Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: R70AWD - 21.03.2019, 20:04:27
-
Tuli päivitettyä Volvo uudempaan, -98 "R" lähti ja tilalle tuli 2009 V70 T6 AWD. Ruotsin tuonti, 148 tkm mittarissa, kohtuu hyvillä varusteilla ainakin omasta mielestä. Puhuu vielä ruotsia, mutta menee maanantaina kielikurssille, josko alkaisi juttelemaan sitä toista kotimaista jota minäkin ymmärrän :D
Väri nyt ei ole mikään erikoinen, mutta firman parkkipaikan takia aika nappi. Vaalea väri ei ole niin paistinpannulla kuumana päivänä, siellä kun tuppaa renkaatkin sulamaan asfalttiin kiinni. Samasta syystä lisälämppäri hyvä talvella, kun se on silloin taas kylmempi kuin "ryssän helwattu", eikä ollenkaan sähkötolppia (2018 valmistunut kaikessa eko-ajatteleva firma säästää kai sähkössä :( ).
(https://i.imgur.com/njfKFM1.jpg)
(https://i.imgur.com/CKR7wPQ.jpg)
(https://i.imgur.com/pinopKX.jpg)
Kerrankin tuntuu siltä, että autossa on riittävän kokoinen ja tehoinen moottori. Vääntöä ja voimaa on juuri sopivasti kevyeen ja mukavaan liikkumiseen, ei tarvitse vinguttaa ja huudattaa kuten vanhaa. Janoiseksi haukkuvat, empä tiedä, voi olla nurkkapyörityksessä, mutta matka-ajossa pesee kyllä vanhan mennen tullen. Sellaista vaivaista 9.5L/100km näytti tullessa rankkasateessa kun pudoteltiin kotiin päin, minusta se on huiman vähän. Vanha olisi vienyt ainakin sen litran enempi ja liikkuminenkin kaukana tästä. Valikot kun saa omalle kielelle, niin pääsee opettelemaan niitä, onneksi ne vaikuttavat toimivan suht samalla logiikalla kun Volvon raskaassa kalustossa. Joku aika sitten olin vielä sitä mieltä että en koskaa osta autoa jonka vuosimalli alkaa 20XX, mutta niinhän sitä sanotaan "Älä koskaan sano, ei koskaan" ::)
Pari kysymystä alkuunsa :
Varapyöräähän tässä ei tietenkään ollut, vain kompura/jäätynyt litkupullo, mutta onneksi minivarapyörä löytyi eräältä foorumilaiselta kohtuu hinnalla ja asia on kunnossa 8)
Mistä näistä saa otettua virtaa lisälaitteille, onko joku pistoke jossain koelaudan alla kuten vanhemmissa oli ? Keskikonsolin virran ulosotosta en halua millään irtopiuhoilla vedellä, vaan pitäisi saada ainakin pari kiinteää asennusta, joku 2 - 4 A riittää hyvin yhteensä.
Saako näihin jotenkin USB-tikun tai SD-kortin liitettyä, että voisi kuunnella musiikkia sieltä ?
3.5mm AUX konsolissa ja ilmeisesti Bluetooth, mutta en tykkää käyttää niitä. Yatour tai sen tyyppiset lisäboxit, saako tähän ?
-
Nyt on hieno peli ;)
Varapyöriä saa ainakin Ruotsin romiksilta esim : https://www.bildelsbasen.se/?link=list&searchmode=1&vc1=204&pc1=112&page=1&vc%5B0%5D=204123101&vc%5B1%5D=204123102&pc%5B0%5D=112122106 (https://www.bildelsbasen.se/?link=list&searchmode=1&vc1=204&pc1=112&page=1&vc%5B0%5D=204123101&vc%5B1%5D=204123102&pc%5B0%5D=112122106)
-
Nyt on hieno peli ;)
Varapyöriä saa ainakin Ruotsin romiksilta esim : https://www.bildelsbasen.se/?link=list&searchmode=1&vc1=204&pc1=112&page=1&vc%5B0%5D=204123101&vc%5B1%5D=204123102&pc%5B0%5D=112122106 (https://www.bildelsbasen.se/?link=list&searchmode=1&vc1=204&pc1=112&page=1&vc%5B0%5D=204123101&vc%5B1%5D=204123102&pc%5B0%5D=112122106)
Kiitos :)
Varapyöräkin löytyi ja on paikallaan 8)
Tänään vähän tutkiskelin lisää mitä tuli ostettua, vaihtelin PCC kapuloihin uudet patterit, asentelin ylläpitolaturin piuhan väliaikasesti maskin rakoon, siirrän myöhemmin alaritilään kun löytyy sopiva pistoke.
Putsailin akun navat ja huomasin että bensalämppärin releestä on yksi johto kummallisesti irti. En tiedä onko tarkoituksella irrotettu vaiko vaan irronnut ? En laittanut kiinni kun en tiedä mikä sen releen tarkoitus on, napojen merkinnät ovat poikkeavia, olisiko ollut 15 ? Sehän on sama kun puolan + napa normaalisti.
Lämmitin itse pitäisi olla ihan uusi vasta talvella asennettu. Toimintaan ei ole kerinnyt tutustumaan, mutta sen puhelinohjausmoduulista täytyy saada tyhjennettyä entisen omistajan käyttikset, muuten ei saa laitettua itseään käyttäjäksi. Laittelin edelliselle omistajalle s-postia kun on tällä hetkellä ulkomailla. Vain hän voi poistaa käyttäjätunnuksensa. No eipä tuolla ole mikään kiire.
Akkukotelon etummainen kansi täytyy myös hommata, kun ne etureunan kynnet on molemmat poikki, muuten konehuoneessa ei näytä olevan mitään huomautettavaa, lähinnä uutta vastaava, ei edes likainen.
Positiivinen yllätys oli myös kuinka helposti tästä saa ajovalon umpion irti, pari "telttakiilaa" ylös ja se on kädessä, pistokkeen irrotus on se suurin homma. Kauhujuttuja kuullut nykyautoista joista irrotetaan suunilleen ensin takapuskuri kun vaihdetaan ajovalo :D
Etuparkit täytyy vaihtaa pian, ihan loppu ja toinen ei edes syty aina, kunnes kolauttaa umpiota.
Minkähänlaiset ledit tuonne uskaltaa laittaa etuparkeiksi ettei ala herjailemaan lamppuvikoja ?
V-Parts:lla täytyy laittaa tilausta vetämään, katselin jo yhtä sun toista, mutta täytyy vielä viikonloppu pähkäillä mitä kaikkea tilaa, muuten unohtuu jotain tärkeää.
Kummat ovat paremmat takaroiskeläpät, Volvon omat vai V-Parts, onko eroa ?
Edessä tuossa onkin läpät, mutta takaa uupuu.
GHOST:lle täytynee kanssa laittaa tilausta, josko vaihtaisi nuo koelaudan "tiikkipuut" alumiinisiin, kun kaikki muu on alumiinin väristä jo valmiiksi ::)
Vanteet menevät myös vaihtoon, kesärenkaissa sinänsä tyylikkäät 8 x 18 Makarat, mutta omaan silmään sopisi paremmin 18 x 8" Cratukset.
(Edit: Cratukset hankittu).
Renkaat menevät myös uusintaan, etu - taka kulutuspinnoissa on liikaa eroa AWD:lle ja etuset kuluneet sisäreunoista. Kulmat säädetty kohdilleen kun tullut syksyllä maahan, todistus löytyi autosta.
Talvivanteina kelvannee toistaiseksi nuo alla olevat, mutta täytyy pähkäillä lisää syksyllä.
No kaipa se siitä hiljalleen alkaa muotoutumaan.
-
Mulla oli edellisessä V70 parkeissa tämmöset https://www.ebay.com/itm/PHILIPS-T10-W5W-12V-4300K-WHITE-VISION-WHITE-LIGHT-HALOGEN-REGO-PARKER-/251703187917 (https://www.ebay.com/itm/PHILIPS-T10-W5W-12V-4300K-WHITE-VISION-WHITE-LIGHT-HALOGEN-REGO-PARKER-/251703187917) ajoivat hyvin asiansa
-
Kesärenkaatkin tuli saksanmaalta ja kävin laitattamassa alkuviikosta vanteelle. Laitoin äsken alle uusilla pyöränpulteilla ja samalla asentelin roiskeläpät taakse. Reunat ajeltu noista vanteista harmillisesti kanttikiviin, oik. takavanne on se pahin.
(https://i.imgur.com/Ix2oCIN.jpg)
Muuten pesin ensimmäistä kertaa kunnolla talven jäljiltä ja vedin vahan pintaan. Käytännössä pinnassa ei ollut minkäänlaista vahaa ennestään. Täytyy vahailla uudestaan kesemmällä.
(https://i.imgur.com/kQ9lYKJ.jpg)
Takajarrulevyt täytyy pistää kanssa tilaukseen ja mietin samalla josko pistäisi samaan tilaukseen Eibach:n 30mm madaltavan jousi setin. Onko sellaisesta kokemusta tälläisessä T6:ssa, saako kulmat kohdilleen jne ?
Laittelin etuparkkeihin tuollaiset led-polttimot.
https://www.autoledit.fi/product_details.php?p=2821
V-Parts:lta tuli laatikollinen rompetta, led valot sisälle, siniset mittariston taustat, ovenkahva valot, taka-/jarruvalo muutos kitti, virtalukon kehys, R-Desing eturitilät jne.
Siniseltätiskiltä tilasin alkuperäsen R-desing takahelman. Tiedän ettei käy noiden roiskeläppien kanssa, mutta täytyy kehitellä jotain.
GHOST:lta sain lisäksi hankittua uudet koelaudan ja ovien koristepaneelit ankeiden tiikkipuu jäljitelmien tilalle.
-
Onnea uudelle! Hieno ja luonteva valinta R:n jatkoksi. Tällästä oon vilkuillu vähä toisella silmällä kans, sitten kun vaihto on aiheellinen. Siistit on nuo Makaratkin, antaa noihin perusvanteisiin verrattuna kyllä ihan eri ilmeen tämän koriselle.
Missä hintaluokassa tälläsen tuonti oli Ruotsista? 15-20ke?
-
Kiitos :)
Omaankin silmään on alkanut sopia Makarat kun katsellut niitä vähän enempi, kanttari-ihottuma vaan harmittaa :-\
Auton on tuonut maahan autokauppias joka on erikoistunut Volvojen tuontiin Ruotsista. Auto on ollut tiettävästi yhdellä omistajalla Göteborg:n lähistöllä uudesta asti. Sittemmin se oli täällä myyjän omassa käytössä viime talven yli, jolloin tämä ajoi vajaa parituhatta sillä. Teimme vaihtokaupat, R meni vaihdossa ja löysi uuden kodin parissa päivässä ja uusi omistaja soittelikin tyytyväisenä :)
En osaa sanoa mitä on maksanut Ruotsissa ja paljonko maksettu veroja ym kuluja, täällä pyynti oli vajaa kaksikymppiä. Kun vertasin kilometrejä/varusteita muihin vastaaviin markkinoilla oleviin, niin se erottui edukseen. Tuo tumma sisusta oli varmaan se merkittävin asia minulle, vaaleita melkein kaikki muiden sisustat.
Tänään kävin hakemassa R-desing takapuskurin alaosan, täytyy viedä se etuvalojen luomien kanssa maalarille kun kerkiää. Vähän miettinyt myös jotain etulippaa puskuriin, se menisi siinä samalla.
Tuo V-Parts:n Add-on lippa olisi yksi vaihtoehto, mutta onko tuo sitten jo liioittelua ja tuleeko tuosta millanen lumiaura talvella ?
https://vparts.se/fi/v70/volvo-v70-2008/styling/frontspoiler/add-on-lapp-frontspoiler-till-volvo-v70-08-13.html
Oikeastaan vasta nyt huomasin että V-Partsin kuvassahan on saman värinen, samat vanteet ja samat r-desing eturitilätkin jotka hommasin. Onkohan se joku enne ::)
Seat Cupran lippa olisi hillitympi, mutta jo niin moneen kertaan käytetty idea.
-
Tänään purin ilmanputsarin koteloineen pois ja kolistelin kotelon pohjalta ruotsin hiekat ja puunlehdet pois.
Korjasin samalla ilmamassamittarin johdotuksen. Johdot olivat vielä ehjät, mutta se suojus oli kulunut puhki venttiilikannen terävää kulmaa vasten. Imuputki painaa ikävästi päältä kulmaa vasten, varmaan se paikka josta ne johdot menevät kuulema poikki. Laitoin uuden suojuksen johtojen päälle ja kiertämään ne vapaasti imuputken etukautta.
Siirsin samalla myös ylläpitolaturin maajohdon akun miinusnavasta korin maadoituspisteeseen putsarikotelon alle. Kuulemma se pitäisi olla siellä, että sähköjärjestelmä tietää mistä virtaa tulee ja minne menee.
Kuvia ei tullut otettua kun tarkoituksena oli vain vilkaista onko ilmanputsari likainen ? Täytyy yrittää ottaa jotain kuvia ensi kerralla.
-
Laitetaan nyt tännekin kun jo tuonne päivävalo topicciin laitoin kuvat. Laittelin autoon volvon alkuperäiset DRL-päivävalot. Ne on tarkoitettu 2011 V50 malliin, mutta käyvät suoraan V70 sumareiden tilalle. Johdotuksen joutui tekemään ja lisäämään releet. Loppujen lopuksi hyvin yksinkertainen homma kunhan selvitteli ensin T6:n omituisuuksia, kuten että laturi ei lataa näissä jatkuvasti. Näin ollen latauksesta tunnistava valojen ohjausboxi ei toimi. Autoon tuli samalla toimivat saattovalot, koska valot palavat n. 30 sek ovien lukituksen jälkeen. Ehtii hyvin kytkeä vaikka ylläpitolaturin talvella :)
(https://i.imgur.com/vu4CMh3.jpg)
Sinne se sopii suoraan kiinni.
(https://i.imgur.com/mGhAaSO.jpg)
R-desing ritilätkin löysivät paikkansa. Vielä koristelista keskiaukkoon täytyy laittaa.
(https://i.imgur.com/4MrN17F.jpg)
(https://i.imgur.com/BRAWVfD.jpg)
-
Eli nyt on automaattiset saattovalot. Omat saattovalothan pitää aina viiksestä vetää päälle, mutta niissä voi sen ajastuksen säätää.
-
Eli nyt on automaattiset saattovalot. Omat saattovalothan pitää aina viiksestä vetää päälle, mutta niissä voi sen ajastuksen säätää.
Juurikin näin se näyttäisi toimivan nyt. Taidan vielä kokeilla jos herätteen nappaisi joltain toiselta sulakkeelta johon ei jää toimintoja päälle.
edit: Tarkemmin ovien lukitus näyttää aktivoivan valot hetkeksi päälle.
-
Taas vähän kerkesi vähän päivittelemään T6:sta, vaihtelin sisustan koristepaneelit. Karseat tiikkiviilu paneelit saivat lähteä ja tilalle tuli ristiin harjattua alumiinia.
Ennen
(https://i.imgur.com/zBjwD5p.jpg)
Jälkeen
(https://i.imgur.com/OzC68TV.jpg)
(https://i.imgur.com/Qr9s0kR.jpg)
(https://i.imgur.com/DGIMZii.jpg)
FourC-alustan katkasija paneelille joutui tekemään reiän, aika hermoja raastava homma, mutta kelpaa ainakin itselle.
(https://i.imgur.com/hoyd87k.jpg)
-
Meinaatko päivittää mittariston ja vaihdekepin uudempiin versioihin? 8)
-
Meinaatko päivittää mittariston ja vaihdekepin uudempiin versioihin? 8)
Minusta tuo vanha vaihdekeppi jopa hienompi jos laittaisi R-design mallin. Mittaristo kannattaisi päivittää. Samoin myös soittimeksi Bluepowerin versio. Silloin olisi kaiki näytöt värillisiä.
-
Saa nyt nähdä, vaihdekepin nupiksi ajattelin sellaista jossa posket alumiinia tai en tiedä onko ne alumiinia vai muovia ?
Mittariston kohdalla tyydyn toistaiseksi päivittämään sinne siniset taustat.
Mahdollisesti ratti vaihtuu R-desing malliseksi kun löytyy sopiva.
-
LED-valot laitettu sisälle, katto-, lukuvalot, takapenkin valot, takaluukun, jalkatilojen ja hanskalokeron valot.
Lamput olivat VPartsin valmis sarja, mutta aika paljon sai viritellä että sai kaikki toimimaan. Kattovalojen lampunkannat eivät ole kovin kummoisia. Kannoista saa veistellä muovia sisältä että polttimolle tulee tilaa, sekä niitä pinnejä saa taivutelle moneen kertaan että saavat kunnon kosketuksen. Yksi kanta ei meinannut millään alkaa toimimaan. Sukkulalamppujen tilalle tulevat ledit ovat kaikki myös enempi vähempi väärän mittaisia, joutuu taivutelemaan aika paljon lampun klipsejä. Pitää huomioida myös että LED täytyy olla oikein päin ennen kuin se palaa.
https://vparts.se/fi/v70/volvo-v70-2008/styling/dioder-lampor/led-paket-for-interior-till-volvo-v70-xc70-08-16-6000k.html
(https://i.imgur.com/n4YzGQi.jpg)
Lisäksi takavaloihin tehty se muutos että palaa myös ne yläosan valot, se voi olla ihan siisti pimeällä ::)
https://vparts.se/fi/v70/volvo-v70-2008/styling/dioder-lampor/positionsljus-modifiering-bak-till-volvo-v70-xc70-08-5950.html
-
Aika jännä, että joutu noin paljon säätää. Tossa -14 mallisessa oli kannat valmiina, kävi ebayn ledit suoraan tonne paikoilleen.
-
Taas vähän kerkesi vähän päivittelemään T6:sta, vaihtelin sisustan koristepaneelit. Karseat tiikkiviilu paneelit saivat lähteä ja tilalle tuli ristiin harjattua alumiinia.
Jäikö kaameat puupaneelit talteen myytäväksi?
-
Alumiiniset poljinpinnat, kaiverrukset oli yllätys :)
(https://i.imgur.com/nxsIo5v.jpg)
Oudosti heijastelee kuvassa, pinta on oikeasti sileä.
(https://i.imgur.com/5l90AN9.jpg)
-
Vähän sain laiteltua taas T6:sta, puskurin keskimmäisen ilmanoton koristelista ja valoluomet. Maalailin luomet valmiiksi viime viikolla, maaleina automaalikaupasta värinumerolla sekoitettu väri ja päällä akryylilakka.
Lista keventää yllättävän paljon keulan ilmettä.
(https://i.imgur.com/DUy8VPs.jpg)
(https://i.imgur.com/V8K6HGQ.jpg)
VParts:n luomet istuivat todella hyvin paikalleen, kiinnitykseen käytin Würth:n kaksipuoleista teippiä.
(https://i.imgur.com/JY5pHSm.jpg)
Vaihdekepin nuppikin vaihtui mustasta alumiinin väriseksi.
(https://i.imgur.com/CDRsgNU.jpg)
-
Jotain pientä tuli tehtyä tänäänkin :)
Seisontajarrun käyttökytkimen kehys.
(https://i.imgur.com/HnE05ax.jpg)
Virtalukon kehys vaihtui myös hopeiseen.
(https://i.imgur.com/meEceyW.jpg)
Kehyksen vaihto hieman arvelutti kun sen joutuu tekemään käsikopelolla näkemättä ruuveja. Levitin alle kankaan siltä varalta jos ruuvit tai torx-kärki tippuvat, niin eivät katoa koelauda sisään. Takaisin laittaessa varmistin nokareella mustaa korikittiä ettei ruuvi tipu torx-kärjestä. Loppujen lopuksi tuon kehyksen vaihto on aika helppo. Meni samalla kun purki mittariston irti pohjien vaihtoa varten.
Siniset mittaripohjat.
(https://i.imgur.com/pmToPAY.jpg)
Mittariston pohjia kummastelin kun niistä ei näy mitään läpi, mutta mittaristoa purkaessa selvisikin syy. Eihän tuossa olekaan tavanomaista valaistusta niiden pohjien läpi, orkkis pohjatkin ovat pelkkää peltiä. Ainoa valaistus on vain se LED-valo siellä mittariston katossa ? :o
-
Vautsi mitkä mittarit 8)
Mistä ostit? Vois omaankin laittaa..
-
Mittariston pohjia kummastelin kun niistä ei näy mitään läpi, mutta mittaristoa purkaessa selvisikin syy. Eihän tuossa olekaan tavanomaista valaistusta niiden pohjien läpi, orkkis pohjatkin ovat pelkkää peltiä. Ainoa valaistus on vain se LED-valo siellä mittariston katossa ? :o
Tuo valo ylhäällä aiheuttaa ainakin itsellä sen että tuon mittarin neula aiheuttaa ikävän varjostuksen mittarilukemiin :idiot2:
Mutta tyylikästä jälkeä tuli O0
-
Vautsi mitkä mittarit 8)
Mistä ostit? Vois omaankin laittaa..
Noita saa VPartsilta Ruotsista.
Muuten nuo ovat ihan siistit ja helpohko vaihtaakin, mutta pimeässä valaistus ei oikein toimi kunnolla :(
Huomasin että mittarinpohjan alla on sittenkin sellainen valolevy, jota pitkin reunarinkulan asteikko saa valaistuksen. Nuo ovat mittaripohjat ovat halkaisijaltaan isommat kun alkuperäiset ja se taas aiheuttaa sen ettei ulkoreunan hopeisessa rinkulassa oleva asteikko näy kunnolla pimeällä. Lisäksi noissa pohjissa on ihan turhaan oma asteikko ulkoreunassa, käytännössä se jää tuon päälle tulevan reunarinkulan alle kokonaan näkymättömiin.
Kapealla reunarenkaalla oleviin on oma versionsa. Vaikuttaa että tämä leveällä renkaalla oleva on tehty siitä poraamalla 3 pientä reikää ohjaus tapeille ja siinä kohtaa on mennyt pieleen. Olisi pitänyt pienentää myös pohjan halkaisijaa.
Pistin palautetta että pienentäisivät nuo alkuperäisen pohjan kokoiseksi.
Mittariston katossa keskellä oleva Led-valaistus (5 kpl) valaisee tosiaan oudosti varjoja luoden. Yläkulmat jäävät huonommalle valolle kun alanurkat ja keskiosa. Selkeästi jokin FoMoCo:n keksintö tämäkin, ei voi olla Volvon suunittelupöydältä peräisin >:(
-
Tuli sitä tehtyä vähän jotain huoltoakin, vaihdoin huohotin pömpelin koneen päälle. Aika tukossa oli kannessa olevat kanavat. Pikkasen arvelutti kuinka tiukassa ruuvit on, mutta helposti ne lopulta aukesivat. Kamasan miniräikkä ja ruuvikoneen kärkipidin + Torx 30 kärki oli hyvä yhdistelmä 8) Vaikka T6:ssa ilmanputsarilta turbolle menevä putki meneekin osin koneen yli, niin riitti kun irrotti putken kiinikkeen ja itse putken putsarin päästä.
Vanha huohotin pömpeli, uusi tuli Skandixilta.
(https://i.imgur.com/thwAYLC.jpg)
-
No niin, alkoihan se valaistuskin toimia 8)
Mietin asiaa yön yli ja purin mittariston uudelleen pöydälle. Mittari pohjat irti ja päälle kirkasta teippiä. Sitten piirsin alkuperäisiä mallina käyttäen ääriviivat. Seuraavaksi leikkelin pellin nävertäjällä rajoja pitkin reunoilta noin 8mm pois. Lopuksi terävien reunojen siloittelu viilalla ja taulut paikalleen. Nyt näkyy reunojen asteikko viivatkin ::)
(https://i.imgur.com/GlA4qM0.jpg)
Leikkaukseen käytin tuollaista porakoneeseen tulevaa leikkuria. Samaa myy myös e-ville, sieltä saa myös pöytätelineen, mutta omani oli kiinni ruuvipenkissä. Todella näppärä laite moneen pieneen peltihommaan ja tekee siistiä leikkuujälkeä ;)
https://www.puuilo.fi/Jaernvik-peltileikkuri-porakoneeseen-kaksiteraeinen
-
Tänään niin kuuma ettei okein jaksa tehdä mitään, mutta pesaisin T6:n ja laittelin Bartonin hirvitarrat kiinni 8)
Etulokareihin tuli perinteiset "Prancing Mooset".
(https://i.imgur.com/HUlImRn.jpg)
Takaluukuun vähän erilainen "Prancing Moose Edition".
(https://i.imgur.com/G8SG61C.jpg)
-
Tänään tuli väsättyä ahtopainemittarikin kiinni. Pari känny kuvaa koeajolenkiltä.
Mittari on Autometer Cobalt 6103-M2.
(https://i.imgur.com/crXAw8q.jpg)
(https://i.imgur.com/0T0SDRs.jpg)
Teline on muokattu jostakin A-pilariin tarkoitetusta tarvikkeesta ja maalattu koelaudan värillä. Kiinnitys 3M teipillä, saa nähdä pysyyko kiinni kun gauge podin reuna on varsin ohut.
Ahtopaineen vedin apukuskin puolelta nylon putkella sisään, T-haara on konehuoneessa ainoassa löytämässäni alipaineletkussa ihan läppäkotelon vieressä.
(https://i.imgur.com/S04hRyZ.jpg)
Kohtuu alkuperäisen näköiseksi sai kun käytti oikeanlaisia klemmareita. Teräksinen T-haara ja 90-kulma liitin (vacuum hose connector).
(https://i.imgur.com/zT9jdLO.jpg)
-
Lämmityslaitteiden päivitystä talven varalle.
Bensalämppäri alkoi luonnollisesti kettuilemaan heti kun tuli syksy. Hommasin tilalle toisen samanlaisen ja asentelin sen eilen ja tänään paikalleen.
(https://i.imgur.com/bq8zjrL.jpg)
Lämmitin itse on venäläinen Auterm Binar 5S / Flow 5B, jälkimmäinen on vain uudempi versio. Hiiliharjaton palopuhallin, lämmitysteho 5 kw ja GSM-ohjaus puhelimella. Mukana tuli myös uudempi käyttöpaneeli, täytyy asennella joskus myöhemmin. Puhelimellahan tuota tulee varmaan käytettyä enempi.
https://www.heater.fi/fi/lammittimet/autoterm-diesellammittimet-planar-binar/binar-5s-bensiinilammitin-12v.html
(https://www.heater.fi/media/catalog/product/cache/74c1057f7991b4edb2bc7bdaa94de933/F/l/Flow5-1_1.jpg)
Ei mikään niin kaunis lisäys, mutta katsoin paremmaksi leikata sisälokarista palan pois ja naputella alumiinipellistä sopivan muotoisen "patin" lämppärin pakoputken kohdalle ( Huom, en ole peltiseppä :D ). Muokkasin myös kuumailmapuhaltimella aukon sisäreunoja. Jospa se olisi hieman paloturvallisempi kuin pelkkä muovinen sisälokari pakoputken vieressä.
(https://i.imgur.com/HBvoEBr.jpg)
Vanhan Binar 5S lämppärin viaksi epäilen vettä. Ohjausyksikön johtoliitännästä valui vettä ulos kun irrotin lämmitintä. Johtosarja oli tullut ylhäältä alas, eikä siinä ollut minkäänlaista lenkkiä alas päin, jolloin vesi on päässyt suoraan läpiviennistä sisään johtoja pitkin. Uuteen lämppäriin jätinkin alalenkin johtosarjaan, sekä lisätiivistin johtojen läpiviennin mustalla korikitillä. Johtosarjan liitännätkin siirsin ylemmäs, ettei vesi pääse valumaan päälle.
Täytyy toimittaa Binar huoltoon, saavat tutkia mikä sieltä on mennyt, jospa sen saisi korjattua varalle.
Sinänsä aika typerä lämppärin paikan valinta Volvolta...ahdas ja kaikki vesi valuu suoraan läppärin päälle sen yläpuolella olevasta tuulilasin etureunan "viemärikaivosta".
Autossa ei ollut myöskään lohkolämppäriä ennestään, joten lisäsin samalla sen. Lämppäriksi valikoitui Calix erillisellä pumpulla. Pumppu on mallia Bosch ja saa virtansa erilliseltä muuntajalta. Muuntaja toimii samalla sisäpistokkeen haaroittajana, jos sille tulee myöhemmin tarvetta.
(https://www.tarvikkeet.fi/img/kuvat_suuret2/5935-cx1762010-calix-pumppusarja.jpg)
Lämppäri tuli normipaikalle termarilta alas tulevan letkun ja sen muovisen alaputken kulmaan. Pumppu asentui kätevästi suoraan siihen yläpuolelle painamaan vettä lämppärin läpi.
Pistokkeen laitoin poikkeuksellisesti etupuskurin oikealle puolen. Sisälokarikin oli sopivasti valmiiksi pois, lisäksi se on kätevämpi omassa käytössä kun sähkö tulee siltä puolen autoa. Kansi olisi voinut minusta olla taaksepäin. Noin se Volvon omakin tulee ja on se myös paremman näköinen noin päin.
(https://i.imgur.com/pXm1HAR.jpg)
-
Käytin T6:n ruostesuojauksessa ja siihen tehtiin Finikor Täysturva käsittely. Alustasta löytyneet ruosteet hiekkapuhallettiin ensin ja paikkamaalattiin sinkkimaalilla. Päälle tuli sitten varsinainen massaus ja koteloiden suojaus. Kaikkiaan hommaan meni 4 päivää. Neljän vuoden kuluttua pitää tehdä vielä jatkokäsittely joka varmistaa takuun säilymisen 10 - 12 vuotta.
https://www.finikor.fi/palvelut/ruostesuojaus
(https://www.finikor.fi/images/palvelut/artikkeli/Finikor_re_kasittelyt.jpg)
Täytyy koittaa ottaa jokunen kuva myöhemmin kun kelit kuivaa, nyt tuolla vesisateessa ei pysty alle ryömimään.
-
Voisin väittää että esimerkillistä autonpitoa O0
Onko koneesta tullut mitään negatiivista esiin ? Extra ääniä, nypytyksiä, öljynsyöntiä ? Eli voisiko olla hyvin suunniteltu ja käytössä kestävä ?
-
On sitä ainakin yritetty pitää ;)
Eipä tuossa ihmeempiä ole ollut, öljyä en ole huomannut että veisi. PCV-huohotinkopan siihen koneen päälle vaihtelin uuteen kesällä, kun vaikutti että oli tukossa ja kopan välistä tihkui myös öljyä.
Hiljanen konehan tuo on, hihna tai sen kiristin ainoa jotka jotain ääntä pitää välillä...kaipa nekin vois vaihtaa, kun varmaan alkuperäset.
Kylmänä käynnistäessä tuntuu hurjalta kun se tempasee ne kierrokset heti sinne 1500i/min vähäksi aikaa. Tippuuhan ne siitä kohta kun kone alkaa lämpiämään, mutta jostain -25*C pakkasesta hirvittää ajatuskin käynnistää kylmänä. Ihme systeemi, en tiedä mihin sillä on yleensä pyritty ? Bensalämppärin kanssahan se ei sitä tee, kun kone valmiiksi lämmin.
Muuten talviajosta ei voi sanoa paljon mitään, kun se talvi on vielä tulematta tänne etelään.
Tykkään kyllä autosta ja etenkin koneesta erittäin paljon, kerrankin auto ja moottori ovat sopusuhtaiset 8)
Joku saattaa olla sitä mieltä että tollanen T6 vie paljon bensaa, minusta kuitenkin ihan kohtuudella, samoja lukemia kun mitä vanha R vei ja kulku on kuitenkin ihan eri luokkaa. Tarkalleen 11.18L/100km 98e5 viimesen 10 800km ajalta, kun just vilkasin tankkauslokia kännykästä.
Täytyy ottaa huomioon että mukana on paljon kylmäkäynnistyksiä, paljon lyhyttä ajoa ja ylimäärästä tyhjäkäyntiä ikkunoita skrapatessa yms, mukaan lukien lämppäreiden asennukset loppuvuodesta (bensa/lohko), auton pesua kerran viikossa ulkona (käytän aina lämpöseksi että saa kunnolla kuivaksi) jne.
-
hienoa että teekuus päässyt hyvään kotiin, ilo seurata sun puuhasteluja.
itsellä S60 T6 2010 ja siinä myös tuo että kierrokset kylmänä 1600rpm hetken, se kuitenkin vain sen takia että katti lämpiäisi nopemmin. katsellut obd:stä että alle 50 astetta kun lämpö koneessa niin silloin on tuo korkea tyhjäkäynti alussa.
mulla vaihdettu hihna, taittorulla ja kiristin mutta silti vinkuu aina hetken varsinkin kylmänä, siihen kyllä suurin syy lienee se 1600rpm.
mulla kulunut nyt tänä talvena talvirenkailla tähän mennessä taajamapainotteisessa ajossa 10.2
päässyt kerran matkassa 7.6 kun ei tolla tule ajeltua kun talvisaikaan töihin.
-
Kävi tuuri ja löytyi sattumalta lähes uudenveroiset 18" Cratukset. Olihan ne pakko käydä hakemassa pois kun hintakaan ei ollut paha :)
Ovat 2012 autosta ja ajettu loppuun, jonka jälkeen jääneet seisomaan tallin nurkkaan, ensiasennus vanteet ja renkaat siis.
(https://i.imgur.com/Rt44Pu7.jpg)
Vuoden verran etsin hyväkuntoisia 18 x 8" Cratuksia ja varauduin jo ostamaan uudetkin Hollannista.
-
Sain vihdoin kauan kaivatut Cratukset alle ja muutos oli melkoinen. Renkaiksi tuli Continentalin Premium Contact 6 vakiokokoisena 245/40R18. Auton olisi pitänyt mielestäni tulla näillä vanteilla jo tehtaalta. Uskomattoman pienillä painoilla selvittiin vaikka renkaat ovat 18-tuumaiset, joissakin vanteissa punttia tuli vain 5g/reuna.
(https://i.imgur.com/wE5Bmnt.jpg)
Vertailun vuoksi entiset Makarat
(https://i.imgur.com/kQ9lYKJ.jpg)
(https://i.imgur.com/TrrPnu4.jpg)
Jarrusylinterit täytyy maalata, näkyvät liiankin hyvin nyt. Maalaisikohan grafiitin harmaaksi ja valkoiset VOLVO tekstit ?
(https://i.imgur.com/sswu2fz.jpg)
Vanne sopii täydellisesti Continentalin reunasuojan alle 8)
(https://i.imgur.com/EvVvGII.jpg)
Ps. Makarat joutaa nyt myyntiin, ne löytyvät renkaineen myyntipalstalta jos joku kaipaa ;)
-
Juhannuksena kun on aikaa, niin ajattelin pestä ja vahata kunnolla T6:n. Aloittelin tavalliseen tapaan pesemällä ensiksi konehuoneen. Muoviosiin täytyy vetää vielä jotain muovinhoito ainetta ja vahata etualan mustat metalliosat.
Kehtaa taas avata konepellin muiden nähden :)
(https://i.imgur.com/ZeaxP3V.jpg)
(https://i.imgur.com/uSxs9a3.jpg)
(https://i.imgur.com/oqnqTqh.jpg)
-
Kävin hakemassa viikonloppuna peräkärryn T6:n perään. Helpompi kuskailla tavaroita 8)
(https://i.imgur.com/rTJ4RPY.jpg)
Ompahan yksi projekti lisää kun alkaa varustelemaan tuota, laittelin jo 8 kpl lattiakoukkuja eilen. Pyörät täytyy ainakin käydä puntittamassa, laitella äärivalot takakulmiin ja pakkivalot perään.
Vaihtaa 13-napainen pistoke T6:n, kun johtosarja käsittääkseni on sellainen, mutta 7-napainen rasia paikallaan ruotsalaisella kytkennällä (lataussähkö asuntovaunun jääkaapille). Piti repiä sumuvalon poltin kärrystä pois tehtaalla.
-
Vaihdoin tänään 13-napaisen perävaunupistokkeen eli kysinen pistoke johtoineen, uusi TRM-moduuli vanhan tilalle ja sen johtosarja. Täytyy vielä käydä ohjelmoimassa se maanantaina.
(https://i.imgur.com/k8ugWKA.jpg)
(https://i.imgur.com/1lnryXw.jpg)
(https://i.imgur.com/SZNkWQu.jpg)
Joku kyseli joskun minkälainen alkuperäinen subwoofer systeemi on. Otin samalla pari kuvaa kun tavaratila oli tyhjä asennusten takia.
(https://i.imgur.com/Y8tC8Dq.jpg)
(https://i.imgur.com/CvrPlgZ.jpg)
Tavaratilaan tuli myös jostain syystä puuttunut 12V pistoke jääkaappia varten. Johto oli valmiina paneelin takana, samoin sulake.
(https://i.imgur.com/c9JqJu7.jpg)
Vaihdoin myös uudet takaluukun stoppari kumit, sekä säädettävät stopparit. Vanhat kumit olivat aivan pehmoiset, nyt takaluukku saa ponnahdusvoimaa ja aukeaa paremmin.
Asentelin samalla myös Tailgate Modul v2.4 takaluukun aukaisumoduulin beeperilla, nyt takaluukku aukeaa ja sulkeutuu kaukosäätimestä ;)
Siitähän on tullut juuri myös uusi v3.0 versio, joka ei vaadi niin paljon purkamista.
Youtubessa Volvo Sweden kanavalla on asennusvideoita ja esittely molemmista versioista. Tilaus onnistuu sähköpostilla videon alla olevaan osoitteeseen. Tilauksen voit tehdä kätevästi myös eBayn kautta. Toimitus oli todella nopea kun viime kesänä tilasin ja kaikki onnistuu englanniksi.
https://www.ebay.com/itm/Module-v2-4-with-Beeper-Remote-close-tailgate-module-for-VOLVO-XC60/154007058810?hash=item23db89397a:g:Sl8AAOSw6-xa7DV5
-
Päivä meni peräkärryn sähköja viritellessä ja sadetta pidellessä. Illemmalla aloin mallailemaan sitten R-Desing maskia.
(https://i.imgur.com/78An7F2.jpg)
Sanotaan ettei sitä voi vaihtaa irrottamatta koko keulapalaa. Otin aluksi alapuolelta sen muovin pois, mutta cooleri on niin pahasti edessä ettei käsi mahdu väliin. Sitten otin ne keulapalaa pitelevät muoviniitit pois ja kuikuilin konepellin lukkojen rakosista maskin kiinikkeitä. Ylemmät 4 kpl ja päädyissä olevat 2 kpl näkyivät todella hyvin, mutta maskin alareunan kiinikkeet 4 kpl vähän huonommin.
Laitoin vähän teippiä maskiaukon yläreunaan suojaksi ja naksautin ylemmät, sekä päädyissä olevat kiinikeet pitkällä ohuella säätöruuvarilla auki, 35 - 40cm pitkä. Alempia kiinikkeitä varten taivuttelin vanhasta neulepuikosta "erikoistyökalun". Raotin maskia yläreunasta eteen päin ja pujoton työkalun alas ja nostin, samalla vedin maskia ulos päin. Ensimmäinen auki, toinen auki jne ja hetken päästä maski olikin jo kädessä.
Sen jälkeen pikku putsaus kun maski kerran oli irti ja napsautin uuden kiinni. Käytännössä tuon maskin vaihtaa 10 - 15min, eikä tarvitse kuin tosi pitkän ruuvarin, tehokkaan pienen led-taskulampun ja sopivan "erikoistyökalun" ;)
Suojateipit tulee noille kohdin.
(https://i.imgur.com/220loTH.jpg)
Uusi maski paikallaan.
(https://i.imgur.com/IoHw6XN.jpg)
Poseerauskuva likaisesta autosta vesisateessa joka alkoi juuri.
(https://i.imgur.com/wZ1UjDy.jpg)
"Erikoistyökalu" maskin alakiinikkaiden avaamiseen ala "RydäDesing" ::)
(https://i.imgur.com/wUA6N9i.jpg?1)
-
Vetokoukun ohjelmointi meni kivuttomasti, mutta akku tsippasi sen jälkeen. Vaikka autossa oli ulkoinen laturi ohjelmoinnin ajan, niin se oli liikaa vanhalle akulle. Käynnistyi kerran kun testattiin valoja, mutta kun sammutti, niin ei lähtenyt enää. Apuvirralla käyntiin ja kotiin jossa vaihdoin uuden akun. Onneksi uusi oli jo hankittu, sillä tiesin vanhan huonoksi. Akuksi tuli Vartan 800/ 85Ah Silver Dynamic.
Purin akun pois koteloineen päivineen. Kotelon kiinnitys ruuvit olivat syöpyneet todella pahasti, niin että joihinkin kävi 8mm ja toisiin 7mm hylsy. Vaihdoin tilalle hapon kestävät ruuvit aluslevyineen, josko kestäisi paremmin ? Tein myös vesireiät ettei ruuvien kolosissa seiso vettä. Pesin ja putsasin kotelon ja ruuvasin takaisin paikalleen. Ohjasin myös sen akun tuuletuksen pitemmällä letkulla auton alle, eikä enää siihen akkukotelon kylkeen. Eipähän höngi enää happohöyryjä konehuoneeseen.
Tein myös vähän jarruremppaa, vaihdoin taakse uudet levyt ja palat. Takapalat oli kyllä vaihdettu syksyllä ja muuten hyväkuntoiset, mutta vanhat kuluneet levyt olivat syöneet niitä sisäreunasta, joten vaihdoin uudet. Edessä oli yllättäen todella hyvät palat ja etujarruille riittikin pelkkä puhdistus ja herkistely.
Maalasin samalla kaikki jarrusylinterit, väriksi valikoitui Motipin grafiitin harmaa + kirkas lakka. Jos oikein hyvän olisi halunnut, niin takasylinterit olisi pitänyt hiekkapuhaltaa tai vaihtaa uusiin.
(https://i.imgur.com/BOER9uL.jpg)
Takasissa oli melkoinen rapsuttelu ja niitä joutui vinguttaamaan erilaisilla pyörivillä teräsharjoilla kunnes puhdistuivat.
(https://i.imgur.com/ljbGS7k.jpg)
Sieltä se pilkistää likaisen vanteen raosta. Huomattava parannus entiseen, harmitti aina itseä kun vilkaisi ruosteisia sylintereitä.
(https://i.imgur.com/gkRegVs.jpg)
Etusylinterit olivat puolestaan niin siistit että riitti kun harjasi puhtaaksi, pesu Brake Cleanerilla ja lopuksi maali päälle.
(https://i.imgur.com/IXPOu0p.jpg)
(https://i.imgur.com/dWlDkdO.jpg)
(https://i.imgur.com/BozuPq6.jpg)
-
Hyvältä näyttää. Onko satulat maalattu pensselillä vai spraylla? Itse ajattelin spraymaaleja kokeilla ensi kerralla kun aina vetänyt pensselillä satulamaalia tai sitten vasaralakkaa.
-
Motip kuumakesto spray ja kirkaslakka päällä +800*C. Kestää hyvin kemikaaleja ja sään vaikutusta. Saa nähdä miten kestää tuossa, maalin kun pitäisi kuumentua kunnolla kerran 30 - 60 min ajaksi kuivuttuaan ensin. Nyt sitä on porotettu vaan kuumailmapuhaltimella. Jossain pakosarjassa kuumentuminen tapahtuu automaattisesti. Kovan ja liukkaan tuntuinen siitä ainakin tuli. Motip maaleista ennestään niin paljon hyviä kokemuksia, että päätin kokeilla.
https://www.ikh.fi/fi/maali-kuumakesto-tumma-harmaa-tip4037
https://www.ikh.fi/fi/lakka-kuumuudenkestava-tip04033
-
Alko kyllästyttämään ne rumat ulostulot. Simonsin takaputkistokin oli jo hommattuna ja sopivasti joutilasta aikaa, niin heitinpä sen kiinni. Peräpään ulkonäkö kohentui huomattavasti ja äänimaailmakin parani kivasti. Kutosen murina tulee nyt kivasti esiin kun kaasua painelee vähän enempi olematta kuitenkaan häiritsevä. Aikasemminhan se oli vain sellaista suhinaa.
Jännästi heijastuu WD-40 purkki.
(https://i.imgur.com/4VqZWIU.jpg)
Jotain kiiltävää suttuiseen alustaankin.
(https://i.imgur.com/QWV3qCE.jpg)
Nätisti istui liitokset ja mutkat.
(https://i.imgur.com/yrcJbDC.jpg)
Täytyy vaihtaa vielä tuo puskurin alahelma kun sen saa joskus maalautettua.
(https://i.imgur.com/DOYLZ9G.jpg)
Huomattava parannus perän ulkonäköön omasta mielestä.
(https://i.imgur.com/QnTjrnU.jpg)
Versus orkkis ulostulot
(https://i.imgur.com/tKe48lV.jpg)
-
Alko kyllästyttämään ne rumat ulostulot. Simonsin takaputkistokin oli jo hommattuna ja sopivasti joutilasta aikaa, niin heitinpä sen kiinni. Peräpään ulkonäkö kohentui huomattavasti ja äänimaailmakin parani kivasti. Kutosen murina tulee nyt kivasti esiin kun kaasua painelee vähän enempi olematta kuitenkaan häiritsevä. Aikasemminhan se oli vain sellaista suhinaa.
Jännästi heijastuu WD-40 purkki.
(https://i.imgur.com/4VqZWIU.jpg)
Jotain kiiltävää suttuiseen alustaankin.
(https://i.imgur.com/QWV3qCE.jpg)
Nätisti istui liitokset ja mutkat.
(https://i.imgur.com/yrcJbDC.jpg)
Täytyy vaihtaa vielä tuo puskurin alahelma kun sen saa joskus maalautettua.
(https://i.imgur.com/DOYLZ9G.jpg)
Huomattava parannus perän ulkonäköön omasta mielestä.
(https://i.imgur.com/QnTjrnU.jpg)
Versus orkkis ulostulot
(https://i.imgur.com/tKe48lV.jpg)
Kyllä nyt on viimisen päälle olevat ulostulot! S*
-
Mureneva Volvon merkki ratissa alkoi häiritsemään. Eihän se Volvollakaan maksa kuin jonkun 3 euroa, mutta se on sama tyhmä peltilätkä joka murenee uudestaan. Skandixilta ehti jo tulla uusikin muiden tavaroiden mukana, mutta se oli väärää kokoa (onneksi). Aloin tutkailemaan saisiko Bartonin merkkejä vielä jostain ja saihan niitä eBay:sta. Latviasta tulikin pikavauhtia alkuperäistä paljon tyylikkäämpi Bartonin linssiversio.
Koska yksityiskohdat ratkaisevat, apu tuli Dave Bartonilta ;)
(https://i.imgur.com/wsAeTTD.jpg)
10 x tyylikkäämpi kuin se litteä alkuperäinen merkki 8)
(https://i.imgur.com/3WmXK98.jpg)
-
Eilen tuli viriteltyä ajan kuluksi koelautakamera kiinni. Ei nyt ihan mitään viimeistä huutoa oleva, vaan joskus alennusmyynnistä heräteostona ostettu BlackVue 900S 4K 2ch kahdella kameralla.
(https://dashcameras.net/wp-content/uploads/blackvue-DR900S.jpg)
Asennus oli kohtuu helppo, takaluukun ylempi verhous pois ja takakamera takalasiin. Välikaapeli luukun orkkis läpiviennistä muiden piuhojen seurana takaluukkuun ja pujotus eteen. Etukamera tuulilasiin, piuhojen pujottelu taas paikalleen. Virtojen veto teetti vähän lisähommia, koska extrana tuli vielä Cellink Neo älyakku penkin alle ja jemmaan vielä lisäkatkaisija, jolla voi valita onko kamera Auto/Off/Akku. Auto asennossa kuvaa kun auto on Drive-/Parking Modessa vaihtaen näiden välillä automaattisesti, mutta sammmuu pois kun auto sammutetaan. Akku asennossa muuten sama, mutta jää kuvaamaan vielä älyakun varassa kun auto jää parkkipaikalle pidemmäksi aikaa. Off-asennossa luonnollisesti järjestelmä on pois päältä.
Cellink Neo 6 älyakku, näitä voi ketjuttaa useampia peräkkäin ja saada siten lisää kapasiteettia.
(https://static.wixstatic.com/media/403a9e_6a415c52f5cd44319a4e10a64a011d5c~mv2_d_1754_1316_s_2.jpg/v1/fill/w_480,h_378,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01/403a9e_6a415c52f5cd44319a4e10a64a011d5c~mv2_d_1754_1316_s_2.webp)
Muistikortin alustus tuotti tuskaa, mukana tullut pieni 16Gb kortti toimi heti, mutta Sandisk Endurance 256Gb SDXC-korttia ei saanut alustettua millään. Herjasi aina vain korttia, eikä suostunut alustamaan sitä. Tiesin että laite tukee ensisijaisesti vain BlackVuen omia SD-kortteja 16 Gb - 256 Gb asti. Sandiskin kortti on lisäksi myös "XC kortti", joka ei ole yhteen sopiva sellaisenaan. Kuitenkin näissä on käytetty myös XC-kortteja ja juurikin kyseistä korttia kunhan sen vain saa alustettua oikein.
Jatkoin yrittämistä, ei onnistunut myöskään BlackVuen omalla ohjelmalla, eikä support sivuilla neuvotullakaan alustus ohjelmalla, eikä millään netistä löydetyllä....alkoi tosissaan ketuttamaan >:(
Päivitin uuden firmiksenkin kameraan ja kävin asetuksia läpi. Aikani kun tappelin, niin palautin kortin Wintoosassa sen alkuperäisille asetuksille ja yhtäkkiä BlackVuen ohjelma ilmoitti että kortin alustus on tehty onnistuneesti :)
Kortti äkkiä kameraan ja kas se alkoi toimimaan. En tiedä mikä muuttui tai mitä tein erilailla ? ???
(https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcT5BoYZCWCJxJzOYrwpMhAnURo1Kc8hVpq13jWyRyx12PV5fNcbKuEemhslz8ANokw_X9YRDjEQ&usqp=CAc)
Seuraavaksi piti kikkailla vielä Cloud-pilvipalvelu toimimaan ja monen yrityksen jälkeen alkoi kamera keskustelemaan kodin WiFi-verkon kautta tietokoneella olevan ohjelman kanssa. Nyt voi siirtää tallenteetkin autosta koneelle tai vaikka katsoa kuvaa Livenä autonkamerasta omassa pihassa, riittää että kameran wifi on päällä 8)
Muuten kameraan saa yhteyden puhelimella, tallenteita voi katsella, samoin Live-kuvaa, asetukset tehdään myös puhelimella. Lisäksi akun varaustilan, lämpötilan ja virtatiedot saa myös näkyviin.
Etukameraa täytyy vielä siirtää, se tuli vähän liian ylös eikä pyyhkimet pyyhi koko aluetta linssin edestä. Tilasin lisää kiinnitystarroja, koska söhläsin mukana tulleet 2 kpl :-[ Ottaa lasiin kiinni todella lujaan, pitää osua kerralla kohdille. Takakamera tuli juuri täydellisesti pyyhkimen alueelle. Talvellahan takalasi on kurassa/lumessa lähes koko ajan, eikä kamera näe käytännössä mitään, paljon riippuu viitsiikö lasia hinkata kuinka paljon ? ???
Otan kuvia kun parempi ilma ulkona ja kaikki paikallaan lopullisesti testattuna toiminnassa.
Saattaa olla ihan turhavaruste, mutta tulipahan asennettua. Samalla löytyi löysällä ollut liitin kuskinpuolelta, joka aiheutti pätkimistä keskikonsolin virroissa. Konsoli/radio/lämmityslaite sekoili toisinaan pimentymällä. Liitin ei ollut aivan napsahtanut pohjaan, mitä lie tehty joskus jossain ?
-
Alko kyllästyttämään ne rumat ulostulot.
Täytyy vaihtaa vielä tuo puskurin alahelma kun sen saa joskus maalautettua.
(https://i.imgur.com/DOYLZ9G.jpg)
Huomattava parannus perän ulkonäköön omasta mielestä.
(https://i.imgur.com/QnTjrnU.jpg)
Versus orkkis ulostulot
(https://i.imgur.com/tKe48lV.jpg)
Hyvältä näyttää! :P Ja muutenkin kiinnostavaa turinointia seurailla.
-
Kiitos :)
Onhan tuossa vielä paljon laiteltavaa kunhan kerkiää. Yhtä sun toista osaa on jo kertynyt ja lisää on tulossa, mutta talvisaikaan ei ole oikein paikkaa missä tehdä.
Viimesin pikku päivitys oli uudet ajanmukaiset kilventaustat :2funny:
(https://i.imgur.com/6H887rr.jpg)
(https://i.imgur.com/Bg1YaBl.jpg)
-
Alusta asti on kiusannut auton vähäpätöinen mittaristo jossa ei ole edes lämpömittaria. Katselin erilaisia lisämittareita ja näyttöjä hyläten kaikki vaihtoehdot. Ennestään oli tullut laitettua periaatteessa täysin turha ahtopainemittari. Halusin samalla yksinkertaisen ja kompaktin mittarin, josta saa mahdollisimman paljon ulos tietoa.
Päädyin lopulta Banks iDash 1.8 Datamonsteriin OBDII CAN-väylä versiona. Hintava joo, mutta dataa saa ulos yli tarpeen ja mikä parasta se ei ole mikään "made in china". Löytyy myös mahdollisuus lukea DTC vikakoodit ja nollata ne, sekä myös datalogien tallentaminen microSD kortille onnistuu jne jne. Erityisenä ominaisuutena tässä mittarissa on ilmantiheyden mittaus (AAD + BAD = MAD), joka on virittäjille ensiarvoisen tärkeä tieto, koska se kertoo moottoriin menevän ilman todellisen määrän.
Asennus oli helppo, riitti kun tökkäsi pistokkeen auton OBD2-pistokkeeseen.
Tuollaiset tiedot 7 kpl laittelin nyt kokeeksi näkyville. Autometerin ahtopainemittari joutanee eläkkeelle kun muutan tämän sen tilalle myöhemmin.
(https://i.imgur.com/gCiuhKX.jpg)
Ylimmäisenä on MAD imusarjan ilman tiheys, sitten vasemmalta alkaen BAD ahtoilman tiheys, perinteinen BOOST ahtopaine absoluuttisena, AFR seossuhde, MAT imusarjan ilmanlämpötila, ECT eli kaipaamani moottorin lämpö ja viimeisenä oikealla alhaalla akku/latausjännite.
Noita näyttöjä saa siis muokata mielensä mukaa 2 - 8 eri tietoa kerrallaan näytölle, näyttöjen eri Lay Out:a voi tehdä erilaisia valmiiksi muistiin ja valitsee sieltä tarpeen mukaan. Kaikki värit tekstejä myöden saa muokata mieleisikseen, tiedot saa näkyviin myös graafisina palkkeina, löytyy vaihtovaloa jne jne.
Valikko on todella helppo käyttää ja päivityskin on super helppo kortilta. Pistin heti uusimman firmiksen sisään.
(https://i.imgur.com/aMyJ24C.jpg)
Mittareita voi myös ketjuttaa useampia peräkkäin ja se toimii myös useimpien after market ECU:n kanssa. Toimii luonnollisesti Banksin oman elektroniikan kanssa. Lisäksi analogisia antureita saa kytkettyä tarpeen mukaan, jos tykkää tarkkailla vaikka turbon kierroslukua, pakolämpötiloja yms. järjestelmä on siis laajennettavissa varsin helposti. Toimii sekä bensa ja diesel.
Banks käyttää itse 4 kpl näitä penkittäessään moottoreita dynossa.
-
On kyllä hyvänäköne mittari 8) Tuleeko sul ite ruuvattuu autoo vai onko iha vaa mielenkiinnosta noi ilmamäärät yms esil?
Ite oon menny vaa perus älypuhelin ja obd palikka setillä jos jotain lisätietoja on kaivannu. Tuollastaha vois miettiä itellekki :)
-
Tuskimpa tulee ruuvailtua tuota T6:sta ihmeemmin, mutta tuohan on helposti siirrettävissä mihin tahansa harrastepeliinkin. Laitoin nuo tiedot kuvausta varten tuohon näkyville, eilenkin työmatkalla muuttelin tietoja vähän väliä, mahdollisuus seurata eri asioita tekee uteliaaksi.
Hinnan puolesta tuota tuskin tulee ostettua ihan heräteostona, mutta harrastusmielessä mielenkiintoinen laite.
Tuo Datamonster versio kyseessä https://www.bankspower.com/i-2760-banks-idash-1-8-datamonster-universal-can-stand-alone-for-all-2008-obdii-can-bus-vehicles.html#!
Super Gauge on halvempi versio, muuten sama, mutta siinä ei ole data loggausta. Meinasin ensin tätä, mutta sitten ajattelin että voihan sitä logia tarvita joskus niin eipä tarvitse sitten harmitella myöhemmin.
https://www.bankspower.com/i-2591-banks-idash-1-8-supergauge-universal-can-stand-alone-for-all-2008-obdii-can-bus-vehicles.html#!
Noita myy monet paikat jenkeissä, monet dieselviritys pajat, ebay jne. Oman ostin Summitilta, 4 päivää tilauksesta oli jo kädessä :)
On noita ELM327 / puhelin Appeja tullut myös käytettyä. Tälläkin hetkellä Palmerin Dash Commander puhelimessa ja tabletilla, näkee silläkin jotain.
-
Talvella tuli hommattua IPD:n takavakaaja T6:n Hollannista. Asentelin sen tänään kiinni.
Joku pyysi asennuskuvia hommasta, mutta eipä tuossa mitään ihmeellistä ole. Käytännössä avaa pultit ja vanha pois, jonka jälkeen pulttaa uusi tilalle.
Aloitin homman peruuttamalla auton ensin pukeille.
(https://i.imgur.com/5fdYByq.jpg)
Vanha koiranluu, pallo oli ihan väljä.
(https://i.imgur.com/WqBUUyE.jpg)
Vakaajan pultit auki korinpuolelta. Lähtivät helposti vaikka vähän pelkäsin ovatko ruostuneet ?
(https://i.imgur.com/h3x4msA.jpg)
Vakaaja irti. Mahtuu tulemaan helposti pois.
(https://i.imgur.com/5ZMV76D.jpg)
Vanha ja uusi rinnakkain. On tuo uusi ainakin huomattavasti jymäkämmän oloinen. IPD on jättänyt yhden mutkan pois.
(https://i.imgur.com/k3SQS1Q.jpg)
Uutta koiranluuta vaan paikaleen. Nostin tukivarren alta tunkilla ja irrotin renkaan, niin oli helpompi irrottaa koiranluu. Aiankin tuossa T6:ssa tulee vanne ja rengas niin lähelle ettei tilaa oikein ole käsille eikä työkaluille.
(https://i.imgur.com/TTtHjur.jpg)
(https://i.imgur.com/jdspRnp.jpg)
Uusi IPD:n vakaaja paikallaan. Pursotin mukana tulleen rasvattuubin uretaanipuslien ja vakaajan väliin ennen asennsuta. Massasin uretaanipuslien pannat vielä tuon jälkeen, mutta jätin itse vakaajan toistaiseksi siniseksi. Voi olla että massaan vakaajan kokonaan myöhemmin.
(https://i.imgur.com/pRaVQbS.jpg)
(https://i.imgur.com/ovkuw8m.jpg)
Hommana ei tosiaan ole kummoinen, perus käsityökalut riittävät. Hankalin homma oli saada ruostuneet koiranluut irti. Alapultissa on ollut 6-kolon reikä joskus päässä, mutta ruoste tehnyt tehtävänsä ja joutui hakkaamaan avaimen väkisin paikalleen. Sekään ei tahtonut oikein pitää. Yläpäät katkesivat molemmat loppuvaiheessa ihan mutterin juuresta. Molemmat olivat palloistaan väljiä, vasen ihan holo, ihme ettei pitänyt ääntä :o
IPD:n asennussarjassa tulee kaikki tarvittava puslien rasvaa myöten, paitsi kaksi paksuhkoa prikkaa koiranluun alapään mutterin alle sen ja tukivarren väliin. Ne joutui etsimään omasta varastosta.
Mitä tuossa kävin kiertoliittymiä kiertämässä, niin kyllä se peräpää vaan tuntuu jonkun verran tukevammalta 8)
Lopuksi tuli vielä pestyä auto, olihan siinä melkoinen kerros siitepölyä ja muuta tahmaa puista.
Eilen vaihtelin öljyt, suodattimen ja tulpat. Öljyksi tuli Castroll 0W-30 Edge ja putsariksi Volvon alkuperäinen. Tulppat lähtivät onneksi ongelmitta irti, eivät olleet edes kovassa. Vanhat olivat sinänsä ihan hyväkuntoiset Volvon orkkis tulpat, mutta ei ollut mitään tietoa koska viimeksi vaihdettu, Ruotsissa joka tapauksessa. Uusiksi tuli samanmoiset Volvon tulpat.
Ilmanputsari lähti myös vaihtoon ja tilalle tuli K&N 33-2418 versio. Tästä on tietty monia mielipiteitä, omissa olen käyttänyt näitä yli 30 vuotta ja on tälläkin hetkellä kolmessa autossa.
https://www.moposport.fi/ilmansuodatin-volvo-s60-s80-xc60-xc70-v60-v70-2007-k-n
Kuva lainattu Mopo-sportin sivulta, en muista enää mistä ostin tuon ?
(https://www.moposport.fi/media/catalog/product/cache/1/image/480x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/3/3/33-2418.jpg)
-
Itekki haaveilin tuosta vakaaja hommasta viime syksynä mut päädyin budjetti ratkasuun ja laitoin pelkät uretaanipuslat. Hyvältä näyttää kyl se täytyy itekki ennepitkää päivittää 8)
Tulppa homma ois itel kanssa eessä. Haitko iha marmorilta ja oliko paljo hintaa? :)
-
Tulpat tuli Skandix:lta samalla kun tilasin muitakin osia viime kesänä. Maksaa siellä saman kun BOSCH/Denso tulpat Motonetissa.
https://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/ignition/spark-glow-plugs/spark-plug-kit/1026698/?dc=10&bi=3242167dd09038bd58fdf6aafeb02ff1
-
Tulpat tuli Skandix:lta samalla kun tilasin muitakin osia viime kesänä. Maksaa siellä saman kun BOSCH/Denso tulpat Motonetissa.
https://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/ignition/spark-glow-plugs/spark-plug-kit/1026698/?dc=10&bi=3242167dd09038bd58fdf6aafeb02ff1
Alennuksien kans Wetteriltä 95€ . (Originel)
Ex T6:seen vaihtelin talvella..
-
Ai että, tämä on hienoa auton pitoa! :) -H-
-
Ai että, tämä on hienoa auton pitoa! :) -H-
Kiitos :)
Takavakaajasta käyttökokemusta :
Vaikutus oli paljon suurempi kun osasin edes kuvitella, ehdottomasti paras tähän asti tehty muutos. Auton käytös mutkissa ja käännöksissä parani todella paljon. Eilen kun ajelin Juva - Siikakoski - Puumala välistä tietä, niin se pääsi oikeuksiinsa. Taittuminen mutkissa ja mäkiä alas varsinkin niihin kiristyviin alakurveihin Siikakoskelta Puumalaan päin oli todella upeaa siitäkin huolimatta että satoi 8)
Pari fiilistely kuvaa matkalta, sadekeli ja likainen auto.
(https://i.imgur.com/uwLu43b.jpg)
Paras mutkaosuus on näiden kuvien välissä.
(https://i.imgur.com/gkHmEJk.jpg)
-
Mitään ihmeempää ei takavakaajan lisäksi tullut tehtyä menneenä kesänä. Talvea ajatellen nakkasin talvirenkaat alle ja tein vähän huoltohommia.
Lomalla vaihtelin alipainepumppuun tiivisteet. Muuten se ei käyttöä haitannut, mutta sotki ikävästi paikkoja. Tilasin Bilian verkkokaupasta tiivistesarjan ja vaihtelin paikalleen. Mukana tulee pari O-rengasta, liitin ja uudet torx-kantaiset ruuvit. Helppo homma muuten, mutta se nylon alipaineputki jarrutehostajalle rasahti poikki läpiviennistä kun putkea vähän taivutti. Jotenkin typerä systeemi, miksi siinä konehuoneen väliseinässä oleva läpivienti on niin tiukka ja nylon-putki on vielä kiristetty puristettavalla klemmarilla kiinni ? Tilasin uuden putken ja korjasin vanhan pätkällä laadukasta bensaletkua. Korjaus on mielestäni jopa parempi kun alkuperäinen, joten en ole laittanut edes uutta putkea vielä kiinni.
(https://i.ebayimg.com/images/g/HVkAAOSwnUFgrX87/s-l225.jpg)
Vaihtelin myös ohjaustehostimeen öljyt (Volvon orkkis). Puuilosta hain metrin pätkän läpinäkyvää bensaletkua ja sillä homma kävi todella helposti. Homma on oikeasti niin helppo ja siisti tehdä että kannattanee tehdä vaikka kerran vuoteen ;)
(https://i.ebayimg.com/images/g/L7AAAOSw2d5ekCry/s-l300.jpg)
Moottorin öljynvaihto olisi osunut myös ikävästi jonnekin helmikuulle ja jos sattuu tulemaan talvi, niin välttääkseni pakkasella lumihangessa auton alla ryömimisen vaihtelin öljyt vähän ennakkoon. Kilsojakin tulee nykyään niin vähän että 10 tkm vaihtoväli on vähän turhankin pitkä, joten 7500km on ihan passeli ;)
LiquiMoly 0W-30 SpecialTec:t oli valmiina hyllyssä + Volvon orkkis suodatin.
(https://i.imgur.com/TDLbUUH.jpg)
Vaihtelin myös ajovaloihin lamput. Pienellä varauksella ryhdyin hommaan, vaikka tiesin että umpiot on tosi helppo irrottaa. Eniten pelkäsin sitä johtoviidakkoa ja tavara määrää umpion sisällä kakkine kääntömoottoreineen. Homma osoittautui kuitenkin todella helpoksi. Tuskin missään omassa autossa on ollut näin helpoksi tehty lampun vaihto :)
Varsinaisiin valoihin tuli D1S Osram Xenarc Night Breaker Laser +200% Xenonit ja lisäpitkiin kokeeksi Osram LED Driving HL H7 polttimot, joiden värisävyksi on ilmoitettu 6000K.
(https://i.imgur.com/BvmWrRv.jpg)
Entiset xenonit olivat Osram Xenarc OEM 4300K, mutta iän myötä jo himmenneet. Night Breaker on värisävyltään 4350K ja vaikka tuolle Osramin Led-polttimolle ilmoitetaan sävyksi 6000K, niin silmämääräisesti värisävyt näyttävät ainakin ihan samalta.
Testasin myös Calixin letkulämppärin vesipumppuineen ja Autoterm Flow 5 (https://www.heater.fi/fi/lammittimet/ajoneuvolammittimet/polttoainekayttoiset/vesilammittimet/autoterm/binar-5s-bensiinilammitin-12v.html) bensalämppärin.
Bensalämppäri ei saanut bensaa ja herjasi vikakoodia kolmesta epäonnistuneesta käynnistysyrityksestä. Kuulema tyypillistä kun ollut pitkään käyttämättä ja etanolia sisältynyt bensa kuivunut putkeen hellekesänä, biodieselit vielä pahempia sanoi maahantuoja. Nollasin koodit ohjeen mukaan ja irrottelin oikean puolen sisälokarin päästäkseni lämppäriin käsiksi. Irrotin bensaputken lämppäristä ja imin imuvaihtajalla ( Felix kurkkupurkki (https://i.imgur.com/8CgOZlg.jpg) ;D ) kunnes bensaa alkoi virrata putkesta. Uusi letkuliitin ja polttoaineletku paikalleen. Käytelty nyt puolenkymmentä kertaa ja näyttäisi pelittävän. Uuden ohjauspaneelin voisi vielä hommata. Vanha ryssäläinen on aika primitiivinen käyttää, mutta toisaalta tulee käytettyä pääasiassa GSM-puhelinohjausta ::)
Uusi ohjauspaneeli
(https://www.heater.fi/media/catalog/product/cache/207e23213cf636ccdef205098cf3c8a3/a/u/autoterm-3.png)
https://www.heater.fi/fi/autoterm-comfort-control-ohjauspaneeli.html
-
Pari viikkoa tulllut ajeltua noilla Osramin LED-polttimoilla pitkissä, toimii sinänsä hyvin, ei herjaa mitään, kompaktit kuin tavallinen H7 polttimo, silmämääräisesti kirkkaat ja sopivat myös värisävyltään täydellisesti xenonien kanssa. Kuivalla tien pinnalla ihan ok, MUTTA kun tuossa viikon ajeli aina aamuyöstä kotiin, niin täytyy sanoa ettei valoteho ole kyllä kovin kummoinen märällä tienpinnalla :-\
Sanoisin melkein että tuntuu jopa huonommalta kun hyvät halogenit. Sellanen vähän pettynyt olo, kai sitä kuvitteli että maailma kirkastuu, mutta nuo P3 Volvon umpiot ovat mitä ovat. Voi osin johtua siitäkin kun ajanut yön aikana satojakilometrejä rekalla, jossa hyvät Lazer:n valot ja sitten lähtee omalla kotiin.
Muutenkin pähkäilin noita P3:n umpioita. P2 malleissa näyttää että xenon lähivalo nousee ylemmäs ainan kun vaihdat pitkille, polttopistettä muutetaan, se on siis Bi-Xenon. Mutta onko tuo P3:n xenon tosiaan pelkkä lähivalo ja nuo halogenit ainoat auton pitkät valot ? Valokuviossa ei näy mitään liikettä ylös/alas, ainoastaan sivuliike kun ajat kaarteessa :o :o
Korkeuden säätömoottorit toimivat kyllä kun hyppää seisomaan vetokuulan päälle, niin hetken päästä valokuvia kääntyy alas ja sitten taas toisin päin.
Hanskalokerossa oli varalamppuina käyttämättömät Philips Racing +150% Vision H7:t, laittelin ne kokeeksi kiinni. Noista on olemassa myös uusi +200% versio ja Osramilta löytyy vastaavat Night Breakerit. Jos nuo halogenit tuntuvat paremmilta, niin täytyy varmaan hommata sitten jommat kummat.
(https://static-01.daraz.pk/p/2902d36ff10398849c1b556f80473b44.jpg)
https://www.lumise.fi/polttimot-muutossarjat/h7-philips-racingvision-gt200-200-12v-55w-2kpl/p/8020103529/
Paljon ei tarvitse pitkiä pk-seudulla kun aina ruuhkaa, mutta yövuoroista palatessa Lahden motarilla olisi kiva nähdä, kun se on sellanen hirvien suojatie Helsingistä 36km pohjoiseen.
Olisi kyllä R:n keulilla olleet NBB 225 Xenonit 3 kpl, mutta kun tuossa T6:ssa on se turha tutkan härpäke keulilla >:( Lisäksi referenssit menevät 10 yli. Kahdella olisi kyllä laillinen tai jos ostaisi jonkun Lazer Elite 18 kilven päälle ::)
-
On noissa P3:ssa bi-xenonit, näissähän vaan varjostin edestä pois ja lisää valoa lähivalorajan yläpuolelle. Polttopiste sama koko ajan.
Seinää vasten huomaat lisääntyneen valon ja sen varjostimen rajan nousun, eipä paljon muuten, peitä se halogeeni, niin erottuu.
-
OK kiitti, niin omastakin mielestä on, alkoi vaan epäilemään jo itseääkin tässä :-[
Voimme siis vain todeta ettei tuohon autoon saa tuon parempia pitkiävaloja pelkillä polttimoilla, eikä noihin Led-polttimoihin kannata todellakaan sijoittaa :-\
Ehkäpä sijoitan vielä Philipsin tai Osramin +200% polttimoihin ja alan sovittelemaan NBB:ta keulille talveksi, mutta 2 vai 3 kpl ? ::)
-
Ehkäpä sijoitan vielä Philipsin tai Osramin +200% polttimoihin ja alan sovittelemaan NBB:ta keulille talveksi, mutta 2 vai 3 kpl ? ::)
Noin jos mietit niin tietenkin kolme.. ;)
-
Tänään tuli asenneltua T6:n Polarheater akunlämmitin. Malli on tuo kiinteästi asennettava Calix-yhteensopiva. Termostaatti ohjattu, teho 57W, pitää akun +20*C kun ulkolämpötila on alle +10*C ja lohkolämppäri on kytkettynä.
https://www.polarheater.fi/product/179/polar-akkulammitin-calix-yhteensopiva-57-wattia
(https://www.polarheater.fi/tuotekuvat/1200x1200/suora_263.jpg)
Kuva lainattu PolarHeaterin sivulta
Tarkoitus oli aluksi laittaa lämmitin elementti akun alle ja foamit akun ympärille, mutta eihän se sopinut Volvon telineeseen. Akun kiinnitys ei olisi enää toiminut koska 3mm foami + lämmitin nosti akkua ylös päin. Päädyin toiseksi parhaaseen vaihtoehtoon eli lämmitin akun kylkeen mukana tulleilla remmeillä ja 10mm foamia lämmittimen sekä akkukotelon väliin. Nyt lämmittimen pitäisi lämmittää akkua ja foami estää lämmön karkaamisen. Tungin foamia myös akun etupäätyyn, joten nyt kaksi sivua on lämpöeristetty. Akkutelinen on muovia joten foami akun alla ei välttämätön, lämpöhän pyrkii muutenkin ylös päin.
Virtakaapelin kytkin letkulämppärin kiertovesipumpun muuntajan vapaaseen lähtöön, joka on tarkoitettu varsinaisesti sisälämppärin lähdöksi. Sisälämppärin haaroitusta en ole koskaan viitsinyt laittaa, koska en koe sille minkään moista tarvetta. Samalla tuli laitettua lukot kaikkiin Calix lämmitysjärjestelmän liitoksiin, kun ne aikanaan jäi uupumaan. Kiristelin ohessa myös tihkuvan kiertovesipumpun klemmarin.
Duunikaverihan tuota akunlämmitintä on hehkuttanut jo pari talvea että paras keksintö sitten akun ja sähkön keksimisen jälkeen. Lämmin akku latautuu nopeasti ja antaa enempi käynnistysvirtaa, siihenhän tuo perustuu ;)
Voi olla että Artic Heater olisi ollut parempi, se lämmittää akkua myös ajossa ja aina kun auto on ylläpitolatauksessa.
-
Talvi tulee ja lämmittimet alkavat olla taas tarpeen. Tässähän oli Advers Binar 5 / Flow 5 bensalämppäri. Uusin sen 5 vuotta sitten ja se toimikin mukavasti. Erityisesti pidin sen GSM-puhelin ohjauksesta.
Viime keväänä auto jäi seisomaan puoleksi toista kuukaudeksi itsestä riippumattomista ja polttoaineputki tukkeutui käyttämättömyyden vuoksi. Normaalisti käytin lämppäriä joka toinen viikko toiminnan varmistamiseksi. Nykybensassa oleva bioetanoli on valitettavsti loistava kasvuaine pieneliöille ja niiden uloste muodostaa etanoliautoista tuttua limaa, joka kuivuessaan tukkii nohevasti lämppärin polttoaineputken. Aikasemin olin avannut putken muutaman kerran imuvaihtajalla ja käynnistämällä polttoainepumpun. Tällä kertaa kikka ei enää onnistunut kun yritin sitä kesällä. Imuvaihtaja jaksoi juuri ja juuri imeä vähän bensaa pumpun pyöriessä, mutta yksistään pumpun tuotto ei riittänyt lämmittimelle. Lämmitin jäi kesäksi käyttämättä ja syksyllä aloin miettiä mitä tehdä ?
Olisi hirveä homma purkaa kardaani, pakoputkisto pois että pääsisi tankille ja puhaltamaan putken puhtaaksi. Hiekkapihalla se ei onnsituisi, olisi pakko viedä pajalle. Lisäksi laite oli venäläinen ja se maa kaikkine tuotteineen on minulle bannissa, enkä halunnut enää mitään ryssäläistä autooni. Samalla vaivalla kun pudottaa tankin pois sinne vaihtaa uuden lämmitimen. Aloin siis katselemaan vaihtoehtoja.
Päädyin hankkimaan Webasto Thermo Top EVo 5+ ja siihen Thermo Connect puhelinohjauksen.
https://webastolammitys.fi/lammitin/
(https://www.webasto-comfort.com/fileadmin/webasto__media/webasto-comfort.com/INT/Product_Images/Products/Gallery/Car/Thermo-Top-Evo__gallery__1.jpg)
(https://webastolammitys.fi/wp-content/uploads/sites/18/2019/11/thermoconnect.png)
Autoon tuli vielä Volvon omat asennuskilkkeet telineineen päivineen ja komponentit sijoitettiin oikeille paikoilleen kuten ne Volvossa kuuluu ollkin.
Vanha Binar 5/Flow 5 oli asentajan mukaan rydätty siten että oli ihme että se oli yleensä toiminut 6 vuotta autossa. Johtoja vedelty miten sattui, virtoja otettu täysin vääristä paikoista ja vaikka tankkilaitteessa on valmis paikka polttoaineputkelle, silti oli porattu viereen reikä ja laitettu erillinen imuputki, sekä vedetty putki väärää reittiä lämppärille :o
Polttoaineputki oli ollut totaalisen tukossa kuivunutta möhnää ja vedetty muutenkin väärää reittiä.
Viitteitä asennuksen laadusta oli ollut jo 5 vuotta sitten kun uusin itse lämmittimen. Johtosarja oli tullut silloin ylhäältä alas lämppärille siten että ohjausboxi oli täyttynyt vedellä :-\
Vaihdoin laitteen ja laitoin johtosarjan ja muutaman muun asian erilailla. Sen jälkeen se toimikin hienosti kunhan muisti käyttää aina välillä kesälläkin.
Mainittakoon myös ne tuhat-sata-seitsemänkymmentä-miljoonaa vuotavaa letkuliitosta, jotka vuotivat vain kylmillä ilmoilla, mutta ei koskaan kesällä. Sekin johtui ihan vääristä klemmareista joita oli laiteltu sinne tänne. Usein vieressä oli oikeanlainen jousikuormitteinen klemmari ja vieressä tavalinen kiristettävä. Ööö...miksi kun Binar 5 as.sarjassa tulee mukana oikeanlaisiakin ? Veikkaa että asentajakin ollut sieltä rajan takaa :idiot2:
Niin monta kertaa lisäilin nestettä ja kiristelin klemmareita talvipakkasella ulkona tuiskussa kiroille. Joo, järkevää olisi tietty ollut purkaa kaikki liitokset kesällä ja vaihtaa klemmarit, mutta laiskuus iski aina. Kuka nyt kesällä jotain lämppäriä ja glykolia saa lisää siniseltä tiskiltä, se oli laiskuutta itseltä :-[
No toivottavasti nyt päästiin siitäkin vaivasta eroon, eikä alla ole aina vihreitä läikkiä lumella ja koelaudassa toistuva herja jäähdytysnesteen alhaisesta pinnasta ::)
Laitteisto vastaa pääpiirtein vanhaa, ehkä kaikkia ominaisuuksia ei ole mitä ryssälandian tuotteessa oli. Isoimpana poikkeuksena erillistä ohjauspaneelia/ajastin kelloa ei ole nyt, vain painonappi koelaudassa. Mieli teki kyllä Multi Controll ajastinta, mutta jäi toistaiseksi asentamatta. Toisaalta en ole koskaan käyttänyt ajastinkelloa, se on minulle jokseenkin tarpeeton ominaisuus. Vanhaakin käytin vain pääsääntöisesti puhelinohjauksella tai satunnaisesti ohjauspaneelista ollessani auton läheisyydessä. Paneeli oli toisaalta näppärä näyttö tarkistella lämpötilaa, jännitettä, käyntiaikaa jne. Samat asiat näkee myös puhelimestakin. Lisätään Multi Controll jos alkaa tuntua että sen tarvitsee. Kuulemma ne saattavat kuitenkin haitata toisiaan, ei ole kokemusta. Ryssän vehkeessä toimi hienosti rinnakkain.
Multi Controll
(https://webastolammitys.fi/wp-content/uploads/sites/18/2024/02/W_903_002_6A_pic_2-768x692.jpg)
Minkäänlaista kaukosäädintä tähän ei tullut, ei ollut vanhassakaan, enkä keksi oikein käyttöäkään. Lisämausteena on nyt myös auton paikkatieto.
Käyttömaksu on käytännössä aika sama ja eka vuosi ilmainen, sitten 34.90e/vuosi. Vanha lämppärin Elisa laite netti maksoi n. 5eur/kk = n.60eur/vuosi.
Muutenhan Webasto on yli kaksi kertaa kalliimpi ohjauksineen ja johtosarjoineen, päälle Volvon asennus tarvikkeet ja kaksi päivää töitä. Kyllä tuon ryssälandia tuotteen olisi varmaan saanut parilla sataa toimimaankin, polttoaine putki uusinta, ehkä palopuhaltimesta pyöräytys ja roskat pois. Mutta eipähän ole enää mitään wanjan romuja autossa, nukun yöni paremmin, enkä tue sitä maata enää.
Ps. Kuten tavallista, paisuihan tämäkin projekti tietysti suunitellusta. Lämppärin puhaltimen moottori alkoi kiukutella, se ei jaksanut pyöriä kuin satunnaisesti täydellä teholla ja se täytyi myös vaihtaa. BEHR alkuperäislaatuinen puhallin ja kyrvähti jo 5 vuoden ikäisenä n. 80 tkm jälkeen, minusta aika surkea esitys. Kyllä se pyörii sormin, mutta todella jäykkä. En ollut huomannutkaa sitä, ihmettelin vain miksi automaatti ilmastointi huurtaa välillä laseja ja pöhäyttelee välillä puhallinta omituisesti ? Sen huomasi etenkin kun lähti ajelemaan syyskeleillä duunista kotiin aamuyön tunteina. Lämppärin asennuksen jälkeen kun kokeilin manuaali nuppia, niin eihän se vaikuttanut mitään, ihan toimeton koko puhallin :-\
Ongelmahan on auton suunittelussa, kuka kiva kaveri sijoittaa raitisilmasuodattimen vasta puhaltimen jälkeen ja johtaa likaisen ilman suoran ulkoa puhaltimen moottorille ? :o
Sen tekee Ford-pohjainen suunitteluinsinööri :nohnoh
Jännityksellä odotan ensimmäisiä pakkaskelejä että pääsee kokeilemaan kunnolla :)
-
No perhana, lajitoverihan kirjoitteli viimeksi v. 2022 ja heti perään näin v.2024 lopulla.
Tätä topiccia olen seuraillut silmä kovana omaa laitosta värkätessä. Tänään oli onneksi sen vuoro palvella, kun tusasin tuon toisen projektin kanssa.
Tuohan Webastohan se olisi mukava peli itselläkin - tosin jos muistaa viime talven, niin auto lähti -37 asteen pakkasessa käyntiin kuin palmun alta ja nahkajakkaroiden hiukan ikävästä kylmyydestä huolimatta lämpöä kyllä riitti jollain lailla lohkolämppärillä ja Defan 1700W Terminillä, joskaan ei se tämän kokoista kaappia noilla keleillä karmean nopeasti lämpimäksi puhalla.
Itselläkin on tämä jäänyt lähinnä fiilistelypuoelelle ja nautiskeluun. Toki voi nelivetokelien myötä tulla käyttöä enemmänkin. Rouva on alkanut tykästymään autoon. Tuumasi kun ajeli tuossa männäviikolla että "Tämä on kuin ajaisi jollain avaruusaluksella". Nih, kuutonen on kunnossa ollessaan kiva. :)
-
No perhana, lajitoverihan kirjoitteli viimeksi v. 2022 ja heti perään näin v.2024 lopulla.
Heh, autolla on ajettu ja tehty lähinnä ylläpitohuoltoa, ei mitään mainittavaa kirjottelemisen aihetta. Kuvapalvelun kanssakin meni hermot, niin se on ollut siinä.
Viimesin päivitys on uusi akku. Varta sanoi sopparin irti, 5 vuotta melkein päivälleen oli ikää ja neljä talvea bensalämppäri käyttöä. Pari kertaa Webaston kanssa kokeilua ja se oli siinä. Uusi on Bosch S5 85Ah 800a, käytännössä sama akkku kun Varta F18.
Käyttökokemukset Webastosta ovat toistaiseksi vähän ristiriitaiset. Tiesin kyllä että häviän ominaisuuksissa Autoterm Binar 5 + GSM Simcon2 puhelin ohjaus paketille. Kyllähän se toimii, muttei kyllä ihan kuten odotin. Käytännössä tuossa ei ole ohjauspaneelia ollenkaan, joka Advers:ssa oli, vaikkakin venäjän kielellä, suomenkielisen webasto mallin olisi kyllä saanut. Silti siitä näki paljon asioita, vedenlämpötilan, akkujännitteen, käyntiajan, sai päälle/pois jne. Ajastuskelloa en koskaan käyttänyt, se kun on käytännössä täysin tarpeeton omassa käytössä.
Tässä Webastossa kaikki tehdään puhelimen kautta, päälle/pois, ajastukset ja siitä näkee myös auton tarkan sijainnin. Vaihtoehtoisesti voit ohjata sitä myös MyWebasto:n kautta. Käyttökustannukset ovat vuodessa pikkasen halvemmat, 34.90e/vuosi, eka vuosi ilmainen. Vastaavasti Binar 5 oli n. 5e/kk = 60e/vuosi Elisa Laitenetin kautta.
Suurin harmituksen/ihmetyksen aihe tässä on se typerä nappi koelaudassa ohjauspaneelin tilalla. Käytännössä se on tuossa vain vihreä merkkivalo. Webaston ohjeet ovat minusta aika surkeat, (Binar oli oikeasti ihan hyvät) Ohjeiden perusteella annetaan ymmärtää että napista saisi lämmittimen päälle ja pois, mutta tässä ei tapahdu kyllä mitään. Lämmitintä ei saa edes sammutettua siitä, puhumattakaan päälle. Täysin mykkä muuna kun merkkivalona. ThermoConnect ohjain pitäisi pystyä käynnistämään siitä uudelleen, sekä palauttamaan tehdas asetuksille, kyllä se voisi auttaa, mutta kun se nappi ei tee mitään.
Ajattelin ostaa kokeeksi toisen napinkin, mutta mokoma maksaa yli 150e, joten en ihan kokeilun vuoksi ala hankkimaan sitä.
(https://www.esconet.fi/web/image/product.product/12590/image_1024/%5BW9040224A%5D%20Webasto%20ThermoConnect%20%28TCON2%29%20k%C3%A4ytt%C3%B6painike?unique=8556e4b)
Kuva : Esconet
https://www.esconet.fi/shop/w9040224a-webasto-thermoconnect-tcon2-kayttopainike-12590?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIw6Hl-b3yiQMVAGWRBR0fKhEIEAQYAiABEgJzcfD_BwE#attr=40645,40644
Tarkoitus on käyttää sitä webaston testerissä jossain vaiheessa sen asentajalla, josko sillä näkisi jotain ? Olen kysynyt eräästä webasto huollostakin, mutta sielläkin nuo hituwirta ohjaukset tuntuu menevän yli ymmärryksen. Maahantuojalta (Kaha) ei ole kuulunut yhtikäs mitään kun kyselin napin toiminnasta ja kuinka asetukset tulisi olla. Kaikki vaihtoehdot on kokeiltu MyWebasto:ssa, ainoa mikä sieltä onnistuu on ettei koko GSM-ohjaus toimi ollenkaan.
No harvoin sitä muulla tarvitsee päälle laittakaan kun puhelimella, lähinnä kun olen auton luona ja haluan sen päälle tai kun olen lähtenyt vaikka töistä ja haluan sammuttaa sen ajossa pois. Aina tarvitsee avata puhelimesta sovellus auki, toimii, mutta jotenkin hankalaa.
Kysynkin onko jollain muulla kokemusta asiasta ? Onko uusi nappi valmiiksi rikki vai asetukset jotenkin väärin ?
-
Kyllä se suodattamaton ilma menee lämppärin moottorille ensimmäisenä niin monessa eri autossa ettei uskoisikaan. Plus ne autot missä ei ole koko suodatinta. ;) Sillä ei ole käytännön merkitystä moottorin kestoikään. Laakerit ja hiilet ovat kaikki puhalluskammion toisella puolen. Kyllä sinne eksyy pölyä ajan mittaan, muttei mitään radikaalia. P3 korissa puhallin on vielä niin ylhäällä että sinne ei eksy ilman mukana edes vesi. Moottori oli vaan modernia laatua. >:(