Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Weha - 10.10.2011, 12:00:03
-
Hei,
Minkälaisia kilometri määriä on teillä kestäneet etupypyöränlaakerit? Minulla alkaa 150t tulla täyteen ja epäilys on että alkaa mennä kuskinpuolen laakeri. Sellainen hento ääni alkaa kantautua korviin noin satasen vauhdissa.
-
Omassa V70 -07 2.4D Geartronicissa ostohetkellä (170 tkm) myyjäliike vaihtoi oikealle puolelle etupyörän laakerin. Kuskinpuoleinen etupyörän laakeri piti vaihtaa n. 175 tkm:n kohdalla, kun
laakerista lähtevä ääni kävi jo korviin. V70 -01:ssa (bensa manuaali) oli vaihtoon viedessä (308 tkm) alkuperäiset etupyörän laakerit , eikä ne silloinkaan ääntäneet.
-
V70 -07 D vasen etupyöränlaakeri alkoi ääntämään 220 tkm. Pystyi yhden kesän ajamaan kun käänsi volaa mankasta... Vaihtoon kun kilometrejä 230 tkm.
-
Ok,
Tuollaisia lukemia minä vähän epäilinkin. Ääni ei ole vielä häiritsevä mutta sen kuulee kun oikein höristää korvia. Pitänee varmaan kohtapuoliin rueta hommailemaan laakeria. Se varmaan on prässäämällä laitettu paikoilleen? voi olla viisain vaihdattaa eikä rueta taistelemaan itse sen kanssa.
-
-07 en tiedä mutta näissä vanhemmissa se laakeripesä on ihan pulteilla kiinni siinä navassa eli sen puoleen vaivaton vaihtaa.
itellä alkoi eilen ääntelemään
nyt kun kaartaa maantienopeuksissa oikealle niin laakeri ääntää
johan tässä viikko mentiinkin ilman nitinöitä ja muita ylimääräisiä ääniä
harvoin on ollu automallia missä on näin paljon vikoja ollu kun tämä v70n
ja kun lukee tätä palstaa niin tietää että ruuvata saa jatkossakin.. :)
-
itselläni on nyt mittaritta 385t ja pitäis vasemmanpuolen laakeri vaihtaa nyt toistamiseen...
-
Noissa pyöränlaakereissa pätee aika hyvin sanonta "halvalla ei saa hyvää". Tämän olen ite huomannut kun taikinoin edellisen Volvon etupyörän laakerin kanssa ensimmäinen kesti n. 5000km ja toinen n. 10000km. Olivat Motonetin halpoja kopioita. Sijoitin sitten yhteen laakeriin sen määrän euroja mitä nuo kaksi ensimmäistä maksoivat yhteensä, niin johan alkoivat kestämään. Tähän nykyiseen vaihtoi myyjä etupyöriin laakerit (biltema) silloin kun auton ostin. Nyt olen sillä ajellut n. 70000km eikä ainakaan vielä laakerit äännä.
-
-07 en tiedä mutta näissä vanhemmissa se laakeripesä on ihan pulteilla kiinni siinä navassa eli sen puoleen vaivaton vaihtaa.
Niin mitenkä se -01 vuosimallin S60 vaihtuu eteen? Pärjääkö pelkällä hylsysarjalla vai tarviiko prässäillä? Ajattelin ihan pihahommina kokeilla. Onko tiukkoja pultteja tms. yleensä?
-
Niin mitenkä se -01 vuosimallin S60 vaihtuu eteen? Pärjääkö pelkällä hylsysarjalla vai tarviiko prässäillä? Ajattelin ihan pihahommina kokeilla. Onko tiukkoja pultteja tms. yleensä?
YMMV. Jos kaikki pultit ovat laitettu momenttiin eivätkä osat ole ruostuneet toisiinsa pahasti niin irtoavat kyllä perustyökaluilla. Itsellä kävi niin että kaikki muu lähti irti heittämällä paitsi laakeri oli ruostunut vetoakseliin niin lujaa että pajalla piti irroittaa vetoakseli-laakeri-olkatuki -hässäkkä ja prässissä painaa irti.
Tuotahan voinee kokeilla jo ihan maassa niin että ottaa napapultin irti ja koittaa naputella varovasti vetaria irti laakerista, liikahtaako se mihinkään. Saa hajua suht nopeasti millä se sitten lopulta irtoaa.