Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: volgaman - 08.10.2011, 14:44:35
-
eli mulla ois tommonen b200k johon vaihdoin b230e alakerran. kaasarina solex johon suuttimet suurennettu.
ja ongelma on sytkän säätö, elikkä kun säädän sytkän niin että auto toimii paikalla kaasuttaessa ja niin että korvaan kuulostaa hyvältä. Niin miksi jonkin ajan päästä sytkä on taas pielessä? :idiot2: ja kun on pielessä niin ampuu kaasariin ja ei lähe käyntiin. säätääkö auto itelleen sytkän joka tässä tilanteessa menee päin mönkää?voiko itselleen säätyä ohittaa jos sellainen on.
volle 740 87- S* virran jakaja kannen päässä.
poula on joku bendix josta menee alipaine kaasariin.
KIITOS ETUKÄTEEn :hello:
-
B230K ainakin säätää itse sen parhaaksi katsomansa ennakon automaattisesti tilanteen mukaan - tuosta B200K:sta en kyllä tiedä ::). Joku tässä hiljattain kertoi tällä, että jollain vippaskonstilla tuossa voisi (B230K) hieman säätää. Tosin en kyllä ymmärrä miksi :o.
Mielenliintoista tässä tapauksessa olisi tuo sytytysennakon "vaeltelu". Tosin sen pitääkin vaeltaa käyttötilanteen vaatimusten mukaan. Yksi mahdollisuus olisi, että olet saanut sytytysennakon sellaiseen kohtaan jossa sytytys menee väärään sylinteriin, eikä kone käynnisty. Olen kerran itsekin vahingossa saanut tämän aikaan ja tuo kaasuttimeen takaisinlyöntikin viittaisi tähän.
Jos on nk strobolaite käytössä, sillä voi ehkä tarkistaa minne "sytytys menee". Tämä voi tietysti aiheuttaa loputonta sekaantumista, jos hihnnapyörä on kiertynyt uuteen asentoon. Se toimii värähtelunvaimentajana ja ulkokehä on vulkanoitu kumilla sisäkehään, ja voi siksi kiertyä jos kumi väsyy.
-
auton käydessä kun säätää sytkän kohilleen niin ei pauku eikä puhku, mutta kun sammuttaa ja antaa olla hetken rauhas niin taas startatessa ampuu kaasariin. aivan kun se laittais koneen johonkin alku peräis asetuksiin. :idiot2: hienosti sanottu.
ja kaikista kummallisinta on kun jakajaa kääntää laidasta laitaan niin ei ole käynnin kanssa suurta eroa :o
-
ja olen kuullu että noi jakajahärpäkkeet säätää itte ittensä ja sen voi ohittaa jollai johdon katkaisemalla tai sulakkeen pois ottamalla. jos joku tietää minkä tai mikä PLEASE kertokaa
-
Jakajassa on säätöreiissä kaksi muovinpalaa, jotka pakottavat sen siihen oikeaan asentoon. Valitettavasti ne kyllä "näppärä kotimekaanikko" saa ne pois tai tippuvat itsekseen esim virranjakajan irrottelussa - ahdas paikka. Peilillä näet ehkä sieltä jakajan takapuolelta missä asennossa jakajan pitäisi olla. Sinne jää yleensä ruuveista jälkiä. Huomasit kai itsekin että jakajan kääntely ei tunnu vaikuttavan asiaan?
Varsinainen vika on kyllä nyt jossakin muualla kuin mistä sitä yrität hakea ::) - oikotietä ei taida olla jonkin sulakkeen poistolla? Tarkista se ennakko strobolla tai jos ei ole, pyydä joku tuon laitteen omistaja tarkistamaan. Ellet muuta keksi, vaihda jakajan kansi. Biltemassa ei paljon maksa. Voit myös tarkistaa jakajalle menevät johdot. Jos on, jakaja on Hall-anturi tyyppinen ja vika voi olla sielläkin. Ne kun eivät ole ikuisia.
-
missäköhän semmonen hall-anturi siaitsee
-
Jakajassa.
-
Ei ollut jakajassa mitään anturia,eli ihan tyhä jakaja. pätkii ja paukkuu. mutta millä vois ohittaa sen ,että vehje säätää itse sytyn muka kohdilleen. ja onko b200k:ssa missä sytkä poksi ku vas.lokasissa se ei ole,eikä koko kone huoneessa
-
Ei ollut jakajassa mitään anturia,eli ihan tyhä jakaja. pätkii ja paukkuu. mutta millä vois ohittaa sen ,että vehje säätää itse sytyn muka kohdilleen. ja onko b200k:ssa missä sytkä poksi ku vas.lokasissa se ei ole,eikä koko kone huoneessa
Eikös se ole renix eli integroitu puolaan ?
-
B200K = Bendix Renix syttyjärjestelmä, sytkäpääte yms laitteisto on kompakti viritys kuskin etuiskari tolpan vieressä, asentotieto tulee vauhtipyörän yllä olevalta anturilta eikä sytytystä voi säätää mitenkään.
Virranjakajan asento ei vaikuta sytytysennakkoon, ellei siellä ole HALL-anturia, tässä tapauksessa ei ole.
-
(http://i1128.photobucket.com/albums/m485/volgaman/volvo%20740%20rojekti/DSCN4717.jpg)
(http://i1128.photobucket.com/albums/m485/volgaman/volvo%20740%20rojekti/DSCN4716.jpg)
(http://i1128.photobucket.com/albums/m485/volgaman/volvo%20740%20rojekti/DSCN4712.jpg)
(http://i1128.photobucket.com/albums/m485/volgaman/volvo%20740%20rojekti/DSCN4711.jpg)
Kummallisuuksista puheen ollen kattoin strobolla niin asteet heitti 50-80 astetta noin suurin piirtein!!!
-
B200K = Bendix Renix syttyjärjestelmä, sytkäpääte yms laitteisto on kompakti viritys kuskin etuiskari tolpan vieressä, asentotieto tulee vauhtipyörän yllä olevalta anturilta eikä sytytystä voi säätää mitenkään.
Virranjakajan asento ei vaikuta sytytysennakkoon, ellei siellä ole HALL-anturia, tässä tapauksessa ei ole.
Eli tuon tiedon mukaan pitäneen vaihtaa koko sytytys järjestelmä? koska alakerta on eri ja kantta laskettu >:(
-
B200K = Bendix Renix syttyjärjestelmä, sytkäpääte yms laitteisto on kompakti viritys kuskin etuiskari tolpan vieressä, asentotieto tulee vauhtipyörän yllä olevalta anturilta eikä sytytystä voi säätää mitenkään.
Virranjakajan asento ei vaikuta sytytysennakkoon, ellei siellä ole HALL-anturia, tässä tapauksessa ei ole.
Eli tuon tiedon mukaan pitäneen vaihtaa koko sytytys järjestelmä? koska alakerta on eri ja kantta laskettu >:(
Sulla on luultavasti vauhtipyörä väärässä asennossa
-
Mutta silti välillä toimii oikein? ???
-
Mutta silti välillä toimii oikein? ???
Niin nojoo. Mistäs tätä sytkää on "säädetty"? Ettei olisi pensso puolella vika kun kerta välillä toimii?
-
kyl auto paikallaa kaasuttaessa toimii mut tänään koitin eka kertaa tiellä ja tehot oli sama ku 200d mersus vuonna-70. :2funny:
epäilys? se anturi vauhtipyörälle kakkana. mutta miten sitte se vp pyörä pitäs olla (merkit)jos on?
ja auton kyllä pitäis saada ruokaa ja ne asteet ihmetyttää :idiot2:
-
Jos ennakot on 50-80 ??? Niin silloin lienet pyörä yhden pykälän pielessä.
Tiedä sitten kävisikö se silloin ollenkaan.. Ettei olisi käynyt pikku viba mittailuissa?
-
niin tarkoitat vissiin vp pyörää ku ollaan koitettu säätää nokkaakin? ja missä ja kuinka lähellä se anturi pitäis olla kun ei lohkossa ole anturille niitä pultin holkkia elikkäs se on vähän niinkuin säädettävä malli :) anturin nimi jos hakisin uuden?
-
niin tarkoitat vissiin vp pyörää ku ollaan koitettu säätää nokkaakin? ja missä ja kuinka lähellä se anturi pitäis olla kun ei lohkossa ole anturille niitä pultin holkkia elikkäs se on vähän niinkuin säädettävä malli :) anturin nimi jos hakisin uuden?
Se tarvii olla aika lähellä oisko jotain luokkaa 1,0-1,5mm eikä saa missään nimessä koskettaa vauhtipyörää! Uusiakaan ei taida saada kuin volvolta ja mahtaa maksaa :(
-
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=10-9062
olisko se toi
-
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=10-9062
olisko se toi
Renix-viittaisi oikeaan, käy tiskillä vanhan kanssa kattomassa onko samanlainen.
En silti lähtisi vielä tuosta etsimään vikaa.
-
niin tarkoitat vissiin vp pyörää ku ollaan koitettu säätää nokkaakin? ja missä ja kuinka lähellä se anturi pitäis olla kun ei lohkossa ole anturille niitä pultin holkkia elikkäs se on vähän niinkuin säädettävä malli :) anturin nimi jos hakisin uuden?
No ei ollut Hall-anturia kuten vähän epäilinkin.
Jos se on sama anturi kuin esim LH 2.4:ssä (kuten ehdotit), niin anturin paikka on lohkon perässä. Se on ja kiinnitetty M6 kuusiokantaruuvila. Sen saa irti kymmen millin avaimella (hylsy) ja tarvitaan kaksi pitkää jatkoa, tarvittaessa peilistä voi olla apua jos on jäykät niskat ;). Kytkinkopassa on anturille kolo.
Jos näin on, ota se irti ja katso sihen menevää johdinta. Sisällä pitäisi olla kolme johtoa ja yläliitin on tulipellissä olevassa johtosarjassa. Näistä kaksi on anturille ja yksi on suojajohdin ( vähentää häiriöitä). Vika voi olla johtimissakin - kulkee - ei kulje. En uskalla arvailla enempää - vain tuo LH 2.4 on liian tuttu ;D.
-
Ei ole sama anturi mistä pihatraktori puhut :)
-
Jos ennakot heittelee tuollein ihan päin metsää mutta silti käy niin varmaan hihnapyörän vulkanointi irti.
Ja taas se että paikallaan kiertää hyvin muttei jaksa vääntää, voisi viitata laihalla käymiseen.
Eli onko varma että imusarjan tiiviste ei vuoda tms ::)
-
Jos ennakot heittelee tuollein ihan päin metsää mutta silti käy niin varmaan hihnapyörän vulkanointi irti.
Ja taas se että paikallaan kiertää hyvin muttei jaksa vääntää, voisi viitata laihalla käymiseen.
Eli onko varma että imusarjan tiiviste ei vuoda tms ::)
Ei taida Volvolla olla sellaista mallia jossa sytytysennakko luetaan hihnapyörästä :-\? Jos tuollainen ilmiö sattuu olemaan esim B200F moottorissa, sitä kuski tuskin edes huomaa. Ennakko säilyy silti oikeana, koska tieto "luetaan peräpäästä" ;). Kärkien jälkeen Volvoissa on ollut Hall-anturia ja induktiivista anturia - mikähän tässä versiossa on? Millainen on tuo "B200K" kansi, onko "suora" kuten jossain dieselissä,vaiko palotilat kannessa? Kaasuttimessa on suuremmat suuttimet. Itse saan ilman mittalaitteita asentaa suuttimia 5 - 6 kertaa, eikä sitenkään ole aina hyvä :D. Se on vaikeaa, vaikka on yli 40 vuotta kokemusta ;). Epäilen että on kenties laihalla eikä Volvo tahdo käydä laihalla. Mitsun 2,6 litrainen kyllä käy, mutta paukkuu kun löysää kaasua ja käy jälkikäyntiä.
-
koitettiin ottaa jakajan pultit irti kokonaan ja käännettiin 180 astetta ja johan rupes ampumaan putkeen :D. eikös sen saa katottua vähän suuntaa antavaa hajutesterillä että millä se käy? mitä tarkotatte sillä hihnapyörän vulkanoinnilla? otin eilen massapyörän irti ja vertasin sitä toiseen pyörään ,ettei vahingossa alakerran vaihdossa olis menny massapyörät sekaisin,mutta oli saman laiset ja merkit samassa kohdissa :) Koitamme huomenna ottaa laatikon irti ja tutkiskella vauhtipyörää,onko siellä mitää merkkiä tai uraa???
ja muuten kiitoksia näistä tiedoista etukäteen :hello: oon oppinu tällä viikolla enemmän mitä 3v koulus!! :)
-
Meinasin siis ajoituslampulla jos yrittää katsoa ajoitusta ::).
Eli se kampiakselin hihnapyörän ulkokehä on kiinni sisäkehällä kumivulkanoinnilla. Eli välissä on kumirengas. Vaimentaa kai jotain värinää ::). Se kun alkaa vanhetessaan luistamaan, ei ajoituslampulla voi enää katsoa siitä ajoitusta kun näyttää ihan järjettömiä lukemia vaikka auto käy ::)
oon oppinu tällä viikolla enemmän mitä 3v koulus!! :)
Ei mitään uutta. Silti se koulun paperi painaa joissain paikoissa :facepalm:
-
Kampiakselin etupäässä oleva hihnapyörä on tehty "kahdessa osassa" - sisäosa ja kehäosa jossa ne hihnat kulkevat. Nämä kaksi osaa on liitetty "paistamalla" kumilla yhteen ja tämä laite toimii värähtelynvaimentajana. Liitos voi joskus "väsyä" ja hihnaosa voi kiertyä outoon kohtaan sisäosaan nähden. Astelukemat eivät silloin pidä paikkaansa, mutta enakko on silti automaattisäädössä oikein. Ainoa haitta saattaa tulla silloin kun jakajaa käännetään sinne ääriasentoihin - sytytys voi mennä "väärään tulppaan" etenkin jos kosteutta on jakajassa.
Sanoit että käänsit jakajaa 180 astetta. Nyt ei taida mennä oikein. Se taitaa olla mekaanisesti estetty ::). Asennus ei ole "perillä" tai nokka-akseli on runkojakajalla varustettuun koneeseen. Niissä ei ole tuohon nokka-akselin perään tehtyä uraa. Olen kyllä kuullut että sen voi koneistaa jäkikäteen, mutta se pitää tehdä oikeaan kohtaan ja oikeilla mitoilla.
Oletko itse asentanut kannen? Tyypillisessä B200x moottorissa on palotilat kannessa. Jos sellainen asennetaan B230K-koneen kanneksi, moottorissa on silloin "tuplapalotilat", sillä B230K -moottorissa on palotilat männissä ja B200x tyypillisesti taas kannessa. Tämänkin saa selville puristuspainemittauksella - arvot 11 - 12 tai paremmat.
B200x = moottori jonka viimeinen tunnuskirjain ei ole K (muistini mukaan tuota ei kai ole tehty koskaan ns vinokoneisiin, mutta erehtyminen on inhimillistä ;))
-
Katselin noita kuvia ja virranjakaja näyttäisi olleen väärässä asennossa etenkin jos nyt toimii 8).
-
Mulla oli yhdessä 240:ssä vähän samanlaisia oireita ja syyksi selvisi löystynyt jakohihna, joka oli hypännyt hampaan verran pieleen. Kävi ja otti kierroksi, mutta vääntöä ei juuri nimeksikään. Käynti seilasi, ja käyntiinlöhtö oli heikkoa.
-
kerrataan elikkäs tuota noin ja niin edelleen. kaunokaisessa oli b200k m47 530kansi T nokka jossa urat jakajalle. vaihdoin 230E automaatin alakerran. autossa nyt b230E 530 kansi jossa tuo sama T uralla. (autoon on vaihdettu pelkästään alakerta)
-
Kuulostaa toimivammalta :). Joko toimii?
-
ei toimi. >:( katon sen vp pyörän huomenissa mut onko siel jotain merkkejä tai loveja josta sen näkee missä asennossa sen pitäis olla
-
Vajavaisen renix-kokemukseni perusteella sanoisin että v-pyörän reiätön kohta tulee startin aukkoon kun moottori on ykk:ssa.
Vastaavasti toinen reiätön kohta on siellä toisella puolella, nerokasta! :D
Siellä vauhtipyörän moottorinpuoleisessa pinnassa pitäisi näkyä 2 nastaa, ne kuuluvat sinne pakosarjan puolelle, silloin vauhtipyörän pitäisi olla justiinsa oikein.
Jos jollakin on tarkempaa tietoa, oikaiskaa. Mulla on vaan sellainen käsitys että tuossa renixpyörässä on oltava nuo kaksi sileää kohtaa.
Reikiä 44, kaksi sileää kohtaa. Siksi esim. f-moottorin vp. ei käy (yksi sileä kohta) ja reikämäärä muutenkin eri. :buck2:
Kai laitoit sen vanhan koneen vauhtipyörän, vai onko sulla nyt täysin väärä pyörä tuohon syttyyn?
-
Tämä on se takavetovolvon ikävä tai edullinen (tarpeeton ylipyyhitään)ominaisuus, koska sen osat sopivat lähes kaikkiin yhdistelmiin. Haittapuolena on, että asentajalla pitää ola nupissa määrätön määrä tietoa, mikä sopii yhteen ja mikä ei. Renixissä pitää lähes kaikissa osissa tietää mitkä osat ovat sopivia ja mitä voi sitten vaihdella mielin määrin :). Hevonen kertoili tuossa ne yleisimmät ja todennäköisimmät virhemahdollisuudet. Kannattaa lukea tarkasti - itse olin nuo jo unohtanut ja mielessä on säilynyt paremmin tuo Volvo 740 GLT ;), jonka kanssa harjoittelin 16-venttiilitekniikkaa suihkutusmoottoreilla kaasuttimien jälkeen kolmen vuoden ajan ;D.
-
b200k:n v pyörä ,koska uus lohko oli automaatti
-
No sit vaan katot miten se on, vaikka vaan startin irroittamalla... ;)
-
KIITOS!! nyt toimii v:pyörä vääräs asennos. alavääntöäkin on kyllä mukavasti eikä pätki. :)
-
:nälkä: :)) Hyvä kun toimii ja vika oli se normaali... :-\