Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Tomave - 26.03.2019, 02:29:52
-
Terve,
Yllämainittu peli tuli ostettua. Itselle ensimmäinen turbopeli ikinä.
Nyt kun tossa pääsi autoa polkasemaan vähän kovempaa, niin heräsipä kysymys ja pienoinen huoli:
Kun polkaseen ihan kunnolla ja kiihdyttää johonkin 150km/h, tulee ohjaamoon melkoinen haju. Mitään tämmöistä ei siis normaaliajossa tapahdu, eikä edes vähän reippaammin kiihdyttäessä vaikkapa moottoritien rampilla. Vaatii todellakin ihan maximikiihdytyksen.
Mitään tietoa juuri mistään ei itsellä ole, mutta tuleeko jollakin jotain mieleen? Mittarissa 220tkm, hyvin huollettu peli. Turboon ei kait ole koskaan koskettu, ellei se kuulu jollakin tapaa Volvon huolto-ohjelmaan.
-
Kannattais ensin tarkistaa ettei ole öljyvuotoja. (kuuluisa nokka-akselin pääty) valuttaa ovelasti lähes huomaamatta kannen takakulmaa pitkin pakosarjalle ölppää.
-Huohottimien varma aukiolo.
-Mitkä öljyt ja koska vaihdettu.
-Jos autolla aina hyssytelty ja nussuteltu ja noudatettu jotain hemmetin Long-Life huolto-ohjelmaa niin paljonko coolerin putkistossa mokkoo, joka lähtee liikkeelle kun oikeen kurnuttaa.
-
voi myös puskea öljyä turbon öljynpaaluuputken juuresta mikä on lohkon ja öljypohjan seutuvilla.siinä on semmonen kumitiiviste ja se ajan saatossa menee huonoksi ja kun kunnolla antaa monoo niin se pullauttaa sieltä öljyä.mulla tuli sieltä ja oli hankala todeta kun paikalla huudattaessa ei siitä vuotanu mut kun teki pienen lenkin kunnolla kiihdyttäen nii jo oli taas paikat aivan öljyssä.
-
voi myös puskea öljyä turbon öljynpaaluuputken juuresta mikä on lohkon ja öljypohjan seutuvilla.siinä on semmonen kumitiiviste ja se ajan saatossa menee huonoksi ja kun kunnolla antaa monoo niin se pullauttaa sieltä öljyä.mulla tuli sieltä ja oli hankala todeta kun paikalla huudattaessa ei siitä vuotanu mut kun teki pienen lenkin kunnolla kiihdyttäen nii jo oli taas paikat aivan öljyssä.
Onko se koneen "yli" menevä puolen ranteen vahvuinen putki tämä turbon öljypaluuputki? Ainakaan näkyvillä yhtään missään en näe öljyvalumia, eli pakko melkein olla jossain koneen alapäässä ahtaasaa, jonne ei kunnolla näe.
-
se putki on moottorin takana turbosta alas päin.eli pitää ottaa moottorin pohjamuovi pois alta niin sitten pääsee vasta näkemään sen.
-
Automaatti? Toimiiko automaattivaihteisto normaalisti? Ilmanputsarin sivun tasalla, vaihteiston etureunassa on keltainen vaihteistoöljyn mittatikku. Siinä on metallinen kieleke, joka lukitsee tikun, sitä sormin taivuttaen nostat tikun ylös ja nuuhkaiset tikkua. Sieltä saattaa tulla nenään sama haju kuin autoa kovemmin polkiessa...
-
Automaatti? Toimiiko automaattivaihteisto normaalisti? Ilmanputsarin sivun tasalla, vaihteiston etureunassa on keltainen vaihteistoöljyn mittatikku. Siinä on metallinen kieleke, joka lukitsee tikun, sitä sormin taivuttaen nostat tikun ylös ja nuuhkaiset tikkua. Sieltä saattaa tulla nenään sama haju kuin autoa kovemmin polkiessa...
AUtomaatti pelittää kuin unelma, vaihteistoöljyt vaihdettu useamman kerran. Sen toimivuudesta voisin lyödä vetoa.
-
se putki on moottorin takana turbosta alas päin.eli pitää ottaa moottorin pohjamuovi pois alta niin sitten pääsee vasta näkemään sen.
Hmm. Noh pitääpäs katsoa millon pääsisi jollekin nosturille tms tommosen homman tekemään. Tosiaan ei paljoa ajoa haittaile, kun ei tule oikeastaan ikinä polkastua niin kovaa, että leimahtaisi. Mikä putki se koneen yli menevä on? Huohotin?
-
Kysymys nro 2!
Autossa on takana peruutustutkat, jotka eivät kuitenkaan toimi. Niihin ei taida tulla sähköä ollenkaan?. Kontissa oleva on/off kytkin on päällä. Auto ei peruuttaessa anna mitään äänimerkkiä, ei edes pitkää, minkä kuuluisi ilmeisesti antaa vikatilanteessa (?) Ajotietokonekaan ei herjaa.
Koitin etsiä manuaalista sulaketaulusta kohtaa parkkitutkien sulakkeelle, tässä onnistumatta. Jossakin manuaalissa oli takakontin kytkintaulu erinäkäinen mitä se todellisuudessa oli. Siinä taulussa olisi ollut nro 26. 5A sulake ''Parking assist'', mutta tosiaan jäi nyt arvoitukseksi, kun taulu olikin erilainen.
-
AUtomaatti pelittää kuin unelma, vaihteistoöljyt vaihdettu useamman kerran. Sen toimivuudesta voisin lyödä vetoa.
Nuuhkaise tikkua kuitenkin. Etkä tarvitse siihen nosturia... Ja se moottorin yli menevä ranteen paksuinen putki on paineputki turboahtimelta välijäähdyttimelle.
-
Nuuhkaise tikkua kuitenkin. Etkä tarvitse siihen nosturia... Ja se moottorin yli menevä ranteen paksuinen putki on paineputki turboahtimelta välijäähdyttimelle.
Pitääpäs huomenna nuuhkia siis. Voiko sen paineputken ''piilossa'' oleva pää olla syypää? jos se falskaisi ja tiputtelisi pakosarjan päälle kunnolla polkaistaessa, kun paine kasvanee suuremmaksi?
-
Pitääpäs huomenna nuuhkia siis. Voiko sen paineputken ''piilossa'' oleva pää olla syypää? jos se falskaisi ja tiputtelisi pakosarjan päälle kunnolla polkaistaessa, kun paine kasvanee suuremmaksi?
Jos paineputki vuotaa paineita ulos, auto menee vikatilaan. Volvon moottorinohjaus (ECU) on erittäin herkkä vuodoille imu- ja paineputkissa ilmamääräanturin (MAF) ja moottorin välillä ja herjaa vuodoista välittömästi ''check engine'' vikavalolla.
-
Jos paineputki vuotaa paineita ulos, auto menee vikatilaan. Volvon moottorinohjaus (ECU) on erittäin herkkä vuodoille imu- ja paineputkissa ilmamääräanturin (MAF) ja moottorin välillä ja herjaa vuodoista välittömästi ''check engine'' vikavalolla.
Kiitos! Auto ei tosiaankaan anna mitään vikavaloja eikä herjaa mitään. Voisiko olla, että mitään kovin vakavaa ei siis ole? Jos turbo olisi huonokuntoinen/päästäisi öljyä läpi tms, tulisiko silloinkin jotakin ilmoitusta?
-
Kiitos! Auto ei tosiaankaan anna mitään vikavaloja eikä herjaa mitään. Voisiko olla, että mitään kovin vakavaa ei siis ole? Jos turbo olisi huonokuntoinen/päästäisi öljyä läpi tms, tulisiko silloinkin jotakin ilmoitusta?
Ei, vika koodia ahtimen sisäinen öljyvuoto ei anna. Mutta auto pölläyttelisi öljynkatkua ja sinistä savua pakoputkesta mm. kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Öljynkatku olisi myös enemmän tai vähemmän koko ajan nenässäsi ajon aikana. Lisäksi auton pitäisi myös kuluttaa öljyä, ts. öljynpinta mittatikussa vajoaisi.
Mutta kaikkiaan on vaikea sanoa edes, onko autossasi edes mitään vikaa. Kun bensaturboautoa polkee, on ihan normaalia että auto haisee sen jälkeen ''poljetulle bensaturboautolle''. Kun kuormitat autoasi hieman rajummin, ahdin hehkuu punaisena, downpipe ahtimelta katalysaattorille ja katalysaattori kuumenevat rajusti. Niiden pintaan kertyneet jäämät maantiesuolasta jne. palavat pois ja aiheuttavat turboautolle tyypillisen katkun. Kyse saattaa olla siis ihan siitäkin. Jos vaihteistoöljyt eivät haise palaneelle, jos moottorista ei katoa öljyä eikä auto pölläyttele, jos katsot moottorin poikittaistuen välistä moottorin taakse pelkääjän puolelta eikä siellä näy ylimääräisiä vuotoja, jäähdytin nesteet eivät katoa paisuntasäiliöstä, eikä pysäköity auto jätä läikkiä allensa, vikavalo ei pala sekä auto toimii täysin normaalisti ajossa, en välttämättä olisi hirvittävän huolissani :) !
-
Jos turbo olisi huonokuntoinen/päästäisi öljyä läpi tms, tulisiko silloinkin jotakin ilmoitusta?
Noup, turbon osalta ei tule mitään vikakoodeja vaan elektroniikan puolelta tulee jos jotain vikaa on järjestelmässä..
Turbon osalta ei kuulu mitenkään huolto-ohjelmaan ja jos turbo hajoaa tms, niin useimmiten laitetaan uutta tilalle.
Jos autolla on ajettu kovin paljon pintakaasulla, niin kovemmassa vedätyksessä saattaa pakopuolelta tulla jotain katkua.
Huonoilla öljyillä saa kylläkin turbonkin hajalle..
-
Kiitos! Jospas se sitten pelittäisi :) Käry kunnon polkasun jälkeen tosiaan lähtee pois myös yhtä nopeasti kuin ilmaantuikin, ei jää käryämään pidemmäksi aikaa.
Öljyt on vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti. Tosiaan aina käytetty Wetterillä tms, näistä leimat löytyy.
Tämmösenä extrana kuitenkin; JOS tässä joskus nyt turbo sanoo sopimuksensa irti, (hajottaako usein samalla muuta?) niin minkä hintaisesta rempasta kyse jollakin nyrkkipajalla vaihdettuna uuteen osaan, ei välttämättä alkuperäiseen? 500, 1000, 1500?
-
Kiitos! Jospas se sitten pelittäisi :) Käry kunnon polkasun jälkeen tosiaan lähtee pois myös yhtä nopeasti kuin ilmaantuikin, ei jää käryämään pidemmäksi aikaa.
Öljyt on vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti. Tosiaan aina käytetty Wetterillä tms, näistä leimat löytyy.
Tämmösenä extrana kuitenkin; JOS tässä joskus nyt turbo sanoo sopimuksensa irti, (hajottaako usein samalla muuta?) niin minkä hintaisesta rempasta kyse jollakin nyrkkipajalla vaihdettuna uuteen osaan, ei välttämättä alkuperäiseen? 500, 1000, 1500?
Minimissään tarvitaan korjaussarja ahtimeen + tasapainotus (jos pakopesä ei ole halki eikä sitä tarvitse vaihtaa), irroitus ja kiinnitys, moottoriöljyt ja suodatin (kannattaa aina vaihtaa ahdin remontin yhteydessä), puhumme 500-1000€ kuluerästä kaikki työt teetettynä muualla kuin merkkikorjaamossa.
-
Ja lisää kyssäreitä!
Miksi jäähdyttimen tuuletin jää päälle jopa 20 sek ajaksi, kun auton sammuttaa? Tämä siis tapahtuu, vaikka auto ei kävisi ''liian kuumana'', eli jopa hyvin lyhyen tyhjäkäynnin jälkeen. Ajossa ja muutenkin pysyy lämmöt ihan normaalina, siitä tuskin kyse. Eipä vaan yhdessäkään autossa ole vielä sammuttamisen jälkeen jäänyt tuuletin huutamaan ???
-
Ja lisää kyssäreitä!
Miksi jäähdyttimen tuuletin jää päälle jopa 20 sek ajaksi, kun auton sammuttaa? Tämä siis tapahtuu, vaikka auto ei kävisi ''liian kuumana'', eli jopa hyvin lyhyen tyhjäkäynnin jälkeen. Ajossa ja muutenkin pysyy lämmöt ihan normaalina, siitä tuskin kyse. Eipä vaan yhdessäkään autossa ole vielä sammuttamisen jälkeen jäänyt tuuletin huutamaan ???
Kuivattaa ilmastoinnin kennon
-
Kuivattaa ilmastoinnin kennon
Okei, onpas jännä. Kaikki volvotko tekee tätä?
-
Okei, onpas jännä. Kaikki volvotko tekee tätä?
Tuon ikäiset ainaskin sitä tekee, ja taitaa olla vaan ilmastoinnin flekti mikä hetken pyörii. Kokeiles joskus että ajat ilman ilmastointia parkkiin niin sit ei kaiken vähäisen järjen mukaan sen pyöriä
-
Meillä S60 sisäpuhallin alkaa kesällä pyörii noin 15min sammuttamisen jälkee ja jonku 7min päästä sammuu joten älä säikähdä sitäkään. Kuivattaaa ilmastoinnin ja ohjelmoitu ominaisuus jo tehtaalla.
Flektiä en ole ajatellut miten tekee koska omassa harrastevehkees ainakin kuumana pyörii kunnes jäähtyy alle rajan ja sammuu niin ei kiinnitä mun huomiota.
Emännän pintakaasuajon jälkeen jos itse ajan niin kyllähän se karsta palaa ja myös haisee.
-
Meillä S60 sisäpuhallin alkaa kesällä pyörii noin 15min sammuttamisen jälkee ja jonku 7min päästä sammuu joten älä säikähdä sitäkään. Kuivattaaa ilmastoinnin ja ohjelmoitu ominaisuus jo tehtaalla.
Flektiä en ole ajatellut miten tekee koska omassa harrastevehkees ainakin kuumana pyörii kunnes jäähtyy alle rajan ja sammuu niin ei kiinnitä mun huomiota.
Emännän pintakaasuajon jälkeen jos itse ajan niin kyllähän se karsta palaa ja myös haisee.
Kiitti, näin sitä vaan oppii lisää, ehkä minäkin joskus 7 vuoden päästä jakelen täällä Volvo-vinkkejä. :D
Seuraava kyssäri, paikannan tän jotenkin ilmastoinnin termostaattiin ehkä.
Kun käynnistän auton tai säädän lämpötilaa, kuuluu semmonen ihme rohina. Tekee sitä myös itsekseen välillä. Mikäs siellä rohisee? Aika varmasti liittyy jotenkin tohon lämmönsäätöön. Aikaisemmin rohisi raitisilmapuhallin, mutta se vaiva sentäs lähti, kun avasi raitisilmasuodattimen ja poisti lehtiroskat ja muut paskat sieltä.
-
Olisko lämmönohjauspellin säätömoottorista kohta rattaat menossa sileeks.
-
Olisko lämmönohjauspellin säätömoottorista kohta rattaat menossa sileeks.
Joo, se ääni kyllä kuulostais just semmoselta, että saattaapi hypellä rattailla tms. Onko heittää hatusta mitään vinkkejä sen tarkastukseen? Löytyykö se radion irroittamalla vaiko mistä?
-
Muistaakseni hansikaslokeron takaa ja kaasupolkimen luota lisää näitä askelmoottoreita.
-
Muistaakseni hansikaslokeron takaa ja kaasupolkimen luota lisää näitä askelmoottoreita.
Jos jollakin on kertoa tarkemmi tästä tietoja, youtube-tutoriaalia tai edes sen moottorin virallinen nimi millä voisi googletella, olisin kiitollinen! Jos esim se moottori tai sen hammasrattaat rikki, onko itse korjattavissa, mihin hintaan jne.
-
Jos jollakin on kertoa tarkemmi tästä tietoja, youtube-tutoriaalia tai edes sen moottorin virallinen nimi millä voisi googletella, olisin kiitollinen! Jos esim se moottori tai sen hammasrattaat rikki, onko itse korjattavissa, mihin hintaan jne.
Jos en ihan muista väärin, niin nämä ilmastoinnin ja lämmityslaitteen läppien askelmoottorit antavat vikakoodin ollessaan rikki tai väärässä asennossa ainakin Vidassa. Netistä ladattavat OBD2 testerit eivät sitä tee, ei ainakaan Torque Pro. Auto Vidaan piuhalla kiinni ja vikakoodit lukien niin ei tarvitse arpoa ja tulevat muutkin salaisuudet autostasi esiin...
-
Jos en ihan muista väärin, niin nämä ilmastoinnin ja lämmityslaitteen läppien askelmoottorit antavat vikakoodin ollessaan rikki tai väärässä asennossa ainakin Vidassa. Netistä ladattavat OBD2 testerit eivät sitä tee, ei ainakaan Torque Pro. Auto Vidaan piuhalla kiinni ja vikakoodit lukien niin ei tarvitse arpoa ja tulevat muutkin salaisuudet autostasi esiin...
Yleismallin lukijat ei ole niin monipuolisia, mitä Vida on Volvojen kohdalla..
Saattaa askelmoottori jumitella/hypännyt pois paikaltaan jos jurisee eli rattaat lyö tyhjää.
Tosiaan kuskin puolella on 1 moottori ja apukuskin puolella 2 moottoria ja nähdäkseen ne pitää kuskin puolella irroittaa potkumuovi jalkatilasta kojelaudan alta ja apukuskin puolella myöskin potkumuovi ja hanskakotelo..
-
Yleismallin lukijat ei ole niin monipuolisia, mitä Vida on Volvojen kohdalla..
Saattaa askelmoottori jumitella/hypännyt pois paikaltaan jos jurisee eli rattaat lyö tyhjää.
Tosiaan kuskin puolella on 1 moottori ja apukuskin puolella 2 moottoria ja nähdäkseen ne pitää kuskin puolella irroittaa potkumuovi jalkatilasta kojelaudan alta ja apukuskin puolella myöskin potkumuovi ja hanskakotelo..
Eli samat muovit, jotka pitää irrottaa raitisilmasuodattimen vaihdossa? Onko moottorit sen takana, vai keskikonsolin kohdalla vaihdekepin "alla"? Noiden tarkastus siis onnistuu itseltäkin ihan vain katteita purkamalla, kajoamatta itse tekniikkaan kovin pahasti?
-
Eli samat muovit, jotka pitää irrottaa raitisilmasuodattimen vaihdossa? Onko moottorit sen takana, vai keskikonsolin kohdalla vaihdekepin "alla"? Noiden tarkastus siis onnistuu itseltäkin ihan vain katteita purkamalla, kajoamatta itse tekniikkaan kovin pahasti?
Tuossa jonkinlainen kuva:
https://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=242351&ukey_make=865&ukey_model=12009&modelYear=2003&ukey_category=7854&ukey_driveLine=11324&ukey_trimLevel=24659
Kuskin puolella pitää kuikuilla sinne kojelaudan sisälle ja ylöspäin, samalla tavalla löytyy apukuskin puoleltakin nuo mjotoorit..
-
Tuossa jonkinlainen kuva:
https://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=242351&ukey_make=865&ukey_model=12009&modelYear=2003&ukey_category=7854&ukey_driveLine=11324&ukey_trimLevel=24659
Kuskin puolella pitää kuikuilla sinne kojelaudan sisälle ja ylöspäin, samalla tavalla löytyy apukuskin puoleltakin nuo mjotoorit..
Kaikki kolme moottoria pitää samanlaista ääntä, mutta toimii. Saakin epäilemään, että onko kyse "ominaisuudesta". Jonkin youtube-videon katsoin, jossa jonkun volvo piti juuri samaa ääntä.
-
Kyllä näissä sellainen pehmeä raksutus kuuluu, kun virrat laittaa päälle tai kun säätää lämmityslaitetta. Ääntely ei siis välttämättä ole merkki viasta, mutta vaikea pelkästään arvaamalla ottaa kantaa sinun tapaukseesi. Jos saat nauhoitettua sitä mainitsemaasi rohinaa, täältä kyllä saat arvioita. Toinen mahdollisuus on verrata ääntelyä jonkin toisen vastaavan Volvon kanssa, jos vaikka joltakin tutultasi sellainen löytyy.
-
Kyllä näissä sellainen pehmeä raksutus kuuluu, kun virrat laittaa päälle tai kun säätää lämmityslaitetta. Ääntely ei siis välttämättä ole merkki viasta, mutta vaikea pelkästään arvaamalla ottaa kantaa sinun tapaukseesi. Jos saat nauhoitettua sitä mainitsemaasi rohinaa, täältä kyllä saat arvioita. Toinen mahdollisuus on verrata ääntelyä jonkin toisen vastaavan Volvon kanssa, jos vaikka joltakin tutultasi sellainen löytyy.
Täytyy löytää Volvo jossa testata.
NEXT: lastutus. Yey or ney? Ilmeisesti 30hp ja 50NM tulisi lisää. Mites vaikutus kulutukseen näissä bensavehkeissä? Kenellä kokemuksia mistäkin Oulun seudulla?