoilevasta bensapumpusta? Siis siitä auton alla olevasta.
Otsikko: Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
Kirjoitti: HammerDown - 03.03.2021, 20:50:13
Nyt kysyisinkin että onko kenelläkään kokemusta satunnaisesti lakkoilevasta bensapumpusta? Siis siitä auton alla olevasta.

Sanoisin, että yleensä nuo loppuunajettunakin halvaantuu niin, etteivät lähde startista pyörimään ollenkaan. Jos lähtee, niin yleensä pyörii kans.

Sopivaan asentoon pysähtyneen pumpunkin saa yleensä kopauttamalla vielä heräämään.
Otsikko: Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
Kirjoitti: joosua - 06.03.2021, 11:12:14
Tässä tapauksessa on meno loppunut noin vartiksi aina märällä kelillä. Viimeksi pystyin vähän tutkimaan juttua.
Strobolla näkyi että kipinä tuli. Samoin virtapulssit suuttimille ihan hyvin. Ja siirtopumppu tankissa surahti aina statatessa.  Tankki oli täysi.

Joten bensan tulon loppuminen on minusta ainoa mahdollisuus.  Ja moottorin pysähtyminen, samoin kuin käynnistyminen vian mentyä ohi, ovat molemmat sellaisia kuin bensapulassa yleensä on. Eli nykii ennen sammumista, ja lähtee nykien käyntiin.

Vaihdoin tämän takia bensapumpun auton alta. Edellinen oli muutaman vuoden vanha.

Olen kaksi kertaa käynyt autopesussa Shellillä, johon kuului alustan pesu. Molemmilla kerroilla vika iski päälle eikä moottori käynnistynyt. Eli voin aika hyvin testata korjauksen onnistumista käymällä autopesussa taas. Ihan mielenkiintoista.