Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Hietsu84 - 03.04.2019, 17:14:22
-
Hei, osaisiko joku kertoa, missä voisi olla vika?
Minulla on Volvo V60 plug in -hybrid, vm -14.
Kun lähtee liikkeelle sähköllä (jolloin on takavetoinen) kaasua painaessa kuuluu (ikävän kuuloinen) kolahdus, todennäköisesti kuskin puolelta takapäästä.
Sama kolahdus kuuluu kun päästää jalan kaasulta. Rämpyttäessä kaasua kuuluu jatkuva kolina.
Kun diesel on käynnissä (jolloin on etuvetoinen) kyseistä kolahdusta ei kuulu.
Missä siis voisi olla vika?
Itse epäilen vetoakselia, olenkohan kovinkin hukassa?
-
Hei, osaisiko joku kertoa, missä voisi olla vika?
Minulla on Volvo V60 plug in -hybrid, vm -14.
Kun lähtee liikkeelle sähköllä (jolloin on takavetoinen) kaasua painaessa kuuluu (ikävän kuuloinen) kolahdus, todennäköisesti kuskin puolelta takapäästä.
Sama kolahdus kuuluu kun päästää jalan kaasulta. Rämpyttäessä kaasua kuuluu jatkuva kolina.
Kun diesel on käynnissä (jolloin on etuvetoinen) kyseistä kolahdusta ei kuulu.
Missä siis voisi olla vika?
Itse epäilen vetoakselia, olenkohan kovinkin hukassa?
Vahvasti vaikuttaa vetoakselin oireelta.
-
Omassa oli sama vika, ei ehditty analysoida tarkemmin kun auto meni vaihtoon. Tuntui pahenevan pikkuhiljaa koko ajan. Viimeisimmän 150 tkm huollon yhteydessä sitä ihmeteltiin mutta silloin syy ei selvinnyt.
-
Hei, osaisiko joku kertoa, missä voisi olla vika?
Minulla on Volvo V60 plug in -hybrid, vm -14.
Kun lähtee liikkeelle sähköllä (jolloin on takavetoinen) kaasua painaessa kuuluu (ikävän kuuloinen) kolahdus, todennäköisesti kuskin puolelta takapäästä.
Sama kolahdus kuuluu kun päästää jalan kaasulta. Rämpyttäessä kaasua kuuluu jatkuva kolina.
Kun diesel on käynnissä (jolloin on etuvetoinen) kyseistä kolahdusta ei kuulu.
Missä siis voisi olla vika?
Itse epäilen vetoakselia, olenkohan kovinkin hukassa?
Tulikos tuohon selvyyttä missään vaiheessa, itselläkin alkoi kolkottamaan.
-
Tulikos tuohon selvyyttä missään vaiheessa, itselläkin alkoi kolkottamaan.
Oletteko nostaneet perää ylös ja kokeilleet pyörän pyörittämistä edestakaisin?
-
Hei, osaisiko joku kertoa, missä voisi olla vika?
Minulla on Volvo V60 plug in -hybrid, vm -14.
Kun lähtee liikkeelle sähköllä (jolloin on takavetoinen) kaasua painaessa kuuluu (ikävän kuuloinen) kolahdus, todennäköisesti kuskin puolelta takapäästä.
Sama kolahdus kuuluu kun päästää jalan kaasulta. Rämpyttäessä kaasua kuuluu jatkuva kolina.
Kun diesel on käynnissä (jolloin on etuvetoinen) kyseistä kolahdusta ei kuulu.
Missä siis voisi olla vika?
Itse epäilen vetoakselia, olenkohan kovinkin hukassa?
Itsellä samanlainen oire.
Minulla on Volvo V60 plug in -hybrid, vm -18.
Kyeessä siis tämä vanhempi korinen D5/D6 hybrid. 150 tkm mittarissa.
Tuliko tähän selvyys / Osaako kukaan sanoa missä syy?
Vetoakseli?
-
Tarkista vetoakselin kiinnityspultti. Niitä on auennut.
-
Tarkista vetoakselin kiinnityspultti. Niitä on auennut.
Juurikin tuo aiheuttaa sen kolahduksen. Eli navassa oleva pultti on löysä—> vetoakseli pääsee liikkumaan poikittaissuunnassa. Rengas pois ja kiristys helppo nakki.
-
Juurikin tuo aiheuttaa sen kolahduksen. Eli navassa oleva pultti on löysä—> vetoakseli pääsee liikkumaan poikittaissuunnassa. Rengas pois ja kiristys helppo nakki.
Tuohon taitaa riittää aivan vanteen keskikupin irroitus.
-
Tuohon taitaa riittää aivan vanteen keskikupin irroitus.
Jep
-
Kyllä, näistä löystyy takavetarin pultit herkästi koska jarrutusenergian regenerointi aiheuttaa melko kovaa edestakaista vääntöä vetoakselille.
Eli kannattaa aina renkaanvaihdossa sormilla tutkia että se pultti on kiinni.
Ja jos se on löysällä niin kannattaa laittaa lukitetta ja kiristää, parempi olisi vaihtaa se pultti koska se on venyvää mallia ja niitä on mennyt poikkikkin.
Ja se mitä käy jos ajaa pidempään kolahduksen kanssa on vetoakselin ja navan boorien tuhoutuminen = vetari ja napa vaihtoon.
Itselle tein patenttikorjauksen ja uusin pelkän navan ja varmistin korjauksen liimaamalla boorit kiinni akselilukitteella.
-
Syy oli tuossa löystyneessä vetoakselin kiinnityspultissa.
Riitti, kun vanteen keskikupin otti irti ja kiristi navan pultin. Kolina loppui.
Kiitos paljon kaikille vinkeistä.