Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: ptammel - 08.10.2011, 16:28:08

Otsikko: T5-R, T5 (Italy) perusviritys
Kirjoitti: ptammel - 08.10.2011, 16:28:08
Kertokaas kokeneemmat mistä kannattaisi aloittaa Italy T5R virittäminen, kun sellainen kulkeutui käsiin. Volvot jokseenkin tuntemattomia otuksia minulle.
Tehotavoite +50/100hp tässä vaiheessa riittävä. Autolla ajettu 260 000km ja perstuntumalla ne kaikki 210hp tuntuis olevan tallella. Tasaisen kuminauhamainen kiihtyvyys
mutta voimaa sais olla hiukkasen enemmän.

Ehkä helpoin olisi aloittaa voimaa.com tai muulla vastaavalla lastumuutoksella? Mielessä käynyt myös tuon vakioturbon huollattaminen/tuunaus? Onko näihin olemassa valmiita bolt-on turbo kittejä?
Otsikko: Vs: T5-R, T5 (Italy) perusviritys
Kirjoitti: JuHaU - 08.10.2011, 16:32:22
Itse lähtisin liikkeelle siitä, että vaihtaisin koneeseen H-profiilikiertokanget. Noiden kankien antautumisesta, kun on useampi esimerkki foorumilta.

Tämän jälkeen isompi turbo ja softan muokkaus osaavassa paikassa.

Haku vaan käyttöön, niin löytyy kyllä juttua.
Otsikko: Vs: T5-R, T5 (Italy) perusviritys
Kirjoitti: Tonskulii - 08.10.2011, 16:36:34
Ne Mitsun isommat turbothan menee suoraan bolt-on, mutta downpipen lähdön joudut muokkaamaan, ja vähintään suositeltavaa on päivittää se 3-tuumaiseksi..

Ja kuten JuhaU sanoi, kanget kannattaa vaihtaa, ne orggikset ei mitään mahdottomia kestä..

Isompaa turboa kiinni, paremmin virtaavaa cooleria, isommat suuttimet, putkisto uusiksi ja softaa muokkaamaan, niin luulis voimaa löytyvän. ;)

Helpot hepat saa sillä softauksella, mutta se on sitten eri asia, että tyydyttääkö pelkkä softa menohalut..
Otsikko: Vs: T5-R, T5 (Italy) perusviritys
Kirjoitti: Ribbe - 08.10.2011, 18:54:55
Samalla kun koneen avaa niin kannattaa myös vaihtaa sinne 2.3 litrainen koneen romut, saa vähän kuutiotuumia lisää. Muuten tässä jo lueteltukkin jo ne helpoimmat kohteet :)
Otsikko: Vs: T5-R, T5 (Italy) perusviritys
Kirjoitti: Make - 08.10.2011, 19:40:40
Alkuuhan pääsee vaihtamalla ohjelman tuohon.
Otsikko: Vs: T5-R, T5 (Italy) perusviritys
Kirjoitti: ptammel - 09.10.2011, 17:41:10
Kiitokset vinkeistä. Lähden liikkeelle chippaamalla ja katson sen jälkeen mille linjalle lähden.
Btw, onko noissa chippausta tarjoavissa puljuissa jotain "preferred" mestaa vai tarjoaako kaikki
sunnilleen samaa pakettia?
Otsikko: Vs: T5-R, T5 (Italy) perusviritys
Kirjoitti: Savey - 30.05.2012, 23:12:14
elikkä te kokeneet kertokaas mitenkä teefemman saisi laulamaan pirteämmin! parhaat vinkit ja niksit tervetulleita  :D
Otsikko: Vs: T5-R, T5 (Italy) perusviritys
Kirjoitti: pile jr - 30.05.2012, 23:15:46
Mikäs auto on kysymyksessä? Mallia kaipaillaan!
Otsikko: Vs: T5-R, T5 (Italy) perusviritys
Kirjoitti: TMOS - 31.05.2012, 00:23:01
Oikeastaan mikä tahansa, niin lastu + 3" putkisto tuo jo ihan kivasti.  :)
Otsikko: Vs: T5-R, T5 (Italy) perusviritys
Kirjoitti: Savey - 18.06.2012, 18:42:26
-99 C70 on mulla. joo lastu olis iha kiva, bsr putki löytyy jo :P
Otsikko: Vs: T5-R, T5 (Italy) perusviritys
Kirjoitti: Ribbe - 18.06.2012, 22:56:06
Siitä on silloin ns. halvat tehot otettu irti. Seuraavaksi kannattaa päivittää sisuskalut vahvempiin ennen kuin alkaa lisää kaivelemaan. Sen jälkeen turbo vaihtoon, isommat suuttimet ja custom softaa.
Otsikko: Vs: T5-R, T5 (Italy) perusviritys
Kirjoitti: TMOS - 19.06.2012, 14:42:47
-99 C70 on mulla. joo lastu olis iha kiva, bsr putki löytyy jo :P

Minkä kokoinen? Ja onko alusta loppuun vai vain katilta taaksepäin?

Lastu sitten ainakin seuraavaksi.  :)
Otsikko: Vs: T5-R, T5 (Italy) perusviritys
Kirjoitti: Taavi.H - 19.06.2012, 14:56:53
Millaiset tavoitteet ja millainen budjetti? Nämä kannattaa tehdä selväksi ensin itselleen (ellei ole jo) ja sitten kertoa myös muille. Nimittäin tästä "halpojen hevosten" vaiheesta eteenpäin kannattaa jo suunnitella tarkemmin mitä tehdään seuraavaksi.

EDIT: Ja kannattaa tuota projektipäiväkirja -osiota selailla läpi, siellä on useitakin T5, T5R ja R -projekteja.
Otsikko: Vs: T5-R, T5 (Italy) perusviritys
Kirjoitti: intelops - 28.06.2012, 15:20:56
lainaan threadia kun tarvisi 142 kw 2.4t:stä ottaa lisää tehoja, mutta onko noita matalapainevehkeitä järkeä alkaa virittelemään?
Otsikko: Vs: T5-R, T5 (Italy) perusviritys
Kirjoitti: Puusilmä - 28.06.2012, 17:39:07
lainaan threadia kun tarvisi 142 kw 2.4t:stä ottaa lisää tehoja, mutta onko noita matalapainevehkeitä järkeä alkaa virittelemään?

Järkevyydestä en sano mitään mutta lastuttamalla saat sen 234/380. Oma auto on tuolla vanhemmalla N:n sarjan moottorilla (2.5T) ja siihen ei ole muuta tehty kuin laitettu ahtimeksi mitsun 16T. Debilin penkissä saatiin 255/410. Ja ainakaan itsellä ei ole ollut mitään ongelmia noiden virien kanssa.
Otsikko: Vs: T5-R, T5 (Italy) perusviritys
Kirjoitti: intelops - 28.06.2012, 21:34:40
pelkkä lastu vai lastu ja putket? väännöstä en tiedä mitä on vakiona mutta 34 pollea kuulostaa ihan hyvältä...tonnilla?

moottori ei taida vakiona kestää isompaa turboa parantelematta ?
olisiko jollain hinta-arviota hevosvoimien hinnasta tuollaiseen? 100hv olisi jo iso parannus
Otsikko: Vs: T5-R, T5 (Italy) perusviritys
Kirjoitti: Ribbe - 28.06.2012, 23:00:38
pelkkä lastu vai lastu ja putket? väännöstä en tiedä mitä on vakiona mutta 34 pollea kuulostaa ihan hyvältä...tonnilla?

moottori ei taida vakiona kestää isompaa turboa parantelematta ?
olisiko jollain hinta-arviota hevosvoimien hinnasta tuollaiseen? 100hv olisi jo iso parannus
Tuon 235/380 saa pelkällä lastulla. Tuon 16T:n taitaa kestää ilman muutoksia, mutta jos yli 300 aikoo päästä niin voi olla sisuskalut koneessa kovilla.
Otsikko: Vs: T5-R, T5 (Italy) perusviritys
Kirjoitti: Puusilmä - 29.06.2012, 00:02:18
Tuon 235/380 saa pelkällä lastulla. Tuon 16T:n taitaa kestää ilman muutoksia, mutta jos yli 300 aikoo päästä niin voi olla sisuskalut koneessa kovilla.

Juuri tuon kestävyyden takia "tyydyin" tuohon 16T:n. Ajattelin että tämä on kuitenkin käyttöauto...
Otsikko: Vs: T5-R, T5 (Italy) perusviritys
Kirjoitti: Diudi - 03.02.2013, 19:14:05
Minkälaisia ja hintaisia kankia tohon T5:sen mottiin olisi laitettava jos tavotellaan ~350hp? Tohon tehotavotteeseen ilmeisestikkin riittää vaan kanget, 19T mitsu, cooleri, suuttimet, putkisto ja softa?
Otsikko: Vs: T5-R, T5 (Italy) perusviritys
Kirjoitti: 850r - 03.02.2013, 19:48:00
Äkkiseltään tulis mieleen et 19t on aika tapissa jos edes riittää tonne saakka? Spm kanget varmaan edullisin vaihtoehto
Otsikko: Vs: T5-R, T5 (Italy) perusviritys
Kirjoitti: Diudi - 03.02.2013, 21:10:03
Äkkiseltään tulis mieleen et 19t on aika tapissa jos edes riittää tonne saakka? Spm kanget varmaan edullisin vaihtoehto

Joo 19T on semmonen 300+ ahdin.. Mut kuitenki..340hv on joku nettiautossa myytävästä v70:stä ottanu tolla ahtimella. Onkos vakio T5:ssa 13g mitsu vai mikä? No miettii sitä turboa sitte lähempänä. :)
Otsikko: Vs: T5-R, T5 (Italy) perusviritys
Kirjoitti: sukka - 04.02.2013, 00:32:10
Samalla kun koneen avaa niin kannattaa myös vaihtaa sinne 2.3 litrainen koneen romut, saa vähän kuutiotuumia lisää. Muuten tässä jo lueteltukkin jo ne helpoimmat kohteet :)
Itse vaihdoin 2.0 italyyn 2.3 lelut sisään ja 15g ahtimen. moottorinohjaukselle ei tehty mitään,ajettiin penkissä ( italyn motronic näköjään ahtoi 0.8-0.9 kun 2.3 muistaakseni jotain 0.5-0.7?) niin saatiin tehoiksi 238hp ja jotain 410 nm. en tarkempaa muista täytyisi tarkistaa.seokset oli vähän rikkaalla koko ajan. hupia kesti 2-3kk kun uusi kytkin alkoi moottoritiellä ohituksissa sulamaan :D nyt auto seissyt vuoden,pitäisi vissiin se sintterilevy ja sachs paine asetelma tilata vihdoinkin....
Otsikko: Vs: T5-R, T5 (Italy) perusviritys
Kirjoitti: Make - 04.02.2013, 12:52:05
Itse vaihdoin 2.0 italyyn 2.3 lelut sisään ja 15g ahtimen. moottorinohjaukselle ei tehty mitään,ajettiin penkissä ( italyn motronic näköjään ahtoi 0.8-0.9 kun 2.3 muistaakseni jotain 0.5-0.7?) niin saatiin tehoiksi 238hp ja jotain 410 nm. en tarkempaa muista täytyisi tarkistaa.seokset oli vähän rikkaalla koko ajan. hupia kesti 2-3kk kun uusi kytkin alkoi moottoritiellä ohituksissa sulamaan :D nyt auto seissyt vuoden,pitäisi vissiin se sintterilevy ja sachs paine asetelma tilata vihdoinkin....
Alkuperäinen 2.3 T5 kytkin kestää 500nm. Tämä 150 000km kokemuksella.
Otsikko: Vs: T5-R, T5 (Italy) perusviritys
Kirjoitti: Puusilmä - 10.02.2013, 22:31:52
Minkälaisia ja hintaisia kankia tohon T5:sen mottiin olisi ...

No siinä vähän suuntaa-antavaa...

http://www.samppasport.fi/shop/cat/product_details.php?p=383
Otsikko: Vs: T5-R, T5 (Italy) perusviritys
Kirjoitti: dometic - 10.02.2013, 22:53:27
Joo 19T on semmonen 300+ ahdin.. Mut kuitenki..340hv on joku nettiautossa myytävästä v70:stä ottanu tolla ahtimella. Onkos vakio T5:ssa 13g mitsu vai mikä? No miettii sitä turboa sitte lähempänä. :)

Italian 2.0 T5 mallissa on muistaakseni toi 13g ja 2.3 T5 on 15g. Siis ainakin 850 malleissa.
Otsikko: Vs: T5-R, T5 (Italy) perusviritys
Kirjoitti: JuHaU - 10.02.2013, 22:59:39
Yhdistin pari eri T5 / T5-R keskustelua samaksi.
Otsikko: Vs: T5-R, T5 (Italy) perusviritys
Kirjoitti: sukka - 21.02.2013, 06:49:11
Alkuperäinen 2.3 T5 kytkin kestää 500nm. Tämä 150 000km kokemuksella.

Itsellä tuo kuitenkin sanoi sopimuksen irti samalla lailla kun toinen omista 850:stä myös tehoilla 304hp ja joku 410-430 nm. ei kumpikaan kestänyt yli 400nm... sachs oli molempien merkki muistaakseni
Otsikko: Vs: T5-R, T5 (Italy) perusviritys
Kirjoitti: dometic - 21.02.2013, 21:03:15
ompas pienet väännöt kun pelkällä lastulla saa jo ton verran eikä tehoja ole kun 270-280hp. Mahtaako toi "pikkulohko" vaikuttaa asiaan?
Otsikko: Vs: T5-R, T5 (Italy) perusviritys
Kirjoitti: sukka - 19.03.2013, 09:41:23
ompas pienet väännöt kun pelkällä lastulla saa jo ton verran eikä tehoja ole kun 270-280hp. Mahtaako toi "pikkulohko" vaikuttaa asiaan?
Siis tuo 304hp/409nm oli 2.3 lohkolla joka on aivan sama kun 2.0 italy,mutta ei ollut säädetty mitenkään (ei edes lastua mutta seokset pysyivät hyvänä 12.2-12.8 paitsi ahtimen herätessä kävi vähän laihalla 13-13.5 noin 300rpm/0.3 sek ajan) ja paineet olivat aika alhaalla.
Tolla suli siis toinen kytkin kuminpoltossa kolmosella.

Toinen suli 2.0 josta tehty 2.3 ja numerot 238hp/joku mikä yli 400nm olikaan.
Tässä 238hp oli tosiaan 2.0 moottorin ohjaus ja ahdot taisivat olla jossain 0.8 paikkeilla...
Ja se suli lahti helsinki moottoritiellä ohitteluissa kun oli kiire hakea mamma lentokentältä :D onneksi rauhassa pääsi kotiin ajamaan ettei tarvinut mammaa hinurilla hakea  ;D
Otsikko: Vs: T5-R, T5 (Italy) perusviritys
Kirjoitti: tsei tsei - 19.03.2013, 13:35:01
lainaan tätä topikkia mutta mitäs eroa on noilla turbon ja vaparin nokilla? kun porukka mainostaa jos on nuo vaparin nokat vaihdettu...
Otsikko: Vs: T5-R, T5 (Italy) perusviritys
Kirjoitti: dometic - 19.03.2013, 21:25:16
lainaan tätä topikkia mutta mitäs eroa on noilla turbon ja vaparin nokilla? kun porukka mainostaa jos on nuo vaparin nokat vaihdettu...

vaparissa on jyrkemmät nokat.
Otsikko: Vs: T5-R, T5 (Italy) perusviritys
Kirjoitti: sukka - 12.04.2013, 17:45:36
vaparissa on jyrkemmät nokat.

Kunnes ostat 500tkm ajetun vaparin koneen jonka nokat on kulunut huipulta lähes samaan mittaan kun  turbossa on vakiona,kuten kirjoittaneelle kävi. ::) no eihän siinä sitten kun parisatkua ajettu kone auki ja nokkien ryöstöön
Otsikko: Vs: T5-R, T5 (Italy) perusviritys
Kirjoitti: Brick - 04.06.2013, 09:25:20
Jatketaan.
Seuraavanlainen kokoonpano
-B5204 lohko
-B5234T männät ja kampiakseli
-h-profiileilla
-19T ahdin
-3" koko putkisto
-Vaparin kansi
-Lastu
-KL-racing intercooler
-850R kytkytin
Mitäs vaaditaan lisää jos halutaan 300hp moottoriatehoa?
Otsikko: Vs: T5-R, T5 (Italy) perusviritys
Kirjoitti: Make - 04.06.2013, 09:37:29
Jatketaan.
Seuraavanlainen kokoonpano
-B5204 lohko
-B5234T männät ja kampiakseli
-h-profiileilla
-19T ahdin
-3" koko putkisto
-Vaparin kansi
-Lastu
-KL-racing intercooler
-850R kytkytin
Mitäs vaaditaan lisää jos halutaan 300hp moottoriatehoa?
Esim R vihreät suuttimet. Muuten tuolla ironnee n 350hp