Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Volvod3 - 01.05.2019, 16:12:03

Otsikko: Kova suhina ilmanputsarista
Kirjoitti: Volvod3 - 01.05.2019, 16:12:03
Volvo v70 vm.-13 2.0D  ja syttyi moottorin vika valo ja teksti moottori tarvitsee huollon. Ihmettelin pari päivää outoa kovaa suhinaa kun kaasua painaa ja tänään sitten alkoi nykiminen ja tehot poissa. Tarkistin letkut ja kiinni olivat ja ehjät. Ilmamassamittarin liittimen kun irroittaa ei tapahdu mitään vaan moottori vaan käy. Eikös sen pitäisi sammua? Liittimeen tulee virtaa mutta onkohan se maffi rikki? Miksi putsarista kuuluu sellainen kova imu suhina? Eipä tolla uskalla enää ajella kun hyvä että kauppareissulta kotiin pääsi. Maf:n vaihto on kait tehtävä ja osanumero pitää olla täysin sama?
Otsikko: Vs: Kova suhina ilmanputsarista
Kirjoitti: suomipioneeri - 01.05.2019, 16:48:13
Vikakoodit lukuun ensin. Ahtovuoto todennäköisesti.
Otsikko: Vs: Kova suhina ilmanputsarista
Kirjoitti: Volvod3 - 02.05.2019, 19:41:41
Vika korjattu.  Ahtoputkessa ilmanputsarin alla pieni 1cm pituinen viilto/reikä. Se oli putken alaosassa vaikeassa paikassa havaita. Osa vaihdettu alkuperäisosaan ja auto kunnossa.
Otsikko: Vs: Kova suhina ilmanputsarista
Kirjoitti: Jyllenberi - 04.05.2019, 10:50:05
Itsellä samassa letkussa coolerin juuressa halkeama..oliko letku kallis? Vaatiiko vikakoodin nollauksen?
Otsikko: Vs: Kova suhina ilmanputsarista
Kirjoitti: Jule - 04.05.2019, 11:55:17
Immun irroittaminen moottorin käydessä ei useinkaan tee mitään välitöntä havaittavaa vaikutusta moottorin käyntiin, tietokone jatkaa koneen ruokkimista kuten aiemminkin. Sen sijaan kun sen kytkee takaisin kiinni se usein hieman hörähtää.

Itsellä samassa letkussa coolerin juuressa halkeama..oliko letku kallis? Vaatiiko vikakoodin nollauksen?

Lähes kaikki vikakoodit noullautuvat itsekseen kun vian korjaa. Yleensä se koodin nollataan siksi että saadaan nopeasti tarkistettua korjaanutiko vika.
Otsikko: Vs: Kova suhina ilmanputsarista
Kirjoitti: hessu80 - 04.05.2019, 12:03:02
Lähes kaikki vikakoodit noullautuvat itsekseen kun vian korjaa. Yleensä se koodin nollataan siksi että saadaan nopeasti tarkistettua korjaanutiko vika.
Ei pidä paikkaansa. Koodit on ja pysyy muistissa, kunnes ne nollataan lukijalla.

Sillä ei ole mitään merkitystä, että koodeja on muistissa, paitsi katsastukseen mennessä ne täytyy nykyään nollata, jos meinaa saada leiman.

Edit: tämäkin toki riippuu vuosimallista ja käyttövoimasta jne.
Otsikko: Vs: Kova suhina ilmanputsarista
Kirjoitti: Volvod3 - 04.05.2019, 22:38:59
Itsellä samassa letkussa coolerin juuressa halkeama..oliko letku kallis? Vaatiiko vikakoodin nollauksen?

Joo vaati vikakoodin nollauksen. Putki oli orginelli Autosalpasta ja hinta aika kova 80e. plus työt päälle. Olisin tuon itse vaihtanut mutta kun asentaja näytti haljennutta putkea niin ei ihme etten käsikopelolla viiltoa havainnut. Oli sen verran pieni mutta ilmaa suhisi läpi voimakkaasti. Limp modeen meni auto/puolitehoilla ja vikakoodi.