Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: miksutin - 18.03.2019, 19:57:24
-
Kysymys tietäjille: Jääkö vikakoodien nollauksesta johonkin aikaleima minkä saa näkyviin vaikka merkkilukijalla?
On vahva epäilys että huollossa moottori vikavalo kuitattiin vain kuittaamalla vikakoodit tekemättä mitään konkreettista, ja haluisin tietää jääkö tästä kuittauksesta aikaleima esim. auton tietokoneeseen tai minkä voi lukea merkkilukijalla/OBD lukijalla. Vikavalo paloi, meni huoltoon jossa sanottiin että korjattu, siitä leimalle ja läpi, ja seuraavana päivänä moottori valo syttyi uudelleen.
-
Siellä on edelleen vika, jota ei ole korjattu..
Ehkä korjanneet yhden vian ja nyt vikavalo ilmoittaa uudesta viasta.
-
Joo. Mua kiinnostaa vaan nyt tietää mikä oli alkuperäinen vikakoodi, ja jäikö siitä nollauksesta johonkin merkintä? Luin toisen merkin foorumilta että operaatiosta ei jää mitään merkintää mihinkään, auto vaan alkaa suorittamaan testejä uudelleen.
-
Ainoostaan jos merkkiliikkeesä tehty jää edellinen tilanne sille koneelle joka luki koodit ja nollasi ne. Velotettiinko pajalta jotain muuta kuin koodienluku 50€
-
Merkkikorjaamolla saattaa korjaustietoihin jäädä kooditkin, muilla puljuilla tuskin. Itse muinoin ennen lukijaa pyytänyt lukijoilta koodit paperilla itselle niin vaikka olisi korjattu sekä kuitattu tietää tuleeko samasta vai jostain muusta.
Jollain tarvikeosilla mm lambdat voi vaihdon jälkeen herjata samaakin, aika tarkkoja modernit autot juuri oikeanlaisista antureista..
-
Aika yleinen toimintamalli korjaamoilla. Katsotaan ja nollataan virhekoodit. Monet laitteet sytyttävät tilapäisesti virhekoodin, vaikkei todellista vikaa olisikaan. Tyypillisimpinä pakokaasuihin liittyvät ilmoitukset. Nämä kuittautuvat yleensä tilanteen normalisoituessa itsekseen. Mutta turvalaitteista tulevat ilmoitukset eivät yleensä nollaudu, kuin kuittaamalla testerillä. Asiakasystävällistä on, kuitenkin kuitata turvatyynyilmoitus ensin testerillä pois, kuin alkaa suoriltaan vaihtamaan testerin ilmoittamaa turvatyynyä.