Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: miikkamakkara - 27.02.2019, 16:09:44

Otsikko: Lisälämmitin
Kirjoitti: miikkamakkara - 27.02.2019, 16:09:44
Hei
V70 -09 D5 lisälämmitin lähtee käyntiin vain ollessaan johdonpäässä (lohko ja ylläpitolaturi)
Juuri vaihdettu uusi ohjainyksikkö ja sama jatkuu, ei anna vikakoodeja. uusi akku,
auto ja ylläpito lataa, voisiko ylläpito tyhjentää akkua kun ei ole johdossa.
auto ei herjaa virran vähyyttä!
Otsikko: Vs: Lisälämmitin
Kirjoitti: hessu80 - 27.02.2019, 16:35:24
Hei
V70 -09 D5 lisälämmitin lähtee käyntiin vain ollessaan johdonpäässä (lohko ja ylläpitolaturi)
Juuri vaihdettu uusi ohjainyksikkö ja sama jatkuu, ei anna vikakoodeja. uusi akku,
auto ja ylläpito lataa, voisiko ylläpito tyhjentää akkua kun ei ole johdossa.
auto ei herjaa virran vähyyttä!
Koita lypsää vikakoodi ulos yrittämällä käyntiin 6 kertaa ilman ylläpitolatausta.

Joillakin on ollut sellaista vaivaa, että joka toinen käynnistys onnistuu. Tästä ei myöskään jää koodia, kun onnistunut käynnistys aina kuittaa vian pois. Palopesän piikkiin laittaisin molemmat vaivat.
Otsikko: Vs: Lisälämmitin
Kirjoitti: Kulmamies - 27.02.2019, 16:55:49
Vastaavia oireita oli -10 mallin V70:ssä. Vika oli lopulta hapettuneessa akun miinuskaapelin korin puoleisessa liitoksessa. Akku oli siis koko ajan liian tyhjä, eikä se latautunut ajon aikanakaan kunnolla, johtuen huonosta kontaktista.
Otsikko: Vs: Lisälämmitin
Kirjoitti: petriko - 27.02.2019, 20:06:34
Kyllä tuo kovasti kertoo alhaisesta akun jännitteestä normaalioloissa. Mittaa ennen ajoa/laturia akun napijen välinen jännite. Jos alle 12 se ei pidä latausta tai ei saa sitä normaalitilassa. Kun laitat ylläpidon päälle se nostaa jännitteen yli 14 ja auto luulee olevan akun kunnossa.

Älä kokeile hirveästi käynnistyksiä sillä jos se menee vikatilaan joudut sen huollossa kuittaan, oletettavasti tuossa on sellainen harmi.
Otsikko: Vs: Lisälämmitin
Kirjoitti: hessu80 - 27.02.2019, 21:45:16
Kyllä tuo kovasti kertoo alhaisesta akun jännitteestä normaalioloissa. Mittaa ennen ajoa/laturia akun napijen välinen jännite. Jos alle 12 se ei pidä latausta tai ei saa sitä normaalitilassa. Kun laitat ylläpidon päälle se nostaa jännitteen yli 14 ja auto luulee olevan akun kunnossa.

Älä kokeile hirveästi käynnistyksiä sillä jos se menee vikatilaan joudut sen huollossa kuittaan, oletettavasti tuossa on sellainen harmi.
Menee nuo akun varaustilan laskennat iloisesti sekaisin, jos maajohto on irti rungosta. Kulmamiehen vinkki ja akun jännite kannattaa kyllä tarkistaa.

Miten petriko ajatteli saada asian ratkaistua, ellei vikakoodia saada selville? Todellisuudessa vikakoodi on toki muistissa, mutta sitä ei taida saada ulos edes VIDAlla ennen kuin laite on lukossa. Webaston Thermo Test koodit näyttäisi, mutta se täytyy kytkeä suoraan webaston johtosarjaan.
Otsikko: Vs: Lisälämmitin
Kirjoitti: petriko - 28.02.2019, 18:38:00
Menee nuo akun varaustilan laskennat iloisesti sekaisin, jos maajohto on irti rungosta. Kulmamiehen vinkki ja akun jännite kannattaa kyllä tarkistaa.

Miten petriko ajatteli saada asian ratkaistua, ellei vikakoodia saada selville? Todellisuudessa vikakoodi on toki muistissa, mutta sitä ei taida saada ulos edes VIDAlla ennen kuin laite on lukossa. Webaston Thermo Test koodit näyttäisi, mutta se täytyy kytkeä suoraan webaston johtosarjaan.

Joo. kyllähän tuo vika olisi saatava selville jos siellä on. Kuitenkin laturissa vebasto toimii ok. Onko toi ylläpito kytketty akun napoihin/kenkiin? eli olisiko silla jotain merkitystä eli auto ei saisi akusta toivottua jännitettä, mutta se ei herjaa siitä.
Otsikko: Vs: Lisälämmitin
Kirjoitti: miikkamakkara - 10.04.2019, 16:37:06
moi ja kiitos!
ongelma ratkennut,
loppu kesästä oli vaihdettu lämppärin moottori eikä sitä ollut kalibroitu
minkä takia järjestelmä oikutteli.
Otsikko: Vs: Lisälämmitin
Kirjoitti: Samikainen - 10.04.2019, 17:58:21
Lämppärin moottorin kalibrointi? Ihan mielenkiinnosta jos sama tulee eteen voitko avata vähän?
Otsikko: Vs: Lisälämmitin
Kirjoitti: hande - 11.04.2019, 21:18:47
Vastaavia oireita oli -10 mallin V70:ssä. Vika oli lopulta hapettuneessa akun miinuskaapelin korin puoleisessa liitoksessa. Akku oli siis koko ajan liian tyhjä, eikä se latautunut ajon aikanakaan kunnolla, johtuen huonosta kontaktista.
Ostin kuukausi sitten V50 2,4i:n jonka eberi ei pelannut. Vikakoodia tuli paloilmapuhaltimesta. Vikojen nollauksella sain satunnaisesti jäämään päälle, mutta harvemmin kuitenkaan kolmea kertaa peräkkäin. Sitten kerran kun taas läppäri sylissä kaivoin vikakoodeja, totesin kojelaudassa ilmoituksen matalasta akkujännitteestä. Akkulaturi oli kytkettynä, joten päättelin, että jossain on "vihreää välissä". Putsasin navat ja kaikki näkyvät liitokset sekä Kulmiksen mainitsemat maapisteet. Sen jälkeen on pelannut kuin junan vessa. Tosin vasta nyt hoksasin että millä se lämmitin lopulta taisi korjaantua 8)