Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: mhuhtsa - 07.04.2019, 20:31:43

Otsikko: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: mhuhtsa - 07.04.2019, 20:31:43
Potilaana 940 -96 B230FT + Aw71(?)

Kyseessä on ruumisauto joka on seissyt parkissa reilun vuoden verran. Pesin konehuoneen (vähän turhan rankalla kädellä, varoin toki suoraa lotrausta sähkölaitteisiin) ja seurauksena oli pientä käyntihäiriötä. Häiriöt saatiin pois käymällä kaikki konehuoneen liittimet läpi ja suihkuttelin ne Contact cleanerillä. Nyttemmin lambdavalo on alkanut syttymään hyvinkin satunnaisesti. Toisinaan kaupunkiajelussa syttyy yhtäkkiä ja toisinaan saa ajaa motarilla motarivauhtia reilun 100km ennen valon syttymistä. Tänään ajoin Tampereelle ja vauhtia kokoajan semmonen 110km/h, tuloksena että tankista on hävinnyt liki puoli tankillista bensaa! Ei liene ihan normaalin oloinen kulutus?!

Ja mitä vikakoodeihin tulee.. Ostin Tonilta OBD-lukijan mutta lukija ei lue jostain syystä Ecun koodeja eli en saa nollattua lambdavaloa pois oikealla tavalla. Ezk:n koodit kyllä lukee. Tonin kanssa juteltiin että olisiko yhteysongelmaa auton pistokkeen ja ecun välillä? Kokeilin piruuttani toisenlaisella lukijalla ja se antoi tulokseksi O2-sensorin eli lambda-anturin. Vikavaloa tuolla lukijalla ei saanut nollattua. Lambdavalon saan pois mittaristosta ottamalla pois sulakkeen nro 1 tai akunkengän irroittamalla (ei liene oikeaoppinen tapa).

Kysymys kuuluukin että olisiko vika tuossa lambda-anturissa?
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: Acke - 07.04.2019, 20:42:14
Ei ole normaali kulutus jos lähtöpaikkana on Helsinki (?). Lambdat kestää kyllä normaalisti aika hyvin, mittaamalla voisi katsoa tuleeko sieltä järkevää signaalia. Imu- tai pakovuoto olisi mun ykkösveikkaus.
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: mhuhtsa - 07.04.2019, 20:48:44
Ei ole normaali kulutus jos lähtöpaikkana on Helsinki (?). Lambdat kestää kyllä normaalisti aika hyvin, mittaamalla voisi katsoa tuleeko sieltä järkevää signaalia. Imu- tai pakovuoto olisi mun ykkösveikkaus.
Juu Helsinki oli lähtöpaikkana. Eli mitenkäs lähden mittaamaan tuon signaalin? Autojen kanssa oon ikäni puljaillu mutta sähköhommissa oon peukalo keskellä kämmentä  :buck2:
Toinen huomionarvoinen asia on, ettei tuo turbo tunnu ahtavan lähellekään vakiopaineita (0,6bar?). Mittarina Turbosmart, joka lienee suht luotettava. Täyskaasulla ahdot jää 0,3-0,4 tienoille.
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: Acke - 07.04.2019, 21:07:13
Yleismittarilla voi mitata signaalin tulipellin ruskea/oranssin liittimen kohdalla, pitäisi seilata 0,1-0,9V jos on kunnossa. Signaalijohto taisi olla se musta jos muistan oikein. Kovin tarkkahan toi metodi ei ole, mutta sentään jotain. Jos ahdot jää alas niin saattaisi olla ahto/imuvuoto jossain, noin 0,5-0,6 pitäisi olla FT. Herääkö ahdin normaalisti vai vasta kierroksilla?
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: mhuhtsa - 07.04.2019, 21:18:56
Yleismittarilla voi mitata signaalin tulipellin ruskea/oranssin liittimen kohdalla, pitäisi seilata 0,1-0,9V jos on kunnossa. Signaalijohto taisi olla se musta jos muistan oikein. Kovin tarkkahan toi metodi ei ole, mutta sentään jotain. Jos ahdot jää alas niin saattaisi olla ahto/imuvuoto jossain, noin 0,5-0,6 pitäisi olla FT. Herääkö ahdin normaalisti vai vasta kierroksilla?
Kiitos,mittailen näillä neuvoilla. Ahdin herää selkeästi vasta kierroksilla. Mittarin viisarikin on tyhjäkäynnillä/pikkukaasulla reilusti alipaineen puolella (-0,3 - -0,6 en tiedä kuuluko sen olla näin "alhaalla" normaalisti)..
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: Jambo - 07.04.2019, 22:16:45
Kiitos,mittailen näillä neuvoilla. Ahdin herää selkeästi vasta kierroksilla. Mittarin viisarikin on tyhjäkäynnillä/pikkukaasulla reilusti alipaineen puolella (-0,3 - -0,6 en tiedä kuuluko sen olla näin "alhaalla" normaalisti)..

Aivan normaalia alipainetta. Moottorijarrulla tulee enemmänkin. Äkkiseltään tulisi mieleen noille matalille ahdoille että onko varmasti FT eikä FK? Tai jos on joskus vaihdettu ahdin tai pelkkä hukkaportinkello FK:sta tähän.  ???
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: mhuhtsa - 07.04.2019, 22:20:52
Aivan normaalia alipainetta. Moottorijarrulla tulee enemmänkin. Äkkiseltään tulisi mieleen noille matalille ahdoille että onko varmasti FT eikä FK? Tai jos on joskus vaihdettu ahdin tai pelkkä hukkaportinkello FK:sta tähän.  ???
FT tämä on. Rekisteriotteessakin 121Kw tehona. Toki noista vaihdetuista osista on vaikea mennä sanomaan mitään. Voisiko jumissa oleva hukkaportinkello vaikuttaa mataliin ahtoihin?

Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: Joni- - 08.04.2019, 02:09:01
Onko hukkaportinkellon tanko vielä kiinni hukkaportin vivus ettei oo sokka lähteny ja tanko irti?
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: Acke - 08.04.2019, 16:05:59
Tanko irti ei ahda juuri mitään. 0,3-0,4 voi olla löysä kello, ositain auki jumittuva portti tai painevuoto jne. Mainitut alipaineet ihan normaalit. Täsmennetään vielä sittä heräämiskysymystä, onko täydet paineet jo 2500rpm vai vasta myöhemmin? 2500rpm ja alle on ihan normaalia.
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: mhuhtsa - 08.04.2019, 19:43:53
Tanko irti ei ahda juuri mitään. 0,3-0,4 voi olla löysä kello, ositain auki jumittuva portti tai painevuoto jne. Mainitut alipaineet ihan normaalit. Täsmennetään vielä sittä heräämiskysymystä, onko täydet paineet jo 2500rpm vai vasta myöhemmin? 2500rpm ja alle on ihan normaalia.
Mitä oon yrittäny seurailla niin täydet ahdot tulee vasta reilusti 3000rpm jälkeen. Imuvuotoja kattelin tänään starttisprayn kanssa ja mikään imupuolen liitos/sauma ei reagoinut mitenkään. Ostin kuitenkin imusarjan tiivisteen jonka vaihdan tarpeen tullen. Pakopuolella pakosarjassa yksi puuttuva pakosarjan pinnapultti mutta siinä ei näkynyt mitään pakovuotoon viittavaa. Pakosarjan ja turbon saumassa oli yksi tummempi kohta josta en ole ihan varma oliko se varsinainen nokinen vuotokohta vai jokin muu läikkä.

Lambdaa en ehtinyt mittaamaan vielä. Uudet pakosarjan tiivisteetkin tuli varuilta hankittua.

Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: mhuhtsa - 09.04.2019, 16:58:31
Asia etenee nyt sen verran että tosiaan viikonlopun aikana vaihdan tuohon ainakin imusarjan tiivisteen, tilasin uuden Bosch-lambdan (ei turha vaihto kun koneella ajettu ehkä joku 400tkm, mittari mykkä joten arvuuttelua vain) ja tilasin myös veden lämpöanturin kun täältä foorumilta lueskelin noiden rikkoutumisesta ja sen vaikutuksesta bensankulutukseen. Pakosarjan tiivisteet uusin jos innostun ja pultit lähtee auki. Tuosta ahtojen puutteesta kävi mielessä jos kokeilis uusia hukkaportin kellon, ei ainakaan ole kovin kalliita Ebayssä nuo Kinugawat.

Mutta silti ihmetyttää tuo OBD-pistoke joka ei anna ecun vikakoodeja ulos. Foorumilla oli juttua tapauksista joissa itse ohjausyksikkö on ollut rikki kun ei vikakoodit ole tulleet ulos, tuonkin toki voisi kokeilla toisella eculla  ???

Kokeillaan näillä osilla ensin. Yhtään turhaa osavaihtoa ei tässä taatusti ole, ottaen huomioon auton ajomäärän :D
Tekniikka on tosiaan B230FT + AW71(?) ja korina ruumisauto, joten en nyt odotakaan tuommoisen rottelon menevän millään 6 litraa/100km  :2funny: mutta lähes puoli tankkia /200km on vähän liikaa  :2funny:
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: LAIRA - 09.04.2019, 19:11:17
Tuosta veden lämpötila-anturista vaan sen verran, että kai tarkoitit sitä kaksoisanturia, joka on siellä vähän hankalassa paikassa 3 - 4 pytyn luona imusarjan alla ? Tämä kyllä vaikuttaa moneen asiaan, mutta se varsinainen veden lämpötilan anturi ei ohjaa muuta kuin mittariston mittaria. Korjatkaa ihmeessä, jos olen ymmärtänyt väärin.
Miten tuo egr? vieläkö se on kuvioissa mukana. Se kanssa antaa noita vikakoodeja vaihtelevasti.
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: puliukk0 - 09.04.2019, 19:12:59
mutta lähes puoli tankkia /200km on vähän liikaa  :2funny:

Riippuen tankista. Jos joku 60litranen tankki ja AW71L niin ei mitenkään mahdotonta (15l/100km) jos vähänkään kaupunkia/turbiinilukon alle.

Ite päässyt ikinä AW71L alle 12.

ps. Mittaa lambda sieltä ecun päästä, tai oikeastaan vedenlämmönkin voi.
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: mhuhtsa - 09.04.2019, 19:55:10
Riippuen tankista. Jos joku 60litranen tankki ja AW71L niin ei mitenkään mahdotonta (15l/100km) jos vähänkään kaupunkia/turbiinilukon alle.

Ite päässyt ikinä AW71L alle 12.

ps. Mittaa lambda sieltä ecun päästä, tai oikeastaan vedenlämmönkin voi.
75 litranen tankki tuossa ja AW71L käsittääkseni mikäli tulkitsin VIN-koodin mukaan oikein. Ja tosiaan motariajossa tuo kulutus vauhdin ollessa 100- 110km/h.
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: Kankikari - 09.04.2019, 20:04:18
75 litranen tankki tuossa ja AW71L käsittääkseni mikäli tulkitsin VIN-koodin mukaan oikein. Ja tosiaan motariajossa tuo kulutus vauhdin ollessa 100- 110km/h.

Kui paljon kierroksia tuossa 110 vauhdissa? Alle vai yli 2100 tai yli 2500
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: mhuhtsa - 09.04.2019, 20:10:20
Kui paljon kierroksia tuossa 110 vauhdissa? Alle vai yli 2100 tai yli 2500
Aika tarkka 2500rpm
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: Kankikari - 09.04.2019, 20:29:52
Eli joko tihee perävälitys tai lootan lukko ei kytkeydy. Ehkä jopa molemmat.

Ite ajoin joskus kireellä kickdown vaijerilla tre karjaa välin. Sai tankata jo linnatuulessa ja lohjalla uudestaan.
Vaijerin pään suojatutti oli kaasurullan välissä ja 3. Oli isoin pykälä. Autos aavikkoperä ja alle 2000 kun lukko veti kii maantiellä 98kmh ssa.
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: Huikkoster - 09.04.2019, 20:37:54
Lambdalle ääni. Itselläkin oli aikoinaan korkea kulutus, lambdavalo syttyi välillä. Sain mitattua että näytti oikeanlaisia arvojakin mutta niin vain korjaantui sen vaihdolla.
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: mhuhtsa - 09.04.2019, 20:43:33
Eli joko tihee perävälitys tai lootan lukko ei kytkeydy. Ehkä jopa molemmat.

Ite ajoin joskus kireellä kickdown vaijerilla tre karjaa välin. Sai tankata jo linnatuulessa ja lohjalla uudestaan.
Vaijerin pään suojatutti oli kaasurullan välissä ja 3. Oli isoin pykälä. Autos aavikkoperä ja alle 2000 kun lukko veti kii maantiellä 98kmh ssa.
No niin, eli uutta murhetta siis  :D Saako tuon lukon kytkettyä jotenkin manuaalisesti? Ja tämähän jo selittää hieman tuota kulutusta..Mistä lähtisin selvittämään tätä uutta murhetta?
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: mhuhtsa - 09.04.2019, 21:16:48
Lambdalle ääni. Itselläkin oli aikoinaan korkea kulutus, lambdavalo syttyi välillä. Sain mitattua että näytti oikeanlaisia arvojakin mutta niin vain korjaantui sen vaihdolla.
Jes, uus mallikohtainen Bosch-lambda tilattu   8)
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: volvertti75 - 09.04.2019, 21:18:20
Siellä vaihteiston kyljessä on solenoidi joka yleensä kiukuttelee,haulla aw71 solenoidi saat varmasti lisätietoa
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: mhuhtsa - 09.04.2019, 21:27:22
Siellä vaihteiston kyljessä on solenoidi joka yleensä kiukuttelee,haulla aw71 solenoidi saat varmasti lisätietoa
Just tässä samalla yritän etsiä tietoa. Mikäli solenoidi osoittautuu vialliseksi, niin voiko sitä korjata vai ostanko suosiolla uuden?
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: Kankikari - 09.04.2019, 21:32:38
Just tässä samalla yritän etsiä tietoa. Mikäli solenoidi osoittautuu vialliseksi, niin voiko sitä korjata vai ostanko suosiolla uuden?

Testilenkille. Kytkeekö 4. Vaihteen jälkeen jossain 100 paikkeilla turbiinilukon. Kierrokset laskee noin 200 ja kuulee sekä tuntee

Solenoidin voi ohittaa avaamalla sen öljykanavan mutta samalla poistuu 3. Vaihteen lukitus
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: volvertti75 - 09.04.2019, 21:35:58
Ite tein siihen sen uran ja tai saa siihen valmiitakin laeppoja ainakin ulkomailta sitä koko solenoidia en ole löytäny suomesta uutena ,itteäkin kiinnostaes uus tae toimiva käytetty.
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: mhuhtsa - 09.04.2019, 21:38:05
Ite tein siihen sen uran ja tai saa siihen valmiitakin laeppoja ainakin ulkomailta sitä koko solenoidia en ole löytäny suomesta uutena ,itteäkin kiinnostaes uus tae toimiva käytetty.
Näyttäis löytyvän uusi solenoidi KL-Racingistä 68e. Tuon uran taidan tehdä itsekin ensin, kokeillaan sillä.

Testilenkille. Kytkeekö 4. Vaihteen jälkeen jossain 100 paikkeilla turbiinilukon. Kierrokset laskee noin 200 ja kuulee sekä tuntee

Solenoidin voi ohittaa avaamalla sen öljykanavan mutta samalla poistuu 3. Vaihteen lukitus
Täytyy käydä testilenkillä. Tuosta solenoidin ohituksesta juuri lueskelenkin https://www.brickboard.com/FAQ/700-900/TransmissionAuto.htm#OverdriveRelay

Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: Kankikari - 09.04.2019, 21:41:50
Joo kiva korjata monivammasta autoo.. tuttu tunne.
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: mhuhtsa - 09.04.2019, 21:46:17
Joo kiva korjata monivammasta autoo.. tuttu tunne.
Hommat vähän eskaloitui tän auton kanssa ;D Volvo on seissyt tallissa yli vuoden verran niin väitänpä että osa vioista johtuu pelkästään vaan siitä.
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: TVS - 09.04.2019, 22:46:00
Aika tarkka 2500rpm
Kaikki kunnossa silloin, normaali välitys ja laatikko kytkee nelosen ja luultavimmin myös turbiinilukon. Tulisi mieleen tarkistaa jako, mun omassa oli ostettaessa jako 2 hammasta pielessä, ja muuten auto toimi normaalisti mutta vetoja oli hukassa aika runsaasti, ja mikäli mittaria uskoisi niin kuluttikin ihan reiluhkosti. Nykyisellään pakovuotojen kanssakin vie matkapainotteisessa työmatkassa tommosta vajaata kymppiä.
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: mhuhtsa - 09.04.2019, 22:54:03
Kaikki kunnossa silloin, normaali välitys ja laatikko kytkee nelosen ja luultavimmin myös turbiinilukon. Tulisi mieleen tarkistaa jako, mun omassa oli ostettaessa jako 2 hammasta pielessä, ja muuten auto toimi normaalisti mutta vetoja oli hukassa aika runsaasti, ja mikäli mittaria uskoisi niin kuluttikin ihan reiluhkosti. Nykyisellään pakovuotojen kanssakin vie matkapainotteisessa työmatkassa tommosta vajaata kymppiä.
Tarkistetaan asia viikonloppuna, kun olis muutenkin tarkoitus vaihtaa jakohihna tuohon. Kieltämättä tuntuu yllättävän laiskalta turboksi ja varsinkaan motarilla ohituskiihtyvyys ei ole mieltä ylentävää (saa ihan huolella lyödä poljinta lattiaan että jotain tapahtuu)
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: mhuhtsa - 10.04.2019, 19:36:29
Kävin testilenkillä ja tunnustelin vaihteiston toiminnan läpi. Kyllä tuosta se 4.vaihde löytyy mutta hirmu nopeasti se vaihtaa sen 3.vaihteen jälkeen. Pitäisikö tuon 4.vaihteen vaihdon jälkeen vielä tapahtua jotain? Lootan pitäisi olla AW71L mutta lukon kytkeytymistä en ainakaan havaitse perstuntumalla enkä kierrosluvustakaan.
Semmosen asian huomasin että vaihdekepin pikkunapista painamalla ei tapahdu mitään. Senhän pitäisi sytyttää mittaristoon nuolivalon ja eikö se myös pakota 4.vaihteen pois käytöstä esim kärryn vetoa varten? Relekään ei naksu nappia painaessa..

Kattelin releitä niin ei tuolta ainakaan löydy sellasta isoa valkoista Overdrive-relettä?!?
(https://i.ibb.co/SNVwh78/20190410-191043.jpg) (https://ibb.co/SNVwh78)
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: volvertti75 - 10.04.2019, 20:28:54
Muuhun en ota kantaa mutta omassa kierrokset laskee kun se "jutkahtaa 4 " päälle. Nuoli valokin toimii vaekka se solenoidi on dremelöity avonaiseksi "ura".
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: mhuhtsa - 10.04.2019, 20:34:21
Muuhun en ota kantaa mutta omassa kierrokset laskee kun se "jutkahtaa 4 " päälle. Nuoli valokin toimii vaekka se solenoidi on dremelöity avonaiseksi "ura".
Kierrokset kyllä laskee nelosen kytkeytyessä. Nuolivalo ei pala edes autoa käynnistäessä. Tosin tilasin jo IPD:stä sen solenoidin tilalle tulevan levyn, ajattelin että pääsen helpommalla kun en ala dremelöimään "uria", mun tuurilla joku siinä menee kuitenkin pieleen ;D
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: Kankikari - 10.04.2019, 20:47:13
Nelonen kytkeytyy lämpösenä jo 55 kmhssa.. lukko vasta 100 kieppeillä.
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: Huikkoster - 10.04.2019, 20:48:05
Se lukko on helppo todeta. 100-110 mittariin ja nostaa kaasun ylös. Ei saa kierrokset laskea kuten pienemmissä nopeuksissa
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: mhuhtsa - 10.04.2019, 20:50:20
Nelonen kytkeytyy lämpösenä jo 55 kmhssa.. lukko vasta 100 kieppeillä.
Se lukko on helppo todeta. 100-110 mittariin ja nostaa kaasun ylös. Ei saa kierrokset laskea kuten pienemmissä nopeuksissa
En kyllä huomannut lukon kytkeytymistä. Pitääkin testata uudelleen tämän mukaan!
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: mhuhtsa - 13.04.2019, 11:27:33
Testaus jatkuu. Vaihteiston suhteen kaikki lienee kunnossa. 4.vaihde kytkeytyy ja lukkokin tuntuu menevän päälle kaikesta huolimatta. Vaihdoin jakohihnan ja jako oli mun silmillä katsottuna hiukan pielessä
(https://i.ibb.co/4TWLrGs/20190413-080219.jpg) (https://ibb.co/4TWLrGs)


(https://i.ibb.co/MSHX9qn/20190413-080232.jpg) (https://ibb.co/MSHX9qn)

Nyt on jako laitettu oikein ja tuntus käyvän tyhjäkäyntiäkin hiukan nätimmin, koeajolle en vielä ole ehtinyt.

Vaihdoin myös lambdan. Vanha oli karseassa kunnossa ja joku varmasti osaa tulkita vanhan osan ulkonäöstä jotain

(https://i.ibb.co/qDXF0xc/20190413-111312.jpg) (https://ibb.co/qDXF0xc)

Poikkean tästä vielä koeajolle.
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: Acke - 13.04.2019, 12:40:12
Millä ohjeella laitettu jako? Molemmissa kuvissa mielestäni vähän vieressä. Tällä menetelmällä menee ainakin oiken:
(https://www.volvoclub.org.uk/faq/ImagesProcedures/TimingMarks1.gif)
Muoks: mulla on siis alasuojankin mukaan nollakohta alhaalla enemmän oikealla, näkyy tässä. (https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71222/71222-61763fc370eebb6615795a98e33f9b7a.jpg) Kuten Challkin kirjoitti, niin kannattaa katsoa jako siitä rattaasta, koska pyörän vulkanisointi on voinut pettää.
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: Chall - 13.04.2019, 13:09:11
Kampiakselilta kun katsot, tuossa hihnapyörässä on (ehkä ehjä) vulkanointi välissä, ja merkit muovissa. Paremmin näet suoraan jakopään rattaasta
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: mhuhtsa - 13.04.2019, 14:45:53
Millä ohjeella laitettu jako? Molemmissa kuvissa mielestäni vähän vieressä. Tällä menetelmällä menee ainakin oiken:
(https://www.volvoclub.org.uk/faq/ImagesProcedures/TimingMarks1.gif)
Muoks: mulla on siis alasuojankin mukaan nollakohta alhaalla enemmän oikealla, näkyy tässä. (https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71222/71222-61763fc370eebb6615795a98e33f9b7a.jpg) Kuten Challkin kirjoitti, niin kannattaa katsoa jako siitä rattaasta, koska pyörän vulkanisointi on voinut pettää.
Täältä foorumilta varmistin ohjeen vielä ennenkuin kiristin osat paikoilleen. Eli oikein on laitettu nyt. Vaihdoin samalla kampiakselin stefan, oli vähän vuotanut öljyä sieltä.

Toistaiseksi auton toiminta vaikuttaa normaalilta, ei vikavaloja, ehkä hivenen parempi suorituskyky..johtuen oikein laitetusta jakopäästä. Kulutukseen en vielä ota kantaa.

Häiriöinä vielä ahtopaineen vähyys (liekö se FK:n kello laitettu jostain syystä), nopeusmittari ja matkamittari ei toimi sekä ecun vikakoodit ei tule Tonin lukijalla läpi (Lukijassa ei vikaa, testattiin tänään Tonin kanssa hänen autollaan).
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: Joni- - 13.04.2019, 15:22:53
Testaus jatkuu. Vaihteiston suhteen kaikki lienee kunnossa. 4.vaihde kytkeytyy ja lukkokin tuntuu menevän päälle kaikesta huolimatta. Vaihdoin jakohihnan ja jako oli mun silmillä katsottuna hiukan pielessä
(https://i.ibb.co/4TWLrGs/20190413-080219.jpg) (https://ibb.co/4TWLrGs)


(https://i.ibb.co/MSHX9qn/20190413-080232.jpg) (https://ibb.co/MSHX9qn)

Nyt on jako laitettu oikein ja tuntus käyvän tyhjäkäyntiäkin hiukan nätimmin, koeajolle en vielä ole ehtinyt.
Ylemmäs kuvas kampuranpyörä ei oo nollamerkis, muuten ois luultavasti nokkapyöräki osunu merkkiin.
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: mhuhtsa - 13.04.2019, 18:02:03
Ylemmäs kuvas kampuranpyörä ei oo nollamerkis, muuten ois luultavasti nokkapyöräki osunu merkkiin.
Jahas..
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: mhuhtsa - 13.04.2019, 18:08:10
Tosiaan itse asetin alahihnapyörän kohdilleen täältä forumilta löytyvän ohjeen mukaan eli lohkossa olevan ulokkeen mukaisesti (kts kuva)
(https://i.ibb.co/D9P0sqq/B230-TM-Crank2b.jpg) (https://ibb.co/D9P0sqq)
Nokka-akselin pyörän laitoin toki kotelossa olevan merkin mukaan ja väliakselin suurinpiirtein merkin mukaisesti (päätyjakaja, ei kuulemma niin tarkka sovitus).
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: Jambo - 13.04.2019, 19:52:51
Tosiaan itse asetin alahihnapyörän kohdilleen täältä forumilta löytyvän ohjeen mukaan eli lohkossa olevan ulokkeen mukaisesti (kts kuva)
(https://i.ibb.co/D9P0sqq/B230-TM-Crank2b.jpg) (https://ibb.co/D9P0sqq)
Nokka-akselin pyörän laitoin toki kotelossa olevan merkin mukaan ja väliakselin suurinpiirtein merkin mukaisesti (päätyjakaja, ei kuulemma niin tarkka sovitus).


Juurikin näin. Ja sillä apuakselin asennolla ei tosiaankaan ole mitää merkitystä, pääasia että pyörii.
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: 945turbo23 - 25.04.2019, 11:42:06
Moro!

AW:n rele on toi vihree tossa oikeella.

Kuinka ton ajoituksen voi tarkastaa, kun ylä muovit sulaneet ja poissa?
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: mhuhtsa - 27.04.2019, 14:23:11
Kuinka ton ajoituksen voi tarkastaa, kun ylä muovit sulaneet ja poissa?
Oliko tämä kysymys minulle?
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: mhuhtsa - 27.04.2019, 14:34:38
No niin. Homma etenee mallikkaasti. Tilasin Kinugawan 0.5 barin hukkaportin kellon ja jopas rupes löytymään ahtoja!! Ilmeisesti vanha kello oli FK:n kello tai muutoin viallinen (koneeni on varmuudella B230FT )

Samalla putsasin ilmamäärämittarin ja huomasin että immun putken toinen kiristin on hädin tuskin edes kiinni. Uusi kiristin ja yksi mahdollinen imuvuotopaikka poistettu. Avasin myös suodatinkotelosta ne reiät ja johan saa kone ilmaa + ne imuäänet ja huohotukset S*
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: 945turbo23 - 27.04.2019, 15:12:07
Oliko tämä kysymys minulle?

Ihan keltä vaan, joka tietäis.

Saakos noita ylä muoveja jostain?
Otsikko: Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
Kirjoitti: mhuhtsa - 27.04.2019, 15:25:22
Ihan keltä vaan, joka tietäis.

Saakos noita ylä muoveja jostain?
Löytyy varmasti KL-Racingiltä, Skandixilta yms nettikaupoista.

Ps.kurkkasin sen vihreän releen ja sehän se ylivaihteen rele olikin.