Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: ilyx - 28.04.2019, 20:29:57
-
Pitäisi vaihdella takaiskarit tuollaiseen S80 D5 AWD 2011 malliin, mutta epäilyttää käykö siihen samat iskarit kuin etuvetoon?
Sachsin katalogi tarjoaa malleja SACHS 313 754 ja SACHS 313 756 sekä etu- että nelivetoon.
Bilstein tarjoaa nelivetoon ainoastaan B1 mallia ja etuvetoon varmaan kaikkia B1 ja B12 väliltä.
Motonet ilmottaa että niiden takaiskari ei käy AWD malliin.
Mitä eroa on etuvedon ja AWD:n takaiskareilla?
Pääseekö jostain selailemaan Volvon räjäytyskuvia ja osanumeroita?
-
Ainakin four-c mallissa oli samat iskarit kuin etuvedossakin.
-
Ensin pitää sieltä autosta tarkastaa, onko Nivomat-iskarit takana, yleiset vissiin AWD:ssa ainakin, tehdasmadalletuissa vakiona muistaakseni. Jossain vaiheessa vaihtui alapultin koko samaan kuin tavallisissa iskareissa, vuosimallia en muista, tiskiltä kysymään jossei muuten selviä.
Ja samat iskarit siellä takana on kuin etuvedoissa.
Esim. Bilsteinin sivut heitti tuommoisen määrän osanumeroita tavallisille B4-takaiskareille
VOLVO
30714221 30748258 31200215 31200386 31200754 31200755 31262151 31262173 31262177 31262390 31262910 31262911 31262911 31304174 31317495 31317496 31317990 31317991 31323227 31323228 31323229 31340539 31340694 31340695 31340696 31340697 31340698 31340699 31340700 31340701 31340702 31340703 31429372 31429499 31429792 31429911 31451358
-
Eikö noi nivomatit ole lähinnä vanhempien Volvojen hömpötyksiä? Ihan normaalit iskarit siellä on, ei tule mitään ylimääräisiä piuhoja tai letkuja. Eikä ole myöskään four-c.
Alapultin halkaisija on 14mm. Onko tuo nyt sitten "sama kuin tavallisissa iskareissa"?
-
Ei näiden Nivoihin mitään johtoja tai letkuja tulekaan, iskari vain on normaalia paksumpi ja alapäässä on haitarikumi. Jouset on vaihdettava myös, jos osan painosta kantavat nivot muuttaa tavallisiin. Lisäksi iskarin yläpään kiinnityskappale koriin on tavallisissa ja nivoissa erilainen.
14 millinen pultti on tavallisten kokoa tai sitten mahdolliset nivot on jo halkaisijaltaan pienemmällä pultilla eikä 16 mm. Eipähän tarvitse porailla iskarin alapään reikää kahta milliä isommaksi.
-
Tuli vaihdeltua nyt Bilstein B6 iskarit numerolla 24-143639, eli samat iskarit kuin etuvedossakin. Orkkis pumput oli osanumerolla 31200755, jota vastaava uusin numero on ilmeisesti 31262177. Vaihdoin samalla iskareitten yläpäät (osanumero 31429386 sisältää 2kpl), vaikka vanhatkin näytti ihan hyväkuntosilta, ja uudet pultit numerolla 30624207.
Nyt tuli kyllä todella jämäkkä ajaa. Vanhat iskarit pystyi painamaan kädellä pohjaan alle sekunnissa, vaikka katsastuskonttorin iskaritesteri väitti niitä huippukuntoisiksi. Kilsoja takana noin 230t.
Tietääkö joku momenttia alapään pultille? Koko 14mm. Laitoin suunnilleen samaan kireyteen miltä tuntui avatessa, mutta voisihan sen vielä tarkistaa momenttiavaimella.
-
Heicon paperien mukaan yläpää koriin 30 Nm ja alapää tukivarteen 175 Nm.