Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: h5ne - 21.04.2019, 14:41:52

Otsikko: Dpf poisto ja katsastus
Kirjoitti: h5ne - 21.04.2019, 14:41:52
Onko kukaan poistanut hiukkassuodatinta 1.6d 2008 volvosta? Tänään otin dpf irti ja sen verran rupes vituttamaan limp modet ja muut ongelmat että ajattelin tyhjentää koko pöntön. Onko katsastuksessa ongelmia tyhjennyksen jälkeen vai kyttääkö ne lähinnä uudehkoja autoja?
Otsikko: Vs: Dpf poisto ja katsastus
Kirjoitti: Jorma - 21.04.2019, 16:23:00
Onko kukaan poistanut hiukkassuodatinta 1.6d 2008 volvosta? Tänään otin dpf irti ja sen verran rupes vituttamaan limp modet ja muut ongelmat että ajattelin tyhjentää koko pöntön. Onko katsastuksessa ongelmia tyhjennyksen jälkeen vai kyttääkö ne lähinnä uudehkoja autoja?

Pönttö pitää avata auton pohjan puolelta jolloin saumat jää piiloon. Olet joskus kysellyt, eikö katsastajat kiinnitä hiukkaspäästömittauksessa huomiota siihen, ettei hiukkaset ole lähes nolla, mutta kenelläkään ei ole ollut ongelmia. Omassani ei ole koskaan hiukkaspönttöä ollutkaan ja katsuri ihmettelee aina pieniä testilukemia.
Otsikko: Vs: Dpf poisto ja katsastus
Kirjoitti: h5ne - 21.04.2019, 17:14:10
Pönttö pitää avata auton pohjan puolelta jolloin saumat jää piiloon. Olet joskus kysellyt, eikö katsastajat kiinnitä hiukkaspäästömittauksessa huomiota siihen, ettei hiukkaset ole lähes nolla, mutta kenelläkään ei ole ollut ongelmia. Omassani ei ole koskaan hiukkaspönttöä ollutkaan ja katsuri ihmettelee aina pieniä testilukemia.

Joo tuon leikkaushomman katsoin netistä ja moni juurikin tuosta päästä leikkaamalla ottanut romut sisältä pois. Täytyy huomenna tyhjentää pönttö ja viedä tiistaina dpf poisto ohjelmointii. Jos ei jostaim syystä menekään läpi katsastuksessa niin eipä tuossa kai muutakun laittaa sit uus pönttö tilalle.
Otsikko: Vs: Dpf poisto ja katsastus
Kirjoitti: gRaggi - 21.04.2019, 19:35:05
Menee läpi jos kaikki muu on kunnossa, muutama kk sitten kävin oma katsastaa ja k-arvo oli 0.85.
Otsikko: Vs: Dpf poisto ja katsastus
Kirjoitti: Jorma - 21.04.2019, 21:21:24
Mulla oli ’02 S60 (ei ole pönttöä ikinä ollutkaan) k-arvo 0,30 ja katsastaja tuijotti konetilaa ja ihmetteli. Sanoi, että arvolla pääsisi läpi uusien autojen määräyksissä.
Kone on tietysti kunnossa, vasta 435k ajettu.
Otsikko: Vs: Dpf poisto ja katsastus
Kirjoitti: mulugren - 21.04.2019, 22:32:55
Mitenkähän lie sitten kun kunnolla polkee. Liikenteessä kun välillä näkee melko tuoreita pelejä joissa taatusti on uutena ollut dpf...mutta kun kunnolla polkevat niin silminnähtävästi puskevat sitä mustaa. Eli pönttö poistettu. Usein isomoottorisia saksalaisia
Otsikko: Vs: Dpf poisto ja katsastus
Kirjoitti: J2K - 22.04.2019, 07:16:46
Mitenkähän lie sitten kun kunnolla polkee. Liikenteessä kun välillä näkee melko tuoreita pelejä joissa taatusti on uutena ollut dpf...mutta kun kunnolla polkevat niin silminnähtävästi puskevat sitä mustaa. Eli pönttö poistettu. Usein isomoottorisia saksalaisia
On siellä silloin tehty muutakin kuin pelkkä pöntön poisto. On laitettu tehoa koneeseen ja kartta ei välttämättä ole hyvä kun mustaa alkaa puskemaan.
Otsikko: Vs: Dpf poisto ja katsastus
Kirjoitti: o_j - 22.04.2019, 09:04:07
Ei sitä hiukkaspöntön poistoa putken päästä nää. Pieni pölähdys kuuluu asiaan oli siellä pönttö tai ei, jos oikein lakua puskee niin vikaa on jossain.

Dieselin savumittauksessa jää kiinni tukkoisella suodattimella ja vuotavilla suuttimilla. Mä olen kahdesti katsastanut tuon 35v vanhan esikammiodieselin 0,24 savuarvoilla...
Otsikko: Vs: Dpf poisto ja katsastus
Kirjoitti: hessu80 - 22.04.2019, 16:00:22
Ei sitä hiukkaspöntön poistoa putken päästä nää. Pieni pölähdys kuuluu asiaan oli siellä pönttö tai ei, jos oikein lakua puskee niin vikaa on jossain.

Dieselin savumittauksessa jää kiinni tukkoisella suodattimella ja vuotavilla suuttimilla. Mä olen kahdesti katsastanut tuon 35v vanhan esikammiodieselin 0,24 savuarvoilla...
Alle 10 vuotta vanhoissa dieseleissä on vika tai ecua rassattu, jos yhtään pölläyttää mustaa. Sillä ei ole merkitystä onko hiukkasloukku paikallaan vai ei. "Diesel-gate" NOx hiukkasia ei näe silmällä.
Otsikko: Vs: Dpf poisto ja katsastus
Kirjoitti: T4Tuomas - 22.04.2019, 19:44:43
Juuri viime talvena poistettiin samanlaisesta volvosta dpf ja egr.
Ohjelma sisään ja pönttö tyhjäksi. Meni katsastuksesta läpi pari viikkoa sitten ja mitään ongelmaa ei ollut.
K-arvo taisi olla hieman reilu 1.0.
Liekö liian kevyellä kaasujalalla ajettu, kun yli 1 oli kuitenkin se arvo.
Kulutus laski tankkaamalla mitattuna reilun litran verran.
Otsikko: Vs: Dpf poisto ja katsastus
Kirjoitti: mulugren - 22.04.2019, 23:06:02
Mulla oli aika reippaasti softattu V70 mk2 mutta dpf oli käytössä. Putken pää ei ollut musta edes sisältä mitä usein ihmettelin. Sitten kun kattelin vanhempien mk2 V70 putkenpäitä (joissa ei ole dpf koskaan ollutkaan) niin pikimustiltapa nuo näyttivät. Ihan selkeä ero.

Edit: XC60 putken päiden sisältä paistaa kirkas pelti vielä viiden vuoden ajon jäljiltäkin ;D
Otsikko: Vs: Dpf poisto ja katsastus
Kirjoitti: hessu80 - 23.04.2019, 09:31:18
Mulla oli aika reippaasti softattu V70 mk2 mutta dpf oli käytössä. Putken pää ei ollut musta edes sisältä mitä usein ihmettelin. Sitten kun kattelin vanhempien mk2 V70 putkenpäitä (joissa ei ole dpf koskaan ollutkaan) niin pikimustiltapa nuo näyttivät. Ihan selkeä ero.

Edit: XC60 putken päiden sisältä paistaa kirkas pelti vielä viiden vuoden ajon jäljiltäkin ;D
Sun V70 Mk2 ja XC60:ssä on hyvä softa.
Savutus on lopulta kiinni seoksesta. Jos turbo pystyy ahtamaan enemmän, niin tehoa saa enemmän ulos ilman savua. Tehoa saa ulos myös lisäämällä vain syöttöä ja siitä seuraa mustaa savua. Ei siinä hiukkaspöntöt auta, jos savun muodostusta on paljon.
Otsikko: Vs: Dpf poisto ja katsastus
Kirjoitti: Jorma - 30.04.2019, 08:39:09
Mulla oli aika reippaasti softattu V70 mk2 mutta dpf oli käytössä. Putken pää ei ollut musta edes sisältä mitä usein ihmettelin. Sitten kun kattelin vanhempien mk2 V70 putkenpäitä (joissa ei ole dpf koskaan ollutkaan) niin pikimustiltapa nuo näyttivät. Ihan selkeä ero.

Edit: XC60 putken päiden sisältä paistaa kirkas pelti vielä viiden vuoden ajon jäljiltäkin ;D

Pilke silmäkulmassa kysyn, että mahtaako XC60 putken päästä tulla mitään ulos? Niitä on krominkiiltoisia putkia missä kaasujen poistulo on juuri ennen putken loppua alaspäin ja putkesta ei tule koskaan mitään.
Otsikko: Vs: Dpf poisto ja katsastus
Kirjoitti: h5ne - 30.04.2019, 10:09:28
Itsellä pönttö tyhjänä mutta vielä en ole ohjelmoinut pois käytöstä. Ajossahan tuolla ei mitää merkitystä ole eikä vaikuta ajoon mutta ainut vaan haitta että tyhjäkäynnillä välillä tulee dieselin käry sisälle, ajossa ei onneksi. Onko katsastukseen välttämätön ohjelmoida myös dpf pois käytöstä vai onko se ja sama.? Eron kyllä huomaa kulutuksessa, ennen dpf poistoa seka-ajossa reilu 7 ja nyt suodattimen poiston jälkeen 5.2 seka ajossa.