Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: liippari - 02.05.2019, 15:49:44
-
Volvo kävi jakoremmin vaihdossa. Remontin jälkeen ei meinaa lähteä käyntiin, varsinkaan lämpimänä.
Pakoputkessa paukkaa kun starttaa... Lisäksi rynkyttää käydessään, käy vissiin neljällä?
Vikakoodiksi antoi P0340 eli nokka-akselin asentotunnistin, vaihdoin sen mutta vika pysyy ennallaan, samoin vikakoodi.
Vaihdoin varulta myös tulpat.
Huoltomies vakuuttaa että jako on kohdallaan. Mikä siis avuksi.
Voiko kampiakselin tunnistin olla viallinen vaikka herjaa tuota nokka-akselin anturia?
Viallinen uusi nokka-akselin anturi?
VVT pyörä?
-
Vahva epäilys, että jako ei ole kohdallaan. VVT:n löysät jätetty väärin tjms. Tarkistuta jako uudelleen samassa paikassa, tai toisella varmalla tekijällä. Saattaa herjata anturivikaa juuri siksi, että se ei osu VVT:ssä olevan heiton takia oikeaan kohtaan. Joku muu saattaa tietää paremmin.
-
Vahva epäilys, että jako ei ole kohdallaan. VVT:n löysät jätetty väärin tjms. Tarkistuta jako uudelleen samassa paikassa, tai toisella varmalla tekijällä. Saattaa herjata anturivikaa juuri siksi, että se ei osu VVT:ssä olevan heiton takia oikeaan kohtaan. Joku muu saattaa tietää paremmin.
Nokat oli lukittu remmipyörien päästä itse tehdyllä työkalulla.
Onkohan nyt käynyt niin että nokka-akseli on päässyt silti liikahtamaan...
-
Remmipyörien päästä,siis tarkoitatko juurikin hihnapyöriä johon hihna tulee?
Eikö näissäkin ole nokkien takapäädyissä urat johon tulisi lukitustyökalu? Korjatkaa jos olen väärässä.
Oma työkalu maksoi muutaman kympin ja sillä on tähän mennessä jokainen ollut kerrasta kohdallaan,joten en näe kannattavaksi säästää tuossa. Varsinkaan jos noita työkseen tekee.
Vvt pyöriä on myös vaihdeltu näihin vissiinkin,mutta kyllä vaikuttaisi että jako heittäisi kerran nyt alkoi herjaamaan nokan asentoanturia. Onhan nokan anturin johto kiinni? Kaverin s60 unohdin kerran johdon irti kun oli olevinaan kiire saada äkkiä tehtyä...
Ottaako korjaamo tuon jaon tarkistukseen?
-
Remmipyörien päästä,siis tarkoitatko juurikin hihnapyöriä johon hihna tulee?
Eikö näissäkin ole nokkien takapäädyissä urat johon tulisi lukitustyökalu? Korjatkaa jos olen väärässä.
Oma työkalu maksoi muutaman kympin ja sillä on tähän mennessä jokainen ollut kerrasta kohdallaan,joten en näe kannattavaksi säästää tuossa. Varsinkaan jos noita työkseen tekee.
Vvt pyöriä on myös vaihdeltu näihin vissiinkin,mutta kyllä vaikuttaisi että jako heittäisi kerran nyt alkoi herjaamaan nokan asentoanturia. Onhan nokan anturin johto kiinni? Kaverin s60 unohdin kerran johdon irti kun oli olevinaan kiire saada äkkiä tehtyä...
Ottaako korjaamo tuon jaon tarkistukseen?
Nokat oli lukittu juurikin hihnapyöristä itse tehdyllä työkalulla.
Nokka-akselin anturin johto on kiinni, vaihdoin nimittäin anturin juuri päivällä kun kerta sitä herjasi. Olen huomenna yhteydessä korjaamoon ja pyydän että tarkistaa että ajoitus on kohdallaan.
Mutta onkos näin että nokka-akseli saattaa päästä hampaan verran pyörähtämään kun itse akselia ei ole lukittu paikoilleen vaan lukitus on tehty vvt pyörästä?
-
Juu voihan se pyöriä enemmänkin. En sitten tiedä onko sillä väliä,koska jos nokkapyörät ovat oikein niin eikö öljynpaineen kuuluisi kääntää nokka oikeaan asentoon startatessa/käynnistyessä.
Joskus kun teen näihin jakopäitä niin käytän nokkien takapäät auki ja laitan sinne lukituksen ja sitten lopuksi katson nokkapyörät kohdilleen muovikoppaa vasten.
E:laitettu lankulle privaa niin saataisiin ehkä faktaa tuohon nokkapyörien lukitsemiseen.
-
Voisi veikata, että jako ei ole kohdallaan jos käynti on muuttunut hihnanvaidon jälkeen.
Nokkien ajoitus ei muutu jos nokkapyöriä ei irroiteta ja jakopään merkit on kohdallaan. Ihan sama käyttääkö minkäänlaista lukitusta ja katsoo vain merkeistä.
-
Mistä päin liippari on?
Muutaman kerran nokan lukkoraudoista oli hyötyäkin kun joutui avaamaan hihnapyörän lukitus pultit että sai hihnapyörän merkit täsmäämään muovikopan merkkien kanssa 850 mallissa.
No seuraillaan tätä mitä ne korjaamolta sanovat ja jos ei siellä etene niin löytääkö joku toinen paikka jaosta heittoa.
-
Mistä päin liippari on?
Jämsä
-
Miten pielessä oleva jako oireilee?
Tuossa mun autossa ei ole muuta oiretta kun röpöttävä tyhjäkäynti. Sama röpötys toki jatkuu kierroksillakin mutta ei erotu niin pahasti.
Perstuntumalla käy kaikilla, mutta hieman heikosti.
Lämpimänä käynnistäessä polttaa putkessa eikä lähde käyntiin.
Kylmänä lähtee käyntiin mutta sahuuttaa.
-
En ole vielä päässyt tutkimaan väärin olevaa jakoa näissä,mutta jos oireet ovat samat kun siinä missä unohdin nokan anturin johdon irti niin sai sahata muutaman sekunnin ja vikavalo syttyi. En muista vikakoodia enää eikä autolla ajettu ollenkaan ennen kun vikavalon syy selvisi.
-
Miten pielessä oleva jako oireilee?
Tuossa mun autossa ei ole muuta oiretta kun röpöttävä tyhjäkäynti. Sama röpötys toki jatkuu kierroksillakin mutta ei erotu niin pahasti.
Perstuntumalla käy kaikilla, mutta hieman heikosti.
Lämpimänä käynnistäessä polttaa putkessa eikä lähde käynti
Kylmänä lähtee käyntiin mutta sahuuttaa.
Oma veikkaus, jako pielessä. Mielenkiinnolla kuuntelen muita ideoita ja otan opikseni..
-
Kokeilin eilen optimistina josko vika olisi poistunut itsestään...
No ei ollut, nyt auto ei lähde käyntiin lainkaan.
Mitäs ihmettä. Olisikohan se uusi nokka-akselin asentotunnistin viallinen?
Kai sen pitäis sentään käyntiin lähteä jos jako olisi hieman pielessä?
Miten jos vvt pyörä on hajalla, kuinka oireilee?
Voiko hajonnut vvt estää käynnistymisen?
Auto menee ens viikolla takas korjaamolle jossa jako tarkastetaan.
-
No niin.
Jako on kohdallaan, tarkistettiin juuri korjaamolla.
Mitäs sitten, vinkkejä??
-
Onko testerillä nähty onko sytkäkatkoja jos esim yksi puola olisi mennyt pimeäksi..joskus nekin kylmänä toimii mut lämmetessä alkaa pätkiä..
-
katsottiinko siellä korjaamolla ne nokkaakseleiden asennot sieltä akseleiden takapään hahloista.minun mielestä jos nokkaakselit lukitaan hihnapyöristä niin se nokkaakseli missä vvt pyörä on pääsee kumminkin kääntymään jonkin verran ja jako ei ole sitten enään kohdallaan.
-
Selvisikö tämä?