Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: finnishmeat - 29.04.2019, 12:36:30
-
Moro, kävin ostamassa V70 -2000 2,4 laturin Biltemasta. Tässä ei tunnu olevan vapaakytkintä... 63-624. Kysymykseni kuuluu: Onko tuo vapaakytkin pakollinen toimivuuden kannalta? Katkeaako hihna tms.? Kiitos jo etukäteen avusta.
-
Jos autosi on diesel, niin vapaakytkin kannattaa olla olen ymmärtänyt.
-
Kai se vapaakytkin on juuri sen hihnan kestävyyden takia. Mulla 2,4 bensakoneessakin on.
-
Jos nyt olen oikein asian ymmärtänyt, niin kiinteällä pyörällä koneen kierrosten laskiessa laturi edelleen inertiansa voimin ikäänkuin yrittää työntää hihnaa eteenpäin, jolloin hihnaan aiheutuu ylimääräistä rasitusta -> kuluu nopeammin.
Dieseleissä apulaitehihnan katkeaminen voi aiheuttaa koko koneen tuhon kun hihnan palaset voivat mennä jakohihnan väliin. Bensakoneissa näin ei yleensä käy.
Näitä autoja on ihan tehtaan tekeminä sekä vapaakytkimellä että ilman. Ja siihen bilteman laturiin voi myös vapaakytkimellisen hihnapyörän laittaa, erikoistyökalun toki tarvii.
-
Ok, kiitokset teille! :)
-
Laturi on nyt vaihdettu...Uutena ilmiönä tuli tyhjäkäyntiongelma. Auto käynnistyy nätisti eikä ajon aikana huomaa mitään, mutta nyt kun esim hidastaa risteykseen ja painaa kytkimen pohjaan niin moottori sammmu lähes joka kerta. Jos ei sammu niin kierrokset tippuu tosi alas mutta tasoittuu normaaleihin kierroksiin. Olisiko kellään ehdotuksia mikä voisi olla pielessä? Mielestäni kaikki piuhat ja muut menivät takaisin omille paikoilleen vaihdon yhteydessä.
-
Kaasuläppäkotelon putsaus yleensä auttaa ko. oireeseen.
-
Kaasuläppäkotelon putsaus yleensä auttaa ko. oireeseen.
Ok, täytyy kokeilla... Tuntuu ihmeelliseltä vaan että juuri nyt samassa yhteydessä sotkeentui kaasuläppäkotelo :) Katsotaan miten käy.
-
Missä kunnossa akku ja mittasitko latauksen?
-
Akku on hyväkuntoinen, ja mittasin akun navoista 13,58V kun auto käynnissä. Samalla kun testasin niin huomasin äänen joka ei ollut aiemmin kuulunut. Mielestäni laturista kuului tasaisin välein selkeä naksahdus (kuin rele) ja silloin huomasi että kierrokset painui sekunniksi alas ja taas normaaliksi. Ilmeisesti siellä on rele?
-
Taitaa olla ilmastoinnin kompura kun naksuu..
-
Ainakin jos naksunnan saa pois ilmastoinin off-napista :)
-
Aika alhainen latausjännite, kun se pitäs olla n14v paikkeilla. Kierrokset ei ainakaan itellä muutu yhtään kun ilmastoinnin kompura menee päälle tai pois.?
-
Aika alhainen latausjännite, kun se pitäs olla n14v paikkeilla.
Kovasti riippuu kuormituksesta. Minusta 13.5 - 14.5 V on ihan normaali alue, mittauksessakin voi olla pieniä virheitä helposti. Huolestuisin vasta 13V pinnassa tai etenkin alle olevista jännitteistä.
-
Ladatun akun lepojännite yön yli seisonnan jälkeen on mikä?
-
Kiitos kaikille, tuosta vain lakkasi oireilemasta... Pitääpäs seurata tilannetta :)