Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: s80mk2 - 06.03.2019, 18:52:59
-
Auto täristää koriin ja rattiin (pompotus, ei sivuttaissuunnassa), pahimmillaan 70-100km/h. Kaikkein pahimmillaan taustapeilistä ei saa selvää :2funny: . Mittarissa 180tkm.
Renkaat tasapainoitettu (225/45-17), vanteet suorat ja renkaat hyvät (Bridgestone Blizzak nastat). Ohjauskulmat säädetty kuntoon, kaikki ok. Raidetangon sisäpäissä aivan lievä "toimintavälys", ei voi vaikuttaa tällä tavoin ? Oikea pitkä vetoakseli luultavasti vaihdettu joskus, näytti uudelta. Vasen on selvästi alkuperäinen, sisäpään nivelessä välystä, kuului ihan pyörittäessä rengasta ilmassa "naks,naks,naks", tuntui jopa koko maljakossa (vaihdelaatikon poskilaakerit ??? :buck2: ).
Kaikki muut nivelet ja pyöränlaakerit vaikutti ok. Kaikki jarrut ja etualatukivarret + etuiskareiden yläpäät vaihdettu 150tkm kohdalla 3 vuotta sitten.
Onko volvotietäjillä ajatuksia ?
Nimimerkillä : Epätoivoinen volvomies :(
-
Päivitystä. Tarkemmalla tutkinnalla vasen etupyöränlaakeri oli sitten kuitenkin paskana, vaihdoin sen tänään samantien SKF osaan. Samalla tutkin vetoakselia tarkemmin, se on täysin morjens, lienee alkuperäinen. Sisäpään nivel on ns. "onnenpyörä" ja aina pysähtyy rosvosektoriin ELK
Kusti polkee kovaa vauhtia SKF uutta vasenta vetoakselia mulle päin.
Ainut ero laakerin vaihdon jälkeen oli "jollotuksen" vaimeneminen. Luulen, että tässä keississä on monta vikaa samaan aikaan päällä. Vaihdetaan yksi kerrallaan niin pystyy vertaamaan. Moottorin ylätuki (se alumiiniklunssi) on myös täysin paskana, vulkanoinnit revenneet kauttaaltaan.
Seuraavaksi vaihdetaan se vetoakseli ja kokeillaan. Sen jälkeen jää enään aksiaalinivelet ja tuo moottorin tuki. Jos ei ala toimimaan niin mennään oikeuteen selvittelemään :buck2:
-
Ettei olisi jossain renkaassa pystyheittoa kun noin pompottaa?
-
Ettei olisi jossain renkaassa pystyheittoa kun noin pompottaa?
Tasapainotin pyörät heti alkuun. Koitin kattoa tarkkaan ettei pompota, vanteet olivat ainakin suorat. Renkaat on tosiaan 2016 paistetut Bridgestone Blizzakit, aikalailla 8mm pintaa ja hyvän näköset..
Kohta voi tietty laittaa kesät alle ja kokeilla.
-
Tasapainotin pyörät heti alkuun. Koitin kattoa tarkkaan ettei pompota, vanteet olivat ainakin suorat. Renkaat on tosiaan 2016 paistetut Bridgestone Blizzakit, aikalailla 8mm pintaa ja hyvän näköset..
Kohta voi tietty laittaa kesät alle ja kokeilla.
Onkohan mahdollista että jonkun renkaan kudokset olisivat rikki, vaikka uudet ovatkin? Tasapainotus ei ymmärtääkseni ilmaise kudosvauriota?
-
Jaahas, lähdin aamukaffen jälkeen pajalle tutkimaan vielä lisää. Oikeanpuolen pitkä vetari, jota pikaisesti luulin vaihdetuksi, onkin alkuperäinen ! Tarrat vieläkin tallella, valmistuspäivä molemmissa kepeissä 08/2005 :) Eli vetareilla vedelty 180tkm ja 14-vuotta. Molemmissa sisäpään vetonivelissä reipas välys joka suuntaan, ja nämähän ovat ns. "tyyppivikoja", varsinkin tuo pitkä keppi. Kuten aikaisemmin kirjoittelin, lyhyen kepin tilasinkin ruotsista (SKF). Tilataan tuo pitkä myös.
Kaikki muu vaikuttaa erittäin hyvältä ikäisekseen. Aksiaaleissa on minimaalinen välys, niinkuin aiemmin totesin.
Otin muutaman kuvan ja videon selventämisen vuoksi.
Pitkä vetari
(https://farm8.staticflickr.com/7816/32385214697_4667b4b6f8_b.jpg)
Lyhyt vetari (valmistuspäivä 8.8.2005)
(https://farm8.staticflickr.com/7906/47327127121_486b2f9d0b_b.jpg)
Volvo pukilla
(https://farm8.staticflickr.com/7827/32385214307_55e7492d7c_c.jpg)
Oikea puoli alhaalta
(https://farm8.staticflickr.com/7873/47327126361_8c8bb53b48_c.jpg)
Vasen puoli alhaalta
(https://farm8.staticflickr.com/7849/47327125591_1e74bb1477_c.jpg)
Pikkuhiljaa saadaan volvo kuntoon. Uskomatonta, että ns. "perustallaaja" ei reagoi tämmöisiin ongelmiin lainkaan (laakerit,tärinä yms). Itse olen erittäin tarkka näiden kanssa, pääsee autot aina hyvään kotiin ;) Nimimerkillä "monia yksilöitä pelastanut".
(https://farm8.staticflickr.com/7871/46604115094_b9b0553f36_c.jpg)
Tähän mennessä tehty ongelman selvittämiseksi:
-Renkaiden ja vanteiden tarkastus ja tasapainotus (pahimmillaan 60g heitto)
-Ohjauskulmien säätö (taakse 1,4mm aurausta , eteen 0,7mm , camberit aika lähellä nollaa , casterit tasan)
-Vasen etu pyöränlaakeri (SKF)
Seuraavaksi tosiaan molemmat vetarit uusitaan SKF merkkisillä ja moottorin ylätukikumi samaan syssyyn. Automaatista ei pitäisi tulla öljyä ulos, kun nyppää kepin irti. Maalaisjärjen mukaan pitäisi näillä tulla kuntoon ! Ja tietysti ohjauskulmat vielä kerran remontin jälkeen.
-
Ainiin unohtui tuo video vetoakseleista VETOAKSELIT VOLVO (https://www.youtube.com/watch?v=op2qgv8A_6k)
Selkeesti näkee, että paskana on molemmat :2funny:
-
Tuohan se yleensä syynä tärinään.. Laatikon öljyt eivät tule auromaatissa ulos kun pitkän vetarin vaihtaa. Kokemusta entisestä T5:sta. Mistä muuten tilasit noi akselit ja paljon hintaa per kappale?
-
Tilasin autodoc.fi sivustolta (tulee ruotsista) molemmat SKF. Lyhyt keppi 144€ ja pidempi 165€.
-
Tilasin autodoc.fi sivustolta (tulee ruotsista) molemmat SKF. Lyhyt keppi 144€ ja pidempi 165€.
Omg miten halpa hinta!!! Minä olen joutunut köyhtymään omistani 600-700euroa. Kerran päätin kokeilla ja tilasin lyhyen kepin Powerpartsilta. Tuli pkele väärillä booreilla oleva, ja kauhea vääntö että sain sen palautettua ja edes rahat takaisin. Kiitos tästä tiedosta sinulle ja pidän tämän autodocin mielessä jos tulee itsellä tarvetta.
-
Omg miten halpa hinta!!! Minä olen joutunut köyhtymään omistani 600-700euroa. Kerran päätin kokeilla ja tilasin lyhyen kepin Powerpartsilta. Tuli pkele väärillä booreilla oleva, ja kauhea vääntö että sain sen palautettua ja edes rahat takaisin. Kiitos tästä tiedosta sinulle ja pidän tämän autodocin mielessä jos tulee itsellä tarvetta.
Itsekin ihmettelin noita hintoja :idiot2: Meillä maksaa Spidanin vetarit 350-450€ , ja ovat vaihto-osia. SKF tekeleet ovat uusia, ja yleisesti SKF tekee laadukkaita "vähän kalliimpia" osia. Saa nähdä miten sopii kun pääsee asentamaan.
-
Ja tässä linkissä omasta tapauksesta tarinaa, toivottavast ei oo vetarit yhtä tiukassa tässä vollessa ;D
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=60950.msg1003027#msg1003027
-
^ Joo, tiukassa ne usein on. Erittäin hyvä kikka, kaksi tai kolme "hammastikkua" , tai rengasrautaa esimerkiksi. Samaan aikaan vääntää eri kohdista niin lähtee yleensä ekalla. Jos yhdestä kohdasta vääntää/kampeaa, ei lähde ikipäivänä. Nuo poskilaakerit ovat usein semmoisia, että hirvittää kun kokeilee välystä (maljakosta kiinni). Mutta tärinänaiheuttajaksi niistä ei ole, sisämaljakko on kuitenkin halkaisijaltaan niin pieni, että ei vaan pyörivät massat riitä täristämään koko koria. Sitten kun ampuu stefan välistä öljyt pihalle, rupee laakerit oikeasti olemaan morjens :buck2:
Ensmäinen keppi saapuikin tänään :) SKF paketissa lukee "made in gothenburg" , "headquarters of the SKF". Aika jännä, että OEM vetareissa lukee "made in poland" :o
(https://farm8.staticflickr.com/7885/47317451272_4aed8fa1cb_b.jpg)
-
Onpa jännä että nämä ruotsalaiset ja alkuperäiset ei. Hyvä kikka tuo vähintään kahdella kampeaminen.
-
Vaihdoin lyhkäsen tänään. Koko homma n.30-40min. Tosiaan sisäpään irroitus, kaksi vääntörautaa ja leka. Hakkaa ekan vääntöraudan toisesta laidasta maljakon ja askin väliin, sitten toisesta äärilaidasta toinen perään niin irtoaa heti askista. Sisäpään rihlaus ja askinpää oli ruostepölyä täynnä, niinkuin näkyy.
(https://farm8.staticflickr.com/7910/46655349024_cace28ed73_z.jpg)
(https://farm8.staticflickr.com/7905/46655349944_d52f93f403_z.jpg)
(https://farm8.staticflickr.com/7843/46463381855_7d691dd112_z.jpg)
Öljyä ei tule ulos. Uusi vain hollille ja hiukan "tönäisemällä" sisäpään niveltä hyväksi käyttäen napauttaa uuden pohjaan.
Uusi ja vanha
(https://farm8.staticflickr.com/7866/46655350144_aa96846372_z.jpg)
Erittäin simppeli homma
(https://farm8.staticflickr.com/7910/46463381635_615d07fc61_z.jpg)
Uusi paikallaan
(https://farm8.staticflickr.com/7829/46655349144_3100774cb9_z.jpg)
Tämä lyhyempi ei ollut niin väljä kuin tuo pidempi oikealla. Silti selvää välystä sisäpään nivelessä/maljakossa, ulompi nivel oikeastaan välyksetön. Odotetaan vielä, kunhan tuo oikeanpuolen keppi saapuu niin saadaan auto kuntoon ;)
-
Otit siis tuon tolpan pultit vain auki? Minä otin samassa touhussa alapallon, mutta tuo lienee helpompi kun ei tarvii tukivartta niin alas päin vääntää.
-
(https://i.ibb.co/K2MF1D2/IMG-20181217-115405.jpg) (https://ibb.co/K2MF1D2)
dice roll online (https://freeonlinedice.com/)
-
Se mitä tohon ruosteeseen tulee vetariin laatikonpuoleiseen päähän niin olen ihmeissäni. :o
Omassani kylläkin manuaali mut aikasemmat automaatitkin on ollut öljysiä kun ottanut ulos. ???
Onko aikasemmissa aukaistuilla ollut vuotoa vai onko sulla öljyt hukassa?
Vielä se että stefa on sitä varten että öljyt pysyy sisällä ja paskat ulkona.
Tietääkseni tasauspyörästö vaatii myös öljyä.
-
^^ Iskarin alapään kaksi pulttia auki ja abs-johto pois telineestään, siinä yksinkertaisuudessaan. Mitään muuta ei tarvitse purkaa.
Manuaali ja automaatti on kaksi täysin eri asiaa, siitä johtunee visuaaliset erot. Mitään vuotoa ei vaihdelaatikon ulkopuolelta näy, täysin kuiva ja siisti.
-
Minkälainen vaikutus mahtaa olla tuolla värinänvaimentimella joka orkkis akselin ympärillä näkyy vaan ei missään tarvikkeessa?
-
^ Jaa-a, vaikea sanoa. Tänään vaihdoin tuon pitkän vetarin, tämä oli vielä nopeampi operaatio.
(https://farm8.staticflickr.com/7819/46704931024_d4559f7e71_z.jpg)
(https://farm8.staticflickr.com/7804/32486170827_7cae587f5a_z.jpg)
Vanhan kepin ulkopää välyksetön ja tukilaakeri täysin kunnossa. Sisäpään nivelessä oli selkeä välys verrattuna uuteen. Ei tullut kuntoon siltikään :'(
Edelleen tärrää. Ei tässä enään tule muuta mieleen kun oikea etu pyöränlaakeri ja vanteet/renkaat. Jarruttaessa olen huomaavani lievää "nypytystä" , eli ihan kuin jarruvoima ei tule tasaisesti, ei täristä eikä hakkaa/jumputa, vaan nypyttää.
Kesärenkaiden vaihto on kuitenkin kohta edessä, sillä on helppo kokeilla muuttuuko. Tuo oikea pyöränlaakeri on sitten viimeinen vaihtoehto.
Talvirenkaat/vanteet käytin tosiaan painotuskoneessa, en nähnyt silmällä mitään erikoista pompotusta/heittoa.
Tärinä on pahimmillaan 70-100km/h (tietysti juuri siinä, missä kokoajan ajetaan). Jos polkasee 110km/h tai yli, menee kuin juna pilvillä. Tärinä tuntuu korissa, kuskin penkissä ja ratti pompottaa ylös-alas liikettä. 0-60km/h menee yleensä ihan kivasti, mutta joskus jo 40km/h jälkeen tuntuu pientä vapinaa.
Seuraavaksi sitten kesäpyörät alle, sen jälkeen oikea etupyöränlaakeri jos ei muutu. Sitten pitääkin jo heittää pyyhettä kehään :buck2:
-
Vaikuttaako kytketty vaihde ja/tai turbiininlukko tärinään? Tai moottorin kierrokset.
-
Sama kusymys mielessä, kun tuomaril. Tuli mieleen turbiinin väljyys, mutta tosiaan vaikuttaa kierroksilla ja sitä voisi vahtia.
-
^ ja ^^ olen kokeillut tiputtaa N:lle eri vauhdeissa, mun mielestä ei muutu mikään (pitää kokeilla vielä oikein ajatuksen kanssa). Sama, jos ajaa vaikka 90km/h ja höllää kaasun D päällä -> kone tyhjäkäynnillä -> ei mitään vaikutusta. Voin vielä kokeilla.
Juttelin asentaja-kollegoille asiasta ja mietittiin asiaa. Jarrujen nypytykseen on muutaman kerran ollut syynä kierot takajarrulevyt / jotain jumissa. Vaihdoin tänään takajarrulevyt + palat + vasen jarrusatula (oikea on vaihdettu selvästi hiljattain). Osat brembon tuotteita. Kunnolla nestettä takapäästä läpi tietysti. Käsijarrukengät yms. on myös vaihdettu 30tkm/3v sitten, siistit.
Vasen takasatula oli hieman jumissa ja oikealla puolella levyn ulkoreuna oli ruosteessa, pala oli kulunut epätasaisesti. Liukutapit oikealla hieman jumissa. Pyöränlaakerit/navat siistit, ei äännä / ole väljyyttä.
(https://farm8.staticflickr.com/7863/46712858354_f26f256c48_c.jpg)
(https://farm8.staticflickr.com/7855/33559808788_c24f74aa20_c.jpg)
Säädin vielä toistamiseen pyöränkulmat, kun vetarien vaihdon takia ratti vasemalle vinossa eli kulmat menneet siinä pieleen.
(https://farm8.staticflickr.com/7896/47383024632_8073636ea0_c.jpg)
(https://farm8.staticflickr.com/7882/46712858404_c0490a53b1_c.jpg)
Nyt jarruttaessa nypytys pieneni selvästi, joskin ei kokonaan. Välillä ei nypytä, välillä taas nypyttää :idiot2: Ja edelleen täristää ELK
Nyt on jo aikalailla kaikki laitettu, alkaa pikkuhiljaa epätoivo iskemään. Työt teen kaikki itse ja osat saan "puoli ilmatteeksi", mutta rajansa kaikella :o
Vaihdan vklpna kesärenkaat alle ja samaan syssyyn avaan ja putsaan etujarrut. Olisi myös valmiina raidetangon sisä ja ulkopäät odottamassa, jos vaihtaisi ne vielä ja kulmat uudestaan (sisäpään ohjausnivelissä on pieni välys molemmin puolin). V*ttu jos sitten ei laka tärinät niin on j*malauta kumma ! >:(
-
Kokeile tosiaan vaikuttaako vaihteiston eri toiminnot tuohon tärinään. Omakin vastaava kikotin tykkää täristä, pahiten tuossa 70-100km/h nopeuksissa kun viides vaihde menee pesään ja turbiininlukitus tulee peliin. :'( Ratti vispaa erittäin selkeästi pystysuunnassa ja pyllyssäkin pieni tärinä tuntuu. Yli satasen nopeuksissa menee kuin pilven päällä. Tuohon omaan vehkeeseen on uusittu isolla kädellä osia (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=94908.msg1061394594#msg1061394594) ja onhan tuo tärinä vähän pienentynyt kaiken tuon jälkeen, mutta edelleen vispaa vähän.
Milläköhän todennäköisyydellä tuo tärinä voi tulla vaihteistosta? Laatikko tuntuu kuitenkin toimivan kuin unelma. Joku vaihteistojen päälle ymmärtävä voisi minua tässä valaista.
-
^ Hmm, vaikuttaa erikoiselta.. Jos svedut tykkää, kun vähän tärrää pyllyyn :D
Nojoo, vaihdoin tänään kesäsetin alle. Aluksi kun lähti ajamaan, heti huomasi, että nyt menee ihan kuin eri auto. Erittäin smoothia kulkua ilman mitään vapinaa. Tietysti tällä hetkellä tiestö on todella karussa kunnossa, mutta silti se ihme vapina oli poissa. Alkutaipale n.5km ajetaan 0-60km/h ruuhkassa ja sitten pääsee isolle tielle 90-120km/h. Jossain 20-30km kun ajanut, alkoi ehkä tuntua taas tärinää/vapinaa, ratin "pompotusta". Kokeilin ajaa pois urasta, antaa kaasua, liukua moottorijarrulla, lykätä N:llä ja kaarrella kaistalla. Sanotaan, että ehkä veto päällä (ei kickdown) ei tärise lainkaan. Sitten taas jarrutuksissa, nypyttää taas rattiin/koriin. Jarrutuksissa miettii, että onko etulevyt myös kierot vai nykiikö vaihdelaatikko :idiot2:
Erittäin hankala tapaus. Automaattiöljyjä ei ole koskaan vaihdettu (182tkm ajettu). Mikäköhän helvetti tätä riivaa ?
Eli tämänhetkinen tilanne on se, että kun jokin jossain lämpeää tarpeeksi, alkaa tärräys, mutta mikä ? Vaatii noin 20-30km ajon isolla tiellä. Miten vaihdelaatikko voisi aiheuttaa moisen ?? Tietysti, en usko, että pyöränlaakeri lämmetessään aiheuttaisi tämmöisiä ongelmia.
(https://farm8.staticflickr.com/7821/32500552907_facfd137cc_z.jpg)
Edellinen s80 mark2 meni kuin pilvillä, vaikka alla oli 245/35-20 pyörät ja kaikki osat alkuperäiset, ajettukin oli 60tkm enemmän kuin tällä :idiot2:
-
Kyllähän ne laatikon ölpät kannattas vaihtaa ja kierrättämällä. Aja puolituntia ennen vaihtoa. Kato ihan ekana kuitenkin laatikon öljyn määrä kun auto on vaaterissa.
Sanoit aiemmin, että D-päällä menee tyhjäkäynnille 90 vauhdissa kun kaasun nostaa, eli eikö turbiinin lukko pidä ? Liittyykö ehkä huonoon öljyyn tai vialliseen turbiiniin. (tai molempiin, toivottavasti ei).
-
Sanoit aiemmin, että D-päällä menee tyhjäkäynnille 90 vauhdissa kun kaasun nostaa, eli eikö turbiinin lukko pidä ? Liittyykö ehkä huonoon öljyyn tai vialliseen turbiiniin. (tai molempiin, toivottavasti ei).
Pitikin tästä mainita, kun tänään kokeilin. Eihän se tyhjäkäynnille menekkään, jos nostaa 80-90km/h kaasun D-päällä, kierroslukumittari on siinä 2-3000rpm nurkilla, N:lle kun napauttaa, niin tippuu sinne tyhjäkäynnille. Sanoin väärin aiemmin :-\
Pitääpä huomenissa soittaa tutulle, joka on "sinisellä" töissä ja kysyä hänen mielipiteensä asiasta. Ei kyllä millään jaksa uskoa, että volvon vaihteisto on 180tkm kohdalla elämänsä elänyt :buck2: Vaihteisto toimii kuitenkin kuin unelma, vaihtaa pehmeästi, vaihtaa herkästi alaspäin kuin voimaa pyydetään kaasulla yms. Edellisen s80 TF-80SC 6-lovinen oli aivan hirveä tähän verrattuna :nohnoh Ykkösellä vinkuu ja vaihdot ovat luokkaa "lekalla päähän", ja jos meenaa voimaa pyytää on laitettava kick-down joka kerta...
Edit: Pitääpä varmaan koittaa silleen, että ajaa sen 20-40km kun "vika on päällä" ja siitä suoraan pukille tarkistamaan kaikki mahdolliset, jos löytyisi joku selkeä vika.
-
Uskon, että ei se laatikko ole vielä finaalissa. Kannattanee ainakin ne laatikon öljyt vaihtaa.
-
Kävin tänään vielä tarkastamassa nuo väljät. Vasemmalla edessä oli tiukka sitten kuitenkin (heijastui oikealta puolelta), oikealla oli aksiaalinivel väljä niinkuin aiemmin huomattiin. Vaihdoin oikealle aksiaalinivelen ja ulkopään. Tietysti ohjauskulmat uudestaan taas.
(https://farm8.staticflickr.com/7910/32508062007_7677883540_c.jpg)
Käytiin ajamassa ja ihan nätisti pisteli menemään. Jotenkin ehkä voisi kuvitella, että v70 mk2 on erittäin herkkä tien epätasaisuuksille. Pienikin "röykytys" tiessä tuntuu koko autossa. Autodatassa oli tehtaan huoltotiedotteita kaksi kappaletta koskien "jyrinää ajaessa". Toinen oli etujousien vaimennuskumien päivityksestä ja toinen oli takaiskunvaimentimien valmistusvirhe. Mahdollisesti päivittämällä alustasarja, vaikka johonkin coil-overiin paranisi viimeisetkin värinät. Ehkä BC-Racingin BR sarjaa alle ;)
Jatketaan tästä eteenpäin ja seurataan tilannetta 8)
-
Pitää nyt noteerata, kun mulla teki edellinen V70 2.4T -01 man. kanssa niin ihme tärinää että meinasi järki mennä sen kanssa...
Täristi ajaessa ja jarruttaessa, no vaihdoin kaikki jarrut, kun oletin toki että vika on niissä kuten yleensä, eipä ollut.
Vaihdoin eri renkaat, ei parantunut.
Seuraavaksi vaihdoin vetareiden ulommat päät, parani hieman, mutta ei loppunut etenkään jarruttaessa tärinät.
Lopulta, kun enää muuta keksinyt ajattelin, että katsotaanpas hammastangon kunto...sisäpäissä tuntui ihan olematon klappi, josta ei olisi voinut mitään arvata, mutta sitten kun otin sisäpään suojakumen pois, niin kas kas, kun komeesti vuoti nestettä sen sisälle.
Toisen puolen sisäpään kumi pois ja käänsin samalla renkaita, niin kaaressa lensi öljyä hammastangon välistä.
Skruvatilta uusi hammastanko paikalleen ja kylläpäs rupesi kulkemaan sukkasillaan, niin kuin Volvon kuuluukin.. :)
Auton myin viime syksynä ja uusi omistaja on ollut enempi kuin tyytyväinen siihen.
Samalla vaihdoin itselleni myös V70 2.5T -06 aut. Ocean Race ja hyvä on ollut 8)
-
^ Juu, kattelin just tänään oli tosi siisti hammastangon suojakumi ja sisältä hammastanko "kuin uusi", kun vaihdoin ton aksiaalin ja ulkopään. Tehostinnesteet on myös maksimissa. Soitin tänään myös tutulle volvo spesialistille. Sanoi, että on 100% mahdotonta, että autom.aski olisi loppu / turbiini väljä 180tkm ajettuna, ja varsinkin kun N:llä liukuessa mikään ei muutu, tai eri vaihteilla koittamalla. Maanantaina käy koeajamassa tota, saa nähdä mitä "volvo-velho" sanoo asiasta..
(https://farm8.staticflickr.com/7842/47397836312_269aa6e849_z.jpg)
-
Kyllä taitaa loppudiagnoosi olla vain erittäin herkkä alusta (iskarit jouset) , jotka päästävät tien epätasaisuudet merkittävästi läpi koriin / ohjaukseen. 5-srj bmw tai e-mb esimerkiksi ovat askeleen edellä mukavuudessa. Kyllä toi tänään pisteli nätisti menemään, kun hieman alkaa vapisuttaa, nousee urista pois tien reunaan niin muuttuu paremmaksi. Herkkä on. Katsotaan, josko tulevaisuudessa vaihtaisi coil-overin alle ja säädöt pehmeälle. Saisi samalla vähän madallettua.
Asfaltin korjauskohdissa (täysin sileää pätkää) menee kuin "ilmassa". Teknisesti kaikki on siis kunnossa. Tarkastin autom.öljyt tikusta, kirkkaan punaista oli.
Alla sunnuntain kunniaksi "ryhmäpose" :D
(https://farm8.staticflickr.com/7923/32515863887_fa73aed5ca_z.jpg)
-
Tosa viel noi tehtaan huoltotiedotteet
(https://farm8.staticflickr.com/7833/46550399605_b6fe6aba62_b.jpg)
(https://farm8.staticflickr.com/7818/40499602763_d38baf0fb9_b.jpg)
-
Pientä päivitystä. Auto sai BC Racingin BR coil-overin allensa. Samalla huomattiin, että kesävanteista (monipuolaiset) 3 vannetta vippaa, joista yksi on erittäin pahasti kiero. Ainoastaan yksi vanne oli täysin suora ja tasapainossa. Vanteet muutenkin aika pahassa kunnossa, joku on selvästi koittanut "meikata" noita.
Talvivanteet ovat täysin suorat, mutta on maalattu jollain erittäin paksulla/karhealla teollisuusmaalilla matta harmaiksi :nohnoh Kesärenkaat ostin uudet 225/45-17, vanhat roskiin. Talvirenkaat ovat -13 DOTilla, aivan kivenkovat harmaantuneet, kuulostaa kun olisi kaikki pyöränlaakerit paskana näillä...
Pistin talvivanteille nämä uudet kesärenkaat ja nyt on kulkupuoli parhainta tähän asti. Menee ihan kivasti. Mahdollisesti on vaan pakko ostaa uudet vanteet ja renkaat tässä kesän aikana, niistä myöhemmin sitten lisää.
Alusta on erittäin miellyttävä, jämäkkä mutta mukavan pehmeä. Aluksi säädin niin, että edessä kaarimitta 35cm ja takana 36cm. Nyt lopullinen on joka nurkassa 34cm nurkilla, on aika passeli.
Talvivanteilla uudet kesärenkaat
(https://live.staticflickr.com/7807/47593305931_e48dd81d5d_c.jpg)
Kieroilla kesävanteilla aluksi uudet kesärenkaat (alusta korkeammalla)
(https://live.staticflickr.com/7890/47503100152_0315b61443_c.jpg)
Edit: https://flic.kr/p/24U9quZ (https://flic.kr/p/24U9quZ) Yksi kesävanteista...
-
Tämän ketjun luettuani mietin tovin, että mistähän syystä oma (-07) 2,5T tuntuu vähän tärisevän ajettaessa noin 50 - 60 km/h. Mittarissa 250tkm ja autom.öljyt on vaihdettu 180tkm:ssa. Loota vaihtaa hyvin. Vetareita on tuumannu syylliseksi, mutta niiden kunto on tarkistamatta. Tärinä on samaa, vaikka suvikumit on nyt alla. Vaihdan vielä uudet kummit ihan kohta.
Jos vika ei oo vetareissa ja vanteet on ok. Niin voiko diagnoosi olla tuo viestiketjussa mainittu herkkyys tien kuntoon? :idiot2: :buck2:
Niin ja se tärinä tuntuu lähinnä omassa pakoputkessa ja paikoin jossain laatikon / konehuoneen seudulla? :sundaydriver:
-
^ Oma diagnoosi on erittäin herkkä alusta/tuenta tien epätasaisuuksille tai sitten vaihteiston poskilaakerin väljyys vasemmalla. Jos ottaa vasemman vetarin maljakosta kiinni, heiluu "maljakko" reilusti joka suuntaan. Tosin, usein ne siellä "elääkin" oudon paljon vaikka on täysin kunnossa. Kun tärinä/värinä on pahimmillaan maantiellä, nousee urista pois niin selkeästi huomaa värinän vähenevän, tämä laskisi pois viallisen vaihteiston poskilaakerin. Nyt on BC alusta säädetty pehmeään asetukseen ja 225/45-17 renkailla 2,2bar painetta, on aika hyvä nyt. Kaikkein karheimmissa asfaltin kohdissa värisee kyllä edelleen. Ja nimenomaan voisi sanoa, että on enemmänkin värinää kuin tärinää.
-
Vetareita kannattaa kokeilla toisesta autosta. Itellä ei löytynyt muuten vika.
-
Yksi olisi koittaa vaikka 205/60-16 sarjaa alle kunnon renkailla, mahdollisimman pehmiät.
-
Kokeiltu alle 205/55-16 oem vanteet ja uudenveroiset hakka 9, paineet 2,5bar. Paheni entisestään lisättynä todella löysällä ajettavuudella. Noh, nyt olisi syynin kohteena takapyörän navat (laakerit). Josko olisi kierot penteleet.. Vasen etu on vaihdettu, kaikki muut varmaan alkuperäiset. Jatketaan siis harjootuksia.... ;D
-
Takapyörien ja oikean etupyörän navat mitattu mikrometrillä (heittokello). Kaikki pysyy alle 0,4mm sisällä. Tuokin johtuu kulumasta/ruosteesta (kaikki putsattiin kunnolla ennen mittausta). Mitattiin suoraan sivusta navan ulkokehästä ja pitkittäin "kananmuna" heitto. Pyörännavat ovat siis suorat tältä osin. Alan pikkuhiljaa ymmärtää volvon ocean race filosofiaa "aktiivinen elämäntyyli" , joka päivä korjaamolla iltaan asti ;D Ideapussi alkaa olemaan tyhjä. Pistetään auto vielä siniselle, tutulle volvo velholle tutkitaavaksi.
-
Asia ratkaistu tältä osin. Vaimo alkaa ajamaan volvolla, kuulema parhain auto millä on ajanut :) Näillä näkymin siirrytään bemarin puikkoihin ;D
-
Laita se mikro vielä vanteen kehälle ja saattaa heittää millitolkulla, jos navasta heittää useita kymppejä.
-
Eikö joku 0.4mm ole todella iso heitto? Muistelin että jarrulevystä mitattuna 0.04mm edessä ja 0.08mm takana on joku hylkyraja noille.
-
Hmmm, mikä todenäkösyys olisi että kaikki kolme olisivat kieroja :idiot2: Ja tosiaan, napojen pinnat oli "karheita" juuri kun ovat luultavasti alkuperäiset. Sekin ihmetyttää, että jos ajaa asfaltin korjauspalojen päällä (silkin sileää), menee kuin ilmassa. Merkillistä ???
-
Ongelma ratkaistu
(https://live.staticflickr.com/65535/47863189331_c1ae8c1dcb_c.jpg)
Emäntä ajelee hymy korvissa Volvolla ja itselle tuli tämmöinen 330ix autom. 200kw versio kaikilla herkuilla. Loppu maantiejyrinät :D Juttelin hiljattain "sinisen miehen" kanssa ja viedään volvo sinne jossain kohtaan, jos hän löytäisi jotain "vikaa" miksi täristää/vapisee. Lisäinfoa jahka saadaan asiaa eteenpäin.
-
Ostin keväällä käytetyt aluvanteet ja niihin uudet kumit. Tämän jälkeen on esiintynyt epämääräistä tärinää ja vapinaa, pääasiassa vasta kovemmissa nopeuksissa (120km/h).
Vein pyörät tasapainotettavaksi ja hienosti pyörivät, eli tasapainossa ovat. Rengasliikkeen heppu huomasi, että soviterenkaat ovat liian lyhyet, eli oikean kokoiset, mutta pituudeltaan vain alle sentin ja kun napaa tarkastelee, niin huomaa että se työntyy aika pitkälle ja vain ulkopää on muuta osaa paksumpi, eli sellainen lyhyt soviterengas ei oikeasti keskitä asennusvaiheessa mitään, jolloin pieni heitto voi jäädä.
Varastossa ei ollut pitempiä soviterenkaita, joten ne pistettiin tilaukseen. Toivottavasti korjaa tärinät.
Sinänsä uskon tähän teoriaan, sillä kun on käyttänyt pyörää irti, niin tärinän määrä vähän muuttuu, vaikka kuinka yrittäisi kiristellä pultit huolellisesti.
-
Ongelma ratkaistu
(https://live.staticflickr.com/65535/47863189331_c1ae8c1dcb_c.jpg)
Emäntä ajelee hymy korvissa Volvolla ja itselle tuli tämmöinen 330ix autom. 200kw versio kaikilla herkuilla. Loppu maantiejyrinät :D Juttelin hiljattain "sinisen miehen" kanssa ja viedään volvo sinne jossain kohtaan, jos hän löytäisi jotain "vikaa" miksi täristää/vapisee. Lisäinfoa jahka saadaan asiaa eteenpäin.
Hi
On tullut ajeltua noilla BMW takavetoisilla kärryillä nuoruudessa paljonkin ja voin sanoa.että nekin olivat paljon parempia ajo/ohjaustuntumasta kuin yksikään ajamani etuvetoinen auto mukaan lukien Volvon etuvetoiset,saattaapi vielä olla jotta palaan noihin sakemannin takavetoisiin takaisin,,,ilman luiston estoa :-)
-
Mulla tosiaan epämääräistä/epäsäännöllistä tärinää pääasiassa vasta n. 120 km/h ja yli. Vein renkaat tasapainotettaviksi ja asentaja huomasi, että tarvikevanteiden soviterenkaat ovat liian matalat (olisiko olleet n. 5-6 mm), jolloin pyörät eivät välttämättä keskity Volvon napaan, joka on vain aivan sieltä päästä sen 65 mm. Mittasin, että aikas tarkkaan 10 mm pitää soviterenkailla olla korkeutta, jotta toimivat oikein (mittasin edestä).
Sain sitten uudet soviterenkaat ja kylläpä muuten tärinät vähenivät selvästi. Mutta jotain pientä sanomista kyllä jäi... Eli pienen pientä vapinaa edelleen. Tältä forumilta hain lisää tärinäkokemuksia ja törmäsin sellaiseen viestiin, että iskarin yläpään sakaramutteri, ollessaan löysällä, voi aiheuttaa tärinää. No mullahan kuskinpuolen sakaramutteri oli useamman kierroksen löysällä. En ole kiristämisen jälkeen ajanut vielä tarpeeksi kovaa todetakseni tärinöiden nykytilaa, mutta saas nähdä.
-
^ Mulla on uusi alustasarja alla, ei vaikuttanut oikeastaan mitään tärinään/vapinaan. Loppu vaan se vaappuminen ja pintakovuus yms vetelyys. Samalla tietty tippu varmaan metrin alaspäin :D Tää menee nyt kaiken jälkeen ihan ok. Sitten kun ajaa riittävän kauan, voi jossain kohtaan alkaa tärräämään. Vaikea sanoa mistä johtunee...
-
Jes, omat tärinät lähti nyt myös 120+ vauhdissa. Mitä siis tein: uudet soviterenkaat ja toisen etuiskarin yläpään sakaramutterin kiristys. Plus asensin renkaat erittäin huolellisesti ristiin rastiin varovasti kiristelemällä hiljalleen momenttiin. Tommonen 300 km motaria ilman pienintäkään tärinää, tuntui hienolta 8)
-
Pitkästä aikaa tuli volvolla ajettua perus juhannus mökkireissu. Kyllä se bemarin jälkeen on aika "kovaa kyytiä" jos vähänkin karhia asfaltti sattuu kohdalle. Ohjaus on keskialueella tunnoton.
Juttelin tutun katsurin kanssa ja ilmeisesti näissä alustan kumihelat ovat ns. "alimitoitettuja" auton painoon nähden. Hiemankaan vanha hela/pusla voi aiheuttaa tärinöitä/levottomuutta ajossa, vaikka katsastuksen läpäiseekin. Eli ei repeä "täysin hajalle", mutta on väsynyt ja joustaa ajotilanteessa senttejä.
Parin viikon päästä menee leima umpeen, niin käyn näyttämässä ja katsotaan "vetkuttimella" jokaikinen pusla tarkasti läpi, josko löytyisi löysää kumia jostai tukivarresta.
OT: Juuri vaihdoin bemariin taaemmat etualatukivarret (helojen vulkanoinnit revenneet täysin)....
-
Koita pudottaa takaa rengaspaineet johonkin 1.5bar. Mulla rauhoittui tärinä ja nyt yritän löytää että mitkä puslat on väljät
-
Okei, oon koittanu eri paineita. Nyt on perus 2,5bar joka nurkassa. Kävin katsastamassa ja katottiin alusta tarkasti läpi. Ainut mitä löytyi oikein tarkasti katsoen, oli etualatukivarsien takahelat, löysät ja toisella puolella hieman revenneet. Alapallot oli tiukat. Aika jännä sinäänsä, että tukivarsilla on ajettu 35tkm ja 4v...
Edit: Vai olikohan ne etuhelat sit kuitenkin :buck2: Anyways, kunhan jaksaa/kerkeää voisi vaihtaa etualatukivarret uusiin. Kyllä toi tärrää varsinkin huonolla tiellä aika reilustikin. Herkempi vois pelästyä. Toisessa ketjussa oli puhetta moottorin kumityynyjen alipaineletkuista, ei ole käynyt mielessäkään, että siellä voisi vikaa olla.
-
"Talvi" alkaa olemaan taputeltu, eli uutta kesäsarjaa alle. Uusi sarja istui täydellisesti alle, ainut kikkailu oli kun piti poistaa jarrulevyjen kiinnityspultit pois (vanteissa ei "poteroa" näille). Vanteet 8,5x18 ET35 ja päällä 225/40-18 renkaat. Ajettavuus parani hieman. Ohjauksen liike on hieman tarkempi ja terävämpi. Silti tuntee alustan velttouden terävissä käännöissä..
Auto on muuten toiminut hienosti, luotettava arjen kulkija. Lasinpesuneste tuntuu maistuvan (lampunpesurien sulake on poistettu), ei omien tutkimusten mukaan vuoda mistään. Emäntä ei kuulema "käytä koskaan" lasinpesuria ja silti menee 6l tavaraa, kun näytössä lukee "täytä lasinpesuneste" :D
(https://live.staticflickr.com/65535/49734712592_eb88974a6b_b.jpg)
Taulussa nyt 201tkm ja kaikki toimii. Jatketaan harjoituksia 8)