Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: gRaggi - 19.03.2019, 16:55:41
-
Kaverin puolesta kysyn.
Eli auto laitettu parkkiin eilen illalla ja tänä aamuna ei enää lähteny käyntiin.
Kun painaa nappia niin startti pyörii ja aluksi ihan kuin lupais mutta ei sit lähekään käyntiin.
Kahella avaimella kokeiltu ja patterit vaihdettu avaimessa.
Sulakkeet katottu läpi, ovat ehjät.
Akussa 12.1v kun katoin Torquella, ja pyörittää starttia hyvin.
Auto siis V60 muistaakseni D3 automaalilla ja vm.2011.
-
Vian syy menee arvailuksi. Ei saa polttoainetta, sähkövika ajonestossa jne..
Vikakoodien luku voi tuoda selvyyttä ongelmaan.
-
Vika tais tänään korjaamolla selvitä, apuhihna poikki ja vienny meneessä jakohihnan. Eli täystuho.
-
Vika tais tänään korjaamolla selvitä, apuhihna poikki ja vienny meneessä jakohihnan. Eli täystuho.
Tuo moniurahihnan sijainti on kyllä suunniteltu aivan päin mäntyä noissa moottoreissa... Itsellä sama tekniikka. Pelottaa jokainen ajokerta että millon pamahtaa :-\
-
Ja volvolla tiedetään asiasta että on huonosti suunniteltu, ja ovat vissiin tehneet jotain lisäsuojan siihen mutta ei tarpeeksi hyvän. Ja eivät ota vastuuttaa että on huonosti suunniteltu.
Ymmärrän että auto on vanha ja ajettu yli 200tkm jo, mutta bilialla huolettu aina ja apulaitehihna pitäis olla vaihdettu 20tkm sitten.
-
Ja volvolla tiedetään asiasta että on huonosti suunniteltu, ja ovat vissiin tehneet jotain lisäsuojan siihen mutta ei tarpeeksi hyvän. Ja eivät ota vastuuttaa että on huonosti suunniteltu.
Ymmärrän että auto on vanha ja ajettu yli 200tkm jo, mutta bilialla huolettu aina ja apulaitehihna pitäis olla vaihdettu 20tkm sitten.
Mielenkiinnosta kysyn: onko tässä ko autossa 2.4 vai 2.0 kone?
-
Mielenkiinnosta kysyn: onko tässä ko autossa 2.4 vai 2.0 kone?
Ei oo varmaa tietoa mutta luulen että on 2.4 ku on vm2011.
-
Ei oo varmaa tietoa mutta luulen että on 2.4 ku on vm2011.
Jos autona oli V60 ja moottorimallina D3 niin sillon on 2.0 koneella. D3 mallia ei ole ollenkaan V60 Volvossa tuolla isommalla koneella. Taitaa olla ainoastaan XC60 mallissa D3 moottori tuo 2.4 versio :P
-
Jos autona oli V60 ja moottorimallina D3 niin sillon on 2.0 koneella. D3 mallia ei ole ollenkaan V60 Volvossa tuolla isommalla koneella. Taitaa olla ainoastaan XC60 mallissa D3 moottori tuo 2.4 versio :P
Eli 2 litraisessaki 5 pyttysessä on sama ongelma ku isommassa? Täytyy pitää apulaiteremmi siis kunnossa
-
Eli 2 litraisessaki 5 pyttysessä on sama ongelma ku isommassa? Täytyy pitää apulaiteremmi siis kunnossa
Voi olla että on 2.0 myös en kattonu niin tarkkaa, mutta 5 pyttynen on.
Luulis että kestää ne remmit enemmän ku 20tkm. Mutta jostain luin että joku vapakytkin hirtää kiinni ja veikkaa remmin myös, en tiedä onko nyt käynny niin.
-
Eli 2 litraisessaki 5 pyttysessä on sama ongelma ku isommassa? Täytyy pitää apulaiteremmi siis kunnossa
Kyllä vaan! Rakenteellisesti taitaa olla melkeen identtiset moottorit .
-
Voi olla että on 2.0 myös en kattonu niin tarkkaa, mutta 5 pyttynen on.
Luulis että kestää ne remmit enemmän ku 20tkm. Mutta jostain luin että joku vapakytkin hirtää kiinni ja veikkaa remmin myös, en tiedä onko nyt käynny niin.
Jep. Laturin vapaakytkin tahtoo jossain kohtaa hirttää kiinni. Sekin on hyvä aina tarkastaa remmien vaihdon yhteydessä.
-
Itellä teki 2011 S60 D3 tenän aikoinaan kans. Helsingin Länsiterminaaliin parkkiin ja seuraavana päivänä ei käynnistyny. Startti pyöritti mut ei muuta. Mitää oikkuja/ennusmerkkejä ei ennen sitä antanut.
Oli polttoainepumppu lakannut toimimasta. Vaihto oli vaan 1036,- euroo O0
-
Itellä teki 2011 S60 D3 tenän aikoinaan kans. Helsingin Länsiterminaaliin parkkiin ja seuraavana päivänä ei käynnistyny. Startti pyöritti mut ei muuta. Mitää oikkuja/ennusmerkkejä ei ennen sitä antanut.
Oli polttoainepumppu lakannut toimimasta. Vaihto oli vaan 1036,- euroo O0
Tostakin luin että pumppu näissä menee yhtäkkiä vaikka autolla ei edes ajais. Mekin kokeiltiin koputtaa tankkia.
Tähään autoon tulossa "uus" motti ruotsista, en vielä tiedä paljonko kaikki tulee maksamaan.
-
Käytin autoa paikallisella valtuutetulla ja otin puheeksi apulaitehihnan katkeamisen ja siitä mahdollisesti seuraavan koneen tuhoutumisen. Hän kertoi, että on alettu uusimaan hihnaa vahvemmalla mallilla. Autooni (V70 D3 (2L/5syl) 2011) laitettiin heti uusi sellainen. Hihnan tyyppi on: 5PK1121 Extra. Samalla vaihdettiin kompuran hihnaksi: 3PK628SF.
-
Näitä hihnojen katkeamis juttuja lukiessa herää kiinnostus.
Voisiko tuota jotenkin estää?
Joo tietysti auttaa jos/ kun vaihtaa remmit a kiristimen ajallaan, sekä huolehtii ettei laturin vapaakytkin ala ääntää.
Lisäks että tehostimen pumppu ja ilmastoinnin kompura on tikissään.
Mutta jos silti osuu se Pas.. tuulettimen.
Mistä kohtaa remmi etsii tiensä jakohihnan suojan sisään?
Ei tuo nyt ihan huonoiten suojattu jakopää ole.
Olisko kuvia aiheesta?
Pystyisikö siihen jonkin esteen saada jälkikäteen edes teoriassa?
Varmaan kiinnostaisi ainakin heitä jotka laittaa/laitattaa vaihtomoottoria rikkoutuneen tilalle.
Kun motti on pöydällä niin silloinhan siihen periaatteessa voisi esim koneistaa alumiinista jonkin ruuvattavan lisäpalan tai jotain.