Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: vanharatsu - 18.02.2019, 22:45:38
-
Kasikymppiin pitäisi saada pehmeämpää iskaria alle.
Nykyiset TRW:n iskarit kun on omaan makuun turhan pintakovat sivuteille.
Mitä suosittelisitte?
Ite miettinyt vaihtoehtoina Monroen OESpectrumia, Meyleä ja Bilsteinin b4:sta. Alkuperäiset olisi varmaan parhaimmat, mutta myös melko hintavat.
Nykyisistä Sachsin iskareista puolestaan lukenut, että olisivat turhan kovat, eivätkä siten vastaisi aikaisempaa super touring -mallia, joka oli ilmeisesti ihan ok pumppu?
-
Meidän 2006:seen tuli laitettua koko kierros sachsia, ei kyllä omaan makuun liian kovat ole, itsekkin 100% mukamuuspainoitteinen kuljettaja. Rengastus varmasti myös vaikuttaa hieman tuohon "joustavuuteen". Super touringin kanssa taisi käydä niin että hajoilivat ennen aikojaan ja sen takia lopettivat?
Meidän autossa renkaat 205/55/16.
Eikä koko kierros saksasta tilattuna maksanut juuri mitään.
-
Oliko nuo sinun iskarit sinisellä vai valkealla tarralla?
Uudemmat sachsin iskarit on tuolla valkealla tarralla ja vanhemmat sinisellä tarralla.
Itellä kans rengaskokona 205/55-16 kesärenkaissa ja talvirenkaissa 195/65-15, joten pehmikettä pitäisi renkaiden puolesta olla. TRW:t on vain melko jämyllä vaimennuksella, kestää heitoistakin ajaa reippaammalla vauhdilla.
-
Sachsin sininen tarra siellä on.
Linkin takana esimerkkikuva tarrasta. (Väärä iskari mutta samanlainen tarra)
https://carparts.alpics.info/pics/td/medium/0/4/70_358171.jpg
Sachsin tuotenumerot:
Etuiskarit: 554 046
Takaiskarit: 317 339
Autossa ihan perinteinen alusta, ei mitään extraa.
-
Kiitos vastauksesta.
Kellään ei ole noista Monroen OESpectrumeista kokemusta?
Niissä ois viiden vuoden takuukin. ELK
Tuo Sachs voisi olla sitten toinen vaihtoehto.
-
Emännän S60 oli ostettaessa taakse laitettu uudet monroet (reflex?) ja itse vaihettu eteen sachs. Eroa ei kyllä huomaa kumpi kovempi tai pehmeämpi.
S40 edessä Sachs ja takana trw, etupää hyvä tasapainoinen ja takapää kova.
Bilstein ollu jokunen ja tuo B4 on hyvä kestävä iskari ja tuommoiset uudet on jo valmiina tallissa saabiin taakse (konit nyt joka kulmassa) tilalle. Eteen siihen hommaamassa kovempaa B6 versiota.
-
Bilstein B4 on V70:ssä takana. 5v sitten vaihdoin, eikä ole valittamista. Jouset alkuperäiset tai ainakaan en tiedä vaihdosta, rengastus ollut 205/55R16 (talvi ja kesä) ja 225/45R17 (kesä).
-
S60:ssä takana Bilstein B4. Edessä alkuperäiset mitkälie.
-
Nuo oespectrumit laitoin tilaukseen, täytyy laittaa infoa tänne sitten, että millainen alustasta tuli.
Kuparille mielenkiinnosta kysymys, että miksi haluat eteen jäykemmät b6:set?
-
Vinkkinä että jos iskarit tosiaan vaihdat, niin vaihda samalla eteen iskarien yläpään kiinnikkeet sekä sinne jousen alle tulevat eristikumet, poistavat sitä huminaa/karkeutta mikä lähtee renkaista.
Tarvikkeena yläpäistä parhaat taitavat olla Lemförderit, taitavat jopa olla OEM tavaraa. Jousien alle tulevat eristimet saa ainoastaan Siniseltä.
-
Nuo oespectrumit laitoin tilaukseen, täytyy laittaa infoa tänne sitten, että millainen alustasta tuli.
Kuparille mielenkiinnosta kysymys, että miksi haluat eteen jäykemmät b6:set?
Madallettu ja Aeron alalippa jonka takana alhaalla iso cooleri niin keula olisi vakaampi mm jarrutuksissa, hidasteissa jne.. CS tonnareissa muutenkin keula on vanhuuttaan veltto joten jäykkää osaa sinne ja vahvempi takapää pitää miedompana niin ajettavuus paranee.. Poikkituki on jo keulassa lisäjäykisteenä.
-
Nuo eristinkumit pitääkin hommata, tällä hetkellä siellä ei ole niitä.
Yläjousilautasia en nyt vaihda, koska ne on uusittu 50tkm/2v. sitten. Jos ois pidempään noilla rullattu niin ilman muuta kannattaa samalla vaihtaa.
Noita eristinkumeja etsiessä tuli vastaan myös jousen yläosaan tarkoitetut??? En tiennytkään että sinnekkin on olemassa nuo lärpäkkeet, tässä vielä linkki: http://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile/fahrwerk-lenkung/federung/auflage-federteller-vorderachse-oben-gummi/1035741/ (http://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile/fahrwerk-lenkung/federung/auflage-federteller-vorderachse-oben-gummi/1035741/)
-
Madallettu ja Aeron alalippa jonka takana alhaalla iso cooleri niin keula olisi vakaampi mm jarrutuksissa, hidasteissa jne.. CS tonnareissa muutenkin keula on vanhuuttaan veltto joten jäykkää osaa sinne ja vahvempi takapää pitää miedompana niin ajettavuus paranee.. Poikkituki on jo keulassa lisäjäykisteenä.
Sitten voi varmaan toimia hyvin, kun b4:kin on vakioiskaria jo vähän jäykempi.
Muutama vuosi sitten Isän V70:iin laitatettiin aluksi keulaan b6:set ja takana oli nivomatit, niin auto käytännössä jousti takapäällä, ei ollut kovin tasapainoinen :D vähän myöhemmin tuli taaksekkin b6:set. Hyvät nuo b6:set on ajaa, osittain mukavuuden kustannuksella tosin.
-
Nuo eristinkumit pitääkin hommata, tällä hetkellä siellä ei ole niitä.
Yläjousilautasia en nyt vaihda, koska ne on uusittu 50tkm/2v. sitten. Jos ois pidempään noilla rullattu niin ilman muuta kannattaa samalla vaihtaa.
Noita eristinkumeja etsiessä tuli vastaan myös jousen yläosaan tarkoitetut??? En tiennytkään että sinnekkin on olemassa nuo lärpäkkeet, tässä vielä linkki: http://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile/fahrwerk-lenkung/federung/auflage-federteller-vorderachse-oben-gummi/1035741/ (http://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile/fahrwerk-lenkung/federung/auflage-federteller-vorderachse-oben-gummi/1035741/)
Joo tosiaan sinne ylöskin tuollaiset eristimet saa halutessaan, itselläni ei niitä ole siellä ja olisikin kiinnostavaa tietää onko mitään vaikutusta.
Alhaalle ne kumet kannattaa ehdottomasti laittaa, muuten jousi lepää suoraan sen jousilautasen päällä.
-
Onko nuo yläeristimet ollu joissakin tietyissä malleissa/varustuksissa?
Jos nuo jotakin tekee, niin luulisi entisestään vaimentavan melua.