Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: jen - 23.05.2019, 08:39:53

Otsikko: b20e co säätö
Kirjoitti: jen - 23.05.2019, 08:39:53
140 sarjalaisen b20e laitettu amazoniin,mistäköhän säädetään co?
Otsikko: Vs: b20e co säätö
Kirjoitti: v0lv0245 - 23.05.2019, 10:28:08
ECU:n kyljessä on säätöruuvi. Se säätää tyhjäkäynnin seosta.
Jos pitää säätää isommin seoksia se tehdään imusarjan alipainetunnistimesta, joka on vaikeampi juttu.

Kuvassa oikealla alhaalla.

(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Amazon%201970/2012/379%20D-Jetronoc%20osia.JPG?img=medium)


Otsikko: Vs: b20e co säätö
Kirjoitti: bolinder - 23.05.2019, 11:57:28
Oliko vielä tuon alipaine tunnistimen kanssa niin että kun siitä poraa sen valusilikoonin läpi että pääsee näkee sen ruuvi, niin varsinainen säätöruuvi on sen alla ??? Eli joutuu vielä porata sen läpi, sitten siellä alla on kuusiokolo mistä säätää. Näin olen ymmärtäny itse ei ole ollu tarvetta säätää. Kun tämä nyt on tämmönen kivikautinen niin eikai sen co kanssa niin nuuka ole vai käykö huonosti
Otsikko: Vs: b20e co säätö
Kirjoitti: v0lv0245 - 23.05.2019, 13:48:31
Joo siinä on epoxi suojana, joka pitää poistaa. Epoxyn alta löytyy eka ruuvi, joka on täyskaasu säätö. Sen ruuvin takaa löytyy osakaasu säätö, tyhjäkäyntipiirin päälle laiton hoitaa kaasuläppäanturi.
Otsikko: Vs: b20e co säätö
Kirjoitti: jen - 23.05.2019, 15:11:54
yes okei,kiitos!
Otsikko: Vs: b20e co säätö
Kirjoitti: leka - 23.05.2019, 16:48:28
Muistaakseni näissä d-jeteissä pystyy seosta säätämään huijaamalla lämpöanturin arvoa.
Jossain näin joskus sellaisen lisä boksinkin jolla säädettiin seosta...
Edit: Netistä kaivoin että moottorin lämpötila-anturilla saa rikastettua 300% seosta. Laittaa 25k ohmin potikan sarjaan anturin kanssa niin pystyy tarvittaessa  rikastamaan seosta kierroksilla. En tiedä onko tämä tarpeen mutta mahdollista.  8)
Otsikko: Vs: b20e co säätö
Kirjoitti: v0lv0245 - 23.05.2019, 17:22:14
Muistaakseni näissä d-jeteissä pystyy seosta säätämään huijaamalla lämpöanturin arvoa.
Jossain näin joskus sellaisen lisä boksinkin jolla säädettiin seosta...
Edit: Netistä kaivoin että moottorin lämpötila-anturilla saa rikastettua 300% seosta. Laittaa 25k ohmin potikan sarjaan anturin kanssa niin pystyy tarvittaessa  rikastamaan seosta kierroksilla. En tiedä onko tämä tarpeen mutta mahdollista.  8)

Olet oikeassa. Noista arvoista en tiedä, mutta muuten joo. Normaali käytössä ei ole tarvetta, mutta jos hieman tehoa haluaa.....
Otsikko: Vs: b20e co säätö
Kirjoitti: bolinder - 23.05.2019, 17:59:44
Joo siinä on epoxi suojana, joka pitää poistaa. Epoxyn alta löytyy eka ruuvi, joka on täyskaasu säätö. Sen ruuvin takaa löytyy osakaasu säätö, tyhjäkäyntipiirin päälle laiton hoitaa kaasuläppäanturi.
jaa että molemilla ruuvilla virkaa(mieletön haitek). Sen kaasuläppä anturia piti muistaakseni kalibroida niin että kuuluu oliko 12 ??? Naksahdusta just siitä tyhjäkäynti alueelta kun avaa kaasuläpän
Otsikko: Vs: b20e co säätö
Kirjoitti: v0lv0245 - 23.05.2019, 18:22:56
Jep.
20 naksua, ne ei johdu kalibroinnista vaan anturin rakenteesta, jokainen naksu kertoo ECU:lle, että lisää aukioloaikaa suuttimille.
Säätö tehdään hieman samoin kun esim. LH-jetissä.
Otsikko: Vs: b20e co säätö
Kirjoitti: leka - 23.05.2019, 21:23:26
Olet oikeassa. Noista arvoista en tiedä, mutta muuten joo. Normaali käytössä ei ole tarvetta, mutta jos hieman tehoa haluaa.....

Löysin anturin resistanssi käppyrän jossa -30 oli 26,7kohm ja +100 190ohm +-15%.
https://oldtimer.tips/en/d-jetronic/72-troubleshooting#Temperatursensoren

Toi d-jet on kyllä mun mielestä hieno laite. Analoginen ruisku.
Otsikko: Vs: b20e co säätö
Kirjoitti: v0lv0245 - 24.05.2019, 07:15:30
Niin on minunkin mielestä. Tuskin maltan odottaa, että pääsen sen kanssa operoimaan. Toivottavasti vielä tänävuonna, mutta viimeistään ensivuonna.
Otsikko: Vs: b20e co säätö
Kirjoitti: bolinder - 25.05.2019, 11:13:56
Kannattaa muten avata sen kaasuläppäanturin ja puhdistaa sen koskettimen liikeradan. Nämä kuluu eniten siinä "osakaasu" alueelta mikä on osasyy siihen djet tyypilliseen pompimiseen