Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Kaldonia1 - 04.06.2019, 11:28:57
-
Useammalla Volvon D5- tai TDI-koneisella satoja tuhansia kilometrejä ajaneena kiinnostaa bensaturbon kesto. Dieselinä turbo tuntuu kestävän, mutta miten on bensakoneissa?
Tuleeko bensaturbolla rällättyä enemmän? Vai onko juuri eroja bensavaparin ja bensaturbon kestossa 2000-luvun Volvoissa?
Itsellä on nykyisin vähentyneiden ajojen ansiosta S80 peräti 170-hevosvoimaisella bensavaparilla. Loistopeli, vaikka bensaa hieman latkiikiin ja vaikka on selkeästi turbodieseliä laiskempi kiihtymään.
-
Tuskin noissa mitään dramaattista eroa on, jos verrataan esim. tuota sinun 2.4 vaparia ja 2.5T:tä. Toki turbossa on se yksi kriittinen hajoava osa lisää ja moottori joutuu vähän kovemmalle rasitukselle, mutta kuten aina, se ylläpitohuolto ratkaisee. Kai tuon turbollisen saa helpommin rikki turbon osalta laiminlyömällä öljynvaihdot. Molempia moottoreita olen nähnyt yli 600 000km ajettuina. :)
-
Jotkut ovat kertoneet tai jopa väittäneet, että Volvon 2,4 D tai D5-moottoreissa turbo on vaihdettava tai korjattava noin 300 tkm:n välein. Tiedä sitten pitääkö paikkaansa.
Meillä perheen ykkösautona on S80 2,4 D vm. 2003 ja sillä on nyt ajettu 470 tkm. Meillä ollessa on kilometrejä kertynyt jo yli 180 tkm. Auto on edelleen mainiossa kunnossa.
Yksi tuttuni väitti, että "siihen se on jo turbo vaihdettu" ja minä myöntelin. Mutta kun joku aika sitten tarkistin täydellistä huoltokirjaa, niin en siitä löytänyt mainintaa turbon vaihdosta tai korjauksesta.
Eli vahvoja pelejä ovat - ainakin dieselit! 8) 8)
-
Ei ole D5 turbo-ongelmaa havaittavissa mulla kohta 320tkm. Mutta bensaturboissa tuntuu foorumilla olevan välillä kannentiivisteet vaihdossa.
-
Jotkut ovat kertoneet tai jopa väittäneet, että Volvon 2,4 D tai D5-moottoreissa turbo on vaihdettava tai korjattava noin 300 tkm:n välein. Tiedä sitten pitääkö paikkaansa.
Meillä perheen ykkösautona on S80 2,4 D vm. 2003 ja sillä on nyt ajettu 470 tkm. Meillä ollessa on kilometrejä kertynyt jo yli 180 tkm. Auto on edelleen mainiossa kunnossa.
Yksi tuttuni väitti, että "siihen se on jo turbo vaihdettu" ja minä myöntelin. Mutta kun joku aika sitten tarkistin täydellistä huoltokirjaa, niin en siitä löytänyt mainintaa turbon vaihdosta tai korjauksesta.
Eli vahvoja pelejä ovat - ainakin dieselit! 8) 8)
Ei se siellä välttämättä lue, vaikka olisi marmorilla vaihdettu.
-
Ei se siellä välttämättä lue, vaikka olisi marmorilla vaihdettu.
Epäilen jos vaihdettu vanhempaan autoon niin tehnyt joku muu paikka kuin merkkiliike.
-
Ei ole täälläkään turbo-ongelmaa D5:ssa. 360 000km veivattu ja turbo toimii täysin moitteetta eikä ääntele. Kovasti se huolto ratkaisee, omaani on vaihdettu 200 000km lukemaan asti öljyt 20 000km välein ja siitä eteenpäin 4 000 - 10 000km välein öljyt, joten turbo on varmasti tykännyt tuosta lyhennetystä huoltovälistä. :) Kaverilla taas on 2002 vuoden D5, johon vaihdettiin turbo jo 300 000km kohdilla, mutta tämä auto olikin ollut vuosia huonolla pidolla...
-
Epäilen jos vaihdettu vanhempaan autoon niin tehnyt joku muu paikka kuin merkkiliike.
Samahan se siellä. Eipä noita taida olla tapana ylös merkkailla sen enempää, ellei omistaja halua / ei halua.
-
Samahan se siellä. Eipä noita taida olla tapana ylös merkkailla sen enempää, ellei omistaja halua / ei halua.
Tuotakin vähän ihmettelen. Vai onko vain omistajan hifistelyä, että mullapa on pirun kestävä auto? Kun ei ole juuri mitään huoltojen lisäksi tarvinnut tehdä?!
Meillä autoihin vaihtuvat moottoriöljyt + suodattimet aina 10-11 tkm:n välein. Joskus harvoin väli on lurahtanut 13:n tkm:n. Hyvin ovat autot tähän saakka kestäneet.
-
Meillä autoihin vaihtuvat moottoriöljyt + suodattimet aina 10-11 tkm:n välein. Joskus harvoin väli on lurahtanut 13:n tkm:n. Hyvin ovat autot tähän saakka kestäneet.
Tällätavalla huoltamalla ne turbotkin kestää. Omassa tuttavapiirissä ku miettii pitkään samaa autoa pitäneitä ja niillä satoja tuhansia ajaneita, niin merkistä riippumatta 15tkm välein tai useammin öljyjä vaihtaneet ei ole turboremppoja tehneet. Sen sijaan esim. 320d bmw:t joissa pitkät huoltovälit niin turbo vaihtoon 200tkm kohdilla.
-
Bensana volvoissa omat alkuperäiset turbot kummassakin, 245tkm ja 280tkm ajetut eikä mitään vikaa ole.
Muunmerkkisiä bensaturbojakin ollut mm 4kpl kunnolla ajettuja 350tkm-+500tkm välillä joissa alkuperäinen toimiva turbo (garret to3, 2xmitsun tb12t, garret t25)) edelleen oli kiinni kun eteenpäinkin ne möin. Koneitakaan ei noissa ollut koskaan edes avattu.
Yhden 345tkm ostanut turbovikaisena ( garret t25) ja huomioitu reilusti hinnassa niin ei tuo kovin kallis tikki ollut uusiakaan.
Virityksen takia kahteen kiesiin vaihtanut turbon isompaan, nytkin yksi isompi turbo volvoon on tallissa varalla. Vanhat myin pois ja käyttöön suoraan menivät.
Ajotapa ja huolto noilla turboilla meinaa selvästi elinkaareen,. Joissakin tietyissä autoissa on (mm mallista riippuen) huonompilaatuiset ahtimet joiden kesto ei kovin hyvä.
-82 lähtien mitä autoja ollu vain yksi turbokone hajonnut 515tkm kohdalla ja sekin kiertokangen ja runkolaakerin vaurion eikä turbon takia. Vaparikoneita sen sijaan mulla korjattu kolme kappaletta, yksi noista sitten myös rempan yhteydessä jälkiahdettiin ja hyvin toimi..
PS. Emännän tytöllä S60 D5 noin 240tkm ja ehjä turbo siinäkin.
-
Turbon kestoon vaikuttaa todella paljon miten autoa on huollettu ja viritelty. Ex S40 T4:n ahdin tuli tiensä päähän alle 250tkm. kun edellinen omistaja oli omatoimisesti hukkakellon kanssa leikkinyt eikä Motonetin vapaavirtaussuodatin ei myöskään auttanut asiaa. Myöskin öljynvaihdossa oli säästetty, vaihtoväliä pidentämällä ja laadusta tinkien.