Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: VolleXC60 - 04.05.2019, 21:01:25
-
Löytyisikö apuja ajovalovikaan, kyseessä on 2014 mallinen XC60, jossa oikean puolen ajovalossa on vikaa - ilmenee niin, että valo itsessään toimii mutta ei käänny lainkaan rattia käännettäessä. Myöskään autoa käynnistettäessä oikean puolen polttimo ei tee lainkaan alas-ylös liikettä.
Näytössä on vikailmoitus ja vikakoodit on (CEM) B103D04 ja B103D87.
Kokeilin vaihtaa valojen ohjausboxit ja ballastit päittäin, mutta se ei korjannut ongelmaa. Koko umpion vaihdollahan tuosta varmaan selviäisi mutta hintaa tulee aika reilusti. Voisikohan xenon-polttimo olla menossa rikki, silmämääräisesti katsottuna oikeanpuoleinen on ehkä vähän himmeämpi kuin vasen?
Jos on ajatuksia, mikä osa voisi olla rikki, niin kuulen mielelläni. Kiitos.
-
Googletin nuo sun vikakoodit. Tässä vaikuttaisi olevan samankaltainen tapaus. Auto tosin on V70 mutta ikäluokka sama:
https://forums.swedespeed.com/showthread.php?597101-Left-headlamp-problem-CEM-B103C87&=1
Ilmeisesti joku signaalipiuha siellä CEM osastolla oli ollut katkipoikki.
-
Kiitos - tosiaan, johto- tai liitinvika olisi looginen selitys sikäli, että keskeisten komponenttien vaihtaminen päittäin ei auttanut. Tämä vika esiintyi aluksi satunnaisesti eli ajoittain ABL-ominaisuus toimi ja ajoittain ei (jolloin vikailmoitus tuli näyttöön), nyt ollut poissa pelistä jo pitempään.
Luin tuon linkin selostuksen - mistähän kohtaa johtokimppua kannattaisi alkaa tutkimaan? Umpion päässä sitä on vain noin 20 cm matkalta ja loput sitten vaikeammin saavutettavissa.
-
Lienee viisainta mittailla ja selvittää että mikä piuha poikki ja sitten vetää kokonaan uus piuha. Näinhän oli tehny tuo brittipalstan heppukin.
-
CEM-B103D04 Oikean ajovalon ohjaus. Yleinen vikainformaatio. Järjestelmän sisäiset viat
Mahdollinen lähde
Vika ulkoisissa liitännöissä tai sisäisissä liitännöissä oikean päävalonheittimen ohjausyksikön (RHCU) komponenttien välillä.
Oikean päävalonheittimen ohjausyksikkö (RHCU) viallinen. Tämä on itse valonheittimessä. Ohjausyksikkö 31395908
CEM-B103D87 Oikean ajovalon ohjaus. Väylän signaali- / viestiviat. Puuttuva viesti
Keskusohjausyksikkö (CEM) sekä lähettää että vastaanottaa tietoja normitetun sarjakommunikaation - LIN (Local Interconnect Network) - kautta. Ohjausyksikkö valvoo kommunikointia oikean päävalonheittimen ohjausyksikön (RHCU) kanssa.
Mahdollinen lähde
Kosketusresistanssia, hapettumaa tai löysä kosketus liittimissä tai liitännöissä.
Katkos oikean päävalonheittimen ohjausyksikön (RHCU) tiedonsiirtoväylässä.
Katkos oikean päävalonheittimen ohjausyksikön (RHCU) jännitesyötössä.
Katkos oikean päävalonheittimen ohjausyksikön (RHCU) maattoliitännässä.
Vioittunut LIN-solmu oikean päävalonheittimen ohjausyksikössä (RHCU).
Jos CEM:ä kattoo niin
Mittausrasian liitäntä #A20 Liitäntä #C1:20 LIN, oikean päävalonheittimen ohjausyksikkö (RHCU) Jännite on kommunikoitaessa 0 V
Kannattaa kuitenkin valaisimeen menevän johto liittimen pinnit puhdistaa ensin
-
Kiitos tästäkin - liittimen pinnit tuli katsottua ja putsattua (suihkuttelin myös CRC:tä) mutta se ei korjannut ongelmaa. Ilmeisesti liittimen saa myös jotenkin irti umpion päästä mutta en lähtenyt sitä irrottamaan?
Eli hommat jatkuu.
-
Itsellä tuli tänään sama ajovaloherja. Auto V60 -14. Pitäiskö nuo vikakoodit näkyä ihan perus obd-lukijalla vai pitääkö olla joku merkkikohtainen laite? En ainakaan obd:n kautta saanut yhtään koodia vaikka vika on päällä koko ajan.
-
Itsellä tuli tänään sama ajovaloherja. Auto V60 -14. Pitäiskö nuo vikakoodit näkyä ihan perus obd-lukijalla vai pitääkö olla joku merkkikohtainen laite? En ainakaan obd:n kautta saanut yhtään koodia vaikka vika on päällä koko ajan.
Ei taida ihan perus-lukijalla päästä käsiksi tuohon vikaan..
-
Sen verran tuossa aamulla tutkin että valojen korkeuden säätö toimii, valot tekee alas-ylös liikkeen käynnistäessä. Mutta näyttäisi että tuo sivuttaiskääntö ei toimi. Pitää varmaan viikonloppuna käyttää umpiot irti ja tarkastaa johdot ja liittimet.
-
Pitääpä raportoida lopputulos tänne - yksi liittimelle tulevista johdoista oli tosiaan mennyt poikki, noin 1 cm päästä liittimestä. Oli silmin nähden kulunut ja napsahti poikki kun lähemmin sitä tutkin. Korjaukseksi riitti johdon kuorinta pieneltä matkalta ja liitäntä yhteen, minkä jälkeen valo toimii taas normaalisti.
Kiitokset vinkeistä kommentoijille. Kannatti tosiaan katsoa johdot ennen kuin lähti umpiota vaihtamaan.
-
Pitääpä raportoida lopputulos tänne - yksi liittimelle tulevista johdoista oli tosiaan mennyt poikki, noin 1 cm päästä liittimestä. Oli silmin nähden kulunut ja napsahti poikki kun lähemmin sitä tutkin. Korjaukseksi riitti johdon kuorinta pieneltä matkalta ja liitäntä yhteen, minkä jälkeen valo toimii taas normaalisti.
Kiitokset vinkeistä kommentoijille. Kannatti tosiaan katsoa johdot ennen kuin lähti umpiota vaihtamaan.
Hyvä homma. Oliko se nyt sitten umpion päästä poikki se johto?
-
Joo, se oli umpiolle tulevan pistokkeen/liittimen kohdalta, oheisessa kuvassa oikean puolimmainen sininen johto:
(https://i.ibb.co/6Z7vfN4/IMG-0413.jpg) (https://ibb.co/6Z7vfN4)
-
Paluu juurille...sama auto ja osin vastaava vika. Kääntyvät valot pois pelistä, mutta tällä kertaa vähän eri oireet eli startatessa molemmat valot tekee asiaankuuluvan alas-ylös liikkeen mutta näytössä välittömästi ajovalojärjestelmän toimintahäiriö ja ABL-ominaisuus ei toimi. Muutoin kaikki pelaa.
Vikakoodi pelkästään (CEM) B103D04 eli oikealla puolella ongelma. Silmämääräisesti eikä mittailujen perusteella näytä olevan johdoissa vikaa tällä kertaa. Pitää vielä jynssätä umpion liittimen pinnit huolella mutta jos ei siitä ole apua, niin lieneekö umpiossa oleva ohjausyksikkö sökönä? Muita arvauksia, jos on vastaavia vikoja esiintynyt pelkästään tuolla vikakoodilla?
-
Ota myös umpion alla oleva ohjausboksi irti ja laita contact cleaneria. Mullakin herjasi oikeaa lyhtyä (tosin vikakoodia en tiedä) ja purin umpiota niin pitkälle kuin, kohtuudella sain, CRC:tä jokaiseen liitokseen ja nyt on puolisen vuotta herjat pysyneet poissa ???
-
No nyt on voideltu huolella kauttaaltaan ja vaihdoin myös valon ohjausyksikön, mutta ei korjaantunut sillä. Kokeilin myös käsin kääntää valon osoittamaan sivulle ja käynnistettäessä se kääntyi nätisti keskelle, eli ei mitään mekaanista vikaa näytä olevan.
Ei tekisi mieli luovuttaa vielä...olisko muita ajatuksia kenelläkään?
EDIT: vastaan itselleni ja jos siitä joskus on hyötyä muille, kyllä se oli kuitenkin CRC-hommia - aiemmin tekemäni johtoliitos oli ilmeisesti hapettunut mutta nyt futaa taas :)
Tässäkin tapauksessa jos olisi lähtenyt umpiota vaihtamaan, niin olisi tullut kallis harjoitus aivan turhaan.
-
Meilläkin ilmestyi vastaava herja mittaritauluun. Eli ilmeisesti "kääntövalot" eivät toimi, koska ylös-alas-pumppaus toimii. Toivottavasti hoituisi CRC:llä, vaikka nyt ei kyllä taida hetkeen tulla sellaisia kelejä että viitsisi pihalla auton kanssa ropeltaa.
-
Näyttää olevan nyt tarttuva vika. vm2012 XC70:nen kyseessä ja vika päällä B103D04 Oikean ajovalon ohjausvirtapiiri. Täytyy kokeilla ensin tuota liittimien putsia.
(https://i.ibb.co/0mdDxS4/20230124-175532.jpg) (https://ibb.co/0mdDxS4)
Edit. Tuollainen löyty johtosarjasta. Onkohan ihan volvon tehtaalta asti?
-
Näyttää olevan nyt tarttuva vika. vm2012 XC70:nen kyseessä ja vika päällä B103D04 Oikean ajovalon ohjausvirtapiiri. Täytyy kokeilla ensin tuota liittimien putsia.
(https://i.ibb.co/0mdDxS4/20230124-175532.jpg) (https://ibb.co/0mdDxS4)
Edit. Tuollainen löyty johtosarjasta. Onkohan ihan volvon tehtaalta asti?
Jeps ja valot pelaa... viallinen boxi umpion alla.
-
Näyttää olevan nyt tarttuva vika. vm2012 XC70:nen kyseessä ja vika päällä B103D04 Oikean ajovalon ohjausvirtapiiri. Täytyy kokeilla ensin tuota liittimien putsia.
(https://i.ibb.co/0mdDxS4/20230124-175532.jpg) (https://ibb.co/0mdDxS4)
Edit. Tuollainen löyty johtosarjasta. Onkohan ihan volvon tehtaalta asti?
On tehtaan tekeleitä.
-
Meilläkin ilmestyi vastaava herja mittaritauluun. Eli ilmeisesti "kääntövalot" eivät toimi, koska ylös-alas-pumppaus toimii. Toivottavasti hoituisi CRC:llä, vaikka nyt ei kyllä taida hetkeen tulla sellaisia kelejä että viitsisi pihalla auton kanssa ropeltaa.
Vika löytyi korjaamon mukaan taka-akselilla sijaitsevasta korkeudensäätöyksiköstä. Osan hinta pauttiarallaa parisataa laskun mukaan.