Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Startti-w108 - 06.05.2019, 09:26:33
-
Volvo V70 mk1 -00 ohjaustehostimen paineletku (osan. 9191562) vuotaa.
Eli ohjaustehostimen pumpulta ohjausvaihteelle menevä putki-letku yhdistelmä alkanut vanhuuttaan tihkumaan öljyä läpi.
Onko kukaan onnistunut korjaamaan vikaa DIY tyyliin. Vuotokohta harmillisesti mutkan kohdalla. Ajatus on että katkaisee paineletkun ja laittaa putken letkun sisään ja klemmarilla kiinni. Letku taittuu jyrkästi heti putki-letku liitoksen jälkeen alaspäin, joten putkessakin pitäisi ehkä olla mutka. Voi olla hankala löytää sopivaa pätkää. Kuulostaako ihan hasardihommalta?
Mitä tarkoittaa spiraalipaineletku tässä yhteydessä? Osaako kukaan sanoa paineletkun sisähalkaisijaa?
http://www.proparts.se/dokument/bibliotek/File/pdfkataloger/2504_VOLVO.pdf
Kaikki neuvot ja ajatukset tervetulleita.
Kuvassa vuotokohta:
(https://i.ibb.co/jzXxCtq/image.png) (https://ibb.co/jzXxCtq)
-
Itse kyllä irroittaisin letku/putken ja kiikuttaisin hydrauliikkaliikkeeseen letkun vaihtoa varten.
Mutta saisiko tästä jotain ideaa korjaukseen? Huomioi myös aiheeseen liittyvät varoitukset... https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=99106.0
-
Jos ei raaski uutta ostaa niin edellistä kompaten mars hydrauliikkakampetta myyvään liikkeeseen. Uus letku puristeltuna vanhoihin putkiin tai sitten putkiin helmiliitoksilla uus paineletku kunnon liittimillä. Klemmarit on näissä korkeapaineliitoksissa vähintäänkin epävarmat.
-
Kiitos hyvistä vastauksista B30A ja Taavi H.
"Itse kyllä irroittaisin letku/putken ja kiikuttaisin hydrauliikkaliikkeeseen letkun vaihtoa varten."
Millainen homma koko pätkän irroittaminen olisi. Pumpun päästä putki on helppo ottaa irti mutta ohjausvaihteen pää onkin sitten eri juttu.
Auto pitää saada vähintäänkin pukkien päälle. Mitä kaikkea pitää purkaa jotta putken saa pois paikoilataan ja tarvitaanko jotakin erikoistyökaluja.
-
850 TDI:stä olen joskus sen irroittanut, enää en kyllä muista tarkasti. Ehkä joku muistaa paremmin.
Mutta normaaleilla työkaluilla pärjää. Nosturi tai monttu on kyllä kova sana. Kyllä se pukeillakin onnistuu.
-
Kiitos hyvistä vastauksista B30A ja Taavi H.
"Itse kyllä irroittaisin letku/putken ja kiikuttaisin hydrauliikkaliikkeeseen letkun vaihtoa varten."
Millainen homma koko pätkän irroittaminen olisi. Pumpun päästä putki on helppo ottaa irti mutta ohjausvaihteen pää onkin sitten eri juttu.
Auto pitää saada vähintäänkin pukkien päälle. Mitä kaikkea pitää purkaa jotta putken saa pois paikoilataan ja tarvitaanko jotakin erikoistyökaluja.
Putki poikki putkileikkurilla koneen/laatikon alta tms sopivasta paikasta ja tähän helmijatkoliitos. Sinne ohjausvaihteen päähän ei kannata lähteä.
-
Eli jotta helmiliitoksen voi tehdä pitää letkun molempiin päihin jäädä metallputken pätkä. Eikö niin?
Tuossa pumpun päässä putki on suhteellisen mutkikas joten onnistuuko tuo tehdä siten että putki poikki punaisen merkin kohdasta ja paja josta uuden putken hommaa tekisi liitoksen putkenpätkään joka sitten kiinni helmiliittimellä. Toiseessa päässä putkea lienee enemmän suoraa kohtaa josta katkaista putki siten että liitoksen voi tehdä putkeen ja helmiliitos vielä onnistuu.
(https://i.ibb.co/dP4hq0D/image.png) (https://ibb.co/dP4hq0D)
En tiedä osasinko selittää mitä tarkoitan. Saitteko kopin?
-
Älä sano mitään. Minä tiedän.. Jos vaan ottas ton tosta pumpunkyljestä irti. :idiot2:
-
Kiitos molemmille hyvistä neuvoista.
- ATM öljysäiliö tyhjäksi
- Putki poikki moorrin alta (hyvin tilaa!)
- Putkissa olevien öljyjen valutus astiaan
- Putken liitos irti pumpun kyljestä
- Osankanssa Hydromarkettiin. (uusi letku 180bar + tarvittava helmiliitos + työ) 37,60€
- Putki paikoilleen (moottorin alaopuolelle tulevasta helmiliitoksesta jothtuen putkea piti lyhentää 15mm (putken ullkohalkaisija 10mm)
- Liittimein kiristys ja painekoe -> ei vuotoja
Homma kunnossa
Hintaa tuli 37,60€ :D
-
Hintaa tuli 37,60€ :D
Välillä tämä Volvon korjaaminen on huomattavan edullista hommaa! :D
Hienoa että tuli kuntoon! :tykkää:
-
Hyvä vinkki, itse korjautin samalla tavalla, hintaa 400bar letkulle liittimineen töineen 29€. ;)
(https://i.ibb.co/XS9JP9x/20201023-152545.jpg) (https://ibb.co/XS9JP9x)
-
Joskus kivikaudella pajerolla *tumppuun-> ajellessa tuli hydrauliikkaliikkeet tutuiksi. Ohjaustehostimen putkia vaihdoin letkuiksi, samoin kuin vaihteiston öljynjäähdyttimen putket. Metallipunosteflon letkua on paljon mukavampi pujoitella kuin metalliputkea ;)