Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jleino - 31.05.2019, 23:00:06
-
Terve,
Kun nyt harrastelemaan on ruettu niin harrastellaan kunnolla. Vaihdoin ohjainputken kun sieltä meni se sisempi laakeri. Nyt tuntuu tosi hyvältä ja herkältä. Jopa niin että selkeämmin tuntuva klappi ohjauksessa alkaa häiritsemään.
Kysymys kuuluukin, voiko tuota raidetankoa/hammastankoa säätää mitenkään vai meneekö se suoraan vaihtoon? Kuinkas pottumainen vaihdettava se on, ja tarviiko siinä jotain erikoistyökaluja tai muuta huommioitavaa?
Auto on 2007 vuoden ysikymppi. Saman neuvot varmasti pätee myös seitenkymppiin.
-
Joskus kuullut että ainakin v70 hammastankoa voisi kerran kiristää. No siitä ei ole kokemusta(faq:sta löytyy samantapaisia juttua). Rengasliikkeet haluaa vaihtaa jomman kumman raidetangon melkein joka vuosi. Viimeksi vielä tarkistivat että hammastanko kiristyy auton käydessä ja väljä on selvästi raidetangossa. Alapallon vaihtokin paransi ohjaustuntumaa. Raidetangon vaihdot vähensi kolinaa. Noita niveliä on mennyt kyllä omaakin tyhmyyttä kun ei ole heti laittanut patin kehittänyttä rengasta pois ajosta.
-
Tukivarret puslineen vaihdoin kevättalvella. Se paransi tuntumaa myös tosi paljon. Nyt täytyy tsekkailla tämä, ottaa kaikki vinkit kiitollisena vastaan ja käydä sit hommiin.
-
Se kerran kiristäminen pitänee paikkansa ainakin v70 mallissa.Sieltä muistaakseni löytyy sellanen upotettu kuusiokoloruuvi,josta voi hiukan kiristämällä säätää hammastangon väljyyttä.Ruuvissa taisi olla alla lukitusprikka.
-
Se kerran kiristäminen pitänee paikkansa ainakin v70 mallissa.Sieltä muistaakseni löytyy sellanen upotettu kuusiokoloruuvi,josta voi hiukan kiristämällä säätää hammastangon väljyyttä.Ruuvissa taisi olla alla lukitusprikka.
Täytyypä koettaa löytää tuohon ohjetta tai videota. Tai jos joku täältä osaisi kertoa tarkalleenniin kiva juttu :)
-
Auttaiskohan nämä, autoenglantini on vähän heikkoa:
https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=121019 (https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=121019)
https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=197605 (https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=197605)
http://www.volvoxc.com/forums/showthread.php?25945-Steering-Rack-Adjustment (http://www.volvoxc.com/forums/showthread.php?25945-Steering-Rack-Adjustment)
https://forums.swedespeed.com/showthread.php?210054-Steering-Rack-Adjustment (https://forums.swedespeed.com/showthread.php?210054-Steering-Rack-Adjustment)
-
Auttaiskohan nämä, autoenglantini on vähän heikkoa:
https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=121019 (https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=121019)
https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=197605 (https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=197605)
http://www.volvoxc.com/forums/showthread.php?25945-Steering-Rack-Adjustment (http://www.volvoxc.com/forums/showthread.php?25945-Steering-Rack-Adjustment)
https://forums.swedespeed.com/showthread.php?210054-Steering-Rack-Adjustment (https://forums.swedespeed.com/showthread.php?210054-Steering-Rack-Adjustment)
Kiitos hyvistä linkeistä! Teen siis seuraavaa:
1. Tsekkaan vielä kerran sen nivelen kunnon joka on sen kumisuojan alla. Että pultit ovat tarpeeksi kireällä, eikä siinä nivelessä ole välystä. Jos on, niin vaihdan uuden joka minulta löytyy jo hyllystä.
2. Ellei tämä auta tai nivel on ehjä kuten se mielestäni on, soittoa huoltoon ja kysyä josko osaisivat tehdä tuon säädön. Noista linkin ohjeista kävi selväksi, että hieman haastavaa ilman nosturia alkaa sitä tekemään.
-
Jes, kiitos vinkeistä kaikille, klappi korjattu! Lääke olikin niin helppo kuin ottaa se kumiluttero pois, kiristää lisää sitä ohjausakselin ja nivelen ylempää pulttia. Pulttihan siis toimii ikään kuin sokkana ja pitää akselin paikallaan. Sen lisäksi sen täytyy puristaa sitä riittävästi akselin ympärillä, jotta liitos on timmi! Välyshän oli todella pieni, mutta toki kertaantuu ratin kehällä. Toivottavasti tästä keskustelusta olisi jollekin muullekin apua joka saman asian kanssa painiskelee.
-
Huikeeta jos noin helpolla meni! Et sattunut kuvia ottamaan?
-
Huikeeta jos noin helpolla meni! Et sattunut kuvia ottamaan?
No enpä kyllä hoksannu ottaa :P Se jalkatilassa oleva on kaksikerroksinen kumisuoja. Ensin vaan se päällimmäinen ylös, ja sitten se alempi vetää hattuna ylös jonka ympärillä on sellainen metallipanta, että tiivistyy hyvin sen rintapellissä olevan huulloksen ympärille. Tämä pultti ja nivel on heti näkösällä. Jos ohjaus jumittaa, niin tuo nivel on helpoin tarkastaa ja öljytä tuota kautta ensin. Samalla myös rasvailee sen kumin ja akselin välisen tiivistepinnan 8)