Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: maikki - 06.10.2011, 12:45:22

Otsikko: V40 -96 Flekti ei pelaa ja takasumari ei ala yhteistyöhön :(
Kirjoitti: maikki - 06.10.2011, 12:45:22
Huomasin perjantaina ettei flekti pyöri ollenkaan, kun auto oli hetken tyhjäkäynnillä ja lämmöt oli noussu 96 asteeseen! Nätisti kun ajaa niin keikkuu 83-89 asteessa, ja kun oon kokeillu pari kertaa ett jään parkkiin hengaileen auton käynnissä ollessa niin se ei silti ole nostanut sitä enää edes 91 asteen yli. Mitä tää meinaa? Miten ne ei enää nousekaan, vaikka sillon perjantaina nousi lyhyessä ajassa? Kivahan se on ettei nouse, mutta mikä ihme voi olla syynä moiseen.. Ajellessa se on loogista ett ilmavirta viilentää, mutta ku ei tuolla niin pakkanenkaan ole ett paikoilla ollessa ei lämpenis..  :idiot2:

Ennen flekti on toiminu vähän liianki aktiivisesti: hurahti päälle melkeen heti kun auton käynnisti kylmänä  :o

Takasumari on pimeenä, ei auttanu hehkun vaihto eikä mikään, kaveri kokeili sille tehdä jotain mutta ei pelaa ei. Mietti ett tilaa siihen uuden pesän, mutta sellasia ei vissiin saa uutena. Seuraavaks katotaan sulakkeet..

Mä en autoista tajua juurikaan, ja viksun naisen aivotoiminnalla keksin tällasen selityksen: perjantaina kun niitä valoja ränklättiin, niin valot oli nii kauan päällä ett akkuki loppu, ja sen takia mun piti ajella sillä puoli tuntia ett latautuu. Jätin siis tarhan pihaan auton käyntiin siks aikaa ku hain muksun sisältä. Sit oli noussu ne lämmöt. Voiko olla sellanen tilanne, ett kun niitä valoja ja johtoja ja "valopesää" on ränklätty, niin sit ois paukahtanu sulake, ja sen takia ei flekti pelaa? Onko mitään mahollisuutta tollaseen? Toinen kaveri sano ett voi olla joku termostaatin (?) anturi, mikä vois olla rikki..?

Miten jos ei noita kerkeis saada kuntoon ennen ku mun pitää viedä auto uusintakatsastukseen, eli näyttään ett vikalistan ongelmat on korjattu, nii saanko mä lisäaikaa vai viekö ne jo tyyliin konttorilla multa kilvet? Vikalistassa on siis takasumari, lähivalojen suuntaus päin peetä, pakoputki vuoti (se on korjattu jo)..

Iso kiitos vaivan löytymiseen johtavasta vihjeestä  S*

Ainiin joo, äsken luin jostain ettei sen flektin pitäis alkaakaan pyöriin ennenku 102 astetta on mittarissa   ??? Mitämitämitä??
Otsikko: Vs: Auttakee naista hädässä! Flekti ei pelaa ja takasumari ei ala yhteistyöhön :(
Kirjoitti: Ristus - 06.10.2011, 12:56:03
Kerro toki mikä automalli ja vuosi niin siirretään oikeeseen paikkaan korjaamolle kyssäri.. viimesestä rivistä vedän johtopäätöksen että vanhempi bensa S/V40 kyseessä joissa tuo 102 astetta on se flektin käynnistymislämpö...
Otsikko: Vs: Auttakee naista hädässä! Flekti ei pelaa ja takasumari ei ala yhteistyöhön :(
Kirjoitti: Hese_57 - 06.10.2011, 13:10:58
Ennen flekti on toiminu vähän liianki aktiivisesti: hurahti päälle melkeen heti kun auton käynnisti kylmänä  :o

Eikös kun AC on päällä flekti lähtee heti päälle. Oliskos silloin ollut tämä kyseessä.

Näin kylmällä (+10) Flekti ei ihan pienestä lähdekään käymään, omassani ihan normi ajolla en ole kuullu sen koskaan käyvän.
Otsikko: Vs: Auttakee naista hädässä! Flekti ei pelaa ja takasumari ei ala yhteistyöhön :(
Kirjoitti: maikki - 06.10.2011, 13:13:34
Oho joo, V40 ja -96! :) Mutta miten ihmeessä se on alkanu ennen aina huriseen jo käynnistyksen jälkeen, kylmiltään? Onko se siis ollut ennen ihan sekasin, ja nyt mahdollisesti kunnossa? ;D Ja eikö 102 asteessa ala jo keittämään?  :o
Nimim. Nainen, jonku pottujen keitinvesi ainaki kiehuu 102 asteessa  S*
Otsikko: Vs: Auttakee naista hädässä! Flekti ei pelaa ja takasumari ei ala yhteistyöhön :(
Kirjoitti: maikki - 06.10.2011, 13:15:49
Eikös kun AC on päällä flekti lähtee heti päälle. Oliskos silloin ollut tämä kyseessä.

Näin kylmällä (+10) Flekti ei ihan pienestä lähdekään käymään, omassani ihan normi ajolla en ole kuullu sen koskaan käyvän.

Ahaaaa....  :idiot2: Ja mä oon tosiaan ennen kuullut sen käyvän tyyliin koko ajan, mutta nyt viikko sitten se ei toiminut ja lämmöt nousi siihen 96 asteeseen, jollasta lukua en oo koskaan Vulvassa nähnyt  :'(
Otsikko: Vs: Auttakee naista hädässä! Flekti ei pelaa ja takasumari ei ala yhteistyöhön :(
Kirjoitti: Ristus - 06.10.2011, 13:16:36
Paineen alla kiehumispiste nousee... siirrän tai siirsin tämän oikeaan paikkaan.
Otsikko: Vs: V40 -96 Flekti ei pelaa ja takasumari ei ala yhteistyöhön :(
Kirjoitti: maikki - 06.10.2011, 13:23:57
Kiitos  :) Voitteko kertoo vielä mitä tällä "paineella alla" tarkotetaan? Mikä sitä autoparkaa niinku ahisti?  :o
Otsikko: Vs: V40 -96 Flekti ei pelaa ja takasumari ei ala yhteistyöhön :(
Kirjoitti: Taavi.H - 06.10.2011, 13:25:43
Jäähdytysneste on veden ja glykolin (etyleeni- tai propyleeniglykolin) seos, jonka kiehumispiste noin muutenkin on korkeampi kuin pelkän veden.
Otsikko: Vs: V40 -96 Flekti ei pelaa ja takasumari ei ala yhteistyöhön :(
Kirjoitti: Ristus - 06.10.2011, 13:46:45
auton jäähytysjärjestelmä on suljettu järjestelmä eli aivan kuin keität punajuuria painekattilassa nekin kiehuu vasta yli sadassa...
Otsikko: Vs: V40 -96 Flekti ei pelaa ja takasumari ei ala yhteistyöhön :(
Kirjoitti: maikki - 06.10.2011, 14:08:32
No mihin asteeseen asti te uskaltaisitte tuon päästää? Säikäytti pirusti ku huomasin yhtäkkiä tollasen 96 asteen lämmön, kun se on aina keikkunut siellä alle 90 asteessa (83-87 asteessa kiekkuu yleensä aina) Miksihän se yhtäkkiä sit päästi sen tonne asti nouseen, kun ei kertaakaan ole aiemmin noin tehnyt..? Auto ollu mulla siis joulukuun lopusta saakka.

Ja miks jotku sanoo ett ku lämmöt nousee ja kiehumispiste lähestyy, niin ei sais sammuttaa autoo? Jos ei flekti pyöri niin miten ihmeessä sen uskaltais pitää käynnissäkään? ???

Ja mitä sille takasumarille osais tehdä? Sulakkeen vaihtoa kokeillaan seuraavaks, kunhan ensin löydän sen sulakekotelon, joka on auton sisäpuolella, ei se konepellin alta löytyvä.. Ei meinaan oo mikään helppo homma, mä oletin ett se ois ollu siinä ratin alla mutta eipä näkyny, ku ruuvasin siitä sen muovisuojanki pois paikoiltaan  :idiot2: (ja minullahan ei ole käyttöohjetta koko autoon, jeij.. Hain sit alfamerin korjausoppaan kirjastosta..)
Otsikko: Vs: V40 -96 Flekti ei pelaa ja takasumari ei ala yhteistyöhön :(
Kirjoitti: o_j - 06.10.2011, 15:38:57
Luulisin että mittaristoon syttyy varoitusvalo kun kone on ylikuumenemassa, tuollanen valo on ainakin kaikista omista autoistani löytynyt. Eikä se flekti niin myöhään käyntiin lähde, ettäkö jotain hajoisi (siis jos toimii oikein ja käynnistyy 102 asteessa).

Tuo ohje ettei autoa sammuteta perustuu siihen, että monissa autoissa sammumisen jälkeen flekti ja vesipumppu lopettaa toimintansa, eli jäähdytys heikkenee entisestään ja kuumimmassa paikoissa oleva jäähdytinneste höyrystyy. Kone jäähtyy myös epätasaisemmin kuin käydessään.

Takasumarista kannattaa sulakkeiden vaihdon jälkeen kokeilla virtakynällä mihin saakka virta kulkee, tuleeko lampunkannalla tai edes sulakkeelle asti. Joskus nuo kannat hapettuvat pilalle. Mikäli ei tule lampunkannalle virtaa, vetäisin itse uuden johdon sulakerasialta saakka - vaikka sitten erillisellä kytkimellä ja pintajohdotuksena katsastuksen ajaksi. Ainakin meillä kelpas insinöörille tuollainen ratkaisu. ;D
Otsikko: Vs: V40 -96 Flekti ei pelaa ja takasumari ei ala yhteistyöhön :(
Kirjoitti: maikki - 06.10.2011, 15:46:27
Luulisin että mittaristoon syttyy varoitusvalo kun kone on ylikuumenemassa, tuollanen valo on ainakin kaikista omista autoistani löytynyt. Eikä se flekti niin myöhään käyntiin lähde, ettäkö jotain hajoisi (siis jos toimii oikein ja käynnistyy 102 asteessa).

...

Takasumarista kannattaa sulakkeiden vaihdon jälkeen kokeilla virtakynällä mihin saakka virta kulkee, tuleeko lampunkannalla tai edes sulakkeelle asti. Joskus nuo kannat hapettuvat pilalle. Mikäli ei tule lampunkannalle virtaa, vetäisin itse uuden johdon sulakerasialta saakka - vaikka sitten erillisellä kytkimellä ja pintajohdotuksena katsastuksen ajaksi. Ainakin meillä kelpas insinöörille tuollainen ratkaisu. ;D


Millä sen saa tarkistettua ett toimiiko se flekti oikein (eli tässä tapauksessa "enää ollenkaan")? Joku sano jostain napojen yhteen liittämisestä tjsp. mikä ei mulle kyllä auennu (mutta jollain tapaa sen sais kokeiltua ett alkaako huriseen) ;D Samainen kaveri ehdotti juuri tuota erillistä kytkintä! Se sai siis kannatusta, joten se kokeiluun jos ei muu auta  :)  Hyvä tietää ett kelpaa konttorilla!
Otsikko: Vs: V40 -96 Flekti ei pelaa ja takasumari ei ala yhteistyöhön :(
Kirjoitti: s73 - 06.10.2011, 18:57:31
vetokoukun pistokkeessa nasta jumissa vai oliko näitä vain uusissa autoissa? Valokytkimen asennolla merkitystä? Jos sumari takaluukussa johto poikki  läpiviennin läheltä?
Otsikko: Vs: V40 -96 Flekti ei pelaa ja takasumari ei ala yhteistyöhön :(
Kirjoitti: Stade - 10.10.2011, 16:53:15
Se sumarin rele on mittariston takana. en kun kaivaa esille ja antaa jonkun asiaa ymmärtävän mittailla, niin eiköhän vika löytyne. Sumarin rele maksaa Sinisellä tiskillä viitisen kymppiä.