Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: jen - 23.05.2019, 08:39:53
-
140 sarjalaisen b20e laitettu amazoniin,mistäköhän säädetään co?
-
ECU:n kyljessä on säätöruuvi. Se säätää tyhjäkäynnin seosta.
Jos pitää säätää isommin seoksia se tehdään imusarjan alipainetunnistimesta, joka on vaikeampi juttu.
Kuvassa oikealla alhaalla.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Amazon%201970/2012/379%20D-Jetronoc%20osia.JPG?img=medium)
-
Oliko vielä tuon alipaine tunnistimen kanssa niin että kun siitä poraa sen valusilikoonin läpi että pääsee näkee sen ruuvi, niin varsinainen säätöruuvi on sen alla ??? Eli joutuu vielä porata sen läpi, sitten siellä alla on kuusiokolo mistä säätää. Näin olen ymmärtäny itse ei ole ollu tarvetta säätää. Kun tämä nyt on tämmönen kivikautinen niin eikai sen co kanssa niin nuuka ole vai käykö huonosti
-
Joo siinä on epoxi suojana, joka pitää poistaa. Epoxyn alta löytyy eka ruuvi, joka on täyskaasu säätö. Sen ruuvin takaa löytyy osakaasu säätö, tyhjäkäyntipiirin päälle laiton hoitaa kaasuläppäanturi.
-
yes okei,kiitos!
-
Muistaakseni näissä d-jeteissä pystyy seosta säätämään huijaamalla lämpöanturin arvoa.
Jossain näin joskus sellaisen lisä boksinkin jolla säädettiin seosta...
Edit: Netistä kaivoin että moottorin lämpötila-anturilla saa rikastettua 300% seosta. Laittaa 25k ohmin potikan sarjaan anturin kanssa niin pystyy tarvittaessa rikastamaan seosta kierroksilla. En tiedä onko tämä tarpeen mutta mahdollista. 8)
-
Muistaakseni näissä d-jeteissä pystyy seosta säätämään huijaamalla lämpöanturin arvoa.
Jossain näin joskus sellaisen lisä boksinkin jolla säädettiin seosta...
Edit: Netistä kaivoin että moottorin lämpötila-anturilla saa rikastettua 300% seosta. Laittaa 25k ohmin potikan sarjaan anturin kanssa niin pystyy tarvittaessa rikastamaan seosta kierroksilla. En tiedä onko tämä tarpeen mutta mahdollista. 8)
Olet oikeassa. Noista arvoista en tiedä, mutta muuten joo. Normaali käytössä ei ole tarvetta, mutta jos hieman tehoa haluaa.....
-
Joo siinä on epoxi suojana, joka pitää poistaa. Epoxyn alta löytyy eka ruuvi, joka on täyskaasu säätö. Sen ruuvin takaa löytyy osakaasu säätö, tyhjäkäyntipiirin päälle laiton hoitaa kaasuläppäanturi.
jaa että molemilla ruuvilla virkaa(mieletön haitek). Sen kaasuläppä anturia piti muistaakseni kalibroida niin että kuuluu oliko 12 ??? Naksahdusta just siitä tyhjäkäynti alueelta kun avaa kaasuläpän
-
Jep.
20 naksua, ne ei johdu kalibroinnista vaan anturin rakenteesta, jokainen naksu kertoo ECU:lle, että lisää aukioloaikaa suuttimille.
Säätö tehdään hieman samoin kun esim. LH-jetissä.
-
Olet oikeassa. Noista arvoista en tiedä, mutta muuten joo. Normaali käytössä ei ole tarvetta, mutta jos hieman tehoa haluaa.....
Löysin anturin resistanssi käppyrän jossa -30 oli 26,7kohm ja +100 190ohm +-15%.
https://oldtimer.tips/en/d-jetronic/72-troubleshooting#Temperatursensoren
Toi d-jet on kyllä mun mielestä hieno laite. Analoginen ruisku.
-
Niin on minunkin mielestä. Tuskin maltan odottaa, että pääsen sen kanssa operoimaan. Toivottavasti vielä tänävuonna, mutta viimeistään ensivuonna.
-
Kannattaa muten avata sen kaasuläppäanturin ja puhdistaa sen koskettimen liikeradan. Nämä kuluu eniten siinä "osakaasu" alueelta mikä on osasyy siihen djet tyypilliseen pompimiseen