Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: vol - 26.05.2019, 16:52:11
-
Näyttää 940 farkku -97:n hammastanko olevan matkansa päässä. Luulin, että sisempi nivel olisi vasemmalta loppu vaan olikin kamala klappi tangossa. Jos tähän lähtisi hommaamaan tehdaskunnostettua niin mistähän kannattaisi hommata? Millä kilometreillä nämä yleensä menevät? Meinaan että kuinka todennäköistä on että jos käytetyn kunnostamattoman laittaa niin se hajoaa samantien.
Ja vielä kysymys: onkohan tuonikäisissä monen valmistajan kamppeita ja käykö ne ristiin niin, että pumppua ei välttämättä tarvitse vaihtaa?
-
ei noista kukaan tiedä varmasti,mulla 409tkm ajettu tanko missä ei ole vielä ollut vikaa,sanoisin että markkinapaikalta siihen ehjä tanko ja meno jatkuu...,kun autot oli vielä uusia niin oon vaihtanut tangon 98 malliseen 940 volvoon mikä oli alle 2v vanha ja se vuosi öljyä muuten toimi ja oli ok! oiskohan niin että nämä oli trv mallisia ja varmasti maksaa sen noin 400e uutena.
-
itellä oli -91 zf h.tanko ja rullattu yli 480tkm, ja alkoi vuotamaan väljien rt-päiden vaihdon jälkeen.
Jos ei ole tankoa vielä vaihdettu, niin tuon ikäisestä löytynee trw, mutta muistaakseni joku on joskus täälläkin kirjoitellut myös classicista jossa oli koyon tanko, koyo taisi olla ainut jossa putket meni eripäin kiinni, zf ja trw menee varmasti ristiin letkujen osalta, oletettavasti myös cam.
uusia saa tosiaan jenin mainitsemaan hintahaarukkaan, cam/trw tiivistesarjat taisi olla n. 50 luokkaa, zf 150 luokkaa. Jälkimmäiseen saatavuus nettikaupoissa ainakin epävarmaa.
sama h.tanko on seiskoissa ja yseissä, fl 960 h.tankoon pitää vaihdella rt ulko ja sisäpäät 940 versioihin. Itse ostin juuri keväällä silmämääräisesti tuoreehkon fl 960 tangon ja heitin paikalleen.
-
Välys voi olla kiristettävissä. Tanko pitää tiputtaa alas palkista ja yläpuolella rattiakselin kohdalla on muovimutteri jota kiertämällä tiukkaantuu. Ei vaan pidä kiristää liikaa, muuten menee ohjaus jäykäksi.
-
Jenkeistä nyt saa ainakin ihan pilkkahintaan kunnostettuja. Tuntuu että ne ZF tangot on kaikista paskimpia, TRW/CAM (sama tuotos) tilalle.
-
Jenkeistä nyt saa ainakin ihan pilkkahintaan kunnostettuja. Tuntuu että ne ZF tangot on kaikista paskimpia, TRW/CAM (sama tuotos) tilalle.
Eikös näistä peloiteltu, ettei käy ristiin, mutta ainoa ero taisi olla raidetangon sisäpäissä ja täten raidetangon ulkopäissä (ettei käy ristiin)? Eli RT-sisä/ulkopäät tankoon sopiviksi niin matka jatkuu.
-
Eikös näistä peloiteltu, ettei käy ristiin, mutta ainoa ero taisi olla raidetangon sisäpäissä ja täten raidetangon ulkopäissä (ettei käy ristiin)? Eli RT-sisä/ulkopäät tankoon sopiviksi niin matka jatkuu.
Just vaihdoin ZF tangon käytettyyn TRW/CAM. En vaihtanut mitään, mutta kuukauden päästä 500tkm ajetusta tangosta toinen ulkopää meni väljäksi.
Vaihdoin vanhasta tangosta muistaakseni vain ulkopään kun olin pirun laiska. Ulkopäät samoja, sisäpäissä pieni ero muistaakseni kumin kiinnityksessä, kierrekkin tais olla sama sisäpää -> tankoon (en nyt ihan varma siitä kun en tarkistanut). ZF sellanen kaksiosainen suojakumi. Voi siis sisäpää olla eri.
Ulkopäät on mun mielestä ihan samat oli se koyo, trw/cam tai zf.
Koyo ja Trw tais vielä käyttää samoja sisäpäitäkin... Noh joku tarkistakoot, en muista enään. :D
-
Ulkopäät samoja, sisäpäitä löytyy kolmella eri kierteellä ja tosiaan kumeissakin eroja. (zf:kumi+kumihaitari,trw:muovinen 1-os., cam:kuminen 1-os.)
uuessa hammastangossa tulee yleensä uudet sisäpäät mukana.
-
Ulkopäät samoja, sisäpäitä löytyy kolmella eri kierteellä ja tosiaan kumeissakin eroja. (zf:kumi+kumihaitari,trw:muovinen 1-os., cam:kuminen 1-os.)
uuessa hammastangossa tulee yleensä uudet sisäpäät mukana.
Näin juuri, mutta pieni viilaus: ZF, TRW/CAM ja KOYO (ilmeisesti vain 94-95).
TRW aikoinaan ilmeisesti osti CAM:in sen takia ne on samoja...
-
Juuri rassasin 960 stä trw tangon uusimalla kaikki tiivisteet. Kuljettajan puolen pään nailoni laakerointi/tuki on siinä melkein keskellä tankoa ja muovinen esijännitys mutteri painaa jousen avulla nailonilevyä joka painaa hammastankoa pinjoniakselia vasten. Koska tuki on keskellä tankoa ja jousi painaa tukemattomasta päästä niin väistämättä löysää löytyy toisessa päässä. Ihan en ymmärrä että miksi siinä ei voi olla tukea myös vasemmassa päässä tankoa kuten on oikeassakin. Olisiko syynä hammastus vai mikä? Vaikka kiersin esijännityksen aika tarkalleen samaan kuin missä se olikin purkaessa. Niin silti tankoon jää löysää kun esijännitystä vasten voimakkaasti työntää. Paikalleen asennettuna ja pyörästä heiluttaen ei väljää ole normaalia enempää. Kirrasin varuiksi inasen lisää esijännitystä.
960 II tanko on sama kuin loppupään 940.