Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: kerttusippo - 10.10.2011, 19:06:00
-
ostin auton kesällä käytettynä. kone on manuaali ja bensa. on ollut jo monta ongelmaa, mutta nyt on eräs jota korjaamokaan ei osaa ratkaista!
eli:
- auton ostettuani vein perushuoltoon ja pyysin tekemään öljynvaihdon. suodatin vaihdettiin.
- ilmeisesti oli vuotoa suodattimessa, jolloin öljy valui pois ajon aikana.. auto ilmoitti siitä vasta kurvissa kääntyessä vilkuttamalla öljyvaloa ja kun tarkistin tilanteen sai koneeseen laittaa 4litraa öljyä!
- vein taas korjaamolle. he vaihtoivat sen suodattimen uuteen.
- öljyvalo syttyi taas kurveissa kuukauden jälkeen. sama tilanne: taas 4litraa öljyä hukassa. taas menin täyttämään.
- huoltamo ei löytänyt mitään vuotoa, ei seisoessa eikä ajaessa. hmm.. sanoivat vaan että pitää tarkkailla öljytasoa.
- eilen syttyi ekan kerran jo moottorivalo. öljyä mielestäni on vielä. pitää taas viedä korjaamolle..
voiko olla kyseessä että on laitettu väärää öljyä?
korjaamo ei tunnu tietävän mistä on kyse. onko kellään ollut vastavaa ongelmaa? korjaamo mietti myös että polttaako moottori sitä öljyä mutta mitään mustaa tai sinistä savua ei näy missään.
:-\
-
Paljonko tuli kilometrejä täyteen kunnes tarvi tuo 4l öljyä laittaa?
-
aika paljon, reippaasti yli 2000 kilmetriä varmaan yhteensä. tein sekä pitkiä matkoja että päivittäinen työmatka on 30km suunta.
-
aika paljon, reippaasti yli 2000 kilmetriä varmaan yhteensä. tein sekä pitkiä matkoja että päivittäinen työmatka on 30km suunta.
Hmm.. Se tarvii ajella jollain toisella autolla perässä kun tolla polkee.. Kyllä jos ton verran kuluttais, ni tarvis jo näkyäkkin. Onko koneella muuten paljon ajettu? Jos vaikka ahdin on ruennu sitä öljyä hörppiin?
-
miten se sitten näkyy jos se sitä tekee, siis ahdin hörppii öljyä? ja mitä sille voi tehä? etkö epäile väärää öljytyyppiä? edellinen omistaja puhui et oli ollut vastaava ongelma ja se olis mukamas johtunut täyssynteettisestä öljystä.
ajettu on 210 000 km yht. en tiedä miten raskaassa käytössä, mut kuitenki.
-
miten se sitten näkyy jos se sitä tekee, siis ahdin hörppii öljyä? ja mitä sille voi tehä? etkö epäile väärää öljytyyppiä? edellinen omistaja puhui et oli ollut vastaava ongelma ja se olis mukamas johtunut täyssynteettisestä öljystä.
ajettu on 210 000 km yht. en tiedä miten raskaassa käytössä, mut kuitenki.
Pyh pah sanon minä! Täyssynteettistä siellä saa olla. Jos tuota syö niin koneessa vikaa. Ei siellä mitään 10/30W öljyjä käytetä. Savuttaa kun konetta kuormittaa jos ahdin syö öljyä. Toki samaa voi aiheuttaa kuluneet/rikkoutuneet männänrenkaat. Mutta yhtä kaikki jos öljyä noin syö niin luulisi kyllä pölläyttelevän ihan sillä mitalla, että on mahdollista observioda tuo ihmissilmällä.
-
kai se savu näkyis takapeilistä ajaessa, näyttää musta ihan perus pakokaasulta. todellinen mysteeri!
lainaus eräältä kaverilta:
Auto siis tippaisee öljyä alleen? Hikoileeko moottoritila? Jos öljyinen yläpuolelta, niin venttiilikopan stefa voisi olla. Jos taas vuoto alhaalla esim. kampiakselin stefa. Kun suodatin kaksi kertaa vaihdettu vika ei ole siinä. Ja kun hukkaa noin hurjasti eikä savuta, niin ulkoinen vuoto tod.näk. Se missä se on hankalampi paikallistaa. Vittumainen homma :( Kokemuksesta, sen paikallistaminen missä tod.näk.vuoto on, se on jo sinänsä hankalaa. Ainakin Audissa ei ikinä edes löydetty..
kaikki voimme vaan arvailla
-
kai se savu näkyis takapeilistä ajaessa, näyttää musta ihan perus pakokaasulta. todellinen mysteeri!
lainaus eräältä kaverilta:
Auto siis tippaisee öljyä alleen? Hikoileeko moottoritila? Jos öljyinen yläpuolelta, niin venttiilikopan stefa voisi olla. Jos taas vuoto alhaalla esim. kampiakselin stefa. Kun suodatin kaksi kertaa vaihdettu vika ei ole siinä. Ja kun hukkaa noin hurjasti eikä savuta, niin ulkoinen vuoto tod.näk. Se missä se on hankalampi paikallistaa. Vittumainen homma :( Kokemuksesta, sen paikallistaminen missä tod.näk.vuoto on, se on jo sinänsä hankalaa. Ainakin Audissa ei ikinä edes löydetty..
kaikki voimme vaan arvailla
Ei sitä välttämättä peilistä nää.. Ei muutakun toisella autolla ajamaan perässä. Ja mitä pienempi nopeus niin sitä selvemmin näkyy kun ei sekoitu heti muihin ilman pyörteisiin se savutus.
-
ok, teen sen. vien huoltoon ja katsotaan sitten löytävätkö syyn. raportoin takas tänne sitten.
:o
-
Ei sitä välttämättä peilistä nää.. Ei muutakun toisella autolla ajamaan perässä. Ja mitä pienempi nopeus niin sitä selvemmin näkyy kun ei sekoitu heti muihin ilman pyörteisiin se savutus.
Eikä välttämättä silti näe. Katalysaattori polttaa sen tehokkaasti. Öljyä voi siis kulua tukkeutuneiden öljyrenkaiden takia tai myös ahtimen (jos sellainen on) akselin tiivisteestä.
... ja huohotinjärjestelmä kun on tukossa niin saattaa niinikään öljyä kadota. Tosin yleensä näkyisi moottorin päällä.
-
Eikä välttämättä silti näe. Katalysaattori polttaa sen tehokkaasti. Öljyä voi siis kulua tukkeutuneiden öljyrenkaiden takia tai myös ahtimen (jos sellainen on) akselin tiivisteestä.
... ja huohotinjärjestelmä kun on tukossa niin saattaa niinikään öljyä kadota. Tosin yleensä näkyisi moottorin päällä.
Moi. Itsellä S80 T6 josta öljyt hävisivät lähes totaalisesti yhden kesän aikana. En enää muista mitä litkua olin sinne sitä ennen laittanut mutta kun ostin pänikän öljyä missä öljyn "numerot" olivat mahdollisimman isot, niin siihen loppui öljyn väheneminen. Tarkoitan numeroilla sitä öljykanisterin kyljessä olevaa, esim. 10/30W -merkintää.
-
noin suuri öljy määrän katoaminen kyllä viittaa männänrenkaaseen tai ahtimeen, mutta kyllä ahtimen noin voimakkaan syömisen huomaan VALTAVANA sinisenä savuna ja kirkeränä pakokaasun hajuna... Omasta autostani kun hajosi turbo totaalisesti keväällä, niin ei kyllä kulunut kuin 45s niin 4 litraa tuli pihalle... :D ...ja kaikki suoraan putkistoon... :-[ Jos kerran ei esim: turbon ulkoiset tiivisteet (puluu liitännän tiivisteet) vuoda niin kyllä vika on mekaaninen... ...mutta jos ne turbon paluu linjan tiivisteet olisi rikkoutuneet sotkisi se koko auton alustan öljyyn...
-
noin suuri öljy määrän katoaminen kyllä viittaa männänrenkaaseen tai ahtimeen, mutta kyllä ahtimen noin voimakkaan syömisen huomaan VALTAVANA sinisenä savuna ja kirkeränä pakokaasun hajuna... Omasta autostani kun hajosi turbo totaalisesti keväällä, niin ei kyllä kulunut kuin 45s niin 4 litraa tuli pihalle... :D ...ja kaikki suoraan putkistoon... :-[ Jos kerran ei esim: turbon ulkoiset tiivisteet (puluu liitännän tiivisteet) vuoda niin kyllä vika on mekaaninen... ...mutta jos ne turbon paluu linjan tiivisteet olisi rikkoutuneet sotkisi se koko auton alustan öljyyn...
Ymmärsin aikaisemmista viesteistä että 2000 km ajossa öljyä kuluu 4 litraa. Se on vähän eri asia kuin tuo 45 sekuntia. Tuo on 2 millilitraa kilometrillä.
Kuten mainittiin, niin toisenmerkkinen öljy voi antaa hieman anteeksi tukkeutuneita männänrenkaita.
Jos nuo öljyrenkaat ovat tukossa, niin ennen moottorin avaamista voisi jotain "forte motor flush" tai "valvolinen engine flush" tököttejä kokeilla. Mainoksissa ainakin lukee "Cleans sticky piston rings" :).
-
Moi. Itsellä S80 T6 josta öljyt hävisivät lähes totaalisesti yhden kesän aikana. En enää muista mitä litkua olin sinne sitä ennen laittanut mutta kun ostin pänikän öljyä missä öljyn "numerot" olivat mahdollisimman isot, niin siihen loppui öljyn väheneminen. Tarkoitan numeroilla sitä öljykanisterin kyljessä olevaa, esim. 10/30W -merkintää.
Kun puhutaan parisataatuhatta ajetusta tinakoneesta ja autosta jonka käyttöarvo muuten on vielä useita tonneja, kannattaa vika mun mielestä paikantaa ja korjata. Tuolla eri viskoosisella öljyllä voi tilannetta mahdollisesti parantaa hetkellisesti, mutta ei kokonaan. Eiköhän se välys aikanaan niin isoksi muuttuu että se jäykempikin öljy puskee ulos?
Sisäiseen vikaan uskon minäkin, kyllä sitä öljyä pitäis konetilasta löytyä jos se jostain sieltä puskisi läpi.
edellinen omistaja puhui et oli ollut vastaava ongelma ja se olis mukamas johtunut täyssynteettisestä öljystä.
Jos edellinen omistaja onkin kokenut täyssynteettiset huonoiksi ja ajanut jollain mineraaliöljyillä niin vika voi olla varmaan missä tahansa? :D
-
Edellinen V70 söi reilut 300 tkm ajettuna moottoriöljyä luokkaa yksi litra/1000 km. Kone oli päältä kuiva ja pakokaasut ei näyttäny siniseltä eli katalysaattori poltti öljyn tehokkaasti. Koneessa
oli sisäinen ongelma/vika , sillä kone huohotti aika paljon ja huohottimen kautta jostain tuli välillä aika kitkerää käryä kabiiniin.
-
Edellinen V70 söi reilut 300 tkm ajettuna moottoriöljyä luokkaa yksi litra/1000 km. Kone oli päältä kuiva ja pakokaasut ei näyttäny siniseltä eli katalysaattori poltti öljyn tehokkaasti. Koneessa
oli sisäinen ongelma/vika , sillä kone huohotti aika paljon ja huohottimen kautta jostain tuli välillä aika kitkerää käryä kabiiniin.
Olisipa moottoreissa öljynvaihdon laskuri ja öljyn laatuanturi :). Ei siinä tarvitse ajaa kuin tupla määrä kilometrejä öljyä vaihtamatta niin saa moottorin jo kulumaan pahasti. Uutena ostetusta autosta tietää historian, mutta käytetyllä autolla voi olla melko niukka huoltohistoria. Myös muutaman kilometrin ajot kylmänä etenkin pakkasilla ovat moottoria kuluttavia.
On myös kuskeja jotka pyrkivät taloudelliseen ajoon ajamalla aina mahdollisimman isolla vaihteella. Tällöin on sylintereissä enemmän ohivirtausta ja palokaasujen partikkelit tuhrivat enemmän öljyä ja saattavat tukkia ne öljyrenkaatkin.
-
Mitä vikaa koneessa on, jos ja kun varoitusvalo syttyy vasta kun vajaus on 4 litraa?
Menikö täyttö pitkäksi vai miten sen normaalin ylä ja alarajan 1 litran eron sai nelinkertaistettua..
Olisko valon syttymisen syynä vajaatäyttö huollossa..
-
Mitä vikaa koneessa on, jos ja kun varoitusvalo syttyy vasta kun vajaus on 4 litraa?
Hmm. Kyseessä lienee öljynpaineen merkkivalo? Eli kun maksimäärästä katoaa 4 litraa, niin öljypumppu alkaa imeä ilmaa jossain kaarteissa tms. ja öljynpaineet katoavat. En suosittele testaamaan ;).
-
OT: Eli pitääkö nyt muuttaa tapoja, itse olen luottanut että vehje herjaa "öljy vähissä" tjsp. ennen kuin 4 litraa on kadonnut / öljynpaine on mennyt koneen kuivuuden takia..
-
OT: Eli pitääkö nyt muuttaa tapoja, itse olen luottanut että vehje herjaa "öljy vähissä" tjsp. ennen kuin 4 litraa on kadonnut / öljynpaine on mennyt koneen kuivuuden takia..
Tuollainen toimintatapa soveltuisi tuoreöljyvoitelulla varustettuun kaksitahtiseen perämoottoriin tai moottoripyörään, mutta ei minnekään volvoon.
Öljyn ei moottorista kuuluisi kadota minnekään. Jos sitä jostain syystä kuluu, niin useammin pitäisi sitä öljynmäärää tarkistella ja pitää määrä mittatikun ylä- ja alarajan välillä. Jos 4 litraa on kadonnut, niin se jäljellä oleva 1 - 1.5 litraa likaantuu ja huononee todella nopeasti paksuksi mönjäksi mikä ei oikein enää voitele.
-
OT: Eli pitääkö nyt muuttaa tapoja, itse olen luottanut että vehje herjaa "öljy vähissä" tjsp. ennen kuin 4 litraa on kadonnut / öljynpaine on mennyt koneen kuivuuden takia..
OT: Tuttavalleni kävi auton huollon jälkeen näin kun öljyn merkkivalo syttyi ajossa. Auto sammui kuin seinään 100km vauhdissa (alle 2 sek siitä kun valo syttyi) ja kaikki mahdolliset hälsyt ym. ilmoitukset tuli tauluun. Vikana oli kuitenkin se että huollossa olivat unohtanee öljypropun kiristämisen ja proppu putosi 100km vauhdissa. Kone meni paskaksi mutta onneksi oli liisariauto joten ei tullu korjaus( uusi moottori Touraniin ~15k€)omaan piikkiin. Eli joillain merkeillä tuo öljyn dramaattinen loppuminen voi tuoda melkoisiakin harmeja. Tiety tuo tapahtui äkisti ja kone kiersi tyhjänä hetken aikaa (3-5sek) ennen hajoamista. Kaveri ei aio enään viedä autoaan siihen merkkihuoltamoon öljynvaihtoon.
-
Tuollainen toimintatapa soveltuisi tuoreöljyvoitelulla varustettuun kaksitahtiseen perämoottoriin tai moottoripyörään, mutta ei minnekään volvoon.
Persveivariin (2t) olen öljyä lisäännyt. Volvoihin en muistaakseni kertaakaan, parinkymmenen vuoden aikana. Enkä juuri ole öljytikkuun koskenut, varsinkaan 2000-luvulla. Harjaako masiina vasta kun lähes kaikki öljyt on pihalla vai siellä tikun alarajoilla, kuten oletan?
-
Persveivariin (2t) olen öljyä lisäännyt. Volvoihin en muistaakseni kertaakaan, parinkymmenen vuoden aikana. Enkä juuri ole öljytikkuun koskenut, varsinkaan 2000-luvulla. Harjaako masiina vasta kun lähes kaikki öljyt on pihalla vai siellä tikun alarajoilla, kuten oletan?
Sanoisin, että tuollainen neljän litran hävikki aiheuttaa aina jotain vahinkoa moottorille. Ei se yhdestä öljynpaineen laskemisesta vielä hajoa, mutta varmasti aiheuttaa jo vahinkoa kaikista tiukimmissa kohdissa.
Eli ihan vaan rohkeesti se öljytikku käteen. Ei oo iso vaiva kattoo vaikka kerran viikossa öljyn tasoa, ja lisätä tarvittaessa. Aikaa menee 5-10min maksimissaan.
-
Joko vika on selvinnyt ja ne öljyt ei vaikuta tuohon kulutukseen jos siihen omistajan käsikirjaa on laitettu niitä öljyjä mitä tehdas suositttelee.Onko sen öljyn alku merkki 0 vai 5 niin ei se vikaa poista.Kannattaa ottaa puristuspainee autosta ja tarkistaa öljytestillä onko ne männänrenkaa kunnossa ettei mikään öljyrengas ole likaisten öljyjen takia jumissa eli nostaa öljyä männän päälle.Kerroppa sitteen kuulumisia ja kuinka autoa on huollettu huohottaako se ja onko niillä kaasuillaa vapaa kulkutila sinne männänpäälle.
Tuota kesällä ostettu oliko yksityinen myyjä jos liike niin tuo 20 litraa öljyä 10000km ei oikein mene läpi jos halutaan puhua onko Volvo kunnossa.
-
Eli ihan vaan rohkeesti se öljytikku käteen. Ei oo iso vaiva kattoo vaikka kerran viikossa öljyn tasoa, ja lisätä tarvittaessa. Aikaa menee 5-10min maksimissaan.
Tossa XC:ssä se on aika hyvin piilotettu, viesti on selvä "et sä sitä tarvitse".
Kysymys oli herjaako nämä 2000-luvun masiinat ennen kuin paineet loppuu? (Edit: siis muissa kuin uusimmissa, joissa tikkukin on pätkäisty.)
-
Harjaako masiina vasta kun lähes kaikki öljyt on pihalla vai siellä tikun alarajoilla, kuten oletan?
Mikähän se autosi moottori mahtaa olla? Mun mielestä kaikissa tuonikäisissä moottorimalleissa tuollaista ei ole. Oli miten oli, niin tarkoitus ei ole odotella moottorin ilmoituksia noinkin tärkeästä asiasta kuin moottoriöljyn vähenemisestä.
Yhdessä vehkeessä oli moottoriöljy suunnilleen jogurtinpaksuista hyytelöä. Poistin tasoanturin ja kyseisen anturin sisällä oli vielä paksumpaa tahnaa :(.
-
D5:set vuosilta -05 ja -08. Kuulemma molemmista löytyy öljynmäärän häly.
-05 170hp bensasakin kuulemma herjaa, kun ollaan tikun alarajoilla. Tarkista öjy tjsp.
Milloinhan toi on tullut, jos -00 mallissa ei vielä ole / onkohan öljyjen häipymiselle löytynyt selitystä?