Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: arska11 - 15.02.2019, 16:20:02

Otsikko: Volvo 850 2.3 T5 kone 960:seen...sähköt? Vika on selvitetty!
Kirjoitti: arska11 - 15.02.2019, 16:20:02
Elikkäs projekti olisi nyt siinä vaiheessa, että 850 T5:sen kone on 960:sen keulilla, mutta sähköissä on vielä puutteita.
Auto lähtee startista käyntiin, mutta 4 ja 5 suutin ei sano mitään, ihan kuin ohjausvirta puuttuisi...suuttimien paikat on vaihdettu, eli ei ole niissä vika, puuttuuko virta??
Startatessa myös pyöräyttää takaisin päin välillä?
Jako on kohdallaan ja selvyytenä vielä, että tämä kone oli täysin ehjä kun sen purin toisesta autosta irti.
Autossa on 850 sähkösarja 960 omien sähköjen rinnalla.

Sen verran tuossa tuumailin vielä, kun jätin auton talliin mököttämään, että tuo johtosarja on eri autosta mikä oli se testi T5, eli olisko niin huono tuuri, että 4 ja 5 suuttimen johdot ois joltain kohti poikki...?
Äkkiäkös mä tietysti vedän pari uutta piuhaa, kun ecultahan nuo ohjaukset tulee vissiin suoraan?
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.3 T5 kone 960:seen...sähköt?
Kirjoitti: Xanthe_ - 16.02.2019, 11:55:25
Jos oli tuon mallisessa OBDII portti (Motronic M4.4 yleisesti) niin kykenee tehdä yksittäisen suuttimen testin niin näkee mikä suutin oli mikäkin ja että toimii. Manuaalisesti.


Oletan että Motronic M4.4/Motronic M4.3 ECU.

A puolelta (GND ohjaus)

Pin 10 (suutin nro 1)
Pin 38 (suutin nro 2)
Pin 24 (suutin nro 3)
Pin 23 (suutin nro 4)
Pin 9  (Suutin nro 5)

ja Pin 27 on noitten kaikkien suuttimien yhteinen +12V.

*Tarkistettu ja päivitetty. Yleismittari kouraan ja tarkistamaan signaali.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.3 T5 kone 960:seen...sähköt?
Kirjoitti: arska11 - 16.02.2019, 15:26:11
Jos oli tuon mallisessa OBDII portti (Motronic M4.4 yleisesti) niin kykenee tehdä yksittäisen suuttimen testin niin näkee mikä suutin oli mikäkin ja että toimii. Manuaalisesti.


Oletan että Motronic M4.4/Motronic M4.3 ECU.

A puolelta (GND ohjaus ilmeisesti)

Pin 10
Pin 38
Pin 24
Pin 23
Pin 9

ja Pin 27 on noitten kaikkien suuttimien yhteinen plussa (ilmeisesti.. päivitän vielä viestin kun totean omalla M4.4 ECUlla kyseisen asian parin tunnin kuluessa.).


Mutta kun suuttimet on ehjät, 4 ja 5 suuttimille vaan ei tule ohjausvirtaa...ja tässä ei ollut obdII:sta, kun on -95 ecu+johtosarja.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.3 T5 kone 960:seen...sähköt?
Kirjoitti: arska11 - 16.02.2019, 18:20:08
Nyt menee jo yli hilseen meikä pojalla, vaikka ei nuo sähköt ole koskaan ollutkaan vahvuus...
Tein siis erilliset johdot suoraan eculta, mutta ei sanonut 4 ja 5 suuttimet mitään. Eivät myöskään herää, vaikka käytin 3 suuttimen johtoa kiinni?
4 ja 5 pyttyyn tulee myös kipinä ja tulpatkin vaihdoin varuiksi, eli mikä piru tuossa nyt on kun noita suuttimia ei saa heräämään...??
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.3 T5 kone 960:seen...sähköt?
Kirjoitti: Xanthe_ - 16.02.2019, 18:37:45
Tarkistettu per suutin että noin on pinnit ja mihin suuttimelle menee.


"2 tuntia".

Huom jos haluat visuaalisesti nähdä niin noin 600 Ohmin vastus ja ledi yhteen ja ledin pidempi jalka on plussa. Isket siihen sen ledin suuttimen tilalle, koska jos on automaattisesti säätyvä yleismittari niin se ei kerkee säätymään kun se pulssittaa sen verta nopeasti. Eli jos suuttimen töpseliin tulee signaali niin suuttimet roskiin. Jos ei tule niin sit kahtoo että eculta tulee oikein oikeasta paikasta.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.3 T5 kone 960:seen...sähköt?
Kirjoitti: arska11 - 16.02.2019, 19:18:42
Nyt on selvitetty ja vikakin oli aika nolo... :-[
4 ja 5 sylinterin tulpanjohdot väärinpäin... :2funny: :2funny:
Kyllä joskus täytyy käydä kaikki läpi ennenkuin löytää sen helpoimman vian ;D
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.3 T5 kone 960:seen...sähköt? Vika on selvitetty!
Kirjoitti: RILLUV70 - 17.02.2019, 21:21:31
Tekevälle sattuu :-[