Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: jen - 11.10.2011, 10:36:19
-
milläs tämmönen lukko saadaan irti tä ? :hello:
-
Vuosimalli?
-
enpä muista nyt just mutta panssaripuolahässäkällä tämä on.
-
Se auttaakin jo, eli avain virtalukkoon, käännät sitä pykälän, irrotat ne kaksi ruuvia mitkä pitää virtalukkoa paikallaan ja sitten kun virtalukko pääsee liikkumaan eteenpäin, pitäis näkyä muistaakseni alavasemmalla sellanen pieni nappi/tapin pää, jota painat ja virtalukko tulee ulos panssaripuolan sovitteesta. Ilman avainta ei muistaakseni onnistu.
-
Suunnilleen näin:
1. akkukaapelit irti
2. virta-avain virtalukkoon
3. etsitään panssaripuolan virtalukon pohjan ja kojelaudan välistä pientä metallitappia joka pitää lukkopesää paikallaan (olikohan virtalukon vasemmalla puolella)
4. painetaan metallitappia sisäänpäin samalla kun virta-avainta käännetään vasemmalle (muistaakseni)
5. lukkopesän tappi painuu sissään -> vedetään lukkopesä pois
6. avataan kaksi kojelaudan alta kaksi kiinnitysruuvia jotka pitävät virtalukon pohjan kojelaudassa
7. irroitellaan johdot virtalukon pohjasta ja irroitetaan puola konehuoneen puolelta
Ylivoimaisesti vaikein vaihe on saada se lukkopesän metallitappi painettua sisään, virta-avain pitää olla oikeassa asennossa. Kyllä sen sieltä nätisti irti saa, pitää vaan olla kärsivällinen että oikea avaimen kohta löytyy.
-
nonni,kiitoksia teille,mutta siinä se vitsi piileekin kun avaimia ei ole,(perikunnalta ostettu auto ja kukaan ei tiedä avaimista,ettei ois isäntä ottanut avaimia mukaan monttuun)
-
Jos virtalukossa on numero, niin sen perusteella saattaa pystyä teettämään avaimen. Lukkoon saattaa sopia myös joku muu vastaava avain.
-
tutkitaan jutskaa.
-
Vp autopartsilta saa uuden virtalukon 50 euron hintaan, sitä panssaripuolaa ei tarvi vaihtaa. Ite vaihdoin kesällä omaan projektiin uuden lukkopesän, heleppo homma.
-
Lainaan vähän aihetta. Tuli yhtäkkiä ongelmia virtalukon kanssa. (Auto siis ama '69) Kun laittaa avaimen virtalukkoon, se ei tahdo väkisinkään kääntyä, tänään 3 kertaa sain muljuttaa sen 10min että sai kääntymään ja auton käyntiin. Ei kiva.
Onko lukkopesä entinen ja voiko vaihtaa jotenkin helposti, vai meneekö se koko lukko-rattilukko-hoito uusiksi ? Autoa tarviisi jo huomenna mutta tuskin enää toimii montaa starttausta.
-
Apuva, täällä varmasti porukalla on tuntemusta noista lukoista !?!
-
Mulla olis ehjä virtalukko valmiiksi pakattuna kun edellinen ostaja teki oharit. Kiinnostaako sellainen?
-
Sain vaihdettua lukon, Siellä oli ne kiinnityspulttien kannat sellaset sileät. Rälläkän kanssa saumasta pultit poikki, toisiin (ehjiin pultteihin) hitsasin mutterit kiinni niin saa jatkossa vähän mukavammin irti. Ongelma tosin katosi vaan osittain, on tuo vaihtolukkokin menossa samaan jamaan, avain ei meinaa lähteä kääntymään.
Onko kukaan purkanut noita ? Lähteekö lukkopesä mitenkään irti tuosta aluvalu möykystä ?
-
Oletan että kokeilit lukkoa ennen kuin laitoit sen kiinni? Miten se toimi irrallaan?
-
Irrallaan lukko toimi ihan nätisti ja herkästi. Avain ei kanittanut yhtään kääntäessä. Heti kun sen kiristi autoon paikalleen, rupesi kanittamaan samalla tavalla kun vanha. Vanha lukko tosin ei edes irrallaan kääntynyt mihinkään.
Lukkoa kiristäessä vielä heiluttelin sitä rattiputkea pitkin ja se heilui jonkun 3-4mm, hain sen suunilleen keskelle ja tiukkasin. Enkä kiristänyt hiki hatussa, huomasin että ne oli ennestäänkin ihan vaan käsitiukkuudessa, tosin ne oli varmaan löystynyt vuosien varrella.
-
Olisiko sitten niin että se hahlo rattiakselissa ei osu ihan lukon kielen kohdalle. Kokeile löysätä lukon runko ja testaa missä kohdassa se toimii parhaiten.
En usko että tiukkaaminen vaikuttaa lukon toimivuuteen ja jos lukko toimi irrallaan, pitäisi sen toimia paikallaankin.
-
Edellisellä lukolla paikallaan ollessa napsahti rattilukko päälle vaikka avain oli lukossa kiinni. Eikö lukko pidä mennä vasta kun avaimen ottaa pois ? Ettei tuossa ole vaarana vaan että vauhdissa meneekin päälle ?
-
Jatketaas tätä, kun tuo "uusikin" virtalukko laukesi, ja otin sen väkivalloin auki kun en osannut muten avata. Totesin vian olevan todella pieni, ja vika nimenomaan koskee rattilukkoa, ja sen vapautusta, ei itse lukkopesää.
Mutta itse kysymys on että kuinka tuo lukkopesä saadaan irti, rikkomatta koko pökälettä ??
-
En tiedä onko amtsonissa samanlainen kuin PV .ssä mut keväällä. vaihdettiin kun ostettiin tollainen kampe, oli vanhan virtalukon avaimet hukassa,Mutt tuli uusi lukkopesä mukana, piti käyttää väkivaltaa lukkopesää kohtaan ,muistaakseni l Se lyötiin väkisin sisään se pikku tinni ja uusi paikoilleen.
-
En tiedä onko amtsonissa samanlainen kuin PV .ssä mut keväällä. vaihdettiin kun ostettiin tollainen kampe, oli vanhan virtalukon avaimet hukassa,Mutt tuli uusi lukkopesä mukana, piti käyttää väkivaltaa lukkopesää kohtaan ,muistaakseni l Se lyötiin väkisin sisään se pikku tinni ja uusi paikoilleen.
Vanhemmissa Amazoneissa on tällainen systeemi. Kysyjän -69 mallissa on uudempi virtalukko, jossa on rattilukko. Samanlainen löytyy 140-sarjasta.
-
Vanhemmissa Amazoneissa on tällainen systeemi. Kysyjän -69 mallissa on uudempi virtalukko, jossa on rattilukko. Samanlainen löytyy 140-sarjasta.
Ja tämmöiseen tarviisin apua miten saadaan auki ehjänä ! Jos joku ystävällinen tietäjä osaisi selventää :)
Yhden tosiaan avasin väkipakolla kun oli vähän kiireinen työ, kun hajosi kesken reissun. Yritin kyllä tutkia miten sen saisi oikeaoppisesti auki, mutten vaan keksinyt ???