Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Kaldonia1 - 26.04.2019, 22:16:38

Otsikko: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 26.04.2019, 22:16:38

Täällä on ollut aiemmin eri paikoissa keskustelua Volvon automaattilaatikoiden (AW) luistamisesta.
Se on lähinnä aamun tai päivän ensimmäisen lähdön ongelma.

Pyöritän autoa puolen biisin verran, ehkä vähemmän. Joskus sen verran, että automaattiryypyn nostamat kierrokset laskevat noin 1700 rpm:sta tyhjäkäynnille eli noin 900-1000 rpm:n. Se riittää näin +2-8 Celsiuksen aamuina.

Miten muilla?

iltojeni valon ja aamujeni auringon diesel vaatii enemmän paikallaan pyöritystä kuin oma bensavapari. Näin vaikka aamulla olisi ollut webasto päällä.
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: tuomaril - 27.04.2019, 00:54:24
Itse annan käydä aina tyhjäkäyntiä 3-4min ennen ajoa riippumatta siitä, että onko kone käynnistetty kylmänä vai Webaston avulla. Tuo aika ainakin riittää estämään sen luistamisen, koska en ole siihen törmännyt. Tämä kokemus siis sekä 2.5T ja D5 moottoreiden osalta, joissa on tuo sama laatikko.
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 27.04.2019, 08:18:42
Tuo muutaman minuutin tyhjäkäynti taitaa olla hyväksi AW-vaihteistolle. 

Meidän autoilla on ajettu jo jonkin verran: iltojeni valon ja aamujeni auringon dieselillä 467 tkm ja omalla bensavaparillani 237 tkm. Autot ovat 2003 ja 2004 mallia.

Vaihteistot pelaavat hyvin ja vaihdot menevät lähes huomaamatta, mutta välillä aamuisin on melkoista luistamista.
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: tuomaril - 27.04.2019, 13:54:47
Juu, kyllä se muutaman minuutin tyhjäkäynti taitaa ihan tervettä olla. :) Vähän tosin veikkaan, ettei valtaosa ihmisistä tuollaista harrasta, mutta itse kohtelen noita yllämainittuja Volvoja kuin sitä kuuluisaa kukkaa kämmenellä. :2funny:
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: aksim97 - 27.04.2019, 15:32:33
Itse lähinnä mietin, että mitenkäs ne laatikkoöljyt juurikaan lämpenis P:llä kun eipä ne taida juurikaan kiertää silloin. Toki moottorista johtumalla voi lämpöä saada jonkun verran. Eri asia sitten jos on jotenkin moottorin lämpöön sidoksissa ohjelmallisesti tuon laatikon toiminta.

Ainakin Bmw:ssä turbiinin totaalinen lukittuminen vaati muistaaksei 65 astetta vaihteistoöljyjen lämpötilaksi (saatan muistaa väärinkin tuon lämpötilan).
Talvella webastoa käyttäen vaati käytännössä noin 10min ajoa ennen kuin öljyt oli sen lämpöiset. Kesällä ei taas sitten puolestaan mennyt kuin pari-kolme kiihdytystä ilman  (ulkolämpötilan ollessa 20-25 astetta)

Edit: tein pientä internet-tutkimusta ja itseasiassa laatikon lukitus on yhteydessä moottorin lämpötilaan, ainakin bmw:ssä. Tarkoituksena ilmeisesti antaa kylmälle koneelle nopeampi lämpeäminen kierrosten ollessa kylmänä kiihdyttäessä korkeammat. Varsinaista laatikon luistoa se alun ”luistaminen” ei jokatapauksessa ole vaan liittyy osaltaan kylmiin laatikkoöljyihin ja varmasti volvossakin osaltaan siihen kylmäkäyntimoodiin.

Toki rasittavaltahan se tuntuu kun painaa kaasua eikä muuta tapahdu kuin kierrokset nousee :idiot2:
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: laatikkovika - 27.04.2019, 17:13:15
Jaa, en tiedä mutta kyllä mulla laatikko toimii heti, eihän se voi vaatia monen minuutin jurnutusta ennen liikkeellelähtöä..?
Laatikko ei ole kunnossa jos se luistaa kylmänä. Vai oletteko nähneet ohjekirjassa mainintaa että pitää ensin käytellä muutama minuutti? Ajossahan se lämpiää parhaiten.
Tämä nyt vain mun vaatimaton mielipide.
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 27.04.2019, 17:24:36
Jaa, en tiedä mutta kyllä mulla laatikko toimii heti, eihän se voi vaatia monen minuutin jurnutusta ennen liikkeellelähtöä..?
Laatikko ei ole kunnossa jos se luistaa kylmänä. Vai oletteko nähneet ohjekirjassa mainintaa että pitää ensin käytellä muutama minuutti? Ajossahan se lämpiää parhaiten.
Tämä nyt vain mun vaatimaton mielipide.

Mielestäni autojemme laatikot ovat kunnossa. Mutta mitään omaansa ei passaa kehua, kuten täällä on todettu. Muuten on hetikohta KYSissä tiputuksessa.  :(

Meillä on pihalla pieni kynnys soralta kadun asfaltille ja se nousu on toiselle eli vanhemmalle ja enemmän ajetulle dieselille hieman hankala. Siis ellei pikkuisen lämmitä autoa tyhjäkäynnillä. Toki joskus vähemmän ajettu bensavaparinikin hieman empii ennen kuin lähtee kunnolla liikkeelle. Siis tuota asfalttikadun kynnystä.  8) 8)
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: Kankikari - 27.04.2019, 17:30:39
Onkos laatikko jätetty winter asetukselle? Vai onko näissä kummassakaan ko valintaa. Itellä mitä näitä uudempia oli v70 s80 xc70 automaatteja kaikki kylmänä ei muuta huomannu ku vaihdot jämäkämpiä kylmällä öljyllä ja isoin vaihde kytkeytyi vasta lämpimällä koneella. Winter tai w jos painettuna oli kylmänä ja kuumana kun purukumin venytystä koiran perskarvoista liikkeelle lähtö
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: kupari s40 - 27.04.2019, 17:32:14
Jaa, en tiedä mutta kyllä mulla laatikko toimii heti, eihän se voi vaatia monen minuutin jurnutusta ennen liikkeellelähtöä..?
Laatikko ei ole kunnossa jos se luistaa kylmänä. Vai oletteko nähneet ohjekirjassa mainintaa että pitää ensin käytellä muutama minuutti? Ajossahan se lämpiää parhaiten.
Tämä nyt vain mun vaatimaton mielipide.

Komppaan ylläolevaa. Mitä nopeammin öljyt lämpenee sitä nopeammin alkavat kiertääkin. Eipä tuo meidän geartronic ole kylmänä talvella mitään tuntuvia viiveitä pitänyt vaikka -20 pakkasella lähtenyt heti liikkeelle, ollut  lämmityskin pelkän moottorilämmittimen perässä.  Lievään ylämäkeen vielä peruutettava pihatieltä  noin 25m päätielle..
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: Agee - 27.04.2019, 17:42:17
Jaa, en tiedä mutta kyllä mulla laatikko toimii heti, eihän se voi vaatia monen minuutin jurnutusta ennen liikkeellelähtöä..?
Laatikko ei ole kunnossa jos se luistaa kylmänä. Vai oletteko nähneet ohjekirjassa mainintaa että pitää ensin käytellä muutama minuutti? Ajossahan se lämpiää parhaiten.
Tämä nyt vain mun vaatimaton mielipide.
Samoja mietteitä täälläkin, ja ei mitään kylmänä luistoa havaittavissa. 825tkm mittarissa ja alkuperäinen loota kyseessä.
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: Nahkiainen - 27.04.2019, 18:54:07
2016 V60 CC D4 AWD ainakin luistaa varsinkin talvella kylmänä. Käsittääkseni tämä tietty luisto on ominaisuus ja ohjelmoinnilla tästä pääsisi eroon?
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 27.04.2019, 20:58:35
Kyllä näissä p2-volvoissa P-asennossa öljyt kiertää ihan kunnolla, sen huomaa kun vaihtaa itse ne vaihtestoöljyt. Jossain 90-luvun laatikoissa vielä oli niin että N:llä kierti mutta P:llä ei. Itse vähän yllätyin kun N:llä vähän liikkui pyörätkin. Tyhjäkäytän kyllä aamulla N:llä mieluummin kuin P:llä silti, sentään solenoidit vähän jumppaa kun keppiä siirtää.

Lastulla voi kyllä liikkeellelähtö nopeutua niin että havaittava luisto myös vähenee. Itsellä ainakin tällaisia kokemuksia.
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: mulugren - 27.04.2019, 21:07:13
Kannattaa ennemmin käyttää webastoa kuin raksuttaa minuuttitolkulla tyhjäkäyntiä kylmällä koneella. Karstoittuu..
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: M.M.A - 28.04.2019, 00:03:00
Itellä on 2.5T ja  AW55-51SN. Kuten joku jo sanoi, öljyt kiertää P asennossa koko ajan. Siksi se itse tehty huuhteluvaihtokin on mahdollista. Kylmänä sen kuuluu vähän luistaa, W kytkettynä luistaa vielä enemmän. Näin loota lämmittää öljyjä käsittääkseni. Siksi myös turbiini ei lukitu kuin useamman kilometrin ajon jälkeen. Kyllä talvella riittää ja muutenkin että käyttää tyhjäkäyntiä sen verran että kierrokset laskee 1500 -> 1000 hujakoille ja siitä liikkeelle. Ei ole ollut vaikeuksia. Jos auto ei jaksa liikkua kunnolla kylmänä niin kyllä jotain vikaa on.
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: hessu80 - 28.04.2019, 10:55:49
Auto tykkää kun sillä ajetaan. Autoa ei ole tarkoitettu käytettäväksi pitkiä aikoja tyhjäkäynnillä.

Turbiinin kuuluu luistaa kylmänä. Näin lämmitetään katalysaattori, jotta maailma pelastuu.

Itse laatikko ei lämpene tyhjäkäynnillä yhtään ellei sitä jätä R tai D asentoon junnaamaan jarrua vasten. Silloin turbiini luistaa ja öljyt lämpiää.
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: Jule - 28.04.2019, 11:18:46
Siis jos laatikko luistaa, niin se kyllä pahenee kun öljyt lämpenevät, sen sijaan se kylmänä tapahtuva kierrättäminen johtuu vaan siitä että turbiinilukkoa ei kytketä päälle, vaan voima välitetään kokonaan turbiinin läpi, kuten 80-luvulla vielä tapahtui kokoajan.

Turbiinin lukitus otetaan taas käyttöön kun vaihteiston öljyt on tietokoneen mielestä sopivan lämpöiset. Mielestäni moottorin lämpö ei vaikuta tuohon, koska pitkän webastokäytön jälkeen kone voi olla luokkaa 70°C kun loota vielä luistaa, tai vastaavasti jos lähtee esilämmittämättömällä autolla se turbiini lukittuu jo vaikka koneessa ei olisi kuin 40°C.
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: mulugren - 28.04.2019, 15:56:20
Ellen väärin muista niin laatikkoöljyt kiertää sen syyläriosaston kautta. Lämpenevät/jäähtyvät moottorin jäähdytysnesteen tahtiin.

Jokatapauksessa höpöhommaa käyttää autoa ja lämmitellä niitä laatikkoöljyjä. Auto käyntiin ja :3/4 jättää sen:
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 28.04.2019, 16:25:08
Auto käyntiin, vaihde päälle, odotus nykäyksestä että veto kytkeytyy ja sitten vasta  :3/4 jättää sen:  :nohnoh

Itse tyhjäkäytän enemmän noitten apulaitteitten mölinän kuin vaihteiston takia ja tosiaan ei kannata liioitella karstaahan se tuottaa. Auto ei ole tarkoitettu pitkään tyhjäkäytettäväksi, mutta ei myöskään suoraan startista ajettavaksi. Syylariosastossa ne öljyt kiertää mutta termari ei tossa vaiheessa pitäisi päästää lämpöä sinne.
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: s80mk2 - 02.05.2019, 23:41:49
Tuo karstahomma on nyt jo vähän yliampuvaa  S*  Kannattaa aloittaa tupakointi, niin kerkee auto käydä hetken ennen liikkeellelähtöä  ;D  Joo, kyllä täällä vaihteet toimii ilman luistoa oli keli mikä hyvänsä, pidemmälle se kierrättää ennenkuin vaihtaa seuraavaa kylmänä. Tämä lukee ihan ohjekirjassa, lämmittää konetta nopeammin tällä tavoin..
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: Jule - 03.05.2019, 19:18:43
Tuo karstahomma on nyt jo vähän yliampuvaa  S*  Kannattaa aloittaa tupakointi, niin kerkee auto käydä hetken ennen liikkeellelähtöä  ;D  Joo, kyllä täällä vaihteet toimii ilman luistoa oli keli mikä hyvänsä, pidemmälle se kierrättää ennenkuin vaihtaa seuraavaa kylmänä. Tämä lukee ihan ohjekirjassa, lämmittää konetta nopeammin tällä tavoin..

No kaupa tuo vähän riippuu vaihteistosta ja sen ohjelmoinnista, mutta kyllähän se ero on aika selvä, jos vaihteisto toimii niin että turbiinilukkoa ei käytetä.
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: vikki - 03.05.2019, 20:19:09
Minä teen siten, että laitan pakin päälle ja annan hetken olla jarrun kanssa vetopäällä paikoillaan, että öljyt vähän lämpenee, niin lähdössä vaihtaa sujuvammin etenkin pakkasella.
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: sukka - 03.05.2019, 23:28:22
Minä en käytä automaattia tyhjäkäynnillä kymmentä sekunttia pidempään yleensä,paitsi jos raaputan laseja puhtaaksi jäästä. Sisätilan lämmitintä en käytä vaikka sellainen onkin,että tulee "väkisin" pidettyä hetki tyhjäkäynnillä pakkasella.

Talvisin ajan usein pakilla parkkiruutuun ja pitkällä defan johdolla/jatkojohdolla laitan auton lämmitykseen,että pääsen lähtemään eteenpäin ruudusta,koska pari volvoa ja bemaria ollut itsellä ja kaverilla joista pakki kadonnut vaikka muuten laatikko toiminut. Voihan se olla että noilla on koitettu james bond käännöksiä ja siksi hajonnut,mutta kuitenkin tuntunut että se on ollut helpoin vaihde katoamaan kokonaan.
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: volvotdi - 04.05.2019, 20:58:54
Siis jotenkin uskomatonta, että porukka tyhjäkäyttää autoaan ties minkä luulotautisuuden vuoksi. Puhutaan nyt kuitenkin kohtuu uusista autoista, joissa näitä extra operaatioita ei tarvitse tehdä, ei minkään kustannuksella. Volvo olisi jotain raapustanut ohjekirjaan jos näitä tarvittaisiin. Kaikki rikkovat toiminnot on estetty valmistajan toimesta ja erikoisilta tuntuvat venytykset kuuluvat asiaan, jokaiselle toiminnolle on oma järkevä selityksensä.
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: Tome- - 04.05.2019, 21:07:14
Edellisessä käytin tyhjäkäyntiä sen verran, että ne kierrokset laskee sieltä noin 1500rpm > normaali tyhjäkäynti alle 1000rpm. Sit vaan liikkeelle ja tää ihan siitä syystä, että tuntui nykäsy laatikosta korkeammilla kierroksilla joten suottapa sitä kiusaamaan. Veto lähti siis päälle ikään kuin vähän kaasua pitäen, edelleen turhaa. En tiedä säästikö siinä laatikkoa vai ei, mutta ei se noin 5-30sec tyhjäkäynti (kelien mukaan) mihinkään suuntaan varmaan negatiivinen juttu ollut.
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 04.05.2019, 22:06:44
Edellisessä käytin tyhjäkäyntiä sen verran, että ne kierrokset laskee sieltä noin 1500rpm > normaali tyhjäkäynti alle 1000rpm. Sit vaan liikkeelle ja tää ihan siitä syystä, että tuntui nykäsy laatikosta korkeammilla kierroksilla joten suottapa sitä kiusaamaan. Veto lähti siis päälle ikään kuin vähän kaasua pitäen, edelleen turhaa. En tiedä säästikö siinä laatikkoa vai ei, mutta ei se noin 5-30sec tyhjäkäynti (kelien mukaan) mihinkään suuntaan varmaan negatiivinen juttu ollut.

Samaa mieltä!

Ehdottomasti tuntuu paremmalta odottaa jokunen sekunti tyhjäkäynnillä kierrosten laskua kun ruhtoa pakkia päälle.  8) 8)
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: Jule - 05.05.2019, 13:59:21
Kyllä mäkin annan sen tyhjäkäydä vähintään sen verran että öljynpaineet on nousseet jne, mutta en mä sitä mitenkään erityisesti lämmitä tyhjäkäynnillä. Lähinnä käynnistyksen jälkeen sitä laittaa vaan eväät turvaan ettei pyöri ympäriinsä, luuri telineeseen, turvavyö kiinni, yms hötkyilyä, sitten käsijarru pois, pakki päälle ja liikkeelle ilman mitään järjettömiä riehumisia.
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: mulugren - 05.05.2019, 23:24:41
Jos oikeasti haluaa autoaan säästää (ja tykkää ajaa lämpimällä autolla) niin kandee esilämmittää webastolla. Siis muulloinkin kuin tulipalopakkasilla. Minä lämmitän vielä +5 asteessakin
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: tuomaril - 06.05.2019, 00:46:05
Hullun leima on taattu tämän paljastuksen jälkeen, mutta täällä esilämmitetään D5 Ardicilla mahdollisuuksien mukaan vaikka ulkona on +17 astetta. :2funny: :2funny:
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: volvotdi - 06.05.2019, 07:17:31
Hullun leima on taattu tämän paljastuksen jälkeen, mutta täällä esilämmitetään D5 Ardicilla mahdollisuuksien mukaan vaikka ulkona on +17 astetta. :2funny: :2funny:

 ;D Jep, kerroit sen jo itse  ;D
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 06.05.2019, 07:27:09
Jaa minä kyllä maltan pistää ardicin kesälomalle kun yölämpötila ylittää +5. Huoltokäyttöä kerran kuukaudessa  sen jälkeen.
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: mulugren - 06.05.2019, 09:22:10
Kylmänkosteat nahkapenkit ei ole ne mukavimmat
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 06.05.2019, 13:11:33

Sen naisen, joka meillä asuu, autoa käyttäessäni töhäytän kyllä webastoa vartin. Siis aina jos ulkolämpötila on +3-4 asteen tietämillä tai alapuolella. Kylmänkosteat nahkajakkarat eivät ole mukavat!  ;D ;D
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: Dave - 06.05.2019, 13:30:18
Oikeastaan aina ennen ja jälkeen ajon annan auton käydä hetken. Vapari, turbo, manuaali, automaatti... ihan sama.
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: volvotdi - 06.05.2019, 15:11:07
Oikeastaan aina ennen ja jälkeen ajon annan auton käydä hetken. Vapari, turbo, manuaali, automaatti... ihan sama.

Miksi? Jokainen tekee mitä tekee, mutta on aina kiva kuulla pikku perustelut tuolle hyödyttömälle toimenpiteelle.
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: Jule - 06.05.2019, 16:10:49
Hullun leima on taattu tämän paljastuksen jälkeen, mutta täällä esilämmitetään D5 Ardicilla mahdollisuuksien mukaan vaikka ulkona on +17 astetta. :2funny: :2funny:

Miten sen saa enää päälle noissa lämmöissä?

Ainakin tuo XC60 kieltäytyy käynnistämästä koko härveliä jos ulkolämpö on yli 10 tjsp.
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: hessu80 - 06.05.2019, 16:50:37
Miten sen saa enää päälle noissa lämmöissä?

Ainakin tuo XC60 kieltäytyy käynnistämästä koko härveliä jos ulkolämpö on yli 10 tjsp.
Tosimiehet käy kesähelteellä aluksi kaatamassa ämpärillisen kylmää vettä kuskin peilin päälle, jotta saa lämmittimen käyntiin... Sitten kun kone on lähes kiehumispisteessä, niin uskaltanee varovasti startata... Sitten kun käyttelee tyhjäkäyntiä kunnes kone varmuudella kiehuu, uskaltanee kokeilla pakkia päälle...
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 06.05.2019, 17:37:58
Ardic lähtee suorakäynnistyksellä 2003-mallissa käyntiin ja kävis kunhan ei ylikuumene vaikka olis 25 astetta ulkona, joskus heinäkuussa kun vaihtelin jäähdytinnesteet. Muun ikäluokan laitteet on varmasti nirsompia. Automaattikäynnistys näissä käsittääkseni jopa haistelee lämpötiloja.
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: tuomaril - 06.05.2019, 19:32:47
Miten sen saa enää päälle noissa lämmöissä?

Ainakin tuo XC60 kieltäytyy käynnistämästä koko härveliä jos ulkolämpö on yli 10 tjsp.
Kyllä näissä vanhemmissa tosiaan saa sen päälle, vaikka olisi miten kuuma. Automaattinen ajastus kieltäytyy lämmittämästä jos lämpötila oli yli 25 astetta, mutta käsin tuon saa päälle milloin tahansa. Ainakin vielä 20 asteessa tuota Ardiccia pystyy pitämään sen 50min päällä, eikä lämpeä liikaa. 25 asteen lämpötilassa ei sit tosin enää suostu pyörimään kuin 15-20min muistaakseni.  :2funny:
Otsikko: Vs: Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?
Kirjoitti: sukka - 06.05.2019, 21:09:12
Kyllä näissä vanhemmissa tosiaan saa sen päälle, vaikka olisi miten kuuma. Automaattinen ajastus kieltäytyy lämmittämästä jos lämpötila oli yli 25 astetta, mutta käsin tuon saa päälle milloin tahansa. Ainakin vielä 20 asteessa tuota Ardiccia pystyy pitämään sen 50min päällä, eikä lämpeä liikaa. 25 asteen lämpötilassa ei sit tosin enää suostu pyörimään kuin 15-20min muistaakseni.  :2funny:

 ;D olet kyllä erään tuttuni vastakohta, hän ei käytä webastoa alle 15 asteen pakkasessa koska kuluu polttoainetta ja webasto myös kuluu ja voi hajota jonka jälkeen joutuisi ostamaan lohko tms lämmittimen. Yli 15 asteen pakkasessa hän voi vartin lämmitellä webastolla.