Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Lohtaja - 07.03.2019, 23:34:09
-
Hei. Oon vaihtamassa kampiakselin takastefaa. Saako sen irti kuinka? Lähteekö takalaippa irti ilman öljypohjan irroitusta? Kiitos hyvistä neuvoista etukäteen.
-
Vaihdelaatikko irti ja vauhtipyörä.Öljypohjaa ei tarvitse irroittaa. Kannattaa hakea stefa volvolta kun on perin työläs vaihtaa ja tarvikkeet tuppaa vuotamaan nopeasti uudestaan.
-
öljypohjassa on pari pulttia jotka on stefan laipassa kiinni, ne on syytä irrottaa
-
Ei se nyt niin työläs ole vaihtaa, jos ei tykkää auton alla temuta niin ottaa sen stefakopan irti ja pöydällä vaihtaa stefan. Onnistuu kyllä auton allakin, 110mm viemäriputkesta saa näppärästi holkin millä ei tuhoa uutta stefaa paikalleen laittaessa.
Jos paikallaan vaihdat niin lähtee yleensä kun kampeaa varovasti meisselillä tai lyö sen vinoon että saa nykäistyä/kammettua pihalle.
-
Volvon stefassa tulee asennusholkki mukana.
Itse laitan ruuvin vanhaan stefaan ja kampean irti timpurin vasaralla.
-
Volvon stefassa tulee asennusholkki mukana.
Itse laitan ruuvin vanhaan stefaan ja kampean irti timpurin vasaralla.
Ei mulla kyllä tullu ???
-
Semmoinen muovirinkula vaan. Omat tuli jenkkiläisestä verkkokaupasta , volvowebparts tai joku sinnepäin. Ehkä americassa eri?
-
Viime syksynä tein omaan tuon takastefan vaihdon.
Haastavin osuus on ehkä se vaihdelaatikon pudottaminen, jos auto ei ole nosturilla tai vähintään korkeilla pukeilla.
Itse stefa ei tosin tässä vuotanut, vaan laippa josta oli tippunut kolme pulttia matkan varrelle :(
Vuoti jo aika rajusti, öljys koko alustan ja takapuskurikin oli ihan öljysumussa pidemmän ajon jälkeen :buck2:
Jouduin vaihtamaan myös tuon laipan ja lohkon välisen paperitiivisteen samalla. Uusi stefa meni paikoilleen ihan sormin painamalla ja vähän meisselin perällä naputtelemalla.
Stefan ostin siniseltä ja tässä oli mukana muovinen asennusholkki.
Uusin samalla kaikki laipan pultit ja laitoin kierrelukitteella kiinni, niin ei pääse enää löystymään.
(https://i.ibb.co/G7FXWyH/s-H11w-Q2k8c-YVEre4-Bxwv-6s-P4h-IT8-Mr-BQh5v-Myo-Gcvzyyg7a-Nas-G4-SRfp-Ng-w1200-h630-p.jpg) (https://ibb.co/G7FXWyH)
-
Noita stefakopan pultteja on mystisesti lähtenyt kävelemään aika monella, myös allekirjoittaneella. :idiot2:
-
Oliko "Volvolainen" stefa elring? Ainakin hinta täsmäisi, ite laitoin sellasen...
-
Kuuluuko b230 lohkoon paperitiiviste siihen stefan asennuskehykseen? Kaveri kävi Volvolta kyselemässä tiivisteitä, eikä varaosakirja tunne paperitiivistettä. Victor Reinz satsi, joka on b21/b23/b200/b230 tulee tiiviste ja sen omaani (b230ft) myöskin laitoin. Omassakin on pohja nyt aika öljyssä, ja tarkotus olisi käyttää laatikko keväällä irti. Tuli vaan tuosta pulttien löystymisestä mieleen, että voisiko se paperi tiiviste muotoutua ja pultit löystyä sen myötä :D
Kuvassa nro 24.
(https://i.ibb.co/nPDkFMr/43081.png) (https://ibb.co/nPDkFMr)
-
Kuuluu, volvon vanhassa varaosakirjassa numero 23 paperitiiviste, 24 stefa.
-
Se stefakopan materiaali on sellaista valualushaibaa, ja painuu hiljalleen kasaan. Pultti jää vähänkin löysälle niin se aukeaa.
Aika yleinen ongelma valualuosissa, sama juttu esim vinokoneen imusarjassa.
-
Se stefakopan materiaali on sellaista valualushaibaa, ja painuu hiljalleen kasaan. Pultti jää vähänkin löysälle niin se aukeaa.
Aika yleinen ongelma valualuosissa, sama juttu esim vinokoneen imusarjassa.
Enemmänkin uskon Göränin maanantaihin tai tiivisteen painumiseen, itsellä kolmessa avaamattomassa ollut stefa kyllä lähes 2 osassa, mutta kotelo kiinni. Tietenkin avattu ja loctitellä laitettu kiinni.
Samalla kannattaa se ykk-anturin teline laittaa ruuvilukitteellakin.
Laittanu itte liimalla ilman sitä tiivistettä.
-
Noita stefakopan pultteja on mystisesti lähtenyt kävelemään aika monella, myös allekirjoittaneella. :idiot2:
Pultit tekee ihan kivaa jälkeä pyöriessään siellä kytkinkopassa.
Ja päästää aika rajun äänen, kun tippuu sopivaan väliin. Säikäytti nimittäin ihan kivasti, kun ekaa kertaa päästi raastavan äänen ajossa.
Yksi pultti päätti tulla laatikon alatuen läpi :buck2:
(https://i.ibb.co/wYyTKtG/f-Gs-Bp-PQ7p-vq-RQSR1-N5-xifd-Zzat-DAdm-ZLmhw-Mkuk-QYPs-BRLYXBun-CSt-V4-M2-w1200-h630-p.jpg) (https://ibb.co/wYyTKtG)