Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: t5 - 19.05.2019, 14:45:08
-
Moi olisiko kellään tietoa että mikä olisi vialla kun auto käy muutaman minuutin tyhjäkäyntiä ja sitten painaa kaasua niin pölläyttää harmaata sauhua ja rupee öljyn katku
haiseen.Ohjurinkumit vai jokin muu?Ei normaalisti käytöllä pölläytä ja haise öljy.
Kiitoksia vastauksista etukäteen.
-
Kuinkas paljon öljyä / muita nesteitä kuluu?
-
En sillaila ole seurannut mutta kyllä olen lisännyt öljyä ja jäähdytinnestettä.
Muutaman kuukauden aikana ehkä puoli litraa öljä.Nestettä lisännyt saman verran.
-
Väljä turbo tekee ainakin tuota. Tihkuttaa tyhjäkäynnillä ahtoputkeen öljyä, ja kun kenkäisee öljy menee koneesta läpi ja pölläyttää. Yleensä normaaliajossa tuo turbon falskaama öljy tulee sen verran tasaisesti koneesta läpi ettei näy mitenkään sen kummemmin.
-
Oliso mahdollista turbolla on ajettu 67000 km.Tarttee ottaa turbo pois ja tutkia jos on välystä niin korjauttaa.
-
Eihän tuota pois tarvitse ottaa. Ainakaan heti.
Katso ensin imu ja ahtoputken sisään, jos ahtoputki on merkittävästi öljyisempi, niin voisi viitata turboon. Kun imuputki on irti, niin turbon akselin päästä sormin kiinni kokeile välykset. Pituussuuntaista välystä ei saa olla, poikittaista sellainen alle 0,5mm OK. Kokeile myös kääntää akselia esim 45° eri asentoihin kun etsit välystä. Akselin pitää myös pyöriä estettä ja kevyesti.
Turbo on sellainen osa että se on melko helppo rikkoa väärällä käytöllä. Kovan ajon jälkeen kun nopeasti sammuttaa moottorin, palaa kuumassa turbossa öljy kiinni ja aiheuttaa väljistymisen nopeasti.
-
Moi
Olisiko kellään tietoa Volvo V70 R 98 kannenpulttien momentista ja venttiilikopan myös ja sitten vielä millä liimalla olette laittaneet venttiilikopan kiinni.
Kiitosta etukäteen.
Pasi
-
Kannenpultit vaiheittain 20Nm, 60Nm ja 130 astetta. Kannentiivistepaketissa yleensä on ohjepaperi. Venttiilikoppa oli 15 tai 17Nm.
Liimana on tullut omissa koneissa käytettyä pääasiassa Permatexin RightStuffia. Victor Reinzin suositus on niiden oma Reinzosil. Volvon oma on sama kuin Loctite 510 eli anaerobinen liima joka kovettuu vain puristuksessa. Ylimääräiset huuhtoutuu pääosin huuhtoutuu öljyn mukana pois. Jos käyttää RightStuffia, Reinzosilia tai muita vastaavia pääasia on, että liimaa laittaa vain sen verran kuin tarvitsee. Öljykanaviin tursuavat palot saattavat tukkia pieniä reikiä.