Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: jtt75 - 26.02.2019, 10:28:27
-
Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. Potilas 2010 vuoden XC60 D5 AWD automaatti. Oireena vaimea jurina vedätettäessä, niin kuin bassokaiutin. Täristää autoa ehkä hieman. Pakkasilla ei oiretta kun kierrokset nousee kiihdytettäessä yli kahdentuhannen, kun lämpiää niin vaihtaa vaihteen matalammilla kierroksilla ja silloin jurina alkaa, 1500 kierrosta pahin. Aivan kuin ajaisi pykälää liian suurella vaihteella. Tasakaasulla ja alamäessä ei ääntä kuulu. Kaasun kun löysää vauhdissa, joskus kuuluu jurinaa siihen asti kunnes löysää sen hetkisen vaihteen pois päältä.
Merkkiliikkeessä käytetty tutkittavana ja sieltä tuli diagnoosiksi että perä ääntää. Nyt vaihdettu tehdaskunnostettu perä ja tilanne ei muuttunut miksikään. Pitänee viedä takaisin tutkittavaksi, kalliita remontteja turhan takia.
Käytin jakohihnaremontissa eri korjaamolla ja siellä löytyi vikakoodi U040168 liittyen abs/esp.
Mitään vikavaloja ei ole mittaristossa eikä ole palanutkaan koskaan auton minulla ollessa.
Mietin vain että onko vika turbiinissa vai voiko viallinen haldex tehdä tuollaista, ja merkkiliikkeessä tehty diagnoosi perästä olisikin haldex vika?
Jos jollakin ollut samaa vikaa niin mielelläni kuulisin mikä ollut syyllinen.
-
Toki Haldexi voi noin ääntää, öljyt vaihtoon. Ja laatikko voi ääntää myös kun ei vaihda pienempää, öljyn vaihto. Samalla katsoo kuinka tummaa öljyt on.
Öljyn vaihto ei mitään korjaa, mutta näkee missä vika, toki voi helpottaa jurinoita.
-
Laatikkoöljyt vaihdettu ja samalla tehty laatikon pesu. Haldexissa uudet öljyt ja suodatin vaihdettu perän vaihdon yhteydessä. Laatikko vaihtaa nätisti ja vikakoodeja sieltä ei tule. Kumpikin remontti maksaa joka tapauksessa tuhansia. Pitää yrittää uudelleen josko nyt perän vaihdon jälkeen saisi uuden diagnoosin. Jos vielä kuulostaa perävialta niin voisi olettaa että haldex olisi syyllinen.
-
Lakkaako jurinat, jos pudotat vaihdetta käsin pykälää pienemmälle? Tuntuuko ylipäänsä eri vaihteilla? Jos vain yksi vaihde jurnuttaa, niin melkeinpä laatikon puolella saattaisi jotain häikkää olla.
-
Laita puri tuubia Shudder fixiä, äänen pitäis muuttua jos vika laatikossa.
-
Kaikilla vaihteilla tuntuu jurisevan, ei vaikutusta vaihtaako manuaalisti vai ei. Shudder fixiä oon jo yhden tuubin puristellut laatikkoon, ei vaikutusta.
-
Mietin vaan että jos kardaanin tiputtais lattialle niin eikös silloin pitäisi taka-akseliston ääntelyt pudota pelistä pois kun se vapaana vaan pyörii mukana. Tuleneeko sitten vikakoodeja siitä operaatiosta... Jos sitten vielä jyrisee niin vetarit, laatikko, kumityynyt yms. jää jäljelle. Wetterillä kyllä sanoivat että vetarit ja moottorin tuenta olisi kunnossa....
-
Onko samat oireet kesärenkailla, jotkut nastat resoinoi tossa xc:ssä.
-
Kitkat alla, ei tule renkaista ääni.
-
No, jakolaatikko tai pyöränlaakeri. Vaikuttaako kaarrokset ääneen, terävät tai laajat.
Jakolaatikon öljynvaihto ja rvs tuubit sisään, pitäis ääneen vaikuttaa jos jakolaatikko syypää.
-
Pyöränlaakeria tai oikeanpuoleista etuvetaria voisin alkaa tutkimaan. Kaarteilla ei vaikutusta mutta tasakaasulla ja kaasu löysätessä voi tarkkaan kuunnellessa havaita pienen "raklattavan" äänen vänkärin puolen etukulmilta.
-
Tutkin tuossa etuvetarit ja molemmin puolin on pystysuuntaan jonkin verran välystä ja kun ylösalas liikuttaa niin kolina kuuluu. Saako noissa olla minkä verran tuon suuntaista välystä? Pitkittäissuuntaanhan jonkinmoinen välys on ok.
-
Ja siis sisemmissä nivelissä.
-
Omassa XC60 vm 09 autossani samat oireet eli jurisee vedätettäessä ja tasakaasullakin jyrkässä vastamäessä.
Saiko aloittaja vian selville tai onko kukaan joutunut paikantamaan kyseistä vikaa?
-
Omassa XC60 vm 09 autossani samat oireet eli jurisee vedätettäessä ja tasakaasullakin jyrkässä vastamäessä.
Saiko aloittaja vian selville tai onko kukaan joutunut paikantamaan kyseistä vikaa?
Loppuuko jyrinät jos pudottaa pienempää pykälää?
-
Jyrinä pysyy samana vaikka vaihtaa kutoselta vitoselle ja neloselle.
-
Perän uusiminen poisti jyrinät ja muut ylimääräiset äänet :)
-
Paljonko tuli maksamaan
-
Peruskorjattu vaihtoperä töineen 2200 eur
-
Siis pitikö perä vaihtaa kahteen kertaan kun ensimmäinen tehdas kunnostettu oli susi ?
-
Ketjun aloittaja oli jtt75 ja ketjun toinen henkilö on kano.
Siis kumpikin henkilö on vaihtanut perät. Luulisin että kumpikin on vaihtanut ne vaan yhteen kertaan.
-
Juuri näin.
Vaihdoin siis perän yhden kerran. Ketjun aloittajalla vika ei kai korjaantunut perän vaihdolla.