Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: JanMac - 07.10.2011, 18:12:20
-
Öljyä senkun pukkaa edestäpäin katsottuna oikealta (kuskin puolelta) Tulee kyllä nähdäkseni ihan ylhäältä asti, alapuolelta katsottuna.
Ehdin jo tilata paikalliseen vo liikkeeseen nokkakselin stefat. Listoista löytyi kaksi erikokoista eikä tietoa kumpi sopiva.
Tuli sitten mieleen että onkos siellä vaihtoehdoissa vielä se nokkaakselin anturin stefakin ? Se on eri kun nokka-akselin stefa ?
Oli vika nyt sitten kummassa/missä niin onkos näiden vaihdossa mitään ihmeellistä ? Imukotelo pois edestä, pari ruuvia auki ja ruuvimeisselillä koukkaa vanhan mäkeen ?
-
Ei kyllä minun mielestäni ole, kun yhdenlaisia nokka-akselin takastefoja tossa koneessa.
Motonettin sivut antaa mitoiks 30x47x7 , mutta älä sieltä ainakaan hae, kun saat scantechin valmiiks vuotavat stefat tilalle ja kalliitkin viellä ovat.
Anturilla tai pyörijällä ei ole mitään omaa stefaa..
-
Tarkoitaako takastefa moottorin kuskin puoleista päätä vai jompaa kumpaa nokkaa ?
-
Etustefat = nokkapyörien luona
Takastefat = virranjakajan pyörijän ja nokan asentotunnistimen luona.
-
Ooolrait, kiitos, olen taas viisaampi :P
-
Mistäs johtuupi tuo öljyvuoto?>riittääkö stefojen vaihto, vai onko jakaja öljyä täynnä
vaikkapa huohottimen tukkoisuudesta johtuen? Tietenkin kilometrit ja aikakin/ajo olosuhteet tekee tehtävänsä jos riitävästi molempia kulunut.
-
Mistäs johtuupi tuo öljyvuoto?>riittääkö stefojen vaihto, vai onko jakaja öljyä täynnä
vaikkapa huohottimen tukkoisuudesta johtuen? Tietenkin kilometrit ja aikakin/ajo olosuhteet tekee tehtävänsä jos riitävästi molempia kulunut.
Yleensä nokkastefojen vuotaminen kielii juuri huohotuksen puutteellisuudesta. Stefojen tarkoitus on pitää roiskeöljy sisällä, ei painetta.
Jakajan kohdalla kannattaa puhdistaa aina huolella ne pienet alareunan urat joista vuotanut öljy pääsee valumaan jakajasta ulos, eikä näin täytä koko purkkia. Muutenkin stefojen vaihdossa ne pohjat pitäis saada hyvin puhdistettua kivettyneestä öljykähnästä.
-
Toinen stefa on siis virranjakajan takana ja toinen sellaisen pyöreän peittolevyn johon menee johto (asentotunnistin?)
Nähdäkseni kummastakin valuttaa ulos. Ajettu 310tkm /vm-95.
Vaihdetaan nyt kumminkin ne ja toivotaan loppuvan siihen. Huohotuksesta varmaan löytyy haulla omat ohjeet.
-
Minulla oli -97 vuoden R:ssä samaa vikaa. Volvolla totesivat että öljykorkin tiiviste + yläpäästä murtunut huohotinputki aiheuttivat vuodon! :) Nimenomaan kuskin puolelle. Alkoi aina haista öljylle kun kääntyi jompaan kumpaan suuntaan vähän vauhdikkaammin. Olivat siis purkaneet melkein koko koneen välikanteen asti ennen kuin tajusivat -.-!
-
Stefat vaihdettu ja tonnin keikka ajettu. Näyttäisi loppuneen tihuutus, mutta ajoin varmuudeksi öljytikku ylhäällä rasu ympärillä. Kuuma kone kyllä puskee höyryä ulos, mutta sormella kokeillessa en kyllä havainnut merkittävää painetta. Öljykorkin tiivisteen vaihdoin, huohotin letkussa en ole huomannut murtumaa, ainakaan siinä jakajan lähistöllä.
Takapään stefat ovat em. mainitut 47*30*7. Itselle tuli Reintzin valmistamat. Vaihtotyö ottaa amatööriltä muutaman tunnin. Turbolle menevää cooleriputkea ei tarvitse ottaa välttämättä pois, ainoastaan ilmanputsarinkotelon yläosa pitää siirtää syrjään. Lisäksi ohjeeksi - pakonokan asentoanturin alla oleva pyörivän metallikupin VOI saada tasan 90 ast. väärinpäin !! Ja kyllä paukuttaa ! MUISTA merkitä ! ::)