Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: arska11 - 17.02.2019, 09:05:13
-
Potilas: Volvo 960, jossa on 2.3 T5 kone(850:stä).
Viasta toiseen, eli moottorista menee suoraan öljyä turbolle!
Vuotaa siis pakoputken laipan välistä öljyä, joten menee reilusti, onkohan ohjurinkumet ihan selvät...?
Puristuspaineet olen katsonut koneesta ja ne on normaalit, eli ei ainakaan väljä kone ole kyseessä.
-
Miten siinä on toteutettu öljyn palu turbosta? Vai onko vakio, kuulostaa vähän siltä ettei öljy pääsee valu takaisin ahtimesta
-
Jos öljynpaluu ok, niin ahdin rikki
-
Jos öljynpaluu ok, niin ahdin rikki
Ahdin ei ole rikki ja öljynpaluu pitäisi olla kunnossa myös, normaali metalliputki joka menee lohkoon..siinä on tosin aika kova mutka.
-
Ahdin ei ole rikki ja öljynpaluu pitäisi olla kunnossa myös, normaali metalliputki joka menee lohkoon..siinä on tosin aika kova mutka.
Eli siis ahdin ok, öljynpaluu ok, kone ok.
Sittenhän se toimii? :D
-
Eli siis ahdin ok, öljynpaluu ok, kone ok.
Sittenhän se toimii? :D
Heh, heh, ei toimi. :-\
Olisko tuo öljynpaluuputken mutka niin kova, ettei öljy pääse siitä menemään...vesi kyllä kulki ihan hyvin, mutta ölppä on tietty kankeempaa..
No, täytyy varuiksi tehdä sekin uusiksi, loivemmalla mutkalla ;)
-
(https://i.ibb.co/9NFqdcS/IMG-20190216-193507.jpg) (https://ibb.co/9NFqdcS)
(https://i.ibb.co/sw8kH5c/IMG-20190216-193458.jpg) (https://ibb.co/sw8kH5c)
Tuon näköinen tapaus...
Nyt kun järjellä taas ajattelen, niin ei varmaan huonoistakaan ohjurinkumeista noin paljon valskaisi??
No, vaihdetaan nyt nekin samalla, kun venakansi on jo irti.
-
(https://i.ibb.co/sPy4DqZ/IMG-20190217-193523.jpg) (https://ibb.co/sPy4DqZ)
Nyt ois tulossa aikas paljon suorempi paluuputki.
Edellisestä putkesta ei näkynyt valon pilkahdustakaan toisesta päästä :2funny:
-
Näyttää ihan asialliselle nyt :)
-
Näyttää ihan asialliselle nyt :)
Joo, nyt tuli hyvä, kun viitsi tehdä ajatuksen kanssa :)
-
Nyt toimii? :)
-
Nyt toimii? :)
Huomenna tulee venavarsien kumet ja kenties pe kerkeän kasaamaan palikat paikalleen, niin infoon sitten vkonlopun aikana kuinka kävi :)
-
Nyt toimii? :)
Ei toimi vieläkään ja paluuputki on nyt taatusti auki ja suht suorakin vielä...mikähän perkule, kun öljyt tulee niinkuin joka raosta.. >:(
Voisko tukossa oleva huohotin tehdä tuota, luulis kyllä että ampuis stefan pihalle...?
Niin ja pakokaasu on valkoista/harmaata ja sitä tulee reilusti.
-
Onkos sillä merkitystä, kun mulla on etuvetoisen turbo, eli pakopesä on käännetty väärinpäin..?
-
Onkos sillä merkitystä, kun mulla on etuvetoisen turbo, eli pakopesä on käännetty väärinpäin..?
Ei jos oot kääntäny turbon keskiön nii että öljynpaluu on alaspäin.
-
Ei jos oot kääntäny turbon keskiön nii että öljynpaluu on alaspäin.
Luonnollisestikin kyllä öljynpaluu on alaspäin.
Tässä on nyt joku juttu jota ei hoksaa, kun kone oli siis täysin toimiva, eikä todellakaan öljyt tulvinut kun oli 850 nokalla... :-\
Rupesi tuo huohotin nyt kummittelemaan oikein kunnolla, että taidan katsoa sen vielä huomenna, nimittäin epäilen että sen letkut on väärissä paikoissa...
-
Huohottimen letkut on nyt samalla tavalla kuin T5:ssakin, eli huohottimen päältä se koneen puoleinen letku nousee koneen päälle venttiilikoneistoon ja toinen menee turbon imuputkeen joka tulee ilmanputsarilta.
960 öljypohjan kyljessä on yksi paikka, mutta sen tulppasin, kun ei T5:ssa alunperinkään mene mitään huohotinletkua öljypohjaan.
Imusarjasta laitoin letkun myös siihen turbon imuputkeen, siinäpä ne.
Huohotinpöntön myös putsasin ja se sekä letkut on auki.
Että mikä helkutti tässä on, kun öljyä vaan puskee koneesta suoraan turbon kautta pakoputkeen?? Taas on tikku melkein tyhjä, eikä ole tarvinnut kauaa käytellä...
Rupeaa pikku hiljaa menemään järki tämän kanssa, kun vikaa ei vaan löydy.
(https://i.ibb.co/M1G1B5L/IMG-20190223-162715.jpg) (https://ibb.co/M1G1B5L)
-
Yksin puhelu jatkuu..
Näyttäisi nyt siltä että, kun kone alkaa lämpiämään, niin sitten vasta rupeaa öljyä tulemaan kirjaimellisesti joka paikasta... >:(
-
Jos öljynpaluu ok, niin ahdin rikki
-
En tiedä montako kertaa tämä pitää tänne kirjoittaa, eli nyt on kahdella, ehjällä ahtimella testattu ja öljyä vaan tulvii...
-
..
-
En tiedä montako kertaa tämä pitää tänne kirjoittaa, eli nyt on kahdella, ehjällä ahtimella testattu ja öljyä vaan tulvii...
Ihan sen ensimmäisen kerran olisi riittänyt.
4 kertaa nyt lukenut läpi eikä mainintaa kahdesta ahtimesta.
Imusarjan alla oma huohotuspönttö käytössä? Käytetty irti ja putsattu? Noissahan menee tukkoon se lohkoon menevä pätkä
-
Huohotinpöntön myös putsasin ja se sekä letkut on auki.
Niin ja sori, kirjoitin niistä turboista eri paikkaan, mutta siis kahdella autoissa olleilla, ehjäksi todetuilla turboilla nyt on kokeiltu ja samaa tekee
-
Huohotinpöntöltä öljypohjaan menevä öljynpaluukanava tukossa?
Huohotinpönttö tulvii yli ja öljy kulkeutuu turbon imupuolelle.
Näitä on tullut vastaan ainakin kutoskoneissa.
-
Jos ymmärsin oikein niin sulla ei o käytössä öljypohjaan menevä huohotinputkea ??? Ja sulla on vedetty venttiilikoneistosta putki turbon imupuolelle ??? En ihan ymmärtäny, mutta ei olis eka kerta :) lakkaako öljyn valskaaminen jos sen turbon tuleva huohotin ottaa irti?
-
Myös ilmanputsariin oli mennyt massamittarista läpi öljyä.. :idiot2:
(https://i.ibb.co/4tjvdDj/IMG-20190223-192943.jpg) (https://ibb.co/4tjvdDj)
-
Huohotinpöntöltä öljypohjaan menevä öljynpaluukanava tukossa?
Huohotinpönttö tulvii yli ja öljy kulkeutuu turbon imupuolelle.
Näitä on tullut vastaan ainakin kutoskoneissa.
No, kun tätä mä mietin itsekin, että jos se on hitsatessa jo mennyt pienemmäksi, kun öljypohja lyhennettiin...voi paska, mikä homma lähteä sitä tarkastamaan.. :-\
Saisikohan sitä millään rassilla koitettua läpi?
-
Jos ymmärsin oikein niin sulla ei o käytössä öljypohjaan menevä huohotinputkea ??? Ja sulla on vedetty venttiilikoneistosta putki turbon imupuolelle ??? En ihan ymmärtäny, mutta ei olis eka kerta :) lakkaako öljyn valskaaminen jos sen turbon tuleva huohotin ottaa irti?
Siis venttiilikoneistonkannesta menee letku huohotinpöntön päälle, niin kuin alunperinkin.
Öljypohjan kyljestä tulppasin lähdön, koska T5:ssa ei alunperinkään ole semmoista, toisin kuin tuossa 2.5, 960 koneessa.
Muistaakseni otin huohotinletkun irti myös tuosta turbon imuputkesta, mutta voin koittaa vielä uudestaan jossain vaiheessa.
-
Tommonen huohotinpönttö siis?
(https://cdn4.pelicanparts.com/techarticles/Volvo-V70/89-ENGINE-Crankcase_Breather_Replacement/images_small/pic01.jpg)
https://www.pelicanparts.com/techarticles/Volvo-V70/89-ENGINE-Crankcase_Breather_Replacement/89-ENGINE-Crankcase_Breather_Replacement.htm
Muistaakseni otin huohotinletkun irti myös tuosta turbon imuputkesta, mutta voin koittaa vielä uudestaan jossain vaiheessa.
Tarkasta samalla että miten reippaasti puhaltaa sieltä huohottimen letkusta.. tai ollenkaan.
-
Tommonen huohotinpönttö siis?
(https://cdn4.pelicanparts.com/techarticles/Volvo-V70/89-ENGINE-Crankcase_Breather_Replacement/images_small/pic01.jpg)
https://www.pelicanparts.com/techarticles/Volvo-V70/89-ENGINE-Crankcase_Breather_Replacement/89-ENGINE-Crankcase_Breather_Replacement.htm
Tarkasta samalla että miten reippaasti puhaltaa sieltä huohottimen letkusta.. tai ollenkaan.
Tuommoinen pönttö on joo. Huohottimen letkusta, öljytikusta, ja öljykorkin rei`istä puhaltaa hiukan ulospäin..
-
Nyt näyttää kuitenkin lupaavalta, kun purin taas kerran huohotinpöntön pois ja puhalsin paineilmalla sieltä alimmasta reiästä joka menee öljypohjan sisälle, vaikka ei se mielestäni kylläkään tukossa ollut, mutta nyt loppui tulviminen??
En kyllä vielä usko tuota kunnes kokeilen joku päivä käyttää koneen taas lämpöiseksi... :(