Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Volvoismi - 28.03.2019, 16:58:27
-
Näistä oli googlella ennenkin avattu ketjuja, mutta kokeillaan silti uudestaan. Kyseessä siis 06 V50 1.8 duratecilla
Yhtäkkiä ajossa tuli tuo ilmoitus. Kokeilin myöhemmin antaako laturi virtaa ja tasaisesti tulee 14.8 koko ajan. Akun jännite oli jonkin aikaa ajon jälkeen alhainen 12,4, joten marssin akkuliikkeeseen tarkempaan testiin. Sedän mielestä akussa on vielä riittävästi virtaa, mutta suositteli ensitöikseen lataamaan sen ja mikäli varoitusvalo syttyy niin tienlaitaan mittaamaan laturin jännitettä
Epäili siis laturia, mutta pitää varmaan lähteä ajelulle testaamaan syttyykö joulukuusi ja tuleeko virtaa tällöin normaalisti. Tai sitten jos ei siinäkään häikkää niin Volvon sisäinen voorti puskee esille :P
Onkos teillä näkemyksiä asiasta
e: ei anna vikakoodeja
-
Ei ole pariin päivään tullut ilmoituksia. Laturi pukkaa virtaa tasaisen varmasti koko ajan
Lieköhän kontaktihäiriötä hapettuneista liittimistä? Jos aloitetaan tarkastus puhdistamalla akun navat/kengät, maadoitusjohdot...
-
Paljonko nykyisellä laturilla on ajettu? Näissä Volvoissa systeemi on sellainen että edes latausvalo ei syty ennen kuin akun jännite on pysynyt tietyn aikaa alle 11,7 V. Oireilu alkaa juuri noin (Sähkövika - Huolla heti -ilmoituksella) ja laturista voi kuulua ylimääräistä ääntä. Saattaa toimia puolikin vuotta vajaateholla. Sitten vaan antaa periksi yhtäkkiä...
Minun autoon on vaihdettu kaksi laturia. Alkuperäinen Denso kesti vajaat 200 tkm ja Aditan kunnostettu vaihtolaite vain 100 tkm. Nyt pellin alla on taas uusi Denso joita saa nykyään myös Motonetistä.
-
Eiköhän tuo alkuperäinen ole eli 200k mittarissa
Tuo ilmestyi kahdella eri reissulla, mutta ei sittemmin. Ajelin aamulla vajaa sata kilometriä ja ei herjannut kertaakaan. Koko ajan on antanut tasaisesti 14.8 volttia laturi mitä olen sitä satunnaisesti mittaillut. Olen kieli tuppivyön alla odotellut, että pääsen mittaushommiin varoituksen ollessa taulussa niin selviäisi vika varmuudella ja pääsisi vaihtohommiin, mutta vielä odotellaan. Mitään ylimääräisiä ääniä en ole kuullut
Voisihan ehkä olla fiksua vaihtaa tuo kapine ennen kosahdusta. Kannattaako laittaa Boschia vai toimiiko näissä muutkin? Onko tuo 150A versio se mikä tulee näihin duratecceihin, koska osassa palveluita ehdotetaan myös tuota 120A mallia? Taitaa selvitä vain ottamalla laturi irti...
Antaako tuo järjestelmä muuten erikseen varoituksen akun alhaisesta jännitteestä? Vaimon auto lakkasi kertaheitolla starttaamasta ja erikseen ladattu akku antoi enää 11.9 volttia ja ei sillä lähtenyt käyntiin. 11.7 kuulostaa matalalta
-
Noniin tänään ilmestyi jälleen useamman tuhannen kilometrin ajomatkan jälkeen. Pääsin mittaamaan reaaliaikaisesti jännitettä ja laturi puski koko ajaan täyttä 14.8 volttia. Käynnistin koneen uudestaan ja viesti katosi.
Olisi se edes pätkinyt, mutta ei :idiot2: