Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Teemu L - 27.05.2019, 21:24:55
-
Minulla on 2.5t XC90 vm 2003, ja luulen että turbossa voisi olla jotakin vialla. En tiedä paljonko turbolla on kilometrejä. Autossa on 310tkm.
Laitoin tänään halvan ahtopainemittarin kiinni haaroittamalla yhden imusarjasta lähtevistä alipaineletkuista.
Maksimiahto on vain 0,5 bar täydellä kiihdytyksellä. Kun kaasun nostaa ylös, putoaa lähes heti alipaineelle. Myös tasaisessa ajossa näyttää alipainetta.
Kuuluisiko ahtoa kuitenkin olla koko ajan vähän, paitsi moottorijarrutuksessa? Ei taida viitsiä paljon ajella ennenkuin olen irroittanut turbon...?
Tuolla video mittarista kun kiihdytän.
https://1drv.ms/v/s!AqqZ3WMhA2u2io5vGIttOcAjbQYf1w
-
Minulla on 2.5t XC90 vm 2003, ja luulen että turbossa voisi olla jotakin vialla. En tiedä paljonko turbolla on kilometrejä. Autossa on 310tkm.
Laitoin tänään halvan ahtopainemittarin kiinni haaroittamalla yhden imusarjasta lähtevistä alipaineletkuista.
Maksimiahto on vain 0,5 bar täydellä kiihdytyksellä. Kun kaasun nostaa ylös, putoaa lähes heti alipaineelle. Myös tasaisessa ajossa näyttää alipainetta.
Kuuluisiko ahtoa kuitenkin olla koko ajan vähän, paitsi moottorijarrutuksessa? Ei taida viitsiä paljon ajella ennenkuin olen irroittanut turbon...?
Tuolla video mittarista kun kiihdytän.
https://1drv.ms/v/s!AqqZ3WMhA2u2io5vGIttOcAjbQYf1w
Videon ja oireiden perusteella ei ole mitään vikaa. Turbokoneet ei pienellä kuormalla ahda yhtään vaan ovat alipaineella. Ja tuo 0.5 baria taitaa olla 2.5T:n normaali vakioahtopaine, minkä pitää hitusen laskea kierrosten noustessa
-
Ok, luulin että ahto olisi 0,8bar.
Lisäksi auto on alkanut kuluttamaan jonkin verran öljyä ja kiihdytyksissä on alkanut kuulumaan kummallista ”särinää”. Ei siis pelkästään kierrosten mukaan vaan kuormitustason tai ahdon.
On ilmeisesti melkoisen ikävä homma irrottaa turbo? En ole myöskään yltänyt sormilla kokeilemaan akselin välystä...
-
Ahtoputkeen saattaa mennä öljyä eli turbon laakerit väljät. Sirinä voi tulla siitä, että on jo niin lopussa, että siivet ottaa pesään kiinni. Ehkä ainakin ahtoputki kannattaa tutkia.
-
Ahtoputkissa on aina öljyä joka tulee huohotuksen kautta. Ei ole välttämättä merkki turbon kunnosta.
-
Ahtoputkissa on aina öljyä joka tulee huohotuksen kautta. Ei ole välttämättä merkki turbon kunnosta.
Voisi olla merkki siitä ja turbon tutkinta siis paikallaan.
-
0.5-0.6bar on normaali vakio ahtopaineet
-
Mulla sama mylly S60:ssä ja ahtaa 0,5 - 0,55. Välillä piikkaa sinne 0,6. Maantiellä isoilla vaihteilla kun kuormittaa ni nousee helposti mut ei mittari normiajossa muuten paljon liiku kun omassa ei näytä alipaineen puolelle ollenkaan.
-
Mulla ainaki tuon sirityksen, ja lisääntyneen p-aineen kulutuksen aiheutti repeytymä ahtoletkussa.
-
Mulla ainaki tuon sirityksen, ja lisääntyneen p-aineen kulutuksen aiheutti repeytymä ahtoletkussa.
Hyvä vinkki.