Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: TasPetri - 04.10.2011, 17:57:25

Otsikko: Amazonin nestekytkin
Kirjoitti: TasPetri - 04.10.2011, 17:57:25
Hei! Itsellä seisoo pihalla Nokialla 67vm Amazon. Ollut omistuksessa nyt toista päivää. Ongelma on autossa se että kytkin ei päästä irti ollenkaan. Löytyiskö joltakin helppoa apua tai halua käydä kurkkaamassa paikan päällä joka tietää autoista enemmän. Itse olen todella kokematon näissä. Kiitos jo etukäteen!
Otsikko: Vs: Apua Amazoniin
Kirjoitti: rokkiarska - 04.10.2011, 18:47:23
Onko siinä nestekytkin? Jos on ni pääsylinteri on jumissa.
Otsikko: Vs: Apua Amazoniin
Kirjoitti: mista - 04.10.2011, 19:43:58
Onko siinä nestekytkin? Jos on ni pääsylinteri on jumissa.

Kyllä 67 pitäisi nestekytkin olla.

Mulla on omassa projektissa sama vika, mutten ole kerinnyt ollenkaan tutkimaan. Sulkyssä on nestettä ja poljin menee normisti pohjaan, mutta mitään ei tapahdu. Vuosimalli on kans 67.
Otsikko: Vs: Apua Amazoniin
Kirjoitti: o_j - 04.10.2011, 20:43:56
Vika vissiin joko pääsylinterissä kuten ehdotettu tai kytkinlevy ruostunut kiinni vauhtipyörään? Jos seissyt ajamatta pitkään on jälkimmäinen on todennäköinen, irtoaa yleensä kun ajaa kytkin pohjassa vähän aikaa.
Otsikko: Vs: Apua Amazoniin
Kirjoitti: TasPetri - 04.10.2011, 20:49:15
Meinaat että laitan vaihteen sisään ja käynnistän ja ajan jonku aikaa niin lähtee toimimaan vai? Auto seissyt kaksi vuotta ennenku nyt taas pitäis saada liikenteeseen. Eli kytkin menee pohjaan, mutta on ihan tunnoton. Ja vaihdetta ei kyllä saa silloin päälle kytkettyä jos auto on käynnissä.
Otsikko: Vs: Apua Amazoniin
Kirjoitti: rokkiarska - 04.10.2011, 21:11:05
Käyntii ykköne silmässä ja ajamaa. Amazonissa saa välikaasulla vaihettua kaikki vaihteet ilman kytkintä. Mutta kannattaa kokeilla ajella kytkin pohjassa ja painaa kaasua ja jarruaki yhtäaikaa ni kyllä se irti lähtee jos on levy juntannu kiinni.
Otsikko: Vs: Apua Amazoniin
Kirjoitti: Pecan - 04.10.2011, 21:15:39
Onko sielä nestettä riittävästi ja liikkuuko työsylinteri/kytkinhaarukka? Jollain muotoa järkevä poljintutuma pitäisi olla, jos sylinterit on kunnossa.
Otsikko: Vs: Apua Amazoniin
Kirjoitti: Ilari - 05.10.2011, 09:11:51
Kyllä sen huomaa jos pääsylinterin mäntä on pohjassa. Voi olla että sulla on työsylinterikin jumissa. Noiden tsekkaaminen ei ole isokaan homma. Työsylinterin näet auton alta, kun pyydät jotain painamaan kytkintä kun katsot työsylinteriä, niin pitäis tapahtua liikettä. Jos ei liiku, niin pääsylinteri on jumissa. Jos työntötanko liikkuu holosti, niin työsylinterin mäntä on jumissa. Korjaussarjoja saa, mutta muista että työsylinteriä on kahdella eri halkaisijalla.
Joskus olen irrottanut kytkimen hinaamalla jumittavaa autoa toisella autolla vaihde päällä ja kytkinpoljin pohjassa.
Otsikko: Vs: Apua Amazoniin
Kirjoitti: femur - 05.10.2011, 10:49:21
Jos se sylinteri ei siellä alakerrassa liiku mihinkään, (olettaen että se ei ole paikalleen jämähtänyt) niin kokeileppas seuraavaa, auttoi itsellä kun ei kytkin irroittanut, liikahti aina vaan vähän:

Konehuoneesta se täyttökorkki auki (on varmaan sellainen alumiininen pötikkä mistä lähtee putki alaspäin), jos siellä ei näy mitään niin voisi vika johtua siitä että siellä ei ole mitään..

Seuraa tuota putkea (joka letkuksikin taitaa muuttua jossain vaiheessa) sinne alas vaihdelaatikon viereen, siellä on työsylinteri. Siinä on letkun yläpuolella ilmausruuvi, se ruuvi auki ja valuttelet nesteet sieltä pois. Jos mitään ei tule niin vika on varmaan jälleen siinä että siellä ei mitään ole :) Varovasti sen ilmausruuvin kanssa ettei katkea sisään jos on wanha yksilö kyseessä. kannattaa myös vähän putsailla ettei mene mitään sontaa sinne sisään.

Korkki auki valuttelet siitä muutaman kerran läpi jotain sopivaa öljyä (kysy liikkeestä että mikä öljy on hyvää, itte laitoin mersun automaattilaatikkoöljyä..) korkki kiinni, kaadat sen yläsäiliön täyteen öljyä, vähän valuttelet vielä ilmausruuvista öljyjä ja ilmaa pois, ja ruuvi kiinni. muista myös pistää se yläkerran korkki kiinni.. Sitten vaan polkemaan kytkintä jos auttaisi.

Jos sylinterit on jumissa niin sitten ei kyllä auta tuo rohto.
Otsikko: Vs: Apua Amazoniin
Kirjoitti: TasPetri - 05.10.2011, 12:19:55
Siellä säiliössä on tavaraa vähän yli minimin. Mutta korkki on jässähtänyt kiinni aika tiukkaan. Menossa hakemaan crc:tä jotta saa auki sen. Mutta ei siis ole tyhjä kuitenkaan. Itsellä ei mitään käyttöohjekirjaa yms, mutta ei tuolla kauheasti kyllä ole härpäkkeitäkään.  :) Mutta en kyllä tiedä mikä on pääsylinteri yms.. Tottunut ajelemaan vähän uudemmilla autoilla sentään aikaisemmin. Ja jos niihin tulee vikaa niin melkein viemään huoltoon. Eli se korkea noin litran kokoinen säiliö jossa on alumiinikorkki yms on siis kytkimelle? Ei ketään ois jota kiinnostais käydä läheltä katsomassa kaverina ja mielenkiinnosta? Voisin jopa bensakuluihin osallistua mahdollisesti.  ;) Eli auto vielä ens keskiviikkoon nokialla, kunnes muuttaa kotiin keskipohjanmaalle. Ja mieluiten veisin sen sinne ajamalla, enkä trailerin päällä.

Kiitos kaikille tähän asti.
Otsikko: Vs: Apua Amazoniin
Kirjoitti: mikkis83 - 05.10.2011, 15:34:04
Ei se vetoisuus ihan litraa kuitenkaan ole :)

Tässä pari kuvaa siitä säiliöstä:

(http://i59.photobucket.com/albums/g310/hra_47/Amazon-67/korjuu005.jpg)
(http://i59.photobucket.com/albums/g310/hra_47/Amazon-67/1234004.jpg)

Eli tuo tulipellissä oleva, hopeanvärinen säiliö ;)
Otsikko: Vs: Apua Amazoniin
Kirjoitti: Ama64 - 06.10.2011, 09:57:34
Jos kytkin tuntuu veltolta, eli ei ole mitään vastusta kun painaa kytkimen pohjaan, niin kyllä sieltä on nesteet hävinneet. Ja ei ne nesteet itsekseen häviä, vaan ovat vuotaneet joko pääsylinteristä (tuo ylhäällä konehuoneessa oleva hopea/alumiinin värinen) tai sitten kytkinkopan kyljessä olevasta työsylinteristä. Työsylinteri löytyy kun pistää pään kuskin puolelta auton alle, heti etupyörän takaa ja katsoo kykinkopan kylkeä.

Noiden korjaaminen korjaussarjoila ei vaadi mitään rakettitekniikan osaamista, itsekin olen molempiin vaihtanut uudet sisuskalut. Tietysti jos sylinterit ovat syöpyneet sisäpinnoiltaan niin silloin korjaussarjat ei auta. Tuotahan ei tietenkkän näe ennenkuin irroittelee ja purkaa sylinterit. Ja, ei noihin sylintereihin sitten mitään öljyä laiteta, vaan jarru/kytkinnestettä. Kannattaa varata vaikka litran verran että saa kunnolla ilmattua systeemin.

Nestekäyttöisen kytkimen, niinkuin jarrujenkin nesteet olisi syytä vaihtaa aina aika ajoin ettei sylinterit jumitu ja ruostu jarrunesteeseen kerääntyvän veden vuoksi.

Periaatteessa voisin Amazonia vilkaista, mutta en ehdi ennen ensi viikkoa.
Otsikko: Vs: Apua Amazoniin
Kirjoitti: TasPetri - 06.10.2011, 11:00:58
Kiitos taas paljon. Pitää käydä kurkkaamassa tuonne säiliöön kunhan tuo pahin sade menee ohi. Ja Ama64, auto on ainakin ens viikon tiistaihin nokialla. Eli jos ehtisit kurkata niin ei haittais, vaikka muutenkin sanomassa tuomion tuosta. ;)
Otsikko: Vs: Apua Amazoniin
Kirjoitti: The_OttoB - 06.10.2011, 13:00:34
Kytkinpääsylinterin sisällä on jousi joka sulkee säiliölle menevän läpän kun poljinta painetaan. Näitä katkeilee joskus ja neste eilöydäkkään tietään työsylinterille vaan takaisin säiliöön.  Ilmaaminen hoituu helpoiten painamalla työsylinterin mäntä muutamaan otteeseen pohjaan.
Otsikko: Vs: Apua Amazoniin
Kirjoitti: o_j - 06.10.2011, 15:20:44
Ja, ei noihin sylintereihin sitten mitään öljyä laiteta, vaan jarru/kytkinnestettä.

Nimenomaan, säikähdin jo kun luin viestejä että mitä täällä oikein neuvotaan. :D

Erikoista muuten että amassa on nestekytkin, mutta 140-sarjassa vaijeri.
Otsikko: Vs: Apua Amazoniin
Kirjoitti: The_OttoB - 06.10.2011, 15:31:32

Erikoista muuten että amassa on nestekytkin, mutta 140-sarjassa vaijeri.

On ollut Amazonia myös vaijerilla, kaikki B20 mallit, ja 140-sarjassa on ollut hydraulivehkeitä, mm. oikealta ohjatut

Otsikko: Vs: Apua Amazoniin
Kirjoitti: o_j - 06.10.2011, 15:42:54
On ollut Amazonia myös vaijerilla, kaikki B20 mallit, ja 140-sarjassa on ollut hydraulivehkeitä, mm. oikealta ohjatut

-H-, tulipa tämäkin selväksi! Haynesin 140-sarjan korjausopas toteaa kaikkien kirjan sisältämien mallien kytkimien olleen vaijerikäyttöisiä, mutta tuo suomenkielinen versio onkin suomennettu myös tiedoiltaan (ei käsitellä esim. noita oikealta ohjattavia).
Otsikko: Vs: Apua Amazoniin
Kirjoitti: TasPetri - 06.10.2011, 17:13:44
Eli säiliöhän siellä oli tyhjä. Tai siis pohjalla jämähtänyt sentin kerros josta pieni reikä alaspäin. Eli tuon putsaukseen vissiinkin ja kytkinnestettä täyteen näin ens hätään vai.. :)
Otsikko: Vs: Apua Amazoniin
Kirjoitti: Matson66 - 06.10.2011, 18:04:42
Nimenomaan puhdistus ensin. Kannattaa ottaa sylinteri kokonaan irti pöydälle ja avata se. Tarkastaa kunnon valossa, että sylinterin seinämät ovat sileät ja ruosteettomat, sekä kumiset männät ehjiä.
Kytkinpolkimessa on kytkikaran poikittaistappi, joka on lukittu haarasokalla.  Se on yleensä hankalin irroittettava. Sitten ne 2 ruuvia tulipellistä ja putki irti kärsästä ja näin on pääsylinteri irti.
Talvella loppuun kuluneet männät saattavat aiheutta kivan yllätyksen kun polkaistessa käy samalla tavalla kuin miten se poljin nyt käyttäytyy. Mäntä vain "solahtaa" nesteen läpi tiivistymättä sylinterin seinämille (nimim:llä kokemusta on) Takaisin asennuksen jälkeen järjestelmä kannattaa ilmata. Itse olen onnistunut ilmaamaan järjestelmän ihan vain avaamalla työsylinterin ilmaruuvin ja valuttamalla nestettä läpi hetken.

Otsikko: Vs: Apua Amazoniin
Kirjoitti: Jani O. - 07.10.2011, 16:49:57
Itsellä taas ei ilmautunut ollenkaan perinteisesti ylhäältä alaspäin, meni aivan tiedottamaksi. Ilmattua sai kun vedin etujarrusatulan ilmaruuvista letkun työsylinterin ilmaruuviin ja pumppasin jarrulla nesteet alhaalta ylöspäin.
Otsikko: Vs: Apua Amazoniin
Kirjoitti: Matson66 - 08.10.2011, 19:39:26
Itsellä taas ei ilmautunut ollenkaan perinteisesti ylhäältä alaspäin, meni aivan tiedottamaksi. Ilmattua sai kun vedin etujarrusatulan ilmaruuvista letkun työsylinterin ilmaruuviin ja pumppasin jarrulla nesteet alhaalta ylöspäin.
Sulla on varmaankin jäänyt kokoamisvaiheessa mäntä eteen. Palautusjousen voima ei välttämättä jaksa työntää mäntää takaisin, etenkin jos kumi oli uusi. Silloin ei pumppaaminenkaan auta, vaan mäntä pitää avustaa taka-asentoonsa. Paineilmallakin voi homman hoitaa.
Otsikko: Vs: Amazonin nestekytkin
Kirjoitti: Jani O. - 08.10.2011, 21:47:42
Ei ollut missään vaiheessa auki tai edes tyhjä nesteestä. Perus nesteen vaihto vaan ja parin polkasun jälkeen meni tiedottomaksi. Koitin myös kotitekoisesti työntää säiliöön paineilmaa ja samalla ilmata mutta ei onnistunut. Edellä mainitulla tavalla onnistui. Myös jotkin moottoripyörien etujarrut vaatii ilmauksen alhaalta ylöspäin.