Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: dislokaatio - 29.03.2019, 18:01:16
-
Eli kyseessä olisi -93 vuoden Volvo 940 turbo automaatti-ilmastoinnilla varustettuna (Aineet loppu ja kompressorin remmi irroitettu)
Mistä voisi johtua että puhallin pitää tämmöistä ääntä eri tehoasteilla, ja puhallusteho on todella heikkoa käytännössä kaikilla mokomilla:
https://www.youtube.com/watch?v=sVNsYiE4enA&feature=youtu.be
Jotenkin ajattelin että vika voisi olla yksinkertaisesti siinä että puhallin olisi sen verran vanha että vetelee viimeisiään. Katsoin netistä että missä tuon pitäisi sijaita. Irroitin hanskalokeron ja näky oli täysin eri kuin mitä netistä löysin:
https://i.imgur.com/wkcMZwq.jpg
Jos mielestänne vika tuohon tehottomuuteen voisi olla puhallin, niin missä ihmeessä se sijaitsee, saati sitten millainen sielä on/miten vaihdetaan? Ajattelin myös jos vika olisi puhaltimen esivastuksessa mutta silloinhan ilmeisimmin pitäisi puhallus toimia ainoastaan maksimiasennossa. Tässä kyllä jokainen teho puhaltaa, mutta heikosti.
Kiitän jo etukäteen :)
-
Muuttuuko puhallus sen mukaan minne laittaa puhaltamaan? Jollei, niin onkohan alipaineletku kiinni koneessa tai irti muualta. Ilman alipainetta ei toimi. Moottorin ääni kuulostaa aika normaalilta, mutta ei puhalla jos on vaikka vaihdettu moottori ja pyörii väärään suuntaan. Siipiä ja pyörimissuuntia kun on erilaisia, pitää vaan kytkeä johdot sen mukaan.
Moottori on oikealla lämppärinkotelon alapuolella. Moottorinohjainlaite jalkoineen pitää irrottaa pois tieltä. Ainoastaan 960:ssä moottori on hanskalokeron takana.
-
Muuttuuko puhallus sen mukaan minne laittaa puhaltamaan? Jollei, niin onkohan alipaineletku kiinni koneessa tai irti muualta. Ilman alipainetta ei toimi. Moottorin ääni kuulostaa aika normaalilta, mutta ei puhalla jos on vaikka vaihdettu moottori ja pyörii väärään suuntaan. Siipiä ja pyörimissuuntia kun on erilaisia, pitää vaan kytkeä johdot sen mukaan.
Moottori on oikealla lämppärinkotelon alapuolella. Moottorinohjainlaite jalkoineen pitää irrottaa pois tieltä. Ainoastaan 960:ssä moottori on hanskalokeron takana.
Puhallus kyllä muuttuu sinne mihin säätää sen, tosin yleensä siinä kestää hetken että vaihtuu, joskus vähän pidemmän hetken. Oikeanpuoleisesta tuulilasin puhallusaukosta tulee heikommin aina kuin vasemmasta, ja ikkunoille tulee kummallekkin heikosti aina puhallus. Olen nämä laittanut vain vanhan auton piikkiin.
Puhallus tuntuu toimivan "normaalitehoisesti" ainoastaan jos sen laittaa puhaltamaan paneeliventeistä (vai mikä onkaan virallinen nimi, puhallus naamalle asento? :D) Tuntuu että ei riitä potku kun laittaa puhalluksen vaikka lattia/tuulilasi/sivuikkuna asennolle.
-
Onko siinä suodatinta, kaikissa ei tietääkseni ole. Jos se on tukossa niin ei tule ilmaa.
-
Onko siinä suodatinta, kaikissa ei tietääkseni ole. Jos se on tukossa niin ei tule ilmaa.
suurimmassa osassa ei ole.
-
Alipainejärjestelmissä puhalluksen suunnan muutos kestää aina hetken. Noilla oireilla voisi veikata vuotoa kaksitoimikalvossa joka vaikuttaa eniten puhallussuuntiin. Uutta sopivaa ei ole tainnut saada enää hetkeen vaan pitää soveltaa. Vaihto vaatiikin kojelaudan ja lämppärinkotelon purkua sekä muutaman tunnin aikaa.
-
Alipainejärjestelmissä puhalluksen suunnan muutos kestää aina hetken. Noilla oireilla voisi veikata vuotoa kaksitoimikalvossa joka vaikuttaa eniten puhallussuuntiin. Uutta sopivaa ei ole tainnut saada enää hetkeen vaan pitää soveltaa. Vaihto vaatiikin kojelaudan ja lämppärinkotelon purkua sekä muutaman tunnin aikaa.
Eli tuo tehoton puhallus ei vaikuttaisi olevan vanhuuttaan valitteleva puhallinmoottori?
-
Vika on ilmaläppien ohjauksessa jos puhallus on hyvä juurikin esim. keskisuulakkeista ja muualta huono.
-
Imusarjalta lähtee alipaineputki jossa takaisku jottei ahdot pistä läppiä kiinni. Se voi vuotaa läpi tai olla letku irti. Audi 1.8 turbokoneesta saa sopivan. Volvolta ei saa uutta takaiskua.
Jos haluaa parempaa. Tukkii alipainelähdön imusarjasta ilmastoinnin ohjaukselle ja ostaa tarvikkeena tehokkaamman 12volt alipainepumpun ja läpät kääntyy paremmin.
-
Vika on ilmaläppien ohjauksessa jos puhallus on hyvä juurikin esim. keskisuulakkeista ja muualta huono.
Puhallus siis toimii parhaiten asennoissa joissa tarkoitus puhaltaa vain yhteen paikkaan, eli tuulilasi, keskiventtiilit, jalkatila. Jos ottaa asennon missä useampi alue kuten vaikka juuri tuo lattia ja yläosa, puhallusteho heikkenee merkittävästi.
En ollut täysin varma tarkoititko juuri tuohon asiaan tekstiäsi niin aattelin vain varmuuden vuoksi selventää :D
Mutta kaiken kaikkiaan kuulostaa ehkä vähän turhan työläältä prosessilta omille taidoille :/ Tuon puhaltimen moottorin olisin melkeinpä voinutkin itse vaihtaa jos vika olisi ollut varmasti siinä, mutta mitä ilmeisemmin vika ei tässä ole joten turha sitä on silloin lähteä ronklaamaan. Kaipa se on vaan elettävä tuon vajaatehoisen puhalluksen kanssa. :-\
-
Toimivanakin 940 puhallus on aika toteutus, no onhan se sen aikasesta Camarosta lähes suoraan. Orkkis/Siemens (ex AC delco) puhallin auttaa 5x paremmin kuin yksikään tarvike kylläkin.
Yhdessäkään omassa ollut vielä ongelmia alipaineen/alipaine säätöjen kanssa jos ne kellot ei vuoda. Luultavammin ne nykyään vuotaa ja uusia ei enään saa (hölmöä).
-
Puhallus siis toimii parhaiten asennoissa joissa tarkoitus puhaltaa vain yhteen paikkaan, eli tuulilasi, keskiventtiilit, jalkatila. Jos ottaa asennon missä useampi alue kuten vaikka juuri tuo lattia ja yläosa, puhallusteho heikkenee merkittävästi.
En ollut täysin varma tarkoititko juuri tuohon asiaan tekstiäsi niin aattelin vain varmuuden vuoksi selventää :D
Silloin alipainepuolella ei ole vikaa jos se yhteen suuntaan kerrallaan puhaltaa hyvin. Joka autossa puhallus heikkenee jos säätää useaampaan suuntaan samalla, mutta 700/900 on aika heikkoa. Tietysti puhallus heikkenee entisestään jos sinne on vaihdettu moottori matalammalla siivellä.