Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: The moose - 10.10.2011, 16:29:46
-
Tollanen ongelma on ilmennyt ratti siis ihan jumissa, hetken käytyään lähtee liikkumaan mutta saattaa kesken kierroksen vetää uudelleen jumiin. Koneen kuumittua vika häviää.
Aiemmin tällänen ilmiö oli öljynvaihdon jälkeen hetkisen mutta nyt on jo liiaksi aikaa kulunut vai pitääkö tuo ilmata jotenkin muuten kun normaalisti, eli viimeksi kun öljyt vaihdoin kaadoin säiliön täyteen ja löin koneen käymään, ja heti sammuksiin. Lisäsin ylämerkkiin ja uudelleen jne ... Säiliö on ylämerkissään nyt.
Pitääkö päästää öljyä itse tehostajan painepuolen liitoksista vai laittaa jotain muuta kun atf öljyä? Kokemuksesta voin kertoo ettei se vihreä tehostin-öljy toiminut yhtään.
-
Me vaihdettiin nesteet niin, että kone käynnnissä imettin säiliöstä ainetta niin kauan, kun sitä tuli ja sitten vaan uutta tilalle niin kauan, että pumppu hiljeni, samalla ohjausta käännellen ääriasennosta toiseen renkaat imassa.
-
tuosta olen muutaman kerran vaihatanu tehostin nesteet ja yhtä monta vaihtotyyliä koitettu.
renkaat ilmassa ratista käännellen öljyt mäkeen kun letkut irti, imemällä säiliö tyhjäksi, laskemalla säiliö tyhjäksi.. näitä riittää :hello:
tuossa kävin kaupassa ja kone kuuma töistä tulon jälkeen ja ohjaus jäykkä ? voisko siellä letku vuotaa johkin rajaan asti ja sit menee ilmaa tilalle joka jäykistää viagran tavoin. ;D
tosin siitä puuttuu se ratin tärinä joka öljynvaihdon jälkeen viipyy tovin.
etsittävä jostain aten tehostimen green book jos sellasta on ?
-
Luulis että kurnuttaa jos pääsee ilmaa väliin ???
-
Luulis että kurnuttaa jos pääsee ilmaa väliin ???
no niin luulis.
sellastakin se tekee että kun ei tehosta ja kääntää alkaakin tehostamaan ja jos auto on liikkeessä tulee äkkinäisiä käännöksiä ja korjausliikkeitä.. :2funny:
ei helvetti ton romun kanssa.
kaveri ehdotti huuhtelua eli letkut pois ja naftaa yms punppuun ja käsin pyörittää sitä, ja itse tehostajasta punppaa öljyt mäkeen kääntämällä renkaita linkkuun.
öljyksi halvin moottoriöljy. tiä sit, sillä baijerilainen munan watkain jossa tehostaa noin kun atf ei pelitä?
-
no niin luulis.
sellastakin se tekee että kun ei tehosta ja kääntää alkaakin tehostamaan ja jos auto on liikkeessä tulee äkkinäisiä käännöksiä ja korjausliikkeitä.. :2funny:
ei helvetti ton romun kanssa.
kaveri ehdotti huuhtelua eli letkut pois ja naftaa yms punppuun ja käsin pyörittää sitä, ja itse tehostajasta punppaa öljyt mäkeen kääntämällä renkaita linkkuun.
öljyksi halvin moottoriöljy. tiä sit, sillä baijerilainen munan watkain jossa tehostaa noin kun atf ei pelitä?
Format c:/u toimii aina :D
Oispa autojen kanssa noin helppoa :(
-
no niin luulis.
sellastakin se tekee että kun ei tehosta ja kääntää alkaakin tehostamaan ja jos auto on liikkeessä tulee äkkinäisiä käännöksiä ja korjausliikkeitä.. :2funny:
ei helvetti ton romun kanssa.
kaveri ehdotti huuhtelua eli letkut pois ja naftaa yms punppuun ja käsin pyörittää sitä, ja itse tehostajasta punppaa öljyt mäkeen kääntämällä renkaita linkkuun.
öljyksi halvin moottoriöljy. tiä sit, sillä baijerilainen munan watkain jossa tehostaa noin kun atf ei pelitä?
Meidän 940 muuten tekee ihan samaa. Miettinyt kanssa, jos kunnolla huuhtelemalla saisi toimimaan.
-
jotain kokeilen huomisen työpäivän aikana.. äkkiäkös sitä tekee uuden säiliön ja letkut. tyhjentää tehostajan ja pesee punpun. täyttää moottoriöljyllä, jos sillä ei toimi niin uudestaan tyhjäks. :idiot2:
ehkä sen tekee sitten ylihuomenna. maatkoon romu tallissa.
-
eilen otin säiliöstä öljyä pois niin että on alamerkissä. ratti sitä ennen ihan jumissa vasemmalle kääntäessä eli ei tehostanut yhtään.. pehmeni huomattavasti heti ja vaikutus kesti tähän iltapäivään saakka.
töistä lähtiessä ratti taas juntturassa. eikä tehostanut vaikka käänsi renkaat tappiin, siitä käätö oikeaan ja tehostaa vasempaan kääntäessä tehostaa vähän. sit loppuu noin 5 min renkaat nurmikolla kääntelin edestakasin täydet vasemmalta vähän oikealle ja kotimatkan toimi jotenkin.
ilmaa jossain vai punpun lamellit väärinpäin tai jotain??
-
korjaus tehostajan valmistajaan ei mikään ate vaan TRW
-
jatketaan kertomusta..
kävin aukomassa banjoliittimiä ja päästin tavaraa niitten kautta pihalle, en tiedä tuliko ilmaa vai ei.
edittiä 13.10 ja aamulla ihan jumissa.. jee mikä tätä vaivaa 10 km ajon jälkeen kuin taikaa se toimii.
öljyt taas illalla vaihtoon tälläkertaa ajoin punpulla pikkuletkun kautta tyhjäksi ja kaadoin lisää, koeajolla toimi niinkun pitää. katotaan aamulla.
-
tiskiltä sais raidetangon sisäiset kamat ruottista tilaamalla. 159€ tuskin saa motonetistä tarvike osia ??
muuta vikaa siinä ei enään voi olla kun osat on vaan loppu sieltä sisältä.
-
muuta vikaa siinä ei enään voi olla kun osat on vaan loppu sieltä sisältä.
Tähän tulokseen tulin itsekkin kun tätä topicia luin läpi. Venttiili päästä painetta läpi ja kun molemmilla puolilla on sama paine niin varmasti jäykistää paikat.
-
Sama aamujäykkyys vaivaa myös omaa rattoria. Eilen vaihdoin öljyt tyhjäämällä säiliön ja lisäämällä uutta öljyä tilalle. Uutta meni ~7 desiä. Eilen oikein ihmettelin, että eikö sinne menny yhtään ilmaa, kun kävin koeajolla ja kaikki pelasi ihan moitteetta. Tänään aamulla sitten kurnutti oikein kunnolla, joten sitten ilmausta ensin kone sammuksissa rattia vääntelemällä ja sitten 45 astetta oikealle / vasemmalle ja sitten äärilaidasta toiseen. Säilöön ilmaantui muutama kupla, eli jotain sieltä ainakin tuli pihalle. Öljyä lorahti pikkusen yli maksimin näköjään, joten pitää varmaan vaihtaa vielä tuo loppukin sinne.
Yks asia tossa aamusella jäi mietityttämään, eli kun sitä rattia alkuunsa kääntelin sen 45 astetta, niin sen keskilinjan (kun pyörät on suorassa) ylityksessä tuntu alkuunsa semmonen pykälä. Ruuvasin sitte niin kauan, että se noin niinkun katos siitä ja sitten vasta ääriasentoihin. Mistähän moinen pykälä mahtaa johtua? Ja mitä tulee noihin kuluneisiin osiin, niin kuin hemmetissä noi sitten toimii lämpimänä? Eli laajeneeko venttiili sen verran, että se pitää taas vai onko siellä vaan jotain törkyä välissä, joka kylmänä jaksaa pitää sen venttiilin auki? Itsellänihän ei ole siis mitään havaintoa, että miten tehostin toimii :) , mutta tässä noita fiideoita kattelen:
HowStuffWorks - PowerSteering (http://auto.howstuffworks.com/steering4.htm)
Youtube - Power Steering part 1 (http://www.youtube.com/watch?v=y-UtO5DwoeE)
Youtube - Power Steering part 2 (http://www.youtube.com/watch?v=mTiOhcRd5EI)
Youtube - Power Steering part 3 (http://www.youtube.com/watch?v=xeWmNpZ5sD0)
Enkä mää ny oikein ymmärrä lämpötilan vaikutusta (niinkun en montaa muutakaan asiaa). Mutta kylmemmällä ilmalla tuo on jäykempi tuo ohjaus, muttei aina ja auto on saanu seistä parikin päivää ja silti ei välttämättä jumita.
-
tota omaa olen nyt aamuisin käyttäny parkissa 5 min ja sit on ohjaus iha ok jos lähtee vaikka roikkalämpösellä autolla ei ratti käänny ei sitten millään vasempaan. ja tarkotan että ei yhtään.
-
Mitäs jos jättää yöksi ratin käännetyksi aavistuksen vasemmalle? Sullon pesunkestävä riistokapitalisti ja mulla on kommarivolvo, kun se taas kampeaa enemmänkin vasemmalle, jos kampeaa ;D Turasin muuten sitten perjantain kunniaksi ton öljyn kanssa säiliön tyhjäksi ja se perhana loppu kesken. Onneksi on Teboil ja reippaalla fillaroinnilla sain lisää öljyä. Sen jälkeen ilmaus pariin kertaan putkeen ja ainakin kauppareissulla pelasi hyvin. Kertaalleen ihan niinkun olis kurnuttanu vähäsen ja vähän sen suoran linjan ylityksessä olis ollu jossain vaiheessa pykälää. Mutta siis ihmettelen, ettei tuon enempää ilmaa koneistossa tai sitte se on huomenna aamulla ihan jumissa :)
-
sillon kääntyy oikeelle kivuttomasti mut vasemmalle ei yhtään.
huomasin kaupas tässä välissä käydes et on tehostajaan tullu väljää sellanen 1cm tolla mun pikkuratilla, kuinkakohan paljon sillä volvon omalla ?
-
Kääntyykö ne pyörät vasemmalle, jos et laita autoa käyntiin? Jos ei käänny, niin silloinhan vika ei välttämäti ole tehostajassa, kun se ei sammutettuna mihinkään tehosta tahi öljyjä pumppaa. Tosin siellä kyllä lienee kuitenkin hydraulipaine koko ajan, joka hyvinkin voi vuotaa suuntaan tahi toiseen. Mut on se silti hämmällistä ja kummallista, että miten se venttiili - joka lämpösenä toimii ok ja palauttaa ohjauksen keskelle, pyöriä kääntelemättä painetta tyhjäkäynnillä nostamalla alkaa pelaamaan - tekee semmosen tempun menee yöllä jumiin. Ufo-juttu, Volvossasi on mörkö :) Mulla toi ohjaus on ollu enimmäkseen (muutamaa kunnon kampeamista lukuunottamatta) tasasen jäykkä kumpaankin suuntaan. Voimalla on kääntyny kuitenkin. Tää kyllä kiinnostaa, kun mullakin on 740 vm 90 raktori ja tehostinhäiriöitä. Ens viikolle on luvattu kylmempää, joten silloin huomaa, onko tuosta öljynvaihdosta aamujäykkyyteen apua.
Mulla ei muuten ainakaan huomaa, että olis väljää. Tulppaanipuimurissa oli koko ajan ihan selkeesti välystä. Pitääkö toi tehostin muuten ihan selkeesti ääntä sulla? Mulla näes pitää ihan selkeesti kuultavan äänen, kun kääntää rattia paikallaan.
-
Ja mitä tulee pyörien jättämiseen käännetyiksi, niin se venttiilihän ei jää kuitenkaan "tehosta vasemmalle" asentoon, vaan lopettaa tehostamisen. Muutoinhan se kääntäminen takasin olis aika tuskallinen tapahtuma. Loogisesti siis tuo torsion bar (http://www.woodwardsteering.com/index.php?option=com_content&view=article&id=662:9a-how-power-steering-works-the-torsion-bar&catid=44:woodward-tech) päästäis sen vuotamaan ja tehostamaan oikealle. Kääntyykö se muuten aamujäykkänä herkästi oikealle, jolloin tehostus oikealle olis oikeasti käynnissä?
-
tehostuksen äänikin puuttuu kun vasemmalle yrittää väkisin vääntää, oikealle kääntäes tehostin ääni on ihan tavallinen.
pitänee yrittää ilmata tuota tänään.
letku pois pumpun päästä ja tyhjäksi. tilalle kaadoin jotain MAG1 power steering treatment ainetta, jonka pitäis turvottaa kumia ja vaimentaa ja pehmentää ohjausta.
-
Mäkin olen tuota MAGia kattellu Motonetin hyllyssä, mutta nyt vaikuttais ettei semmosta tartte. Auton käsikirja sanoo, että täyttömäärä on 0,5 litraa - voiko se tosiaan olla noin alhanen? Säiliö vois vetää sen verran ja sieltä tuli tosiaan imasemalla aina ~3dl kerrallaan. Mä olen tuonne lykkiny uutta öljyä toista litraa ja nyt on väri vaalean punainen eikä enää mustan törkystä. Tänään pelasi aamulla ihan suht ok, vaikkei se nyt mikään herkkis ollutkaan. Sanoisin, että toi ilmaaminen (jonka mä oon tehny kolme kertaa nyt sille) lienee auttanu kaikkein eniten.
-
motonetistä sitä nappasin 2 pulloa mukaan. laitoin 1½ pullollista sen jälkeen ku säiliö ja letku oli tyhjä.
litralla saa varmaankin min rajaan sen tehostajan.
toka ilmaus takana ja kylmästä tuntu ratti kääntyvän helpommin lämmittyään toimi niinkun kuuluukin eli yhellä sormella sai pyöritellä. mitähä huominen tuo tullessaan ?
-
kerrotaas tännekkin kun luulen et vika olis paikallistettu ja korjattu..
juu elikkä vaihdoin yläpään laakerit ihan varmuuden vuoks ja jousilautaset. ne ovat käytetyt tosin mut volvolaiset kuten ne vanhatkin oli. silminnähden ihan samanlaiset mut repsikan puolen laakeri oli selvästi pyöriny tyhjää siinä pellikupissaan.