Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: dementikko - 01.05.2019, 15:05:16
-
Olen otellut tässä jonkin aikaa Volvon kanssa, ja täytyy sanoa että kun jostain saisi vielä amazonin B20-tekniikalla, elektroniikkaa vain radiossa.
Vaihteiston öljyt vaihdettu viime viikolla spoolaamalla, ei paha rasti, mutta klemmareita on hyvä muistaa käyttää!
Ennen spoolaamista pudotti liikkeelle lähtiessään hetkeksi vaihteen pois, ja sen jälkeen tietysti nopeasti veto takaisin (raju nykäys).
Spoolauksen jälkeen ilmeni ongelmia: liikkeelle lähtiessä ei osaa päättää millä vaihteella mentäisiin, hakee isoa, pientä, nykii. Tuon saa rauhoitettua W-painiketta
käyttämällä ja kepistä joko 3,4,D. Rauhoittuu kun nopeus on 40-50 km/h. Vikakoodi antoi (kun ensin tuli tuo "VAIHTEISTO HUOLLA HETI"-tieto), vaihtoehdoiksi joko käyntinopeustunnistin tai turbiini.
Sensoria ei ole saatavana kuin Volvolta, 2 kpl á 118 €, mutta varaosatiskillä kaveri epäili vikapaikkaa koska ei ole myynyt yhtään moista.
Volvohan on vanha ja paljon ajettu, V70 2002 Diesel, mutta tavoiteena olisi vielä jatkaa yhteistä taivalta.
Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa, tai hajua siitä olenko oikeilla jäljillä tuon sensorin/sensorien kanssa, molemma tai vain toinen?
-
Vähän aikaa piti muistella ja kaivella, kun muistin erään ehkä samanlaisen jutun.
Onko nää oireet ja koodit yhtään lähellä omaa tapaustasi?
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=106419.0
-
Emännän S60 -01 ( eli tuo linkissä mainittu) nuo uudet anturit korjasi vian ja toiminut sen jälkeen kuten kunnossa olevan automaatin pitääkin. Tuossa päätettiin eliminoida vikaa hitaammin eli yksi kohta kerralla ja ei jäänyt jäljelle enää kuin johtovika anturi/ liitin välillä tai anturivika.
Samoin mulle sanottiin sinisellä ettei niitä ole kuulemma mennyt yhtään.
Halvemmat on ainakin anturit mitä sulle tarjottu, geartronicin oli sinisen ovh 230€ pari ja netto jäi 200€..
-
Jos nuo oireet ilmestyi öljyn vaihdon jälkeen niin silloinhan homma ei ole oikein mennyt putkeen, ennen vaihtoa vaan oli tuo nykäys ?
Ei nuo anturit öljynvaihdosta hajoa..
-
Jos nuo oireet ilmestyi öljyn vaihdon jälkeen niin silloinhan homma ei ole oikein mennyt putkeen, ennen vaihtoa vaan oli tuo nykäys ?
Ei nuo anturit öljynvaihdosta hajoa..
niin... toki noilla vanhoilla öljyillä oli ajettu jo (liian) kauan, oma epäilykseni on että paskat lähti liikkeelle. kaikki hajoaa joskus :'(, Volvokin.
Tuo nykäys tuli viikko kaksi ennen öljyn vaihtoa, ja oli aika raju tempaus tullessaan. Onko jo siinä vaiheessa ollut vikaa anturissa? en tiedä.
jos turbiini hajoaa, onko sille mitään tyypillisä opireita?
-
Onko öljymäärä varmasti oikea, eli tarkastettu oikean lämpöisenä ja oikealla tavalla? Nämä laatikot alkaa temppuilla aika pienelläkin ylitäytöllä.
-
väliaikatietoa: kävin hakemassa vielä Volvoltakin vikalistaa, samalla kun mekaanikon kanssa juteltiin, selvisi että on ollut liikatäyttöä, olin täyttänyt kuuman maksimiin, mutta Suomen olotiloissa ei kuulemma, tai hyvin harvoin nousee niin lämpöiseksi, vaan oikea täyttö olisi kylmän maksimiin. näinpä poistin vielä öljyä laatikosta. Vikalistan mahdolliset viat oli piiiitkä rivi. Vika ei ole vielä poistunut, esim. tänään aamulla sammunut 2 kertaa pienillä kierroksilla ryömiessä eteenpäin.
Yksi mahdollinen ongelmapaikka oli liittimet ilmansuodattimen edessä, perkules kun spoolatessa liitos petti ja uitti ne öljyllä. liittimet kuitenkin putsattu jälkeenpäin, mutta ei vaikutusta. Seuraavaksi kun aikaa löytyy, ajattelin vaihtaa input- ja outputsensorit ristiin, josko niissä olisi ongelma?
Ehdotuksia otetaan vastaan... prkl
-
tämä on pitkässä juoksussa.
Eilen ilmeni että peruuttaessa kärry perässä loivaan ylämäkeen, ei ollut voimaa? Piti mennä vauhdilla. Joko pitää paalata?
-
Meillä kun sensorit input/output vaihtoi kokeeksi ristiin ei mikään vaihde mennyt enää päälle. Tuossa siis oli puhdas sensorivika päällä eli kolmonen vain toimi eteenpäin muuten.
-
tuota ristiinvaihtoa meinasin kokeilla, mutta näytti siltä että johdotus sensoreihin oli kiinteä. Olenko väärässä?
Tuo pakki nyt häritsee eniten, niinkuin yrittäisi seinää vasten peruttaa (ylämäessä, kärryn kanssa).
Jotain on tarkoitus tuolle tehdä, mutta mitä? Tietysti osia vaihtamalla niin kauan että tärppää, mutta se ei kiinnosta.
vaihtoaski? mutta jos vika onkin jossain boxissa, tai johdotuksessa/liittimessä? Kun tietäisi mistä etsiä vikaa...
-
Geartroniciissa ainakin molemmat anturit on täsmälleen samanlaiset ja kiinteä johto joten hypytti iittimellä irtojohdot väliin ja ristiin eli ohjausboxille menee oikein. Tuo ainoa liitin ei käyny meillä kuin yhdellä lailla kiinni.
Vanhoissa johdot kiiinteät anturilla ja olivat johdot yhtä pitkät joten yletti kumminpäin vaan., Uusissa pääjohtoliititimen lisäksi on myös anturillakin liitin ja johdot uusissa ovat eri pituisia.
-
Kun nyt huuhtelusta ongelmat alkoi välittömästi, ja tasot on tarkistettu, epäilisin kanssa että liat on lähteneet liikkeelle. Auttaiskohan sellainen koneellinen väärään suuntaan pesuaineiden kanssa tehty öljynvaihto?
-
Kun nyt huuhtelusta ongelmat alkoi välittömästi, ja tasot on tarkistettu, epäilisin kanssa että liat on lähteneet liikkeelle. Auttaiskohan sellainen koneellinen väärään suuntaan pesuaineiden kanssa tehty öljynvaihto?
Mulla tehtiin omaan 270tkm ajettuun ilman huoltohistoriaa olevaan geartronicciin (tosin TF80SC-AWD) BG-pesumenetelmällä öljynvaihto, eikä minkäänlaista ongelmaa ilmennyt. Suosittelen kyllä kokeilemaan ennen laatikon vaihtoa josko tolla tokenisi.
-
jaaha, työ haittaa ruuvauksia. Joka tapauksessa eteenpäin olevat alkaa olla normaalit, ainakin lämpöisenä, silloin toimii niinkuin pitääkin, mutta pakki on ihan mahdoton. Luistattaa niin pirusti. solenoidi? input/output-sensorit? mikä?
tietääkö kukaan?
-
Kokeilisin mustalaatikon aikaisemmin suosittamaa vastavirtaan pesua ja öljynvaihtoa.
Miten paljon öljyä meni tuohon jo suorittamaasi vaihtoon? Laatikosta riippuen menee 15-20l jos kunnolla nuo huuhtelemalla ja kierrättämällä jäähdyttimen kautta uusii.
Sensorit turbiini input/output vikatilanteessa ei antaisi eteenpäin muita vaihteita kuin kolmosen ja laatikko tuolla heti ilmoitus päällä niin en usko oikein sensorivikasn niissä kun sulla pakkia lukuunottamatta vaihteet toimii ok..
-
Hi
Taitaapi olla niin,että venttiilipöydässä olevat solenoidit jumittavat,ei siihen auta öljynvaihto ym kikat vaan solenlenoidien puhdistus,minkähän verran kärryllä on todellisiia kilsoja,suomi auto vai tuonti peli km lukema ??
Tsemppiä
-
tuohon solenoideihin itsekin olen vähällä ymmärryksellä päätynyt. Nyt kun ilmat on lämminneet, niin tuota takkuamista esiintyy myös lämpimällä, esim. liikkeelle lähdettäessä, 2 vaihde irtoaa välillä yms.
Onko solenoidit puhdistettavissa?
-
tuohon solenoideihin itsekin olen vähällä ymmärryksellä päätynyt. Nyt kun ilmat on lämminneet, niin tuota takkuamista esiintyy myös lämpimällä, esim. liikkeelle lähdettäessä, 2 vaihde irtoaa välillä yms.
Onko solenoidit puhdistettavissa?
Hi
Kyllä niitä solenoideja voi puhdistaa, mutta on kyllä maallikolle melko mahdoton homma,venttiilipöydän vaihto olisi varmaankin yksi vaihtoehto jos vika on solenoideissa,tällä foorumilla oli jossakin topikissa linkki videoon jossa kaveri putsasi nuo solenoidit.
toivottavasti joku Guru tältä fooruilta voisi neuvoa lisää.
-
Uusi venttiilipöytäkään ei mahdottomia maksa jos ulkomailta tilaa. Onestopgearboxshopista varmaan löytyy tähänkin ja puhutaan kuitenkin satasista eikä tonneista :)
-
Kiitos linkistä. Täytynee vissiin vaihdattaa venapöytä. Toinen sisältää B5-säätöventtiilijousen, mistäpä sen tietää onko omassa se vai ei?
-
olen tässä istunut useamman tunnin netissä, ja saanut enemmän kysymyksiä kuin vastauksia...
A. solenoidien SLU, SLT, SLS mekaaninen puhdistus, hyvä olisi hankkia se TransCo:n repair kit+tiiviste, n. 60 €+rahti (miksi tätä ei kukaan myy Suomessa/ Euroopassa?)
B. Uudet solenoidit á n. 150 €, paitsi E-baysta löytyy honkajokisia tuohon rahaan 3+5 kpl, eli myös 1-5S.
C. uusi/ toinen venttiilipöytä, 150-500€ n. mutta onko se A, B, vai C. Saako tuota mitenkään selville muuta kuin avaamalla ja katsomalla?
D. purkaamolta kokonainen aski n. 1000 €. (vaihtuuko markka markkaan)
Ehkä kallistun tuohon C-vaihtoehtoon, mutta ensin pitäisi tietää kirjain? Vai onko ne kuitenkin yhteensopivia?
-
Onestopgearboxshop ainakin pyytää ottamaan yhteyttä jos ei ole varma siitä mikä venttiilipöytä omaan sopii. Itse laitoin heille alkuperäisen osanumeron, mutta pyysivät silti alustanumeron varmistaakseen osanumeron. 595€ maksoin rahteineen 6 vaihteiseen sopivasta venttiilipöytästä ja tuli Volvon alkuperäispakkauksessa...