Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Sute - 17.02.2019, 23:20:27
-
Vaihdoin 2006 ikäiseen D5:seen toisen padan, kun kun kellari porsi ja ahdin hajosi vielä kaiken kukkuraksi. "Uusi" pannu toimii hienosti, mutta kaikki ratin toiminnot ovat mykkänä. Eli herjaa SRS:ää, vakionopeuden säädin on pimeä, puhelimen napit ovat mykät, luistonesto mykkänä, ratin asentoanturi pimeä, töötti ei toimi, sekä valot ko. napeista pimeinä. Sulakkeet kunnossa.
Auto oli pari kuukautta pihalla ilman moottoria. Vidalla löytyy ko. järjestelmiin koodit SRS-001C, SRS-0014, SAS-0010, SAS-000F, ECM-928C, CEM-DD52, CEM DD51, BCM-0109).
Onkohan CEM kärsinyt jotenkin koneen vaihdon yhteydessä tai vaan muusta syystä? Katsoin kaikki johdot, jotka lähtevät ratilta ja niin pitkälle kun niitä pystyi seuraamaan, näyttivät olevan kunnossa. Samoin tsekkasin kaikki bägin liittimet sekä muut ohjain liittimet ratista. Tuntuu sinänsä oudolta, että tämä liittyisi koneen vaihtoon, kun ongelma keskittyy tuohon ratin seudulle.
CEM sijaitsee ilmeisesti paikassa, johon on voinut seisonnassa päästä vettä kunnolla.
Outoa.
-
Vaikuttaisi siltä että kun konetta vaihdettu, on ollut akku kiinni? ???
Tai sitten joku liitin on vielä auki/ei kunnolla paikoillaan.
Sulake/rele boxiin sisälämppäri puhaltamaan lämmintä ilmaa. Ei kuumaa.
Ja mahdollisimman hyvin että saisi kaiken mahdollisen kosteuden pois.
Koodien poisto ja uudelleen tarkistamalla toimiiko.
-
On mahdollista, että jos rempan aikana apurunko ja hammastanko on ollut irti, niin ratti on päässyt vapaasti pyörimään ja on rikkonut kosketinrullan, eli ratin asentoanturin. Jos ei heti ole ollut rikki, niin viimeistään siinä vaiheessa, kun ratti on käännetty jompaan kumpaan ääriasentoon.
-
On mahdollista, että jos rempan aikana apurunko ja hammastanko on ollut irti, niin ratti on päässyt vapaasti pyörimään ja on rikkonut kosketinrullan, eli ratin asentoanturin. Jos ei heti ole ollut rikki, niin viimeistään siinä vaiheessa, kun ratti on käännetty jompaan kumpaan ääriasentoon.
Tämä tuli mieleen, koska apurunko ja hammastanko oli irroitettu ja tuo ohjausvarren kumi oli irronnut. Eli on saattanut pyörähtää yliasentoon.