Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Hietsu - 11.10.2011, 10:19:00
-
Terve,
mikähän mahtaisi olla Volvossa vikana kun pyöränsuuntauksen jälkeen auto vetää ojaa kohti heti kun päästää ratista irti?
Alla on uudet Michelin Pilot P3 225/45-17 kesärenkaat.
Kulmat säädettiin kun autoon vaihdettiin etupyörän laakerit jolloin iskarit oli alapäästään irti ja kulmat muuttui senverran että ratti jäi vinoon. Ennen suuntausta tuota "ominaisuutta" ei mielestäni ollut.
Auto on justiin katsastettu ja missään ei ollut löysiä ja jarrutkin on kunnossa eikä hinkkaa mistään. :-\
-
Vaihda kokeeksi eturenkaat puolelta toiselle, jos renkaissa vain ulkoreuna merkitty, muuten samalla puolella edestä taakse/takaa eteen.
Joskus muinoin auttanut omien autojen vetelyihin.
-
Kuulostaa kummalliselta että etupyörän laakerin vaihdon jälkeen meni kulmat sellattiin että ratti jäi vinoon.
niin kauan kun minä näitä auton raatoja olen laitellu (20v) niin ei koskaan ole vastaavaa tapahtunut että menee kulmat niin sekaisin
kun on esim etunapa tai tolppa ollut pois että jäis ratti vinoon
-
Kyllä siellä iskarin alapään pulteissa senverran tuntui olevan väljää että jolleivat osu juuri samoin kuin ennenkin niin ratti tosiaan jää muutaman asteen vinoon.
Eikä tuo oikein muustakaan voi johtua kun muut paikat eivät kerran olleet irti kun laakerit vaihdettiin.
-
itelläoli tossa viikko 2 sitten kuskin etutolppa poissa kun vaihdoin jousen ylälautasen.
kun otin sitä tolppaa irti niin maalasin spray maalilla sen tolpan kyljet mitkä on navassa kiinni niin saan se takasin samaan paikkaan.
ei jää arvailujen varaan sitten että muuttuiko pystykallistuma ja muut sydeemit
näissä tosiaan on vain ihan perus reijät (ainakin omassani) eikä niin kuin joissain että on ovaalit reijät navassa silloinhan ne muuttuu rajustikkin.
takas laitettaessa kokeilin kun laitoin ne pultit läpi tolpasta että pääseekö paljonkin liikkumaan toi tolppa/napa keskenään ja mun mielestä ei paljoakaan.
-
Joo eihän siellä suurta liikkumavaraa ole mutta nähtävästi kuitenkin tarpeeksi.
Ellei täs nyt muuta keksi niin pitää ottaa tolppa uudelleen irti ja katsoa näkisikö iskarista missä asennossa se on alunperin ollut ja koittaa kiinnittää uusiksi. Katotaan sitten minne kulkee ja onko ratti suorassa.
-
Eikös auto kannata viedä takaisin korjaamolle.Mulle kävi vähän samalla tavalla,korjaamo myönsi mokansa. :nohnoh
-
Ei auta kun laakerit on vaihdettu itse.
-
Kysytääs nyt vielä ennenkuin vien auton suuntaukseen muidenkin mielipidettä.
Olisiko kyse yksinkertaisesti siitä että vasen camber on nyt miinuksella ja oikea + merkkinen eli ovat kenossa samaan suuntaan kuten ao. kuvassa?
Itse uskoisin että auto kulkisi suoraan kun camber on molemmilla puolilla joko + tai - merkkistä mutta ei kuten kuvassa.
(http://image.circletrack.com/f/9408186/ctrp_0801_08_z+caster_and_camber+diagram.jpg%20(http://image.circletrack.com/f/9408186/ctrp_0801_08_z+caster_and_camber+diagram.jpg))
Noihin kulmiin ei koskettu autoa säädettäessä kun kone ei niin käske ja itsehän ei mitään kannata ajatella. :idiot2:
Auto ei aiemmin puoltanut koska myös aurauskulma oli hivenen pielessä.
-
Tuosta aurauksesta näissä 850 on se arvo 20 jota saa ollaa -+6 ja minulla auto menee suoraa motarillaa suora tie voisi vaikka käden irrottaa ratista jos laki sallisi.Auraushan se keskittää ja vakauttaa auton ilmeisesti oikealle puolelle lisää auraustaa niin kaikki ok.Nämä on niitä juttuja jossa asennulsiikee koeajojen muodossa laittaa auton ajettavaan kuntoon kun noi testiarvot kun ei kaikkea kerro .Onko autossa normi alusta ja renkaat??
-
Uudet 225/45-17 Misukat ja alusta on Sport Edition joka on kaiketi hivenen vakiota matalampi mutta samat ohjearvothan niissä on.
-
Mitä minä noita arvoja katselin siellä säädöissä luki normialusta(850) mutta jos tuolla alustalla on lähtenyt tehtaalta Volvoja sittenhän ne on ihan ok.
-
Kysytääs nyt vielä ennenkuin vien auton suuntaukseen muidenkin mielipidettä.
Olisiko kyse yksinkertaisesti siitä että vasen camber on nyt miinuksella ja oikea + merkkinen eli ovat kenossa samaan suuntaan kuten ao. kuvassa?
Pyöränsuuntausraportin perusteella voisi näin päätellä eli molemmat etupyörät ovat aavistuksen kallellaan oikealle. Sen mukaan noihin camber säätöihin ei ole koskettu koska ovat sallituissa rajoissa. Koska tuon mittausraportin mukaan kulmat ovat ohjearvoissa, niin niitä ei säädellä eika varsinkaan edes aiota säätää vasemman ja oikean puolen kulmia säätää samoiksi. Pyynnöstä olisivat luultavasti säätäneet pelkästään camberia niin että auraus olisi palautunut ok arvoon ja ratti keskelle.
Tässä korimallissa mallissa siis camber kulmaa säädetään iskunvaimentimen alapään kahta pulttia löysäämällä. Näin pyöränripustus kääntyy yläreunastaan sisälle päin tai ulospäin.
Joskus aiemmin on puoltamista käsitelty paljonkin. Tie on usein kalteva oikealle ja joillakin renkailla sen tuntee herkemmin puoltamisena. Camberkulmia säätämällä vasemmalle niin auto saattaa puoltaa tien suuntaan.
Ennen mitään pyöränsuuntauksia olisi tuota iskunvaimentimen alapään liitosta voinut löysätä ja painaa pyöränripustusta hieman sisälle päin. Näin olisi ratti varmaan palautunut taas keskiasentoon. Ei siitä laakerinvaihdosta muut kulmat muutu mihinkään.
Jos se on mahdollisesti menossa uudestaan suuntaukseen, niin ilmanmuuta kannattaa tuota camberia kokeilla hiukan säätää. Aurauksen saa kotikonsteilla tarkistettua vaikka nyt mittaamalla suoralla takarenkaista eturenkaisiin yltävällä laudalla paljonko milleinä etupyörän etureuna eroaa takareunasta. Eli nyt kun on dokumentti kulmista nuo millit talteen ja sitten camberien säätöä ja tuo auraus uudestaan kohdalleen ratti keskitettynä.