Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jameshirvisaari - 09.05.2019, 09:08:02
-
Hei, onko kokemuksia, pysyykö ohjaustehostimen pumppu kunnossa vai meneekö se varmasti rikki ja vaihtoon, jos autolla ajetaan tuhansia kilometrejä ilman ohjaustehostinöljyä, kuten olen tehnyt?
Vuoto on ollut niin vuolas, että nesteen lisääminen oli turhaa, kun kaikki tuli hyvin pian pihalle.
(Nyt olisi aika vaihtaa rikkinäinen ohjausvaihde, ja ajattelin ensin kokeilla, onko pumppu pysynyt kunnossa.)
Volvo S80 D5 vm05/06
-
Pumppu menee joskus aika nopeastikin rikki jos ei ole öljyä.
-
Lienee lähinnä hyvää tuuria jos pumppu on säilynyt ehjänä.
-
Itsellä kun 7 vuotta sitten kävi tyhjänä, ei sitä heti tajuttu että äänet käännöksissä tuli sieltä. Sama pumppu yhä ajossa että joskus voi olla tuuriakin
-
Kiitos vastauksista. Kertoilen sitten täällä, kuinka kävi.
-
(Nyt olisi aika vaihtaa rikkinäinen ohjausvaihde, ja ajattelin ensin kokeilla, onko pumppu pysynyt kunnossa.)
Volvo S80 D5 vm05/06
Volvoni S80 on siis hiukan yli 10 vuotta vanha, mutta olen keväästä saakka odottanut, että merkkihuolto (Autosalpa, Lahti) saa homman hoidettua: ohjausvaihde pitää vaihtaa. Olen ottanut Ruotsiinkin yhteyttä, mutta osaa ei muka ole "noin vanhaan autoon". Minusta on nyt alkanut tuntumaan, että sitä ohjausvaihdetta ei saada ikinä kuntoon, ei liene haluakaan.
Aika harmillista, sillä auto on muuten hyvässä kunnossa. Tosin nyt ajokiellossa, koska ohjaustehostus ei toimi, koska tehostinöljy vuotaa ohjausvaihteesta ulos. Ohjausvaihde on vikaantunut samalla tavoin KOLME kertaa KAHDEN vuoden aikana. Ensimmäinen remontti meni takuukorjaukseen muutaman kuukauden päästä, ja takuuosa kesti reilun vuoden. Valmistaja lupasi tulla vastaan niin, että joutuisin maksamaan vain 30% korjauksesta eli 550 euroa. Eli remontti on kallis, ei tee mieli tehdä joka vuosi.
Eivät jaksaneet ottaa selvää, mikä sen ohjausvaihteen hajottaa. Ei ole normaalia, että ohjausvaihde hajoaa kolme kertaa kahden vuoden aikana.
Mutta kuinka uskottavaa on, että ohjausvaihdetta ei löydy mistään?
Pitääkö nyt vain myydä auto osiksi?
Kärrään sen pian kaatopaikalle, eipä sillä ole enää kai arvoakaan muutamaa tonnia enempää.
-
Mutta kuinka uskottavaa on, että ohjausvaihdetta ei löydy mistään?
Kyllä tuon ikäiseen pitäisi löytyä ohjausvaihde ihan varaosana.
Yleensä ohjausvaihteessa näkyy valmistajan tarra, mistä saa tiedot tuosta osasta.
Onkohan siellä korjaamolla tehty kaikki oikein tuossa vaihdossa oikein, jos kerran kertaalleen vaihdettu ja nyt taas viallinen ?
Jotain siellä on sössitty pahemman kerran..
-
Sössitty korjaamolla, laitettu väärän väristä öljyä tai autolla ajetaan jotain soratierallia ja käännetään pyöriä vielä asfaltilla paikallaan nastarenkailla.
-
Emännän -01 S60 oli atf eikä hydrauliikka kuten kuuluisi olla Onneksi ei ollut hajottanut mitään mutta huuhtelun jälkeen oikeilla öljyillä napakoitu ohjaus kummasti. Noin 10tkm nuo väärät kerkesi ollai isiällä.
-
Onkohan siellä korjaamolla tehty kaikki oikein tuossa vaihdossa oikein, jos kerran kertaalleen vaihdettu ja nyt taas viallinen ?
Jotain siellä on sössitty pahemman kerran..
Siis korjaamolla osa on vaihdettu - ei kertaalleen vaan - KAHTEEN kertaan lyhyen ajan sisällä.
-alkuperäinen hajosi 2017, vaihdettiin (noin 1700 eur töineen)
-osa hajosi muutaman kuukauden jälkeen - vaihdettiin takuuna
-osa hajosi taas reilun vuoden päästä - ja nyt sitten on vain odotettu osaa
>:(
-
Siis korjaamolla osa on vaihdettu - ei kertaalleen vaan - KAHTEEN kertaan lyhyen ajan sisällä.
-alkuperäinen hajosi 2017, vaihdettiin (noin 1700 eur töineen)
-osa hajosi muutaman kuukauden jälkeen - vaihdettiin takuuna
-osa hajosi taas reilun vuoden päästä - ja nyt sitten on vain odotettu osaa
>:(
Hi
Kyllä on hieman outo homma tuo,,,oletko selvittänyt onko nuo vaihdetut osat olleet uusia vai tehdaskorjattuja?
,,,jos asennetaan ehjä ja takuunalainen osa niin kyllä joku muu on maksaja kuin asiakas,asennuksen tehnyt liike on vastuussa asentamastaan osasta
,,,jos asennusliike on hankkinut osan jostain missä takuita ei ole niin totakai
he yrittävät maksattaa kulunsa auton omistajalla,mukaanlukien asennusvirheet.
Onko kyseessä Volvon merkkikorjaamo vai joku muu?
Tsemppiä
-
Kyllä on hieman outo homma tuo,,,oletko selvittänyt onko nuo vaihdetut osat olleet uusia vai tehdaskorjattuja?
Onko kyseessä Volvon merkkikorjaamo vai joku muu?
Merkkikorjaamo. Otin siis yhteyttä Ruotsiinkin eli suoraan valmistajaan, ja sieltäkin valiteltiin, että ei ole osaa.
Ja nyt sitten olen ollut sen tähden puoli vuotta ilman autoa (Volvo S80 D5 vm2005/2006).
Eivät ole edes vihjanneet, että osan voisi saada tehdaskorjattunakin. >:(
Luulen että auto ei tule koskaan kuntoon heidän toimestaan. Minun on erittäin vaikea uskoa, että osaa ei ole missään saatavissa.
-
Hyppäämpä itekin tähän ketjuun mukaan, tuntuu kyllä oudolta että noin monta ohjausvaihdetta menee hajalle noin lyhyessä ajassa, saattaahan siellä pumpussakin olla jokin tukos että hydraulineste ei pääse esteettä kulkemaan ohjausvaihteeseen ja hajottaa sen. Tämä vain teoria tosin, järjestelmä sinälläänhän on melko yksinkertainen.
Ohjausvaihde: http://bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/VOLVO-S80/2004_2006/Framvagn-&-Fj%C3%A4dring-&-Styrning/Styrv%C3%A4xel-&-Sn%C3%A4cka-Servo-Hydraulisk/Alla/?page=1&order=eumile&asc=1
Tehostajan pumppu: http://bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/VOLVO-S80/2004_2006/Framvagn-&-Fj%C3%A4dring-&-Styrning/Styrservopump-Mekanisk/Alla/?page=1&order=eumile&asc=1
Ehkäpä ruotsista käytettynä tuo ohjausvaihde täsmäävillä numeroilla ja ehkä mahdollisesti käytetty ohjaustehostimen pumppu, pääset muutamalla satasella ja suosittelisin ehkä viemään johonkin harrastajaystävälliseen korjaamoon jossa Volvot tunnetaan ja työ tehdään hieman tarkemmin ja halvemmalla, nuo merkkihuollot ovat vain samoja räkänokkia hienommissa halleissa.
Foorumilta löytyy varmasti käyttäjiä Etelä-Suomesta, jotka tuntevat/tietävät jonkun paikan mikä on "erikoistunut" juuri Volvoihin.
-
Autodoc.