Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: niku - 28.04.2019, 13:07:45

Otsikko: B230F säätöä pk-seudulla / Uudellamaalla?
Kirjoitti: niku - 28.04.2019, 13:07:45
Pojalla on tuossa kaksnelikymppinen viritetyllä B230F-koneella, joka kaipaisi pientä säätöä (tyhjäkäynti epätasaista ja tehoja vähemmän kuin kuvittelisi). Osaamista vaan puuttuu. Onko pk-seudulla / Uudellamaalla ketään tai mitään paikkaa joka vois tossa auttaa, sopivaa korvausta vastaan tietty?
Otsikko: Vs: B230F säätöä pk-seudulla / Uudellamaalla?
Kirjoitti: Keppi - 28.04.2019, 23:29:22
Onkos mitään tietoa, mitä muutoksia siihen on tehty?
Otsikko: Vs: B230F säätöä pk-seudulla / Uudellamaalla?
Kirjoitti: TVS - 29.04.2019, 22:41:29
Jos kiinnostaa ajella Orivedelle niin voidaan katsoa asiaa. Mikäli on kovasti raju nokka niin tyhjäkäyntiä ei tule saamaan hyväksi.

Muok: kannattaa silti kertoa, mitä on tehty. Ja jos kiinnostaa ajella niin YV tulemaan.
Otsikko: Vs: B230F säätöä pk-seudulla / Uudellamaalla?
Kirjoitti: niku - 03.05.2019, 22:16:58
Aiemman omistajan kertoman mukaan 530 kansi josta imua ja pakoa avarrettu, seetityöt, ventiilivarret kavennettu, 1.55mm laskettu, nokkana Volvon K ja säädettävä nokkapyörä, T5 suuttimet, 4-2-1 peltisarja, sähköflekti. Sittemmin laitettu eFlexfuel-boksi, näppituntumalta sillä ei vaikutusta tähän.
Otsikko: Vs: B230F säätöä pk-seudulla / Uudellamaalla?
Kirjoitti: Keppi - 04.05.2019, 16:17:18
No tolla nokalla sitä ei saa käymään kovinkaan tasasesti kyllä. Onkohan noi suuttimet vaan lätkästy, ilman että LH:n purkkiin on tehty muutoksia?
Otsikko: Vs: B230F säätöä pk-seudulla / Uudellamaalla?
Kirjoitti: The_OttoB - 04.05.2019, 18:26:43
No K-nokka on Volvon vakio nokkia, luulisi saavan käymään tyhjää ihan nätisti.
Otsikko: Vs: B230F säätöä pk-seudulla / Uudellamaalla?
Kirjoitti: niku - 04.05.2019, 18:37:18
Veikkaan että purkkiin ei ole tehty muutoksia. Nyt siinä on tosiaan tuo eFlexfueli jolla sormensa pelissä. Mutta mielestäni tyhjäkäynti ei siitä muuttunut suuntaan tai toiseen.
Otsikko: Vs: B230F säätöä pk-seudulla / Uudellamaalla?
Kirjoitti: TVS - 04.05.2019, 22:44:24
No K-nokka on Volvon vakio nokkia, luulisi saavan käymään tyhjää ihan nätisti.
Aika rajoilla alkaa olla, ei siitä semmosta T/M-nokkien veroista ompelukoneen tasaista saa, mutta kyllä tommosella kepillä uskoisin vielä semmosen asiallisen saavan. Sensijaan LH:n hyperaktiivinen lambdasäätö yhdistettynä overlapilliseen nokkaan, säätöluupissa väliin sotkevaan toiseen purkkiin ja joku sattumanvarainen nokan ajoitus... ::)
Otsikko: Vs: B230F säätöä pk-seudulla / Uudellamaalla?
Kirjoitti: Keppi - 04.05.2019, 22:57:06
Yhtään vapari LH:ta en oo kyllä K-nokalla nähny hirveen tasasesti käyvän, toki säätämättömiä. Yhen Turbollisen jollain Tonin "lastuilla", mikä kävi kohtalaisen tasasesti.
Otsikko: Vs: B230F säätöä pk-seudulla / Uudellamaalla?
Kirjoitti: niku - 07.05.2019, 21:18:27
Tälleen se nyt käy: https://photos.app.goo.gl/ksYqAq5WqdnbS3zf9
Otsikko: Vs: B230F säätöä pk-seudulla / Uudellamaalla?
Kirjoitti: Keppi - 07.05.2019, 21:30:47
Nojoo, tollein se LH + K-nokka yhdistelmä mullakin on käynyt aina.
Otsikko: Vs: B230F säätöä pk-seudulla / Uudellamaalla?
Kirjoitti: The_OttoB - 08.05.2019, 20:10:28
Suurinpiirtein noin humpattaa LH 2.4 A-nokalla, mutta tyhjäkäynnin ohjauksen (PID-säätimen arvot) virittämisellä sen saa käymään tosi nätisti.

Mitään hajua ei ole siitä, miten LH:n tyhjäkäyntiä viritellään, mutta ohjelmoitavissa ruiskuissa se käy kyllä tosi näppärästi.