Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: tberg - 10.10.2011, 16:55:32

Otsikko: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
Kirjoitti: tberg - 10.10.2011, 16:55:32
Volvo on nyt muutaman kerran sammunut käytyään 5min. Aina on uudestaan startannut avaimesta. Mutta nyt jäi pihaan, starttasi, pakki päälle ja sammui. Pyörittää, mutta ei lähde.

Koneessa on ollut jo pidempään kylmäkäynnistys nihkeää, viime viikolla vaihdettu jäähdytysnesteen lämpötila-anturi ja uusi akku. Hehkurelekin vaihdettu. Hehkut näyttää ohmimittarilla 7-8 ohmia (?). Nyt lähtenyt vähän paremmin, mutta edelleen ei hehkunmerkkivalo palakuin sekunnin. Ja lämpöanturin vaihdon jälkeen, kierrokset ehkä hivenen "veivaa" kun kuuntelee ääntä.

Jakopään ja pumpun hihnat vaidettu nion 35tkm sitten. Joskus koko naftapumppu vaihdettu, noin 100tkm sitten

En ole aiemmin pannut merkille, mutta kun kääntää virrat päälle, niin vaihteen keltainen nuolivalokin syttyy? Ei reagoi mitenkään vaihteenvalitsimen heilutteluun. Pitääkö syttyä?

Ja koodeja en ole päässyt lukemaan, eikä sillä nyt pääse mihinkään.

PS
Tästä voisi joku saada kohta edullisesti Belgiasta tuodun ruosteettoman siistin pelin. Alkaa pikkuhiljaa kiintiö täyttymään...
Otsikko: Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
Kirjoitti: Taavi.H - 10.10.2011, 16:57:04
Pumpun hihna hypännyt hampaalla?
Otsikko: Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
Kirjoitti: pakettivolvo - 10.10.2011, 16:58:40
Pyörittääkös nämä starttia lainkaan, jos vika on automaatin vaihteenvalitsimessa. Näistä ei ole kokemusta, mutta mersu ei vaihde päällä pyörittäny edes starttia. Kuulostaa ajoneston vialta, eli syöttöpumppuprobleema voisi olla. Näissä muistaakseni ajonesto toimii syöttöpumpun kautta. (ainakin volkkarissa)
Otsikko: Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
Kirjoitti: Ristus - 10.10.2011, 17:27:46
vaihteen tunnistinta minäkin ehdottasin että ei starttaa vaihepäällä, mutta se että startti pyörii sotii kyllä ajatusta vastaan joten taavin ehdotus tuntuu järkevälle minusta...
Otsikko: Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
Kirjoitti: Taavi.H - 10.10.2011, 17:58:04
Voisi olla sellainenkin vaihtoehto, että hampaat on hypänneet irti hihnasta. :)

vaikkei hihnalla paljon ole ajettukaan, kulunut hihnapyörä voi syödä hihnan nopeasti.
Otsikko: Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
Kirjoitti: tberg - 10.10.2011, 19:03:20
Kokeilin vielä vaihde keppiä, jos laittaa D tai R kohdalle, ei startti pyöri. Kuuluu vaan naks.

Koitin vielä toisella kauko-ohjaimella painella lukkoon ja pois. Starttasi sekunniksi ja sammui. Eikä sitten
enää uudestaan. Pumpun letkussa eikä paluu letkuissa näy kuplia. Laitoin yleismittarin siihen pumpun
apparin puolen pään anturiin, startatessa 12v ja kun pyörittää pidempään niin laskee 10v, samalla
kun akku hyytyy....

Pumpun ajoitus voisi tietty olla, koska kylmäkäynnistys on ollut haaste jo viime talvena.
Mitähän tollainen pumpun tarkastus ja säätö maksaa, kenelle kannattaisi Porvoossa viedä.
Otsikko: Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
Kirjoitti: tberg - 10.10.2011, 19:05:00
Saako muuten sen ajoneston kytekttyä pois käytöstä esim korjaamolla? Sillähän ei juuri mitään vanhassa autossa tee.
Otsikko: Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
Kirjoitti: Phav - 11.10.2011, 05:02:54
Jos on ollut kylmäkäynnistys ongelmia, niin se kyllä viitää siihen pumpun ajoitukseen. Se on pikkasen isompi homma tehdä, kun vaatii sen mekaanisen ajotuksen tekemisen, mutta dieseli pajat tekee sen noin tunnissa. Ainakin täällä meidän suunnalla laittavat auton mittariin ja sanovat että ennakko on ihan hyvä, eli käynnissä ollessa ecu säätää, muttei se säädä sitä startatessa, eli jos tarpeeksi pielessä, niin ei lähde käyntiin kylmänä. Jotenkin tuntui että eivät kehtaa mekaanisesti ruveta säätämään, kun on isompi homma. Mulla pahin oli juurikin 5-0 asteen lämpötila, jolloin ei vielä kunnolla hehkuttannut.
Voi kyllä olla hihnakin löystynnyt, hypännyt tai kadottannu hampaitaan. Enkäpäs sulkisi pois ilmavuotoakaan.
Otsikko: Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
Kirjoitti: Teutori - 11.10.2011, 13:34:45
Volvo on nyt muutaman kerran sammunut käytyään 5min. Aina on uudestaan startannut avaimesta. Mutta nyt jäi pihaan, starttasi, pakki päälle ja sammui. Pyörittää, mutta ei lähde.

Koneessa on ollut jo pidempään kylmäkäynnistys nihkeää, viime viikolla vaihdettu jäähdytysnesteen lämpötila-anturi ja uusi akku. Hehkurelekin vaihdettu. Hehkut näyttää ohmimittarilla 7-8 ohmia (?). Nyt lähtenyt vähän paremmin, mutta edelleen ei hehkunmerkkivalo palakuin sekunnin. Ja lämpöanturin vaihdon jälkeen, kierrokset ehkä hivenen "veivaa" kun kuuntelee ääntä.

Jakopään ja pumpun hihnat vaidettu nion 35tkm sitten. Joskus koko naftapumppu vaihdettu, noin 100tkm sitten

En ole aiemmin pannut merkille, mutta kun kääntää virrat päälle, niin vaihteen keltainen nuolivalokin syttyy? Ei reagoi mitenkään vaihteenvalitsimen heilutteluun. Pitääkö syttyä?

Ja koodeja en ole päässyt lukemaan, eikä sillä nyt pääse mihinkään.

PS
Tästä voisi joku saada kohta edullisesti Belgiasta tuodun ruosteettoman siistin pelin. Alkaa pikkuhiljaa kiintiö täyttymään...
Vaihteiston PNP kytkin, jos ei edes pyöritä, kaikki muut vaihtoehdot, pumppuvika/hihna ym. ei estä startatessa pyörimistä.
Toinen on se, että akku vaan on täysin loppu ( jos startatessa jännite putoaa 10v:n tienoille, niin en odottaisi akunvaihtoakaan kauaa. )
Otsikko: Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
Kirjoitti: Taavi.H - 11.10.2011, 14:03:00
Vaihteiston PNP kytkin, jos ei edes pyöritä, kaikki muut vaihtoehdot, pumppuvika/hihna ym. ei estä startatessa pyörimistä.
Toinen on se, että akku vaan on täysin loppu ( jos startatessa jännite putoaa 10v:n tienoille, niin en odottaisi akunvaihtoakaan kauaa. )

Tuossa ekalla rivillä sanotaan "pyörittää, mutta ei lähde". Ja tokalla rivillä taas "viime viikolla vaihdettu....uusi akku". :)
Otsikko: Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
Kirjoitti: tberg - 11.10.2011, 17:17:06
Avasin sen syöttöpumpun hihnan suojan, ja siellä oli sitten hampaat poikineen koneen päällä. Eli hihna aivan kypsä ja jako sitten sitä myöten sekaisin. Koitin etsiä ohjeita siihen ajoitukseen huonolla menestyksellä. Vanhalla forumilla viitattiin kuviin "urakkamsetari.fi" sivulla, mutta koko mestaria ei löydy. Eli onko jossain ohjeet, jolla saisi uuden hihnan ajoitettua karkeasti kohdalleen, ja sitten pääsisi ajelemaan pajalle hienosäätöön?
Otsikko: Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
Kirjoitti: Phav - 11.10.2011, 18:19:28
Ensimmäiseksi sinun täytyy laittaa nokka-akselin merkit(jakopään puolella) ja vauhtipyörän merkit kohdalleen . Seuraavaksi syöttöpumpun merkki kohdalleen. Hihna paikalleen, ja kiristys.
Pumpun merkki on +-1 hammas suuntaansa. Ei välttämätä satu juuri sen merkin kohdalle.
Samalla kannattaa tarkastaa myös jakohihnan kireys.
Ja tuosta löytyy ohjeet tarkempaan ajoitukseenkin. Periaate on täysin sama.
http://holysmoke.fi/pages/artikkelit/jakajapumpun-ajoitus.php
Otsikko: Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
Kirjoitti: tberg - 11.10.2011, 18:49:12
Eikös ton jakopään piäisi olla paikallaan, kun laittaa vauhtipyörän merkin paikalleen, edellyttäen että jakohihna ei ole hypännyt. (Se on vaihdettu noin 35tkm sitten). Ja sitten vaan syöttöpumppu kohdalleen jne
Otsikko: Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
Kirjoitti: Phav - 11.10.2011, 19:10:26
Onhan se , tai sit 180 astetta pielessä..  ;)
Otsikko: Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
Kirjoitti: tberg - 12.10.2011, 17:54:52
Oisko sitten se 180 astetta kuitenkin pielessä...

1. Alhaalta vauhtipyörä kohdalleen. Siinä luukussä pieni väkänen ja vauhtipyörässä oli tappi hampaan  kohdalla. Onko oikea merkkin
2. Ykkös pytto on yläkuolokohdassa, että vaikutti olevan ala-ala ja yläkerta kohdallaan.
3. Naftapumpun merkit kohdalleen
Hihna paikalleen ja kiristäjät kiinni, ja vielä tarkastus että pumpun merkit edelleen kohdallaan.

Ja ei lähde käyntiin. Kumma juttu on, että hehkutus ja parin minuutin sahaus vie uuden ladatun akun lähes tyhjäksi. Samalla tavalla käyttäytyi
vanha akku ja kuvittelin että se on loppu. No toinen akku kaapeleilla kiinn ja ulkoinen laturi vielä "supply" tilaan auttamaan. Pyörittää, eikä lähde.

Otin kolmos pytyn nafta putken suuttimesta irti, ei tule naftaa kun starttaa.
Pakko syöttä 12v pumpun päällä olevaan anuturiin, napsuu nätisti, relelaatikossakin napsuu. Yleismittari näyttää 12v anturin päästä kun starttaa. Eikä tule avoimesta putkesta naftaa.

Huomasin paluu pumpun päällä olavassa paluu putkessa ihan pienen ilmakuplan. Ja kun starttaa niin ei se kupla liiku mihkään.

Eli ei tule naftaa vaikka kuinka kääntelis? Ajonestoko? Voiko sen todentaa olevan päällä, ilman diagnostiikkalaitetta?
Eikä naftaa kuitenkin tule vaikka olis 180 astetta pielessä?

Kuten sanottu, voisi olla myynnissä koko auto osaavalle tsi-henkilöll
Otsikko: Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
Kirjoitti: Phav - 13.10.2011, 05:01:18
Katoppas vielä että on suodattimessa polttoainetta, jos ei ole, täytä.
 Siinä suodatin jalan päällä pultti jonka poisottamalla saa täytettyä. On vähän huono starttaamalla täyttymään. Sen jälkeen siirrä pumpulta hampaan verran jompaankumpaan suuntaan ajoitusta. Merkki ei ole tarkka vaan juurikin hampaan verran molempiin suuntiin varaa liikutella. Kokemuksesta tiedän että meinaa hihat palaa tuossa hommassa, iteltä kun katkes pumpun hihna. Ja akunhan on oltava täysi.
Otsikko: Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
Kirjoitti: Taavi.H - 13.10.2011, 06:53:46
Ja ei lähde käyntiin. Kumma juttu on, että hehkutus ja parin minuutin sahaus vie uuden ladatun akun lähes tyhjäksi. Samalla tavalla käyttäytyi
vanha akku ja kuvittelin että se on loppu. No toinen akku kaapeleilla kiinn ja ulkoinen laturi vielä "supply" tilaan auttamaan. Pyörittää, eikä lähde.

Olisko (muiden ongelmien ohella) starttimoottori tiensä päässä?
Otsikko: Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
Kirjoitti: jari75 - 13.10.2011, 13:15:05
Kannattaa kyllä jossain vaiheessa käyttää startti irti ja tutkia hiilet. Itsellä Vw merkkinen dieselauto oli talvella vähän huono lähtemään käyntiin ja söi akkua todella paljon kun starttaili. Pakkasella n. -20 lohkolämmittimestä käyntiin, kävi noin 3sek ja sammu, uudestaan käyntiin kävi rykien kolmella ennen kuin alkoi tasoittumaan.
Pakkasta n. -16 ei lohkolämppärissä joten ei käyntiin, yritti ja yritti mutta ei  :P
VIKA: Startin hiilet oli loppu, uusi hiilipääty 20€ ja sitten pelasi hyvin. Ilmeisesti sitä virtaa hukkui sinne jonnekkin startin syövereihin niin ei pyörittänyt niin nopeasti mitä käynnistykseen tarvitaan ja tyhjensi akun.
Rempan jälkeen -15 pakkasta ja eikun käyntiin ilman roikkaa. ;)
Otsikko: Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
Kirjoitti: tberg - 13.10.2011, 20:24:55
Onko toi hampaan +/- heitto sellainen että sotkee koko käynnistyksen. Kahta olen kokeillut..

Kiitos vinkeistä tähän asti. Nyt en ehdikään ihan heti kokeilemaan lisää, tuli hekeksi muuta projektia
Otsikko: Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
Kirjoitti: Phav - 14.10.2011, 05:04:25
Jos on hampaan verran pielessä, ei lähe käyntin
Otsikko: Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
Kirjoitti: Pappi - 20.10.2011, 21:16:16
Ei ihan otsikon mukainen juttu, mutta liippaa läheltä joten kerrotaan myös täällä...

Oire. V70 TDI -1999 manuaali. Ei lähtenyt ensimmäisellä kerralla käyntiin pikku pakkasessa. Pitkällä startilla sai käyntiin, mutta savutus voimakasta ja käyntiääni aika heteromainen...

Auto kävi tänään pajalla. Työmääräys. Syöttöpumpun remmin ja hehkujen toiminnan tarkastus.
3.5h myöhemmin.

Hehkut 5kpl (3 pimeenä ja 2 osittain pimeenä), a 18.80€
Syöttöpumpun remmi 38.80€
Kiristimet 130€
Töitä 3.5h a 60€ = 210€

YHTEENSÄ 472.20€

Olishan tuon rahan voinut muuhun käyttää, mutta auto on kunnossa ja vedot semmoset kuin pitää ollakin. Ihmetyttää vähän nuo osien hinnat, mutta Iisalmessa on aina ollut Volvon osat kalliita. Kyllähän tuossa olisi pitkän pennin säästänyt kun olisi motonetistä / Biltemasta ottanut osat. Onko tukkureiden väliset todellakin näin suuria vai pistääkö korjaamo varaosiin vähintään 50% omaa katetta päälle. Voishan sitä osat itsekin hankkia ja ostaa vain työn. Riskillähän siinä pelaa jos osat eivät käy. Nyt kun osat ja työ on samasta paikkaa niin vian ilmetessä voi käyvä vähän keskustelemassa.

Entinen syöttöpumpun remmi oli selevää tavaraa... Jakopään huoltohan tuohon on tehty Volvon liikkeessä noin 40tkm sitten...

Korjaamolta sain päiväksi käyttöön sijaisauton, josta ei veloitettu erikseen. Kyseessä oli 405:nen pösö, mutta eipä sillä väliä. Pääasia oli, että pääsi kulkemaan.

Elämä on...

Havaintona on tullut tehtyä se, että Iisalmen talousalueella Volvon osat on kalliita. Esim tuohon meikäläisen värkkiin alatukivarsi, jonka joutuu vaihtamaan kokonaan alapallonivelen väljistyessä. Iisalmessa varaosaliikkeet halusi viimeksi tuosta 150€ / kpl. Ylivieskassa varaosaliikkeessä sama osa 80€ / kpl.

Katsotaampa...
Motonet ostoskori.
Kiristin yläpää 52.50
Kiristin alapää 32.20
Remmi 22.90
Hehkut 49.50
Rahti 11.40
Yhteensä 168.50

Plus työt 210€

Tai sitten reissu Kuopioon, noin 200km.

Olishan nuo hehkut varmaan saanut vaihdettua sorapihalla, mutta en halunnut ottaa riskiä siitä, että johtosarja murenee kynsiin tai hehku katkeaa kanteen.

Syöttöpumpun remmille ei juuri pihassa mahda mitään, ellei omista heittokelloa tai testeriä, jolla saa ajoituksen katsottua kohdalleen. Nähtävästi tuossa hyppäsi jako taannoin eräässä ohituksessa... Semmonen nykäsy ja VOIMAKASTA savuttamista...

Noilta osin auto on nyt kunnossa ja aika näyttää mitä seuraavaksi.

Hiukan hymyilytti liikennevaloissa eräs "väyrys" mallin Corolla. Takalasissa komeili tarra "autossani on TOYOTA ilmastointi"

 :)

Otsikko: Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
Kirjoitti: Phav - 20.10.2011, 21:25:54
Kyllä se onnistuu sekin hihnan laitto pihassa ilman heittokelloa. Ei voi niin paljoa olla pielessä jos hampaat on kohillaan etteikö lähtis käyntiin ja toimis ajossa. Itekkin laittelin katkenneen hihnan sorapihalla, meni vaan pari akullista startatessa, ennen kuin löyty oikea hammas pumpulle.
Otsikko: Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
Kirjoitti: Pappi - 20.10.2011, 22:03:22
Näitähän voi tehä monella tapaa.

Korjaamon palveluita on tullut käytettyä kun ei ole tuota remonttitaitoa, varsinkaan konepuolelle. Säästäisi siinä monta senttiä kun osaisi tehä remontteja itse.

Pääasiahan on että Volvot liikkuu... 8)
Otsikko: Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
Kirjoitti: Pappi - 22.10.2011, 09:05:17
Kyllä kannatti käyttää huollossa....

Käyntiin lähtee kuin ajatus ja vedotkin kohdallaan.

Miten muuten tämän topicin aloittajalla on homma edennyt?
Otsikko: Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
Kirjoitti: tberg - 23.10.2011, 13:24:36
Piti käydä välillä lomalla, kun päreet alkoi menemään..

No eilen sitten taas ajatuksella volvon kimppuun.
1. Alhaalta vauhtipyörän merkki kohdalleen ( siis vauhtipyorässa on  selkeä tappi, en läytänyt muuta merkkiä)
2. ykköspytyyn venttiilit ykk ( ykkös pytty = jakohihnan puoleinen, ykk = nokat ylöspäin.
3. pumpusta runkomerkki ja hihnapäyörän merkki kohdalle ( rungossa etureunassa pieni lovi, ja hihnapyörässä lovet yläreunassa molemminpuolin)
- ei käy
toistan ylläolevan, yksi hammas toiseen suuntaan -> ei käy
toistan ylläolevan, yks hammas  alkuperäisestä toiseen suuntaan -> ei käy

Pumpun hihnapyörässä on tussilla tehty merkki, noin 120 astetta lovista toiseen suuntaan. Pumppu on vaihdettu vuosi sitten (ajettu nyt 280tkm).
Koitin ajoittaa siihen, ei käy. Onkohan edes mahdollista että hihnapäötä olisi akseliinsa nähden väärässä asennossa? Eli meneekö vain yhdestä kohdasta kiinni.

Koitin vielä ottaa vitos ja kolmos pytyn polttoaineputket irti suuttimista, ja naftaa roiskui startatessa, tosin aika niukasti, eli saisi polttoainetta, ja hehkuttaakin. Mutta mutta, ei lähde käyntiin. Vitsit siis vähissä.

Auto on siisti tuonti peli kaikilla herkuilla ja katsastuskin voimassa 7/12 asti. Mutta jos tällaisen volvolle vie paikattavaksi, niin maksaneeko paikkaus
auton hinnan...
Otsikko: Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
Kirjoitti: tberg - 23.10.2011, 13:31:11
Onko muuten tietoa, olisiko Porvoossa joku osaaja volvo dieselille. Siis muu kuin Volvon oma paja
Otsikko: Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
Kirjoitti: V70TDI-1998 - 24.10.2011, 17:19:13
Pumpun hihnapyörässä on tussilla tehty merkki, noin 120 astetta lovista toiseen suuntaan. Pumppu on vaihdettu vuosi sitten (ajettu nyt 280tkm).
Koitin ajoittaa siihen, ei käy. Onkohan edes mahdollista että hihnapäötä olisi akseliinsa nähden väärässä asennossa? Eli meneekö vain yhdestä kohdasta kiinni.

Pumpun akselissa on akselikiila, joten jos se on kunnossa, pumpun hihnapyörää ei voi asentaa kuin yhteen asentoon. Voihan nyt olla niin, että mutteri on ollut löysällä ja hihnapyörä on kiertynyt väärään asentoon murtaen kiilan palasiksi. Akselin pää on muuten kartio, joten hihnapyörän irrotuksessa tarvitaan ulosvetäjä, mikäli mutteri on vaaditussa momentissa 45 Nm.
Otsikko: Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
Kirjoitti: tberg - 24.10.2011, 21:00:40
No niin arvelinkin , että vain yhdessä asennossa menee kiinni. Varmasti se hihnapyörä on paikallaan. Pumppu on oikealla pajalla vaihdettu.

Nyt vaan loppuu itseltä vieteri ja aika kesken.

Tästä siis osaavalle nätti volvo http://www.nettiauto.com/volvo/v70/4202590?trgt=4202590
Otsikko: Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
Kirjoitti: tberg - 24.10.2011, 23:16:05
Onko missään kuvia noista ajoituksen merkeistä?
Lähinnä vauhtipyörä ja naftapumppu. Jos kerran vielä koittaisi
Otsikko: Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
Kirjoitti: Pappi - 25.10.2011, 12:17:39
Rekkari oli tuttu... Tämähän oli jokin aika sitten myynnissä. Just tuolloin meni syöttöpumppu ja kaupat vedettiin "puihin".
Eikö kannattaisi vielä kokeilla jossain pajalla, missä on testeri käytössä. Eihän tuo nyt voi mahoton vika olla. Ottaahan se korjaamo 500 --> mahollisesti tuosta remontista töineen osineen, mutta kannattaako noin hyvillä varusteilla olevaa autoa myydä "ilmaiseksi". Jääpi harmittamaan. :-[

Metriensä puolesta autollahan on vielä matkaa edessä. 8)
Otsikko: Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
Kirjoitti: donk - 25.10.2011, 21:16:18
Onko missään kuvia noista ajoituksen merkeistä?
Lähinnä vauhtipyörä ja naftapumppu. Jos kerran vielä koittaisi

http://www.elisanet.fi/stormbacka/pumpun_ajotusmerkit.jpg
http://www.elisanet.fi/stormbacka/lootan_alaosa_TDC_merkki.jpg

kuvalinkit lainattu vanhan foorumin ketjusta:
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=14353.15

Kun itse vaihdoin pumpun hihnan noteraasin myös tussilla piirretyn viivan, omassa se osoitti yläkuolokohdassa aika tarkalleen ylöspäin. Automaatissa tuo vauhtipyörän merkki on erilainen kuin yo. kuvassa, sellainen tappi niinkuin kuvailit.

Otsikko: Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
Kirjoitti: tberg - 26.10.2011, 17:16:26
Toi pumpun hihnapyörän merkki löytyi vasta yllä olevien kuvein jälkeen.  Tätä en päässyt enää koittamaan, volvo lähti ennen sitä uuteen kotiin.

Kiitos kaikille avusta ja vinkeistä.