Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: MarcusV - 10.10.2011, 15:31:42
-
Sattu pieni ylläri kun ruuvasin Defan lohkikselliseen V70:iseen sisälämppäriä kiinni, huomasin että eihän tuolla ole ollenkaan sisäpistoketta vaikka niin muistelin :D Ihme juttu ettei suomiautoon ole sellasta siunaantunut. Mitä kokemuksia teillä on ko.auton läpivienneistä että mitä kautta Defan sisähaaran piuha kandee tuoda matkustamoon, ja riittääkö tuohon tuo puolitoistametrinen kaapeli suurinpiirtein? Onko lämmityselementti missä kohtaa konetta ja kannattaako siihen käydä käsiksi ala vai yläkautta että saa tuon haaroitinpalan kiinni? Äkkiseltään en huonohkossa valossa meinaan löytänyt mitään järkevää tähän niin pitää kysyä kokemuksia ennenkun lähtee kikkailemaan. Vielä ei ole siis ostettu edes haaroitinsettiä. Kiitoksia vinkeistä!
-
Haaroitus sarjan saa ihan valmiina, kataloogit tietää oikean. ;)
Mutta metrinen ja puolmetrinen on oikeessa sarjassa. Eli sitä haaroitinta ei laiteta suoraan vastukseen.
-
Apukuskin puolella on tulipellissä valmis läpivienti, lähellä jousitolppaa. Itse tuosta oman sisälämppärin piuhan pujottelin, tosin 850:een, mutta luulisin kotelon olevan ihan samankaltainen.
-
Haaroitus sarjan saa ihan valmiina, kataloogit tietää oikean. ;)
Mutta metrinen ja puolmetrinen on oikeessa sarjassa. Eli sitä haaroitinta ei laiteta suoraan vastukseen.
Mihis väliin se sitten tulee? Jos nyt on suora piuha keulilta vastukselle, vai onko? Oon yhen tollasen joskus asentanu vesilämppärin kanssa mutta siitä on aikaa. Tarkotatko sinisen kataloogista vai onko Defalla mallikohtainen haarotin?
-
Mihis väliin se sitten tulee? Jos nyt on suora piuha keulilta vastukselle, vai onko? Oon yhen tollasen joskus asentanu vesilämppärin kanssa mutta siitä on aikaa. Tarkotatko sinisen kataloogista vai onko Defalla mallikohtainen haarotin?
Eli keulasta tulee haaroittmelle mistä sitten lähtee lyhyt vastukselle ja pitkä sisälle.
Ihan Defan katloogissa on, ei ole mallikohtainen vaan tietyn numeron omaava sopii useempaan malliin.
Sulle sopiva sarja on DA 460760.
Löytyy tuolta listasta: http://www.defa.com/heating2.php3?tid=12&lang=6&ndid=
Ei kannata ostaa osina koska sarja on paljon halvempi.
-
Apukuskin puolella on tulipellissä valmis läpivienti, lähellä jousitolppaa. Itse tuosta oman sisälämppärin piuhan pujottelin, tosin 850:een, mutta luulisin kotelon olevan ihan samankaltainen.
Samasta reiästä omassa V70 mk1 on vedetty tuo kyseinen kaapeli autoon sisälle.
-
Eli keulasta tulee haaroittmelle mistä sitten lähtee lyhyt vastukselle ja pitkä sisälle.
Ihan Defan katloogissa on, ei ole mallikohtainen vaan tietyn numeron omaava sopii useempaan malliin.
Sulle sopiva sarja on DA 460760.
Löytyy tuolta listasta: http://www.defa.com/heating2.php3?tid=12&lang=6&ndid=
Ei kannata ostaa osina koska sarja on paljon halvempi.
Okei, kiitos paljon avusta!
Onko tässä nyt kuitenkin niin että orkkis puskurin sarja käypi todennäköisesti ettei siihen tarvii koskea vaan se otetaan vaan jommasta kummasta päästä irti ja laitetaan haaroitin väliin.
-
Okei, kiitos paljon avusta!
Onko tässä nyt kuitenkin niin että orkkis puskurin sarja käypi todennäköisesti ettei siihen tarvii koskea vaan se otetaan vaan jommasta kummasta päästä irti ja laitetaan haaroitin väliin.
:)
Se käy kyllä. Vastuksesta vaan kaapeli irti ja toinen tilalle.
-
:)
Se käy kyllä. Vastuksesta vaan kaapeli irti ja toinen tilalle.
Onko vastus muuten ihan loogisesti koneen etupuolella? Pitää fikkarilla kurkistella niin eiköhän tuo löydy.
-
Onko vastus muuten ihan loogisesti koneen etupuolella? Pitää fikkarilla kurkistella niin eiköhän tuo löydy.
Kun en yhtään muista mutta seuraa kaapelia niin löytyy.
-
Kun en yhtään muista mutta seuraa kaapelia niin löytyy.
Näinpä, tilaa ei oo ihan törkeesti mutta on sitä ahtaammassakin paikassa hanskoja uitettu ;D
-
Varmistu siitä, että autossa varmasti on Defan sarja, näissä kun on calixia käytetty aika yleisesti, eikä defan ja calixin johdot käy yksiin.
-
Varmistu siitä, että autossa varmasti on Defan sarja, näissä kun on calixia käytetty aika yleisesti, eikä defan ja calixin johdot käy yksiin.
Jep, niin oli s40:isessäkin calixi. Tässä se on varma defa!
-
Pahat on paikat kieltämättä. Puritteko hanskalokeron että saitte piuhan kabiiniin? Törkeä määrä on fylliä tuolla jalkatilassa kyllä niinkun toki hiljasessa autossa pitääkin olla. Joku läpivienti löytyi pelkääjän puolen jousituen kohdasta, siinä tosin menee joku muoviputki/johtosuoja kiinni yläkupin kotelossa.
-
Pahat on paikat kieltämättä. Puritteko hanskalokeron että saitte piuhan kabiiniin? Törkeä määrä on fylliä tuolla jalkatilassa kyllä niinkun toki hiljasessa autossa pitääkin olla. Joku läpivienti löytyi pelkääjän puolen jousituen kohdasta, siinä tosin menee joku muoviputki/johtosuoja kiinni yläkupin kotelossa.
Niiltä main se sisään menee ja hanskalokeron pois otta auttaa aika paljon asiaan. Ei tarvi maata jalkatilassa.
-
Tämä homma on nyt pihvi, kiitos neuvoista!
Eli tosiaan siellä aika likellä hanttarinpuolen jousitolpan takana on kumitutti jossa menee myös jonkinnäkönen huohotusletku, ei kyllä mitään havaintoa mistä tämmönen tulee, ehkä lämmityslaitteesta tai jostain. No jokatapauksessa tiedoksi muillekin jotka aikovat itse tämän tehdä, siitä samasta läpiviennistä voi vetää ihan hyvin sisälämppärin piuhan. Kätevimmin se käy esim työntämällä jokin suht ohut metallitanko kabiiniin (Ensin hanskalokeron sisäosa pois, kiinni siis torxeilla) ja sitten teippaamalla metallitankoon itse kaapeli, hieman silikonispraytä tai muuta liukkaria apuaineeksi ja ei muuta kun vetoja konehuoneen puolelta ja pitäisi mennä ihan tällä, onnistuu varmaan molempiin suuntiin toki. Elementti itsessään sijaitsee koneen takaosassa aika pitkälti pakosarjan lämpöraudan alla, sellaisessa paikassa että sinne ei näe oikeastaan kunnolla ja vaatii tekijän pituudesta riippuen moottorin päällä makaamista, onnistunee kyllä auton alakauttakin ja näkyvyys voi olla parempi.