Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Niclashki - 08.10.2011, 16:32:19
-
Moro.
Ei kellään olisi tietoa tai kokemusta missä mahdollisesti sijaitsee uudemman mallin s80 vollessa hälyttimen sireeni?
Auto rupesi laukomaan hälytintä viimeviikolla ja tekee sitä edelleen mutta sireeni ei enää jaksa edes huutaa, oiskohan akut sökönä siitä tai virtoja ei saa... Olisi vähän helpompi tutkia jos eka koko härvelin löytäisi :D
-
Moro.
Ei kellään olisi tietoa tai kokemusta missä mahdollisesti sijaitsee uudemman mallin s80 vollessa hälyttimen sireeni?
Auto rupesi laukomaan hälytintä viimeviikolla ja tekee sitä edelleen mutta sireeni ei enää jaksa edes huutaa, oiskohan akut sökönä siitä tai virtoja ei saa... Olisi vähän helpompi tutkia jos eka koko härvelin löytäisi :D
Tuulilasin alapuolella sielä tilassa, jossa tuulislasinpyyhkijöidenkin koneisto on, moottoriohjainlaitteen oikealle puolella.
Muistelisin, että tarvii ainakin moottoriohjainlaite telineineen purkaa ensin, että pääsee sitä sireeniä irroittamaan.. ihan varma en oo.. no sielä se kuitenkin on.
-
Ei ihan sireenin sijaintiin liittyvä juttu mut kysytäänpä tässä kuitenkin.
Omassa autossa kun laittaa virrat päälle niin ajotietokone ilmoittaa että "Hälytinjärjestelmä vaatii huollon".
Kävin tästä volvolla, lukivat vikakoodit ja sanoivat että sireeni antaa vikakoodin ja on vaihdettava. Kuitenkin jos painan avaimessa olevasta kolmiosta, se laukaisee hälyttimet ja sireeni ulvoo niinkuin pitääkin.
Voiko silti sireenissä olla vikaa vai onko nyt jossain muualla jotain häikkää?
-
Ei ihan sireenin sijaintiin liittyvä juttu mut kysytäänpä tässä kuitenkin.
Omassa autossa kun laittaa virrat päälle niin ajotietokone ilmoittaa että "Hälytinjärjestelmä vaatii huollon".
Kävin tästä volvolla, lukivat vikakoodit ja sanoivat että sireeni antaa vikakoodin ja on vaihdettava. Kuitenkin jos painan avaimessa olevasta kolmiosta, se laukaisee hälyttimet ja sireeni ulvoo niinkuin pitääkin.
Voiko silti sireenissä olla vikaa vai onko nyt jossain muualla jotain häikkää?
En ihan varma oo tästä korimallista, mutta vanhemmassa ainakin huutaa äänitorvi, vaikka autossa hälytin olisikin.. siis silloin, kun painaa sitä "paniikkihälytysnappia"
Eli oletko varma, että sireeni huutaa eikä äänitorvi? Äänet on täsin erilaiset.
-
Ihan tarkkaan en tiedä miltä sireeni kuulostaa kun autossa ei oo ikinä hälyttimet lauennu.
Mutta nyt kun otit puheeks ton äänitorven niin se on kyllä sama äänitorvella ja painaessa "paniikkihälytysnappia".
-
Hei.
Sireeni löytyi juuri sieltä tuulilasinpyyhkijöiden luota. Ongelmahan oli että halytysjärjestelmä rupesi herjaamaan että vaatii huollon ja laukoi hälytintä vähän väliä noin viikko sitten. Sitä on jatkunut koko viikon ajan. Nyt viimein se laukaisee aina hälytyksen mutta sireeni ei enää huuda, vain vilkut vilkkuvat. Ihan kuin siitä sireenistä olisi akut loppuneet...
Olisikohan jostain syystä sireenistä sitten kadonnut ns. latausvirta koska käsittääkseni senhän pitäisi huutaa auton oman akun voimin aina kun autossa on virtaa ja sitten jos se irroitetaan tai auton akku irroitetaan niin sen pitäisi oman akkunsa voimin huutaa. Tarkistin sulakkeet etc, niin niissä ei tosin vikaa. No auto menee huomenna bilialle tutkittavaksi, olin joskus lukevinani jostain tosin vanhemman volvon mallin kohdalla että jos sireenin akku menee niin se ei silloinkaan enää huutaisi.
Niin ja se kolmio mitä löytyy kaukosäätimestä, niin jos siitä ns. paniikkitoiminnon laukaisee niin silloin auton omat äänitorvet huutaa, ei hälyttimen sireeni.
-
Ok, eli varmasti siis sireenin vikakoodi on kuin onkin aiheellinen.
Voisitko kertoa tarkemmin että mitä pitää irroittaa ja mistä tarkalleen ton sireenin löytää? Helpottais omaa hommaa jonkun verran.
Jos sireenissä on jokin oma akku niin onkohan se vaihdettavissa vai pitääkö koko sireeni vaihtaa?
-
Siis sireenihän löytyy siitä tuulilasin alta, suoraan tulipellissä on telineessä kiinni. Se muovisuoja mikä on tuulilasin etureunassa, niin sen kun irrottaa niin näkee sen sireenin mustassa metallitelineessä moottorin ecun vieressä.
Tänäaamuna vein auton Biliaan ja he myös vähän jo epäilivät sireeniä ehkä syylliseksi. Mielenkiintoisimmaksi teki se että huoltoneuvojan mielestä tuossa ei ole kuin pelkkä sireeni, ei mitään akkuvarmistusta. Vanhemmassa V70 mallissa mikä mulla oli vm 2005 niin oli kyllä akkuvarmennettu sireeni. Tosin tuon uudemman sireeni on tosi pienikokoinen verrattuna vanhemman mallin sireeniin. Jos vanhemman mallin sireenistä on akut menneet niin yleisesti vaihtavat koko sireenin uuteen, akut ei ole ns. vaihdettavaa mallia. Tosin on täällä foorumilla ohjeet miten ne saa itse vaihdettua pienellä vaivalla. Merkkiliike tuskin tekee sitä.
-
Veikkaan että jonkinlainen akkuvarmennus olisi. "0x9D1787 Battery Backed Sounder" on yksi CEM:n mahdollisista vikakoodeista bsr lukijalla luettuna. Jos tuo nyt akkuvarmennusta tarkoittaa.
-
Mulla oli sit näköjään sama sireeni vika... ei saa siihen yhteyttä. Halpaa lystiä, sireeni 240€ plus työt ja tutkimiset etc niin yhteensä 350€. Uuden sireenin asentaminen olisi maanantaina. Toivottavasti pelaa sen jälkeen ok.
Ainakin bilian huoltoneuvoja väitti että siinä ei olisi akkuvarmistusta, tosin onhan se tosi pienikin verrattuna edellisen mallin sireeniin, ja tuo uudempi sisältää kumminkin myös kallistusanturin. Tiedä sitten mitä sisältääkään, mutta hinta on suolainen kyllä eto mötikästä.
-
Mulla oli sit näköjään sama sireeni vika... ei saa siihen yhteyttä. Halpaa lystiä, sireeni 240€ plus työt ja tutkimiset etc niin yhteensä 350€. Uuden sireenin asentaminen olisi maanantaina. Toivottavasti pelaa sen jälkeen ok.
Ainakin bilian huoltoneuvoja väitti että siinä ei olisi akkuvarmistusta, tosin onhan se tosi pienikin verrattuna edellisen mallin sireeniin, ja tuo uudempi sisältää kumminkin myös kallistusanturin. Tiedä sitten mitä sisältääkään, mutta hinta on suolainen kyllä eto mötikästä.
Itse myöskin tuota hintaa kauhistelin ja porissa AutoPalin tarjosi jo vaihtoehtoa että poistetaan hälytin toiminnasta joka maksaisi n. 50e.
Kuitenkin ajattelin että kun autossa hälyttimet on niin ei viitsisi sitä sitten kokonaan poistaa. Joten soitin autopurkaamolle ja sieltä sain tilattua osan 60 eurolla + postikulut. Ja vaihdon suoritan itse.
Mutta, onko tietoa että tarviiko auto kuitenkin saada johdon päähän kun uusi sireeni on asennettu? Vai häviääkö ilmoitus kun toimiva osa on paikalla? Sillä ei ole väliä vaikka jättäisi vikakoodimerkinnän auton muistiin, kunhan häviää ilmoitus "Hälytinjärjestelmä vaatii huollon"
-
Halpa korjauskeino on tsekata sireenin akku, jos se on kaput niin vaihto. Tuskin montaa euroa maksaa. Tosin en tiedä onko tämän automallin sireeni purettavissa samalla tavalla kuin S60:n.
-
Sireenin sisällä on 4.8V/150mAh NiMH akku ja se on kolvattuna piirikorttiin. Oikeanlainen akku hintatietoineen löytyy esim. http://fi.rsdelivers.com/product/varta/55615604940/pcb-mount-nimh-battery-48v-150mah/0422400.aspx mutta sellainen voi löytyä myös paikallisista elektroniikkakaupoistakin.
Sireeni (SCM) löytyy tuulilasin etupuolen muovin alta keskivaiheilta rintapeltiin kiinnitettynä parilla M6 mutterilla. Auton varusteista riippuen voi joutua viereisiä laitteita irroittelemaan ennenkuin tuon saa irti.
Sireeni on peltipurkissa jossa on 6 tai 7 niitattua metallikiinnikettä. Niittien päitä pitää hiukan rälläköidä että saan purkin väännettyä auki. Peltikannen alta paljastuu muovipurkki, jonka liimatun kannen voi myös vääntää auki.
Korjattavaksi ei tuo selvästikään ole tarkoitettu. Kuvan yksilössä tuo akku on ilmeisesti myös vuotanut ja pilannut piirikortin. Mm. liittimen yhteen piikkiin menevä folio oli syöpynyt poikki.
Sireenin palaset:
(http://genuinevolvoparts.info/pictures/SCM_1.jpg)
Piirikortti:
(http://genuinevolvoparts.info/pictures/SCM_2.jpg)
-
No niin, nyt tuli vihdoin vaihdettua oma sireeni ja vikailmoitus poistui. Ajattelin myös purkaa vanhan sireenin ja mahdollisesti vaihtaa pariston jos sireeni on muuten ehjä. No eipähän tarvii alkaa paristoa vaihtamaan, oli aika lohduton näky:
Osat
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3325880.jpg)
Piirilevy
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3325881.jpg)
Piirilevyn toinen puoli
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3325882.jpg)
-
Antin kuvissa näkyy samanlainen syöpyminen kuin tuossa avaamassani. Voisi melkein väittää että kyseessä on tuotevirhe. Vettäkään ei tuonne pääse.
Sireeni toimii LIN väylän ohjaamana ja on tämän vuoksi niitä harvoja toimilaitteita jotka yleensä toimivat ilman uusia ohjelmointeja.
-
Samaa ihmettelin että millä se piirilevy tohon kuntoon on päässy.
Ohjelmointia ei tosiaan tarvinnut, mutta meikäläisen auto ainakin vaati hälyttimien laukaisemisen kertaalleen ennen kuin näytöstä hävisi ilmoitus "Hälytinjärjestelmä vaatii huollon". Eli ovet lukkoon, avaimella kuskin ovi pois lukosta ja sitten oven aukaisu.
-
Johtaakohan jäljet samalle lähteelle:
-1 x ilmoitus näytössä "hälytin lauennut tarkista auto"
-1 x hälyn merkkivalo vilkutti nopeasti, kun olin käynnistämässä, tietokoneessa ei herjoja
-1 x häly ilman syytä, ei mitään merkkejä hälytyksestä
Melko sekalainen otanta.. vain yhdesti tietokone on noteerannut. Toi ensimmäinen saattoi tulla samaan aikaan kun kilpi oli vääntynyt uuteen uskoon = autoa kolhaistu.
-
Johtaakohan jäljet samalle lähteelle:
-1 x ilmoitus näytössä "hälytin lauennut tarkista auto"
-1 x hälyn merkkivalo vilkutti nopeasti, kun olin käynnistämässä, tietokoneessa ei herjoja
-1 x häly ilman syytä, ei mitään merkkejä hälytyksestä
Melko sekalainen otanta.. vain yhdesti tietokone on noteerannut. Toi ensimmäinen saattoi tulla samaan aikaan kun kilpi oli vääntynyt uuteen uskoon = autoa kolhaistu.
Ei noilla voi kyllä ihan vielä sanoa, että sireeni rikki, kyllä se varmaan testeriin tarvis saaha, että ei tarvi sireeniä turhaan ostaa..
Sisätutkia noista on myös hajoillut joskus ja ovilukkoja ollut rikki ja ovijohtosarjoja..... ovat siis asioita, joista voi hälytys laueta
-
Mulla oli tosin ihan samankaltaiset oireet. Ensin epäiltiin yleisintä eli kattotutkaa kuulemma... No yllättäen vika olikin sireenissä. Kumpikin osaa antaa samanlaiset hälytykset. Tosin ihan ensin oli mennyt tuosta sireenistä tasotunnistin (hinauksen tunnistus). Se kytkettiin Debilillä ensin pois ja auto toimi hyvin vuoden päivät... sit alkoi taas samat oireet ja sireeni oli lopullisesti sit kaput. Se teki lopussa sitä että laukaisi hälyttimen, mutta sireenikään ei enää soinut, vain hätävilkut vilkkuivat. Mutta jos on mahdollisesti tuo kattotutka mennyt, niin sellainen löytyisi täältä yksi ehjä.
-
Täytyy seurata - taas on pysytellyt hiljaa..
-
Täytyy seurata - taas on pysytellyt hiljaa..
Omaani laitoin purku-osan. Toimi jonkin aikaa mutta alkoi sitten vinkumaan aivan väärässä paikassa :(. Toisen kerran se alkoi kiljumaan kotipihalla eikä sitten hiljentynyt vaikka irroitin johdon. Irroitin koko hälyttimen ja se vaan vinkui irrallaankin. Mittaristossa ei ollut mitään "Hälytin lauennut" viestiä. Luultavasti tuo purkuosa on rikki niinkuin tuo avaamani.
-
Muistaako kukaan miten häly käyttäytyy, jääkö hätävilkut päälle sen jälkeen kun ääni on jo hiljentynyt?
Tänään aamulla hätävilkut oli päällä ilman näkyvää syytä. Yksi teoria on että liiketunnistin on liian herkkä, ts. bussi tms. heilauttaa pysäköityä autoa sopivissa oloissa.
Miten toi käyttäytyy, jos sen akkuvarmennetun torven nakkaa mäkeen, tuleeko lieveilmiöitä?
Kun koko ajan on ns. ihmisten ilmoilla ei oikein kehtaa reuhtoa autoa ja kokeilla ;D Eikä oikein viitsi tämän takia käydä Biliassa.
-
Muistaako kukaan miten häly käyttäytyy, jääkö hätävilkut päälle sen jälkeen kun ääni on jo hiljentynyt?
Tänään aamulla hätävilkut oli päällä ilman näkyvää syytä. Yksi teoria on että liiketunnistin on liian herkkä, ts. bussi tms. heilauttaa pysäköityä autoa sopivissa oloissa.
Miten toi käyttäytyy, jos sen akkuvarmennetun torven nakkaa mäkeen, tuleeko lieveilmiöitä?
Kun koko ajan on ns. ihmisten ilmoilla ei oikein kehtaa reuhtoa autoa ja kokeilla ;D Eikä oikein viitsi tämän takia käydä Biliassa.
Oman auton hälytinsummeri on tallissa hyllyllä, eikä kilju :). Ainoa mistä autossa huomaan hälyttimen torven puuttumisen on virta 1-asennossa näytettävä "hälytinjärjestelmä vaatii huollon"-teksti. Tuon summerin poiston jälkeen auton hälytin ei ole kertaakaan lauennut itsekseen muuta kuin silloin kun takaluukun johtosarja oli poikki. Vilkutteluk8n siinä tapauksessa loppuu ennen pitkää.