Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Sute - 06.04.2019, 22:20:22
-
Eli V70 D5, vm 2006 versiossa sellainen ongelma, että takavaloissa ei pääjarruvalot syty. Lisäjarruvalo syttyy. Polttimot vaihdettu ja sulake myös, ei vaikutusta. Ei syty myöskää vaikka Vidasta laittaa jarruvalot päälle, lisävalo syttyy.
Mistähän lähtisi vikaa metsästämään?
-
Rele hajoaa takakontin sähkökeskuksesta. Naksuu kyllä, muttei enää kytkeydy. Jos siellä on iso kaksoisrele, sen voi korvata kahdella pienellä.
-
Tässä mallissa taitaa mennä pääjarruvalot CEM:iltä REM:ille. Jälkimmäisessä ilmeisesti trankut ohjaamassa. Täytyy tutkia lisää.
Vikakoodiksi antaa CEM-8D01 "Stop Lamps. Signal tool low", The circuit between CEM and lower brake light is short circuited to ground.
Jotain tuollaista:
https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=61780
Eli valot syttyvät, kun REM lyö "maihin". Ilmeisesti B3 kontakti REM;issä.
-
Ootko tarkistanut johtosarjan kunnon saranan kohdalta? Sehän näissä on legendaarinen vikapaikka ja menee about viiden vuoden välein jos päivittäin luukkua käyttää. Minullakin oli yhtä silppua siellä osastolla ja jarruvalot sun muut teki mitä sattuu. Selvisi että oli jo kertaalleen korjattu ja laitoinkin laiskuuttani tehdasuuden johtosarjan sitten. Auto oli juurikin 2006 mallia jossa nämä uudemmat sähköt
-
Niijoo tuo on uudemmalla REM:llä. Eipä ole vielä tullut niissä vastaan jarruvalohäiriöitä.
Ootko tarkistanut johtosarjan kunnon saranan kohdalta? Sehän näissä on legendaarinen vikapaikka ja menee about viiden vuoden välein jos päivittäin luukkua käyttää. Minullakin oli yhtä silppua siellä osastolla ja jarruvalot sun muut teki mitä sattuu. Selvisi että oli jo kertaalleen korjattu ja laitoinkin laiskuuttani tehdasuuden johtosarjan sitten. Auto oli juurikin 2006 mallia jossa nämä uudemmat sähköt
Voihan senkin katsoa, mutta vaikuttaisko kuitenkaan koska lisäjarruvalo toimii.
-
Sen verran ollut tuskaa tämän auton kanssa, joten eiköhän REM ole tästä kosahtanut. Tuota lisäjarruvaloa ohjataan näköjään eri reittiä vissiin suoraan CEM:iltä, joten siksi toimii.
Pikaisesti vilaistuna sivujarruvalojen käsky tulee CEM:iltä REM:in pinniin A18 ja ulostautuu pinnistä B3. Käytännössä siis Vidasta jarruvalot päälle ja mittarilla katsomaan tuleeko A18:een virta ja jos tulee, niin mikä on tilanne B3 pinnissä. Toki tuo maapiste pitää tsekata myös, mikä sielä on tilanne. Tuolla pinnien A18 ja B3 välissä on tranisistori (t) joten niiden laittaminen on sitten osaavan kaverin hommaa, jos tarvii korjata.